E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 09 mar 2013, 17:44

Bij deze een korte voorstelling van mijn schoen.

Na een klein jaartje zoeken naar leuke ///M-power stootte ik op deze Z3 die te koop stond in hartje Rotterdam.
Dit was in augustus 2011, er stond toen een 150 000 kms op de klokken.

Afbeelding

De eigenaar was een respectabele 40'er , een echte petrolhead. Hij reed dagelijks met een alfa :mrgreen:
en had verder nog een mooi oud negenelfje staan.

Afbeelding

Toen ik daar was om de wagen te inspecteren waren ze het postkantoor achter de hoek aan het overvallen, politie en helikopters overal, dat vergeet ik nooit meer , dat even terzijde.
Wel handig dat hij een brug had, een luxe als je een auto 2de hands bij een particulier koopt en al zeker in hartje Rotterdam ! Na een angstaanjagende testrit in hevig regenweer( ik snap nog altijd niet dat die verkoper mij het stuur toen in handen gaf want binnen de 10 seconden stond ik al dwars :hosanna: ) kon ik mij in mijn enthousiasme niet langer bedwingen en ben ik tot aankoop overgegaan. Na voorschot en papierwerk een regeling getroffen dat ik er een paar dagen later met de trein om zou komen. Zo gezegd zo gedaan, een paar dagen daarna samen met de eigenaar kenteken geschrapt voor uitvoer en op transitplaten gezet en zo was er weer een Z3 M coupé minder in Nederland :whistle:

De terugrit was mijn eerste rit in het droge met mijn clownschoen. Direct ook in de rotterdamse spits :hot:
Eens op de autstrade kon ik eens voelen wat de S50b32 in zijn mars had, ik was danig onder de indruk !

Terug in Belgenland, foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


specs en opties:

Type code CM91

Type M-COUPE (EUR)

Dev. series E36 (7C)

Line 3

Body type RCOUPE

Steering LL

Door count 2

Engine S50

Cubical capacity 3.20

Power 236

Transmision HECK

Gearbox MECH

Colour IMOLAROT 2 (405)

Upholstery LEDER WALK NAPPA/SCHWARZ (Q6SW)

Prod. date 1998-09-22


Order options
No. Description
302 ALARM SYSTEM

441 SMOKERS PACKAGE

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

530 AIR CONDITIONING

687 RADIO PREPARATION

818 MAIN BATTERY SWITCH

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

877 DELETION CROSS-OVER OPERATION

886 DUTCH / ON-BOARD DOCUMENTATION

925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE


Series options
No. Description
209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%)

243 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER

069 EXTRA LUGGAGE COMPARTIMENT FOR STORING HOT CHICKS

314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES

423 FLOOR MATS, VELOUR

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

710 M LEATHER STEERING WHEEL

785 WHITE DIRECTION INDICATOR

Na het nodige papierwerk stond hij al snel op Belgisch kenteken.

Foto's :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Fast forward naar vandaag, ondertussen heb ik al wat zaken vervangen aan mijn schoen. In augustus heb ik hem 2 jaar , de kilometerstand loopt nu tegen de 170 000 aan en hij heeft mij nog geen enkele keer echt in de steek gelaten.

Na mijn aankoop bemerkte ik toch bij nadere inspectie een paar aandachtspuntjes. Te beginnen bij een lichte "bonk" achteraan tijdens het schakelen. Dit heb ik opgelost door nieuwe tonrubbers, diffrubber en een nieuwe baksteun te steken. De ophanging was nog de originele van 1998, daar zitten nu nieuwe OEM toplagers met H&R veren en Bilstein B-ikweetnietmeerjuisthoeveel schokdempers. Een felle verbetering ! Maar toch zoek ik nog ietsje minder bodyroll, je leest veel dat de H&R stabilisatorstangen een fantastische upgrade zijn op deze wagen dus ik speel nog met het idee om deze eens te proberen. Banden zijn rond die tijd rondom ook gewisseld naar Kumho KU36.

