E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik vind de wielen ook dik in orde.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei / E38 728iAg Oxfordgrün
Grappige E36, lekkere ragbak zo te zienTomj schreef: ↑16 aug 2019, 13:02In Belgistan zijn de fiscale regels zo dat je voor 92' 80 EUR wegenbelasting betaalt en geen belasting voor inverkeerstelling en erna 1500 EUR belasting op inverkeerstelling en jaarlijks iets rond de 1400 EUR. Also becuz no vanosMartijn_bmw schreef: ↑16 aug 2019, 12:48 mooie vondst! gefeliciteerd.
vanwaar perse eentje voor '92 ?
Ik snap alleen nooit zo goed dat mensen non vanos als een voordeel zien, ik vind het maar een bootanker.
Onderin is het net een luie M20B25, met vanos trekt die veel mooier onderin en in het middengebied.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei / E38 728iAg Oxfordgrün
Klopt, je merkt pas wat vanos doet als je een m50b25 hebt gehad, langs de andere kant kan het ook niet stukgaan, en met leeftijd gaat elke vanos uiteindelijk naar de kl*Jan-Willem schreef: ↑19 aug 2019, 12:58Grappige E36, lekkere ragbak zo te zienTomj schreef: ↑16 aug 2019, 13:02In Belgistan zijn de fiscale regels zo dat je voor 92' 80 EUR wegenbelasting betaalt en geen belasting voor inverkeerstelling en erna 1500 EUR belasting op inverkeerstelling en jaarlijks iets rond de 1400 EUR. Also becuz no vanosMartijn_bmw schreef: ↑16 aug 2019, 12:48 mooie vondst! gefeliciteerd.
vanwaar perse eentje voor '92 ?
Ik snap alleen nooit zo goed dat mensen non vanos als een voordeel zien, ik vind het maar een bootanker.
Onderin is het net een luie M20B25, met vanos trekt die veel mooier onderin en in het middengebied.
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei / E38 728iAg Oxfordgrün
Aan een enkel vanos kan bijna niets kapot op de afdichtingen van de zuigers na.Tomj schreef: ↑19 aug 2019, 15:38Klopt, je merkt pas wat vanos doet als je een m50b25 hebt gehad, langs de andere kant kan het ook niet stukgaan, en met leeftijd gaat elke vanos uiteindelijk naar de kl*Jan-Willem schreef: ↑19 aug 2019, 12:58Grappige E36, lekkere ragbak zo te zien
Ik snap alleen nooit zo goed dat mensen non vanos als een voordeel zien, ik vind het maar een bootanker.
Onderin is het net een luie M20B25, met vanos trekt die veel mooier onderin en in het middengebied.
Vervang deze een keer en je hebt weer 15 jaar plezier van de vanos !
Voordeel van een M50 zonder vanos is de dikker distributie ketting waardoor deze motor extra gewild is op het circuit, beide motoren zijn bullit proof.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Bovenstaande klopt wel,Op mijn m52tu heb ik de revisie zelf gedaan en dat was goed te doen. Ik moest gewoon eentje van voor 12/1992 hebben, dus dan was het simpel
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik ga binnen 2 weken een overhaul doen op een E36 328i coupé. Plan is om heel het onderstel/koelsysteem/remmen/pakkingen motor/... te vernieuwen. foto in bijlage
Heeft er iemand een idee wat voor lagerpers je nodig hebt voor draagarmrubbers en subframerubbers in te persen ?
Kom je met zo een 99 EUR cheapo 4 ton lagerpersje toe ? Of andere creatieve manieren ? Ik had ergens gezien dat je met draadstangen en wat rondellen/ moeren ook al iets leuk kan maken.
Wat mag een 188'er sperdiff tegenwoordig eigenlijk kosten ?
Heeft er iemand een idee wat voor lagerpers je nodig hebt voor draagarmrubbers en subframerubbers in te persen ?
Kom je met zo een 99 EUR cheapo 4 ton lagerpersje toe ? Of andere creatieve manieren ? Ik had ergens gezien dat je met draadstangen en wat rondellen/ moeren ook al iets leuk kan maken.
Wat mag een 188'er sperdiff tegenwoordig eigenlijk kosten ?
- Bijlagen
-
- 74893008_437887440200341_6170524143444819968_n.jpg (566.9 KiB) 2498 keer bekeken
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik heb via vidaXL destijds een lager trekker/montage kit gekocht. Specifiek voor de e36/46 ophanging. Was iets van €50 euro en kan zeggen dat het dubbel en dwars waard is. Kan gewoon op de auto/grond met een steeksleutel/ratel.
Edit: voor 63 euro thuisbezorgd.
https://www.vidaxl.nl/e/8718475855750/v ... t-voor-bmw
Edit: voor 63 euro thuisbezorgd.
https://www.vidaxl.nl/e/8718475855750/v ... t-voor-bmw
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Thnx voor de tip !Crookie schreef: ↑04 nov 2019, 12:48 Ik heb via vidaXL destijds een lager trekker/montage kit gekocht. Specifiek voor de e36/46 ophanging. Was iets van €50 euro en kan zeggen dat het dubbel en dwars waard is. Kan gewoon op de auto/grond met een steeksleutel/ratel.
