E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Prachtig werk weer! Hier kan ik echt van genieten!
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Fantastisch die uitgebreide foto verslagen! More please
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Thanks voor de reacties weer!
Inmiddels weer paar dagen verder dus weer tijd voor een updatetje, het werk vordert inmiddels lekker!
Eerst maar verder met de vanos uit elkaar halen.
Best wel smerig;
Twee o-ringen van de solenoids waren echt stuk, niet zo gek dat de vanos het niet zo lekker meer deed en de boel behoorlijk lekte:
Solenoids bedienen om ze schoon te kunnen spuiten;
2 boutjes van de solenoid deksels waren al een keer afgebroken, gelukkig konden we de achtergebleven delen simpel eruit draaien na de ultrasoon behandeling;
Vanosunit compleet gereinigd en klaar voor nieuwe seal set, meteen maar ff paar aardige fototjes maken.
Maar voor de herinnering eerst nog ff de foto zoals die eerst was
Van:
Naar:
Ondertussen verder met de hubs loshalen zodat er sterkere diafragmaveren in kunnen (S62), behoorlijk klusje bij de S50 omdat de uitlaat nokkenas compleet los moet zodat er genoeg ruimte is om de hub te kunnen verwijderen. De diafragmaveren waren zo slap dat de splined shaft van de inlaatnokkenas er met de hand uit te trekken was..
Aardig vette bende onder de lekkende vanos;
Eerste maar een beetje schoonmaken, dit aanblik trekken wij slecht
Inlaat hub eraf, die gaat wel gewoon los met de nokkenas erin;
Na het losmaken van de uitlaat nokkenas kan ook die hub eraf;
Hier is goed te zien dat de oude veren, naast dat ze een stuk dunner zijn, echt hun beste tijd wel gehad hebben;
Het dikte verschil tussen de S50 en S62 veren;
Opmeten van de axiale speling op de splined shafts, deze is niet heel slecht maar wel de moeite van een "anti rattlekit" waard ookal zal de grootste "anti rattle" vooral komen door de nieuwe diafragmaveren;
Assen uit om ze secuur uit te schimmen met de anti rattlekit;
Nog maar ff paar fototjes met de inmiddels klaar liggende vanos gemaakt;
In de tussentijd de auto ook gepolijst. Leek al best hard te glimmen maar was nog behoorlijk wat eer te behalen;
Eerst kleien, was niet echt een overbodige luxe;
"Best de moeite"
Verder voor de echte kenners nog het juiste logo erop geplakt, had namelijk een S54 Logo ipv een S50 logo. Nieuwe logo met template erop geplakt voor exact de juiste locatie;
Ondertussen lag er nog een aardige bak onderdelen te wachten op montage, waaronder een nieuwe koppelingset + vliegwiel dus daar vandaag mee verder gegaan;
Eerst de uitlaat eraf, deze had er weinig zin in maar uiteraard geven wij ons niet snel gewonnen
De oplettende kijker ziet hier al een kleine afwijking aan de baksteun
Niet helemaal meer zoals ie hoort te zijn;
Bak eraf, niet super schoon meer natuurlijk maar voor 200kkm eigenlijk niks geks;
En een fast forward na een "beetje" dasty en remmenreiniger en wat noeste arbeid;
Meteen schakelmechanisme vernieuwd;
Oude Koppeling eraf, nieuwe klaar om erop te gaan. Oude dubbelmassa heeft behoorlijke speling, aanzienlijk meer dan de nieuwe (+- factor 3)
Uiteraard meteen krukaskeering en toplager vervangen aangezien je hier niet dagelijks bij bent;
Nieuwe koppelingsset erop, altijd mooi dat nieuwe spul;
Tot zover voor nu, keep you posted!
Inmiddels weer paar dagen verder dus weer tijd voor een updatetje, het werk vordert inmiddels lekker!
Eerst maar verder met de vanos uit elkaar halen.
Best wel smerig;
Twee o-ringen van de solenoids waren echt stuk, niet zo gek dat de vanos het niet zo lekker meer deed en de boel behoorlijk lekte:
Solenoids bedienen om ze schoon te kunnen spuiten;
2 boutjes van de solenoid deksels waren al een keer afgebroken, gelukkig konden we de achtergebleven delen simpel eruit draaien na de ultrasoon behandeling;
Vanosunit compleet gereinigd en klaar voor nieuwe seal set, meteen maar ff paar aardige fototjes maken.