Veder bij aanschaf een onderhoud laten doen inlusief kleppen stellen , bougies en nazicht. Volgens mijn garagist ( Performance Shop Geel) had ik nog een goed exemplaar op de kop getikt. Later heb ik nog preventief alles van riemen spanrollen samen met waterpomp en thermostaat laten vervangen. Ook het drukregelventiel aan het oliecarter lekte, een typische s50 kwaal. Verder ook nog differentieel ,bakolie en cardanflektor gewisseld en nog wel wat kleine prullaria.

Wat ben ik nog van (eventueel) van plan? Feel free to criticise here !

Na het monteren van de verlagingsveren en dempers ( nog eigenlijk geen foto's van, maar hij is dan ook niet zeer sterk verlaagd eigenlijk) heb ik de Z3 laten uitlijnen waaruit bleek dat ik met foute camber en Toewaarden zat vanachter ( zelfs met uitspoor). Dus gaat de achteras er onderuit voor wat aanpassingswerk zodat ze verstelbaar wordt. Verder wil ik preventief de lagerschalen en oliepomp wisselen, ik zou dit eventueel bij Van Kronenbrug laten doen, iemand ervaring mee? Er komen ook nog stoptech 4pots klauwen op en stoptech schijven rondom, keuze van de blokken nog nader te bepalen. Onder mijn bewind heb ik met 10w60 gereden, na veelvuldig gelezen te hebben dat dit niet de correcte olie is voor een S50 ga ik waarschijnlijk overschakelen naar 10w40 volsyntheet. Het stuurhuis zou ik nog willen wisselen voor een gereviseerd 2.8 exemplaar ( dit zou korter zijn? ) De stoelen zitten nog altijd los, een bekende Z3 kwaal. Ik heb er niet veel last van omdat mijn zetel helemaal naar achter staat, maar het moet nog aangepakt worden. Verder kan de lak onderhand een flinke opfrisbeurt gebruiken ( ik ben niet zo een poetsprincess :oops: ) terloops wil ik de ///M logo's dan vervangen en achteraan terug een s50 logo plakken, want nu plakt er een S54 exemplaar op :nah: Een catvervanger met x pipe staat ook nog op het programma, eerst wel iemand vinden die dit voor me in elkaar wil flansen.

Werk aan de winkel dus ! maar uiteindelijk zal er altijd wel ruimte voor verbetering zijn.
Ik ga mijn best doen om de geplande werken /upgrades hier neer te pennen. Ik zal hier waarschijnlijk meer dan eens om advies vragen ook want ik heb al gemerkt dat er hier heus wel wat specialisten ter zake rondhangen :thumbup:
Laatst gewijzigd door Tomj op 16 aug 2019, 12:46, 11 keer totaal gewijzigd.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Xave30 » 09 mar 2013, 17:46

Gaaf!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door dvh » 09 mar 2013, 17:52

Schitterend!
Dit is toch wel de kleur voir zo'n M-coupé

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Kasteel » 09 mar 2013, 17:58

Ik vind imola-rot, zeker op een z3m; verders blijft een z3m qp ook epic :).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door GTRene » 09 mar 2013, 19:24

mooi hoor, wel jammer dat ie is geëmigreerd naar Belgie :mrgreen:

blijft mooi zo'n M coupe :df:

de stoelen heb ik ook, rocking seats wat je op den duur krijgt van het optrekken en remmen, en dus 'moeten' er voor het prettige nwe kunstof busjes/plaatjes in.
net als het kunstof koppelings pedaal wat op den duur wat meer naar links trekt/staat door wat slijtage en de veer die sterk aan die kant trekt :D
betekent nwe busje en nieuw koppelijngspedaal.

Ik ga dat ook aanpakken, heb al besteld maar duurt nog een week ofzo voor ik die zaken binnen heb en dan nog een hele tijd voor ik het aanpak :tooth:
maar als die gedachte er aan zwaarder wordt dan de klus, dan ga ik ook aan de gang net zolang tot het vervangen is. :)

En ja...ga je de M verlagen welke al lager is dan de 2.8 en 3.0, dan komen de achterwielen nog meer naar binnen staan (iets scheve slijtage aan banden dan ook natuurlijk) bovendien omdat het zware diff aan 1 oog opgehangen is (links) trekt ie hem daar nog een tikkie meer in de veren dan rechts.