Edit: voor 63 euro thuisbezorgd.
https://www.vidaxl.nl/e/8718475855750/v ... t-voor-bmw
Edit: fuck, dat is precies enkel een nederlandse aangelegenheid
-
- Berichten: 3976
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Verdomme , ik heb het al besteld en laten leveren in NL
Ach ja, zo lang het er maar geraakt.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Even de spindel met wat vet/olie inspuiten tijdens gebruik. Dan gaat ie langer mee. Had mijn spindel kapot getrokken en een nieuwe moeten bestellen. Kwam doordat er een vast gerotte lager bus niet uit wilde. Uiteindelijk de draagarm vervangen..
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Mag je daar een slagmoersleutel op zetten of trek je dan de boel kapot?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik heb ook zo'n tool met draadeind en lagerbus om de RTAB's eruit te persen. Je kunt het beste gewoon een ratel erop zetten. Dat gaat met meer beleid. Een slagmoersleutel kan wel, want die draadeinden zijn gehard, maar het krijgt toch meer op z'n donder zo.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Het zal vast kunnen maar het blijft Chinesium staal.. geen super gehard draadeind. Uiteindelijk gaat dat ook kapot
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Cool, ga je nu twee E36's opknappen?
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Update:
Ondertussen zijn we met de E38 probleemloos de kaap van de 200k kms gepasseerd. Hoewel ik bijna heel het koelsysteem heb vervangen constateerde ik precies nog altijd een kleine daling van het koelvloeistofniveau. Normale mensen zou dit zelfs niet opvallen/zouden zich hier niets van aantrekken. Maar ik ben niet normaal
Ik heb nu zo een testkit gekocht waar je druk kan zetten op het systeem. Gisteren heb ik een half uur 1.5 Bar op het systeem gezet en ik zag of hoorde nergens lekken en er was ook geen drukverlies. Het eigenaardige was dat als ik de druk er weer afnam het koelvloeistofpeil een beetje gestegen was ( het stokje zat net onder het minimum voor de meting en na de meting een beetje erboven) Hoe verklaar je dat ? Een dag later is het KVSpeil nog altijd niet gezakt. Dat snap ik niet goed, iemand een idee hoe dat zou kunnen ?
In coronatijden heb ik tijd om op het gemak ermee bezig te zijn. 1 van de dagen zou ik ook eens de achterbumper eraf willen halen om de niet werkende PDC te troubleshooten.
Ik heb de Oringen van de dop van het expansievat en van het ontluchtingsventiel ook nog vernieuwd.
De volledige set ophangingsrubbers van de vooras liggen ook nog altijd netjes ingepakt in een doos. Ik heb de indruk dat de intensiteit van de beruchte e38/39 wheel wobble afhankelijk is van de set wielen die gemonteerd is, op winterwielen voel je daar bijna niks meer van. Binnekort ga ik dus voor de zekerheid de M-pars nog eens balanceren.
gewatermerkte foto van op huwelijksreis:
De E36 heeft een onderhoudje gekregen en is een beetje ontpimped, ik heb namelijk de kelk gewisseld voor de originele luchtfilter.
Nog altijd geen roest tegengekomen, spooky ! Verder nog verse schijven en blokken achter gemonteerd. Nu nog opzoek naar "half gespoten" Non-m sterlingsilber bumpers
Nog een kutfototje van de E36/8:
Ik wou al langer de Z3M eens grondig inspecteren op roest en na het zien van dit filmpje ben ik in gang geschoten.
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=YLAPGqa ... e=youtu.be[/YouTube]
Ik vind het echt opvallend hoe hard die auto's in de UK roesten, als je ziet wat daar allemaal op dat YT kanaal de revue passeert...
Bij TEG heb ik ook ooit een UK s54 gezien met een pak minder Km's dan de mijne en die had er toch ook veel meer last van.
Mijn exemplaar heeft zelfs van 2011 tot 2015 buiten geslapen en vele winters in het zout gereden.
Dus alles is nu gedemonteerd en uitgebreid gereinigd, halve stiptpolishpoint toestanden zeg maar
Ik heb echt enkel minieme vliegroest kunnen constateren aan 2 krikpunten, dus heb ik een bestelling bij POR-15.de geplaatst en dan kunnen we daar binnenkort ook weer mee beginnen. Verder nog een kleine vooraad motul 300v 10w40 ingeslaan en wat filters, schijven/blokken achter en wat prullaria en clipsen besteld om de boel terug netjes te monteren.
Ondertussen zijn we met de E38 probleemloos de kaap van de 200k kms gepasseerd. Hoewel ik bijna heel het koelsysteem heb vervangen constateerde ik precies nog altijd een kleine daling van het koelvloeistofniveau. Normale mensen zou dit zelfs niet opvallen/zouden zich hier niets van aantrekken. Maar ik ben niet normaal
Ik heb nu zo een testkit gekocht waar je druk kan zetten op het systeem. Gisteren heb ik een half uur 1.5 Bar op het systeem gezet en ik zag of hoorde nergens lekken en er was ook geen drukverlies. Het eigenaardige was dat als ik de druk er weer afnam het koelvloeistofpeil een beetje gestegen was ( het stokje zat net onder het minimum voor de meting en na de meting een beetje erboven) Hoe verklaar je dat ? Een dag later is het KVSpeil nog altijd niet gezakt. Dat snap ik niet goed, iemand een idee hoe dat zou kunnen ?