Maar voor de herinnering eerst nog ff de foto zoals die eerst was
Van:
Naar:
Ondertussen verder met de hubs loshalen zodat er sterkere diafragmaveren in kunnen (S62), behoorlijk klusje bij de S50 omdat de uitlaat nokkenas compleet los moet zodat er genoeg ruimte is om de hub te kunnen verwijderen. De diafragmaveren waren zo slap dat de splined shaft van de inlaatnokkenas er met de hand uit te trekken was..
Aardig vette bende onder de lekkende vanos;
Eerste maar een beetje schoonmaken, dit aanblik trekken wij slecht
Inlaat hub eraf, die gaat wel gewoon los met de nokkenas erin;
Na het losmaken van de uitlaat nokkenas kan ook die hub eraf;
Hier is goed te zien dat de oude veren, naast dat ze een stuk dunner zijn, echt hun beste tijd wel gehad hebben;
Het dikte verschil tussen de S50 en S62 veren;
Opmeten van de axiale speling op de splined shafts, deze is niet heel slecht maar wel de moeite van een "anti rattlekit" waard ookal zal de grootste "anti rattle" vooral komen door de nieuwe diafragmaveren;
Assen uit om ze secuur uit te schimmen met de anti rattlekit;
Nog maar ff paar fototjes met de inmiddels klaar liggende vanos gemaakt;
In de tussentijd de auto ook gepolijst. Leek al best hard te glimmen maar was nog behoorlijk wat eer te behalen;
Eerst kleien, was niet echt een overbodige luxe;
"Best de moeite"
Verder voor de echte kenners nog het juiste logo erop geplakt, had namelijk een S54 Logo ipv een S50 logo. Nieuwe logo met template erop geplakt voor exact de juiste locatie;
Ondertussen lag er nog een aardige bak onderdelen te wachten op montage, waaronder een nieuwe koppelingset + vliegwiel dus daar vandaag mee verder gegaan;
Eerst de uitlaat eraf, deze had er weinig zin in maar uiteraard geven wij ons niet snel gewonnen
De oplettende kijker ziet hier al een kleine afwijking aan de baksteun
Niet helemaal meer zoals ie hoort te zijn;
Bak eraf, niet super schoon meer natuurlijk maar voor 200kkm eigenlijk niks geks;
En een fast forward na een "beetje" dasty en remmenreiniger en wat noeste arbeid;
Meteen schakelmechanisme vernieuwd;
Oude Koppeling eraf, nieuwe klaar om erop te gaan. Oude dubbelmassa heeft behoorlijke speling, aanzienlijk meer dan de nieuwe (+- factor 3)
Uiteraard meteen krukaskeering en toplager vervangen aangezien je hier niet dagelijks bij bent;
Nieuwe koppelingsset erop, altijd mooi dat nieuwe spul;
Tot zover voor nu, keep you posted!
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 31 mar 2018, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
En weer.....
Diep respect!
Diep respect!
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Waanzinnige updates en details man man man wat kijkt dit heerlijk weg
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Gaaf ding ook weer, en Imola blijft goed op een M
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Wat een oog voor details! Ik wist niet eens dat er een verschil zat tussen S50 en S54 M logo’s.
-
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Damn Nick en Wouter wat een klasse straalt hiervan af! Mocht mijn 6-cilinder een keer onderhoud nodig hebben weet ik ook wel waar ik hem naartoe breng
Meer foto's!!
Meer foto's!!
-
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 10 mei 2012, 12:11
- Locatie: Tolkamer (Gelderland)
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Wauw wat een auto en wat een liefde met oog voor detail krijgt deze lady in red.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Als autoliefhebber is dit het mooiste om te zien. Hier geef je met plezier je centen aan.
Tom, wanneer hij is af gaan we rijden.
Tom, wanneer hij is af gaan we rijden.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Mooi om te zien hoe de s50b32 vanos in elkaar zit.
Ontzettend gaaf hoe jullie de auto's onder handen nemen!
Ontzettend gaaf hoe jullie de auto's onder handen nemen!
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Schitterend mooi zo'n coupe in het rood.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Sprakeloos. Echt waar...
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
.
Laatst gewijzigd door Walter op 12 apr 2018, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Alfata
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Ik ga in de herhaling vallen bij de voorgaande posts, maar wat een waanzinnig oog voor perfectie hebben jullie zeg! Echt een lust voor het oog hoe jullie te werk gaan!
Schitterende Z3 trouwens. Zo in het rood een zeer begeerlijke wagen.
