E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Jussi » 18 aug 2019, 16:46

Ik vind de wielen ook dik in orde.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 18 aug 2019, 17:33

Jussi schreef: 18 aug 2019, 16:46 Ik vind de wielen ook dik in orde.
Lelijk is het niet, maar die bandjes zijn er precies op geverfd, liever een setje 16 duims alu.

In de winter 15 duims staal met 195/60/15 ofziets, ligt nog in de kelder van de vorige e36, overal dwars naartoe :)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei / E38 728iAg Oxfordgrün

Bericht door Jan-Willem » 19 aug 2019, 12:58

Tomj schreef: 16 aug 2019, 13:02
Martijn_bmw schreef: 16 aug 2019, 12:48 mooie vondst! gefeliciteerd.
vanwaar perse eentje voor '92 ?
In Belgistan zijn de fiscale regels zo dat je voor 92' 80 EUR wegenbelasting betaalt en geen belasting voor inverkeerstelling en erna 1500 EUR belasting op inverkeerstelling en jaarlijks iets rond de 1400 EUR. Also becuz no vanos :df:
Grappige E36, lekkere ragbak zo te zien :thumbup:

Ik snap alleen nooit zo goed dat mensen non vanos als een voordeel zien, ik vind het maar een bootanker.
Onderin is het net een luie M20B25, met vanos trekt die veel mooier onderin en in het middengebied.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei / E38 728iAg Oxfordgrün

Bericht door Tomj » 19 aug 2019, 15:38

Jan-Willem schreef: 19 aug 2019, 12:58
Tomj schreef: 16 aug 2019, 13:02
Martijn_bmw schreef: 16 aug 2019, 12:48 mooie vondst! gefeliciteerd.
vanwaar perse eentje voor '92 ?
In Belgistan zijn de fiscale regels zo dat je voor 92' 80 EUR wegenbelasting betaalt en geen belasting voor inverkeerstelling en erna 1500 EUR belasting op inverkeerstelling en jaarlijks iets rond de 1400 EUR. Also becuz no vanos :df:
Grappige E36, lekkere ragbak zo te zien :thumbup:

Ik snap alleen nooit zo goed dat mensen non vanos als een voordeel zien, ik vind het maar een bootanker.
Onderin is het net een luie M20B25, met vanos trekt die veel mooier onderin en in het middengebied.
Klopt, je merkt pas wat vanos doet als je een m50b25 hebt gehad, langs de andere kant kan het ook niet stukgaan, en met leeftijd gaat elke vanos uiteindelijk naar de kl*

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei / E38 728iAg Oxfordgrün

Bericht door Flamman » 19 aug 2019, 20:14

Tomj schreef: 19 aug 2019, 15:38
Jan-Willem schreef: 19 aug 2019, 12:58
Tomj schreef: 16 aug 2019, 13:02

In Belgistan zijn de fiscale regels zo dat je voor 92' 80 EUR wegenbelasting betaalt en geen belasting voor inverkeerstelling en erna 1500 EUR belasting op inverkeerstelling en jaarlijks iets rond de 1400 EUR. Also becuz no vanos :df:
Grappige E36, lekkere ragbak zo te zien :thumbup:

Ik snap alleen nooit zo goed dat mensen non vanos als een voordeel zien, ik vind het maar een bootanker.
Onderin is het net een luie M20B25, met vanos trekt die veel mooier onderin en in het middengebied.
Klopt, je merkt pas wat vanos doet als je een m50b25 hebt gehad, langs de andere kant kan het ook niet stukgaan, en met leeftijd gaat elke vanos uiteindelijk naar de kl*
Aan een enkel vanos kan bijna niets kapot op de afdichtingen van de zuigers na.
Vervang deze een keer en je hebt weer 15 jaar plezier van de vanos !
Voordeel van een M50 zonder vanos is de dikker distributie ketting waardoor deze motor extra gewild is op het circuit, beide motoren zijn bullit proof.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 19 aug 2019, 22:39