niet optimaal dus :mrgreen:
niet dat je er zo veel van merkt, doch ga je optimaal er voor zitten dan wordt het verhaal iets anders, bovendien is de veerweg links achter dan ook wat korter en zitten de veren/windingen ook al eerder op elkaar is op in een uiterst geval...maar dat zijn wel vrij extreme gevallen en of omstandigheden gelukkig.

tis wel een heel fijn apparaat all round en speciaal/apart.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Vlokmans » 09 mar 2013, 20:59

Keurig! Ziet er netjes uit. Als de drijfstanglagers nog niet zijn vervangen, is 170.000 km wel een mooi moment om dat alsnog te doen. Kan ook bij PSG toch?

En hoezo is 10W60 niet de juiste olie voor een S50(B32)? Ik dacht van wel......

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Bram » 09 mar 2013, 21:05

Nog nooit in de steek gelaten, dat snap ik, als je preventief alles vervangt :gek:

Fantastische mooie auto, kleur is geweldig, looks as always stunning, veel plezier ermee :headbang:

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 09 mar 2013, 22:07

Vlokmans schreef:Keurig! Ziet er netjes uit. Als de drijfstanglagers nog niet zijn vervangen, is 170.000 km wel een mooi moment om dat alsnog te doen. Kan ook bij PSG toch?

En hoezo is 10W60 niet de juiste olie voor een S50(B32)? Ik dacht van wel......
Ik zou er voor opteren om dit bij Van Kronenburg te doen omdat het niet echt de core business van PSG is.
Moest dan blijken dat er aan de krukas moet worden geslepen of andere bijkomende werkzaamheden vereist zijn gaat het veel handiger zijn om hem ineens bij een revisiebedrijf te hebben staan. PSG moet het op die moment uitbesteden. Naar wat ik gehoord heb zijn de mensen bij Van Kronenbrug geen prutsers en hebben ze hier ook wel wat ervaring mee.

Een S50 zou op een xw40 olie moeten lopen, can someone here back me up on this?
Mijn overtuiging hieromtrent is gebaseerd op 3 dingen: de uitgebreide verklaringen die ik hierover gelezen heb op het net. En het feit dat hij hiervoor op 5w40 draaide en dat de koudstart bij 10w60 "moeilijker" verloopt en de vanos meer van zich laat horen bij het gebruik van de 10w60. BMW schrijft ook xw40 voor.
Ik denk dat de 10w60 mythe ontstaan is door het feit dat de dealers geen 5w40/10w40 meer stockeerden voor de S50 na een tijdje( lets face it, de S50 is een blok dat al effe uit productie is) dus kapten ze daar ook 10w60 in.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Macboy » 09 mar 2013, 22:39

Geweldig apparaat en een van de mooiste kleuren die je kan kiezen !

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door GTRene » 09 mar 2013, 22:39

een goeie 5w40 kan er volgens mij ook wel in, helemaal als je het alleen voor op straat gebruikt.
je hebt ook daar verschillende soorten in (toevoegingen) dus wel ff uitzoeken :D

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Vlokmans » 09 mar 2013, 22:43

Oef....krukas slijpen? Hoop het niet voor je. Zit er een ratel, of tik in je blok? Of merk je anderszins iets aan je blok? De drijfstanglagerschalen in mijn M3 waren 160.000 km oud toen ze er uit gingen, zonder noemenswaardige slijtage overigens. En nu is het ook niet zo dat ik ineens een andere motor had met de nieuwe schaaltjes.

10W60 is inderdaad voor de S54 voorgeschreven, niet voor de S50. Staan een hoop verschillende wijsheden over op de interwebs. Ben maar op advies van mijn specialist afgegaan :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Niels » 09 mar 2013, 23:03

Officieel werd er inderdaad 5W40 voor geschreven maar eigenlijk is iedere specialist en kenner wel overgestapt op 10W60. Zowel koud als warm laat 10W60 zich moeilijker rondpompen maar als je (zeker met warmer weer) die 7600RPM wilt aantikken.....

Ik geloof dat Erik 5W50 Motul gebruikt omdat deze nog een hogere oppervlakte belasting aan kan. 5W40 zal ook best kunnen mits van een (hele) goede kwaliteit.