Schitterende Z3 trouwens. Zo in het rood een zeer begeerlijke wagen.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Heerlijke update! Weer mooi gedocumenteerd.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Wederom dank voor de reacties, super leuk om te lezen en maakt het voor ons ook extra de moeite waard om tijd te steken in het maken van aardige fototjes + verslag
Na onze studie zijn we beide gaan werken in de automotive industrie bij Tier 1 suppliers (OEM turbochargers). Zeker bij een Tier 1 supplier is de kwaliteit natuurlijk extreem belangrijk, waardoor we beide redelijk zijn doorgezaagd met het ISO/TS 16949 kwaliteitsysteem (soort heftige versie van ISO 9001) wat denk ik ook wel onze manier van werken heeft beïnvloed. Als je eenmaal gewend bent om zo te werken (en overtuigd bent geraakt van het nut) is het ook niet meer fijn om het "minder" te doen. Daarnaast zijn we natuurlijk gewoon diehard petrolheads en komt heel veel specifieke kennis uit pure interesse, een hele mooie combinatie met de opleidingen die we hebben gedaan en het werk wat we nog steeds doen. Overigens ben ik praktisch opgegroeid in een garagebedrijf, dat helpt ook wel mee.
Om terug te komen op je vraag; je leert wel veel op de opleiding (inderdaad vooral technisch inzicht) maar het wordt pas echt wat icm ervaring
Vandaag overigens weer lekker bezig geweest met de Z3M, nieuwe update volgt in de loop van de week!
S50B32 is inderdaad best wel anders dan de meeste andere vanossen. In de basis lijkt ie qua principe heel veel op de S54 unit maar de S50 zit toch wel een stuk ingewikkelder in elkaar. Vooral de timing weer goed zetten nadat de splined shafts + hubs eraf zijn geweest (voor de S62 veren en anti rattle update op de splined shafts) vereist toch wel aardig wat inzicht en een beetje puzzelwerk om de tandwielen goed krijgen, zodat de boutjes waarmee de hubs vast zitten bij het op timing zetten niet worden geblokeerd door het nokkenas triggerwheel. Daarnaast moet daarvoor dus ook de uitlaat nokkenas eruit (i.t.t. de S54) wat toch wel behoorlijk wat extra werk is.
Leuke vraag. Wout en ik zijn beide opgeleid als ingenieurs (Vandaar ook "The Engineer's Garage"). Tijdens onze studies zijn we al beland in de auto industrie, destijds nog bij een motorsport team, waar wij elkaar hebben leren kennen. Later is Wout naar de UK gegaan om af te studeren bij een bekende Engelse (Race) motoren ontwikkelaar.Walter schreef: ↑01 apr 2018, 10:00 Fantastisch weer. Geweldig oog voor detail. Ik vraag me af waar je al die kennis opdoet? Misschien een domme vraag, maar leer je wat je hier doet tot in dat detail in een opleiding of is het gewoon technisch inzicht icm. inspiratie van anderen (IRL of op internet)?
Na onze studie zijn we beide gaan werken in de automotive industrie bij Tier 1 suppliers (OEM turbochargers). Zeker bij een Tier 1 supplier is de kwaliteit natuurlijk extreem belangrijk, waardoor we beide redelijk zijn doorgezaagd met het ISO/TS 16949 kwaliteitsysteem (soort heftige versie van ISO 9001) wat denk ik ook wel onze manier van werken heeft beïnvloed. Als je eenmaal gewend bent om zo te werken (en overtuigd bent geraakt van het nut) is het ook niet meer fijn om het "minder" te doen. Daarnaast zijn we natuurlijk gewoon diehard petrolheads en komt heel veel specifieke kennis uit pure interesse, een hele mooie combinatie met de opleidingen die we hebben gedaan en het werk wat we nog steeds doen. Overigens ben ik praktisch opgegroeid in een garagebedrijf, dat helpt ook wel mee.
Om terug te komen op je vraag; je leert wel veel op de opleiding (inderdaad vooral technisch inzicht) maar het wordt pas echt wat icm ervaring
Vandaag overigens weer lekker bezig geweest met de Z3M, nieuwe update volgt in de loop van de week!
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10417
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Gaaf hoor, je zou er bijna een oude auto voor kopen om ook zo’n treatment te krijgen!!
Laatst gewijzigd door tomgtr op 01 apr 2018, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Booooh
- Berichten: 3423
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : pensioengerechtigde leeftijd
Wie van jullie koopt de Defender en wie de Caterham?
- Booooh
- Berichten: 3423
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl