E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Macboy » 25 mar 2018, 03:56

Gaaaaaf :love:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Riceaux » 25 mar 2018, 22:55

Prachtig werk weer! Hier kan ik echt van genieten! :thumbup:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Steven N. » 27 mar 2018, 09:28

Fantastisch die uitgebreide foto verslagen! More please :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door allen » 27 mar 2018, 09:33

Inderdaad!

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door nickdoesburg » 31 mar 2018, 22:54

Thanks voor de reacties weer!

Inmiddels weer paar dagen verder dus weer tijd voor een updatetje, het werk vordert inmiddels lekker!

Eerst maar verder met de vanos uit elkaar halen.
Afbeelding

Best wel smerig;
Afbeelding

Twee o-ringen van de solenoids waren echt stuk, niet zo gek dat de vanos het niet zo lekker meer deed en de boel behoorlijk lekte:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Solenoids bedienen om ze schoon te kunnen spuiten;
Afbeelding

2 boutjes van de solenoid deksels waren al een keer afgebroken, gelukkig konden we de achtergebleven delen simpel eruit draaien na de ultrasoon behandeling;
Afbeelding

Vanosunit compleet gereinigd en klaar voor nieuwe seal set, meteen maar ff paar aardige fototjes maken.
Maar voor de herinnering eerst nog ff de foto zoals die eerst was :mrgreen:
Van:
Afbeelding

Naar: :blink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen verder met de hubs loshalen zodat er sterkere diafragmaveren in kunnen (S62), behoorlijk klusje bij de S50 omdat de uitlaat nokkenas compleet los moet zodat er genoeg ruimte is om de hub te kunnen verwijderen. De diafragmaveren waren zo slap dat de splined shaft van de inlaatnokkenas er met de hand uit te trekken was..

Aardig vette bende onder de lekkende vanos;
Afbeelding

Afbeelding

Eerste maar een beetje schoonmaken, dit aanblik trekken wij slecht :mrgreen:
Afbeelding

Inlaat hub eraf, die gaat wel gewoon los met de nokkenas erin;
Afbeelding

Na het losmaken van de uitlaat nokkenas kan ook die hub eraf;
Afbeelding

Hier is goed te zien dat de oude veren, naast dat ze een stuk dunner zijn, echt hun beste tijd wel gehad hebben;
Afbeelding

Het dikte verschil tussen de S50 en S62 veren;
Afbeelding

Opmeten van de axiale speling op de splined shafts, deze is niet heel slecht maar wel de moeite van een "anti rattlekit" waard ookal zal de grootste "anti rattle" vooral komen door de nieuwe diafragmaveren;
Afbeelding

Assen uit om ze secuur uit te schimmen met de anti rattlekit;
Afbeelding

Nog maar ff paar fototjes met de inmiddels klaar liggende vanos gemaakt;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd de auto ook gepolijst. Leek al best hard te glimmen maar was nog behoorlijk wat eer te behalen;
Afbeelding

Afbeelding

Eerst kleien, was niet echt een overbodige luxe;
Afbeelding

Afbeelding

"Best de moeite" :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder voor de echte kenners nog het juiste logo erop geplakt, had namelijk een S54 Logo ipv een S50 logo. Nieuwe logo met template erop geplakt voor exact de juiste locatie;
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen lag er nog een aardige bak onderdelen te wachten op montage, waaronder een nieuwe koppelingset + vliegwiel dus daar vandaag mee verder gegaan;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst de uitlaat eraf, deze had er weinig zin in maar uiteraard geven wij ons niet snel gewonnen
Afbeelding

De oplettende kijker ziet hier al een kleine afwijking aan de baksteun :mrgreen:
Afbeelding

Niet helemaal meer zoals ie hoort te zijn;
Afbeelding

Bak eraf, niet super schoon meer natuurlijk maar voor 200kkm eigenlijk niks geks;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een fast forward na een "beetje" dasty en remmenreiniger en wat noeste arbeid;
Afbeelding

Afbeelding

Meteen schakelmechanisme vernieuwd;
Afbeelding

Afbeelding

Oude Koppeling eraf, nieuwe klaar om erop te gaan. Oude dubbelmassa heeft behoorlijke speling, aanzienlijk meer dan de nieuwe (+- factor 3)
Afbeelding

Uiteraard meteen krukaskeering en toplager vervangen aangezien je hier niet dagelijks bij bent;
Afbeelding

Nieuwe koppelingsset erop, altijd mooi dat nieuwe spul;
Afbeelding

Tot zover voor nu, keep you posted!
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 31 mar 2018, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Peric » 31 mar 2018, 23:05

En weer..... :gek:
Diep respect!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39687
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Arthur » 31 mar 2018, 23:12

Geweldig hoor.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Niels » 31 mar 2018, 23:22

:clap: :clap: Prachtig!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Macboy » 31 mar 2018, 23:35

Waanzinnige updates en details man man man wat kijkt dit heerlijk weg :love:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Tim N » 31 mar 2018, 23:56

Gaaf ding ook weer, en Imola blijft goed op een M

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Riceaux » 01 apr 2018, 01:13

Wat een oog voor details! Ik wist niet eens dat er een verschil zat tussen S50 en S54 M logo’s.

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Kelvinrs » 01 apr 2018, 06:24

Damn Nick en Wouter wat een klasse straalt hiervan af! Mocht mijn 6-cilinder een keer onderhoud nodig hebben weet ik ook wel waar ik hem naartoe breng :tong: :tong:

Meer foto's!! :blink:

THE MUD
Berichten: 532
Lid geworden op: 10 mei 2012, 12:11
Locatie: Tolkamer (Gelderland)

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door THE MUD » 01 apr 2018, 08:15

Wauw wat een auto en wat een liefde met oog voor detail krijgt deze lady in red. :love:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Jussi » 01 apr 2018, 08:52

Als autoliefhebber is dit het mooiste om te zien. Hier geef je met plezier je centen aan.

Tom, wanneer hij is af gaan we rijden.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Jan-Willem » 01 apr 2018, 09:20

Mooi om te zien hoe de s50b32 vanos in elkaar zit.

Ontzettend gaaf hoe jullie de auto's onder handen nemen!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door dvh » 01 apr 2018, 09:40

Schitterend mooi zo'n coupe in het rood.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door allen » 01 apr 2018, 09:59

Sprakeloos. Echt waar... :gek:

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Walter » 01 apr 2018, 10:00

.
Laatst gewijzigd door Walter op 12 apr 2018, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Alfata » 01 apr 2018, 13:41

Ik ga in de herhaling vallen bij de voorgaande posts, maar wat een waanzinnig oog voor perfectie hebben jullie zeg! Echt een lust voor het oog hoe jullie te werk gaan!
Schitterende Z3 trouwens. Zo in het rood een zeer begeerlijke wagen.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door indobesar » 01 apr 2018, 19:15

Heerlijke update! Weer mooi gedocumenteerd.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door nickdoesburg » 01 apr 2018, 22:27

Wederom dank voor de reacties, super leuk om te lezen en maakt het voor ons ook extra de moeite waard om tijd te steken in het maken van aardige fototjes + verslag :)
Jan-Willem schreef: 01 apr 2018, 09:20 Mooi om te zien hoe de s50b32 vanos in elkaar zit.
S50B32 is inderdaad best wel anders dan de meeste andere vanossen. In de basis lijkt ie qua principe heel veel op de S54 unit maar de S50 zit toch wel een stuk ingewikkelder in elkaar. Vooral de timing weer goed zetten nadat de splined shafts + hubs eraf zijn geweest (voor de S62 veren en anti rattle update op de splined shafts) vereist toch wel aardig wat inzicht en een beetje puzzelwerk om de tandwielen goed krijgen, zodat de boutjes waarmee de hubs vast zitten bij het op timing zetten niet worden geblokeerd door het nokkenas triggerwheel. Daarnaast moet daarvoor dus ook de uitlaat nokkenas eruit (i.t.t. de S54) wat toch wel behoorlijk wat extra werk is.
Walter schreef: 01 apr 2018, 10:00 Fantastisch weer. Geweldig oog voor detail. Ik vraag me af waar je al die kennis opdoet? Misschien een domme vraag, maar leer je wat je hier doet tot in dat detail in een opleiding of is het gewoon technisch inzicht icm. inspiratie van anderen (IRL of op internet)?
Leuke vraag. Wout en ik zijn beide opgeleid als ingenieurs (Vandaar ook "The Engineer's Garage"). Tijdens onze studies zijn we al beland in de auto industrie, destijds nog bij een motorsport team, waar wij elkaar hebben leren kennen. Later is Wout naar de UK gegaan om af te studeren bij een bekende Engelse (Race) motoren ontwikkelaar.
Na onze studie zijn we beide gaan werken in de automotive industrie bij Tier 1 suppliers (OEM turbochargers). Zeker bij een Tier 1 supplier is de kwaliteit natuurlijk extreem belangrijk, waardoor we beide redelijk zijn doorgezaagd met het ISO/TS 16949 kwaliteitsysteem (soort heftige versie van ISO 9001) wat denk ik ook wel onze manier van werken heeft beïnvloed. Als je eenmaal gewend bent om zo te werken (en overtuigd bent geraakt van het nut) is het ook niet meer fijn om het "minder" te doen. Daarnaast zijn we natuurlijk gewoon diehard petrolheads en komt heel veel specifieke kennis uit pure interesse, een hele mooie combinatie met de opleidingen die we hebben gedaan en het werk wat we nog steeds doen. Overigens ben ik praktisch opgegroeid in een garagebedrijf, dat helpt ook wel mee.

Om terug te komen op je vraag; je leert wel veel op de opleiding (inderdaad vooral technisch inzicht) maar het wordt pas echt wat icm ervaring

Vandaag overigens weer lekker bezig geweest met de Z3M, nieuwe update volgt in de loop van de week!

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10402
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door tomgtr » 01 apr 2018, 23:06

Gaaf hoor, je zou er bijna een oude auto voor kopen om ook zo’n treatment te krijgen!!
Laatst gewijzigd door tomgtr op 01 apr 2018, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3416
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Booooh » 01 apr 2018, 23:30

tomgtr schreef: 01 apr 2018, 23:06 Gaaf hoor, je zou er bijna een oude auto voor kopen om ook zo’n treat,ent te krijgen!!
Dit dus :mrgreen: ...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door allen » 02 apr 2018, 00:02

Wie van jullie koopt de Defender en wie de Caterham? :tooth:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3416
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd

Bericht door Booooh » 02 apr 2018, 00:10

allen schreef: 02 apr 2018, 00:02 Wie van jullie koopt de Defender en wie de Caterham? :tooth:
:mrgreen: :mrgreen:

Ik opteer dan liever voor het oud laten worden van de 1M, Tom is meer het verzamel type dan ik (denk ik), hij heeft alleen nu wat ruimte gebrek voor dit soort projectjes ...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bokkepoot, Estoque en 30 gasten