Die 3 MM speling is als ik de cardan vasthoud, dus dat is aan de buitenste homokineet.Niels schreef: ↑28 jun 2018, 14:14 Bij Ekris zijn ze goedkoper dan https://bmwshop.ekris.nl
Niettemin, de kruiskoppelingen van je cardan as zijn veel fragieler dan de homokineten van je aandrijfassen. Als er ergens speling op komt dan is het op je cardan. Die 3mm speling die je voelt, komt dat niet uit het differentieel?
E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : troubles in paradise
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : troubles in paradise
Vooral als ik heel zachtjes vertrek, maar alles is nieuw ( buiten de droplinks)///Joost schreef: ↑28 jun 2018, 14:09 Is het geluid harder als je sneller optrekt? Als je heeeeel zachtjes optrekt, hoor je het dan nog? Zo kun je testen of het inveren van de achteras gerelateerd is aan het geluid (en dus ophangrubbers).
Probeer ook een wat felle linker en rechter bochten te nemen. Wellicht kun je zo een patroon ontdekken.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : troubles in paradise
Is het niet je wiellager?
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : troubles in paradise
Gezien het feit dat de zomer zo voorbij is en ik maximaal wil genieten van deze clownshoe heb ik alvast een afspraak bij Hardemann motorsport gemaakt voor een diffrevisie. Ik ga deze week nog proberen een 4 palenbrug te scoren om zo het probleem beter te kunnen diagnoseren. Maar verder kan zo een diffrevisie na 200 000 km geen kwaad denk ik.
De hamvraag is: het huidige ZF diff reviseren of direct dubbel geld leggen en voor OS Giken gaan?
Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen de 2 ?
De hamvraag is: het huidige ZF diff reviseren of direct dubbel geld leggen en voor OS Giken gaan?
Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen de 2 ?
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Op de brug gemerkt dat het 1 van de nieuwe kleine powerflex draagarmrubbers was die kraakte
Maar er blijf wel speling in de aandrijflijn zitten, dus mijn tripje hardemann volgende week ga ik niet cancellen.
Maar er blijf wel speling in de aandrijflijn zitten, dus mijn tripje hardemann volgende week ga ik niet cancellen.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Benieuwd naar de uitkomsten.
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : troubles in paradise
Kan dit geluid + speling niet worden veroorzaakt door de normale tandspeling op de gears? Ik heb dan wel een andere auto, maar als het achterdifferentieel bij mijn Evo koud is zit er ook iets speling op. Als de bedrijfstemperatuur is bereikt is de speling veel minder en niet hoorbaar. Tandspeling moet aanwezig zijn om oa. overmatige slijtage te voorkomen. Het diff is binnen de Mitsubishi specs geshimmed.
Die PFC remmen rij ik ook mee, ook op het circuit. Wel met PFC 01 remblokken rondom. Het remt en blijft goed vertragen, zonder trillingen oid. Ga je geen spijt van krijgen.
Impressive wat er aan de auto is gedaan om deze in topconditie te houden
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Ik denk niet dat het je diff is, makkelijk te checken trouwens.
Auto achter omhoog krikken, bokjes er onder.
En dan voelen aan de ingaande flens van het diff.ik verdenk je aandrijfassen eerder, die kan je makkelijker checken door ze aan de diff zijde los te draaien.
Auto aan 1 kant op bokjes en dan de aandrijfas voelen van het wiel dat op de grond staat checken.
Hoe bevalt het diff deksel met 2 oortjes, moet je erg veel comfort inleveren?
Auto achter omhoog krikken, bokjes er onder.
En dan voelen aan de ingaande flens van het diff.ik verdenk je aandrijfassen eerder, die kan je makkelijker checken door ze aan de diff zijde los te draaien.
Auto aan 1 kant op bokjes en dan de aandrijfas voelen van het wiel dat op de grond staat checken.
Hoe bevalt het diff deksel met 2 oortjes, moet je erg veel comfort inleveren?
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Ik heb aan de ingaande flens van het diff gevoeld en daar was niet veel te merken, een beetje speling, maar zoals Andry ook reeds zei dat lijkt normaal. Misschien is het lager van de piniongear rotversleten en geeft dat pas "bonken" bij serieuze belasting? who knows, volgende week bekijk ik het wel nog eens bij Hardemann, terwijl het OS Giken diff erin gaatJan-Willem schreef: ↑04 jul 2018, 09:54 Ik denk niet dat het je diff is, makkelijk te checken trouwens.
Auto achter omhoog krikken, bokjes er onder.