Oh en als die S54 badge eraf gaat dan mag je die wel mijn kant op sturen :)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Fabian » 09 mar 2013, 23:09

Geweldig imola rot!

Als die van ooit gewrapt zou worden wist ik t wel!

Lagerschalen bij paul vlasblom laten doen in Uden. Dat is echt dagelijkse routine voor hem....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door GTRene » 09 mar 2013, 23:11

5w50 is wel mooi spul qua bereik zowel koud als warm, destijds moeilijk te krijgen, nu zie je wel wat meer merken er mee komen zag ik een jaar ofzo geleden :D

trouwens van de M coupe die ster wielen kon je geloof ik ook in 2 kleuren krijgen?
gewoon zilver en een slag donkerder ofzo? beetje chrome/black of shadow silver??of hoe heet dat.

zou bv ook best goed bij dat rood passen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Niels » 09 mar 2013, 23:38

GTRene schreef: trouwens van de M coupe die ster wielen kon je geloof ik ook in 2 kleuren krijgen?
gewoon zilver en een slag donkerder ofzo? beetje chrome/black of shadow silver??of hoe heet dat.
Zilver = S50
Black-chrome = S54

Dat jij dat niet weet Rene :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door GTRene » 09 mar 2013, 23:46

lol, zat het dus daar in...ik onthoud helaas niet zo leuk meer...soms verschrikkelijk :devil:
maja...gelukkig zitten er nog knappe koppen op DF :mrgreen:

eneuh ik heb alleen op de M roadster en 1 van de 4 M coupe's die originele wielen gehad (zilveren) :mrgreen:

en nu ik het lees kan ik het wel weer wat beter plaatsen...
heb het dus wel ergens gezien en gelezen maja dat zegt schijnbaar niet zoveel meer :mrgreen:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door ///Joost » 09 mar 2013, 23:52

Geweldig mooie MCoupe zeg!

even mijn 2 cnts over de olie...Ik gebruik zelf 5W40 Castrol Magnatec. Voorgeschreven in mijn boekje is zelfs 15W40 of 10W40.

10W60 is nooit voorgeschreven voor de S50 en is de wereld in geholpen doordat BMW vanaf de S54 deze olie voorschrijft voor M-blokken. Het feit dat iedere specialist 10W60 gebruikt of voorschrijft is ook een beetje klets. Waar is dit op gebaseerd? Ik denk dat iedereen elkaar maar een beetje napraat.
Voor op het circuit...helemaal mee eens, dan heb je goede synthetische olie nodig! Alleen straatgebruik? Dan zit je met een 5W40 olie ook perfect hoor. Je zal wel gek zijn om die dure (te dikke) olie erin te knikkeren...dief van je eigen portemonnee noemen ze dat.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Roy RS » 10 mar 2013, 00:12

Wat een leuke auto! Maar...schoen?!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door ///Joost » 10 mar 2013, 01:22

Roy RS schreef:Wat een leuke auto! Maar...schoen?!
Clown schoen...da's de bijnaam van een Z3/M Coupe. Nooit gehoord?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 10 mar 2013, 02:29

Vlokmans schreef:Oef....krukas slijpen? Hoop het niet voor je. Zit er een ratel, of tik in je blok? Of merk je anderszins iets aan je blok? De drijfstanglagerschalen in mijn M3 waren 160.000 km oud toen ze er uit gingen, zonder noemenswaardige slijtage overigens. En nu is het ook niet zo dat ik ineens een andere motor had met de nieuwe schaaltjes.

10W60 is inderdaad voor de S54 voorgeschreven, niet voor de S50. Staan een hoop verschillende wijsheden over op de interwebs. Ben maar op advies van mijn specialist afgegaan :wink:
Hij draait op dit ogenblik loepzuiver en trekt door als een bezetene, krukas slijpen zal dus wel niet nodig zijn.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 10 mar 2013, 02:37

///Joost schreef:Geweldig mooie MCoupe zeg!

even mijn 2 cnts over de olie...Ik gebruik zelf 5W40 Castrol Magnatec. Voorgeschreven in mijn boekje is zelfs 15W40 of 10W40.