In coronatijden heb ik tijd om op het gemak ermee bezig te zijn. 1 van de dagen zou ik ook eens de achterbumper eraf willen halen om de niet werkende PDC te troubleshooten.
Ik heb de Oringen van de dop van het expansievat en van het ontluchtingsventiel ook nog vernieuwd.
De volledige set ophangingsrubbers van de vooras liggen ook nog altijd netjes ingepakt in een doos. Ik heb de indruk dat de intensiteit van de beruchte e38/39 wheel wobble afhankelijk is van de set wielen die gemonteerd is, op winterwielen voel je daar bijna niks meer van. Binnekort ga ik dus voor de zekerheid de M-pars nog eens balanceren.
gewatermerkte foto van op huwelijksreis:
De E36 heeft een onderhoudje gekregen en is een beetje ontpimped, ik heb namelijk de kelk gewisseld voor de originele luchtfilter.
Nog altijd geen roest tegengekomen, spooky ! Verder nog verse schijven en blokken achter gemonteerd. Nu nog opzoek naar "half gespoten" Non-m sterlingsilber bumpers
Nog een kutfototje van de E36/8:
Ik wou al langer de Z3M eens grondig inspecteren op roest en na het zien van dit filmpje ben ik in gang geschoten.
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=YLAPGqa ... e=youtu.be[/YouTube]
Ik vind het echt opvallend hoe hard die auto's in de UK roesten, als je ziet wat daar allemaal op dat YT kanaal de revue passeert...
Bij TEG heb ik ook ooit een UK s54 gezien met een pak minder Km's dan de mijne en die had er toch ook veel meer last van.
Mijn exemplaar heeft zelfs van 2011 tot 2015 buiten geslapen en vele winters in het zout gereden.
Dus alles is nu gedemonteerd en uitgebreid gereinigd, halve stiptpolishpoint toestanden zeg maar
Ik heb echt enkel minieme vliegroest kunnen constateren aan 2 krikpunten, dus heb ik een bestelling bij POR-15.de geplaatst en dan kunnen we daar binnenkort ook weer mee beginnen. Verder nog een kleine vooraad motul 300v 10w40 ingeslaan en wat filters, schijven/blokken achter en wat prullaria en clipsen besteld om de boel terug netjes te monteren.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
lekker bezig en goed te zien dat je nog actief bezig bent met de z3m! blijft ook echt een tof kleurtje. vanwaar je motitvatie om motul 300v 10w40 te nemen?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Is dat koelvloeistof verhaal niet gewoon iets uitzetten van alle slangen tijdelijk?
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
e30touring1990 schreef: ↑09 apr 2020, 11:47 lekker bezig en goed te zien dat je nog actief bezig bent met de z3m! blijft ook echt een tof kleurtje. vanwaar je motitvatie om motul 300v 10w40 te nemen?
Ester based olie, goede filmsterkte, en 10w40 is wat er volgens het boekje in een S50B32 hoort.
Ik heb met laten vertellen dat Castrol 10w60 vroeger ook een Ester volsyntheet was maar dat dat nu niet meer het geval zou zijn.
Ik heb al 10k kms op 300v 10w40 gereden en de boel is nog heel Ik gebruik het ook in de M50b25, waarschijnlijk overkill maar dat is ook een motor die ik soms wel eens langdurig/ zwaarder belast.
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Geweldige filmpjes van Redish Motorsport. Hun underside restorations zijn heerlijk om naar te kijken. Beetje OCD......
Zijn het beste adres ervoor denk ik.
Zijn het beste adres ervoor denk ik.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
helder! hmm wist niet dat de castrol 10w60 geen ester based olie (meer) zou zijn. ja fabrieksvoorschrift is volgens mij idd 10w40 voor de s50 variant itt de s54 waarbij 10w60 wel het fabrieksvoorschrift is.Tomj schreef: ↑09 apr 2020, 11:58e30touring1990 schreef: ↑09 apr 2020, 11:47 lekker bezig en goed te zien dat je nog actief bezig bent met de z3m! blijft ook echt een tof kleurtje. vanwaar je motitvatie om motul 300v 10w40 te nemen?
Ester based olie, goede filmsterkte, en 10w40 is wat er volgens het boekje in een S50B32 hoort.
Ik heb met laten vertellen dat Castrol 10w60 vroeger ook een Ester volsyntheet was maar dat dat nu niet meer het geval zou zijn.
Ik heb al 10k kms op 300v 10w40 gereden en de boel is nog heel Ik gebruik het ook in de M50b25, waarschijnlijk overkill maar dat is ook een motor die ik soms wel eens langdurig/ zwaarder belast.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 155 gasten