En dan voelen aan de ingaande flens van het diff.ik verdenk je aandrijfassen eerder, die kan je makkelijker checken door ze aan de diff zijde los te draaien.
Auto aan 1 kant op bokjes en dan de aandrijfas voelen van het wiel dat op de grond staat checken.
Hoe bevalt het diff deksel met 2 oortjes, moet je erg veel comfort inleveren?
Ik heb er de laatste maanden inderdaad wel extreem veel geld ingepompt, nog een paar duizend meer en ik ik heb de aanschafprijs er nog eens ingepompt dit jaar Het mag eens gaan stoppen en dan een lange periode zorgeloos rijden AUB
Dubbeloordiff is goed, geen comfort verloren gegaan, en de achterkant wordt er enkel maar strakker van.
Was ook wel een heel duur grapje
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Dat bonken kan ook vaak bij het vliegwiel weg komen, maar die is nieuw bij jou en netjes gemonteerd.
Aandrijfassen krijgen wel speling, met meerdere e30's last van gehad.
Cardanas is vaak wel goed, die kunnen wel trilling geven als er iets speling op komt.
Prachtige auto om geld aan uit te geven
Voor mij zal die dubbeloor conversie gratis zijn, al kost het mij wel veel tijd.
Ik heb dat ik binnenkort met een Z3 kan rijden met die conversie toch even mee maken hoe het voelt.
Ik heb alles in de strongflex rood dat maakt de achteras al een stuk stijver zonder al teveel in te lever op het comfort.
Aandrijfassen krijgen wel speling, met meerdere e30's last van gehad.
Cardanas is vaak wel goed, die kunnen wel trilling geven als er iets speling op komt.
Prachtige auto om geld aan uit te geven
Voor mij zal die dubbeloor conversie gratis zijn, al kost het mij wel veel tijd.
Ik heb dat ik binnenkort met een Z3 kan rijden met die conversie toch even mee maken hoe het voelt.
Ik heb alles in de strongflex rood dat maakt de achteras al een stuk stijver zonder al teveel in te lever op het comfort.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Speling komt uit de bak, vandaag bij performance shop geel op de brug het gebonk nog eens geanalyseerd en het komt dus uit de bak.
Die moet dus open, Frits had liever een gepimpt ZF diff ipv een OS Giken, hij vond dat meer voor te driften. Twijfels...
Verder ook nog gezien dat de airco niet werkt omdat de radiator lek is, dus dat pakken we ook nog aan.
Die moet dus open, Frits had liever een gepimpt ZF diff ipv een OS Giken, hij vond dat meer voor te driften. Twijfels...
Verder ook nog gezien dat de airco niet werkt omdat de radiator lek is, dus dat pakken we ook nog aan.
Laatst gewijzigd door Tomj op 07 jul 2018, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Balen zeg!
Zijn best sterke bakken normaal, ik ben erg benieuwd waar de speling dan precies vandaan komt.
ZF met 4 platen 1.5 way 40%/25% lijkt mij ook niet verkeerd, geen idee wat zoiets kost ten opzichte van de OS giken.
Dat de airco goed werkt is ook zeker fijn met deze tempraturen
Zijn best sterke bakken normaal, ik ben erg benieuwd waar de speling dan precies vandaan komt.
ZF met 4 platen 1.5 way 40%/25% lijkt mij ook niet verkeerd, geen idee wat zoiets kost ten opzichte van de OS giken.
Dat de airco goed werkt is ook zeker fijn met deze tempraturen
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Wat ie meer waard is geworden heb je er ook wel weer in zitten. Is een andere bak geen optie? Of is er een sterk vermoeden wat er gefixt moet worden en zijn de kosten acceptabel?
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Andere bak is misschien een optie als ik eentje vind, ik geef wel liever wat meer uit om zeker te zijn dat het goed is.
Voor mij blijft het het waard.
Waar komt de speling vandaan... een kegellager aan gort? geen idee.
Ziehier een filmpje met axiale speling, ik denk eerder in die richting:
https://www.youtube.com/watch?v=ij_9NHRa9QI
Voor mij blijft het het waard.
Waar komt de speling vandaan... een kegellager aan gort? geen idee.
Ziehier een filmpje met axiale speling, ik denk eerder in die richting:
https://www.youtube.com/watch?v=ij_9NHRa9QI
Laatst gewijzigd door Tomj op 08 jul 2018, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Iemand een idee of een e36 m3 5bak 1op 1 past,bellhousing identiek ?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Ja die past, je hebt nu al een e36 M3 5bak.
Ook de M52B28 en S52B32 maken gebruik van deze bak.
Ook de M52B28 en S52B32 maken gebruik van deze bak.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Ik dacht dat er misschien een verschil zat in de housing.Jan-Willem schreef: ↑08 jul 2018, 02:22 Ja die past, je hebt nu al een e36 M3 5bak.
Ook de M52B28 en S52B32 maken gebruik van deze bak.
Laatst gewijzigd door Tomj op 08 jul 2018, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Nee allemaal dezelfde housing en ook de motor heeft dezelfde hoek.
Er zou zelfs een e30 m40b16 316i bak achter passen, al raad ik je dat niet aan.
Er zou zelfs een e30 m40b16 316i bak achter passen, al raad ik je dat niet aan.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Er zit standaard een bak achter van de E36 M3, zelfs nog bij de S54. Als dat dezelfde bak is als achter de 2.8 dan is er wel wat te krijgen lijkt me.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Klopt.
Maar die BMW's zijn net lego.
Die bak zit oa onder 328i, vast ook 528i, E36 M3 3.0, Z3M, Z3M S54.
Je kan ook upgraden naar bijvoorbeeld een 6 bak van een E36 M3 / E39 M5 of een E46. Die van een E46 zijn veel goedkoper. Enkel heb je dan andere splines en moet je een andere koppelingsplaat. Maar eea is gewoon aan elkaar te krijgen. Enkel even kijken naar de lengte van ke cardan as.
Persoonlijk vind ik een 6 bak juist goed passen bij een S50B32 motor.
Maar die BMW's zijn net lego.
Die bak zit oa onder 328i, vast ook 528i, E36 M3 3.0, Z3M, Z3M S54.
Je kan ook upgraden naar bijvoorbeeld een 6 bak van een E36 M3 / E39 M5 of een E46. Die van een E46 zijn veel goedkoper. Enkel heb je dan andere splines en moet je een andere koppelingsplaat. Maar eea is gewoon aan elkaar te krijgen. Enkel even kijken naar de lengte van ke cardan as.
Persoonlijk vind ik een 6 bak juist goed passen bij een S50B32 motor.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Dan pak ik ook best 1 uit een 28i, die zou koppelgewijs minder te verduren hebben gekregen denk ik dan.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Gisterenavond ben ik nog even rap naar Friesland gereden, 700 km roundtrip, ik heb een bak van een e46 328i gescoord met 200 000 km erop. Volgens de eigenaar was die nog perfect buiten de " 5th gear lean" daarvoor had hij mij nog shiftpins meegegeven van een 6 bak van Getrag ( e46 m3), hij dacht dat die wel zouden passen. Die afmetingen zou ik dus nog moeten bekomen omdat te dubbelchecken en anders koop ik zo een revisiesetje. Ik heb de video's ervan nog niet bekeken op youtube maar ik hoor altijd dat dat een easy fix is.
Van die 700 km is mijn ophanging wel niets versleten, wat een heerlijk weggennetwerk heeft NL Onderweg nog een F16 op transport tegengekomen.
Nu hopen dat die splines en de flens van de outputshaft mooi passen op mijn z3m interfaces
Van die 700 km is mijn ophanging wel niets versleten, wat een heerlijk weggennetwerk heeft NL Onderweg nog een F16 op transport tegengekomen.
Nu hopen dat die splines en de flens van de outputshaft mooi passen op mijn z3m interfaces
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : OS Giken ?
Je kan altijd even de nummers checken op de bak.
Als het goed is moet het een ZF bak zijn.
Bedoel je met de 5th gear lean dat de pook niet uit zichzelf terug gaat naar de middenstand?
Die arreteer pennen gaan wel vast zitten door condens vorming in de bak.
Als je ze er makkelijk uit kan krijgen kan je zo schoonpoetsen met scotchbrite en een beetje olie.
Mijn Z3 heeft dat ook, al heb je er met rijden geen last van.
Helaas is dit niet te doen als de bak gemonteerd is.
Als het goed is moet het een ZF bak zijn.
Bedoel je met de 5th gear lean dat de pook niet uit zichzelf terug gaat naar de middenstand?
Die arreteer pennen gaan wel vast zitten door condens vorming in de bak.
Als je ze er makkelijk uit kan krijgen kan je zo schoonpoetsen met scotchbrite en een beetje olie.
Mijn Z3 heeft dat ook, al heb je er met rijden geen last van.
Helaas is dit niet te doen als de bak gemonteerd is.