10W60 is nooit voorgeschreven voor de S50 en is de wereld in geholpen doordat BMW vanaf de S54 deze olie voorschrijft voor M-blokken. Het feit dat iedere specialist 10W60 gebruikt of voorschrijft is ook een beetje klets. Waar is dit op gebaseerd? Ik denk dat iedereen elkaar maar een beetje napraat.
Voor op het circuit...helemaal mee eens, dan heb je goede synthetische olie nodig! Alleen straatgebruik? Dan zit je met een 5W40 olie ook perfect hoor. Je zal wel gek zijn om die dure (te dikke) olie erin te knikkeren...dief van je eigen portemonnee noemen ze dat.
Voor de kosten doe ik het niet, ik gok dat de volsyntheet 10w40 olie die ik ga gebruiken ( motul ) wel eens duurder kan uitvallen zelfs. Op dit forum heb ik een draadje gelezen waarin ene " Bertipedia :D " een zeer logische uitleg deed en zijn oliekeuze argumenteerde. Die gebruikte zijn wagen dan nog zelfs op circuit. Pas boven de 130 graden olietemperatuur zou 10w60 nut kunnen hebben , ik wil nooit boven de 130 zitten , zelfs niet op circuit, dan heb je echt wel een ander probleem :shock: Ik heb dezelfde analyse gebackt door cijfers en specs nog op andere plaatsen teruggevonden ook.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 10 mar 2013, 02:41

Niels schreef:Officieel werd er inderdaad 5W40 voor geschreven maar eigenlijk is iedere specialist en kenner wel overgestapt op 10W60. Zowel koud als warm laat 10W60 zich moeilijker rondpompen maar als je (zeker met warmer weer) die 7600RPM wilt aantikken.....

Ik geloof dat Erik 5W50 Motul gebruikt omdat deze nog een hogere oppervlakte belasting aan kan. 5W40 zal ook best kunnen mits van een (hele) goede kwaliteit.

Oh en als die S54 badge eraf gaat dan mag je die wel mijn kant op sturen :)
Ik ga ook voor motul, onderandere ook voor die reden.

Die S54 badge mag je hebben , maar dan wil ik wel een ritje in een S54 :swinging:
Anders plak ik ze op de 1.6 diesel Volvo bedrijfswagen :tooth:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Robin » 10 mar 2013, 08:25

///Mooi ding!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Niels » 10 mar 2013, 12:47

///Joost schreef:even mijn 2 cnts over de olie...Ik gebruik zelf 5W40 Castrol Magnatec. Voorgeschreven in mijn boekje is zelfs 15W40 of 10W40.

10W60 is nooit voorgeschreven voor de S50 en is de wereld in geholpen doordat BMW vanaf de S54 deze olie voorschrijft voor M-blokken.
Voor een BMW uit 2000 werd ook nog geen LL04 voorgeschreven, simpelweg omdat het er nog niet was maar sinds introductie van LL04 wordt het wel geadviseerd om deze als opvolger te gebruiken. Ben het wel met je eens dat het misschien wel overkill is voor een straatrijder hoor aan de andere kant komen lagerschalen ook weer vrij regelmatig voorbij terwijl de S50 daar ook niet echt bekend om zou staan (aanvankelijk). Mijn ex. S50 is zijn leven ook begonnen met 5W40 maar heeft uiteindelijk ook nieuwe lagerschalen gehad. Of er een relatie is durf ik niet te zeggen, daarnaast gooi ik ook geen xxW60 in mijn motorfietsen die ver over de 10.000RPM draaien. Dus noodzakelijk? Ik weet het niet.. Neem een olie die een hoge oppervlakte spanning aan kan en kijk wat minder naar de viscositeit (imho) maar dat heeft TS ook wel door :wink:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Roy RS » 10 mar 2013, 20:18

Ik ben destijds door een specialist die enkel z3's onderhield (naam kwijt) geadviseerd geen 10w60 te gebruiken, tenzij ik hem met name als tracktool ging gebruiken, volgens mij ondat de dikke 10w60 gewoon niet zo vlot op temp komt en je die extra dikte toch enkel gebruikt als je op de baan erg hoge temperaturen haalt, zodat je dan nog wat smering overhoud.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Mark 320iS, Peter-Paul, wackywim en 59 gasten