Bovenstaande klopt wel,Op mijn m52tu heb ik de revisie zelf gedaan en dat was goed te doen. Ik moest gewoon eentje van voor 12/1992 hebben, dus dan was het simpel :)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 04 nov 2019, 11:12

Ik ga binnen 2 weken een overhaul doen op een E36 328i coupé. Plan is om heel het onderstel/koelsysteem/remmen/pakkingen motor/... te vernieuwen. foto in bijlage

Heeft er iemand een idee wat voor lagerpers je nodig hebt voor draagarmrubbers en subframerubbers in te persen ?
Kom je met zo een 99 EUR cheapo 4 ton lagerpersje toe ? Of andere creatieve manieren ? Ik had ergens gezien dat je met draadstangen en wat rondellen/ moeren ook al iets leuk kan maken.

Wat mag een 188'er sperdiff tegenwoordig eigenlijk kosten ? :)
Bijlagen
74893008_437887440200341_6170524143444819968_n.jpg
74893008_437887440200341_6170524143444819968_n.jpg (566.9 KiB) 2495 keer bekeken

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Crookie » 04 nov 2019, 12:48

Ik heb via vidaXL destijds een lager trekker/montage kit gekocht. Specifiek voor de e36/46 ophanging. Was iets van €50 euro en kan zeggen dat het dubbel en dwars waard is. Kan gewoon op de auto/grond met een steeksleutel/ratel.

Edit: voor 63 euro thuisbezorgd.

https://www.vidaxl.nl/e/8718475855750/v ... t-voor-bmw

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 04 nov 2019, 13:34

Crookie schreef: 04 nov 2019, 12:48 Ik heb via vidaXL destijds een lager trekker/montage kit gekocht. Specifiek voor de e36/46 ophanging. Was iets van €50 euro en kan zeggen dat het dubbel en dwars waard is. Kan gewoon op de auto/grond met een steeksleutel/ratel.

Edit: voor 63 euro thuisbezorgd.

https://www.vidaxl.nl/e/8718475855750/v ... t-voor-bmw
Thnx voor de tip !

Edit: fuck, dat is precies enkel een nederlandse aangelegenheid

Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Eric Z » 04 nov 2019, 19:30


Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 04 nov 2019, 22:27

Verdomme , ik heb het al besteld en laten leveren in NL :)
Ach ja, zo lang het er maar geraakt.

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Crookie » 04 nov 2019, 22:40

Even de spindel met wat vet/olie inspuiten tijdens gebruik. Dan gaat ie langer mee. Had mijn spindel kapot getrokken en een nieuwe moeten bestellen. Kwam doordat er een vast gerotte lager bus niet uit wilde. Uiteindelijk de draagarm vervangen..

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 05 nov 2019, 09:26

Crookie schreef: 04 nov 2019, 22:40 Even de spindel met wat vet/olie inspuiten tijdens gebruik. Dan gaat ie langer mee. Had mijn spindel kapot getrokken en een nieuwe moeten bestellen. Kwam doordat er een vast gerotte lager bus niet uit wilde. Uiteindelijk de draagarm vervangen..
Mag je daar een slagmoersleutel op zetten of trek je dan de boel kapot?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door ///Joost » 05 nov 2019, 09:34

Ik heb ook zo'n tool met draadeind en lagerbus om de RTAB's eruit te persen. Je kunt het beste gewoon een ratel erop zetten. Dat gaat met meer beleid. Een slagmoersleutel kan wel, want die draadeinden zijn gehard, maar het krijgt toch meer op z'n donder zo.

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Crookie » 05 nov 2019, 14:02

Het zal vast kunnen maar het blijft Chinesium staal.. geen super gehard draadeind. Uiteindelijk gaat dat ook kapot 😄

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door ///Joost » 05 nov 2019, 14:46

Crookie schreef: 05 nov 2019, 14:02 Het zal vast kunnen maar het blijft Chinesium staal.. geen super gehard draadeind. Uiteindelijk gaat dat ook kapot 😄
Ik heb mijn tool trouwens via een UK vendor. Maar dat is alleen maar om de RTABs eruit te persen, geen hele set in zo'n Chinakoffertje.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Vliet » 06 nov 2019, 10:17

Cool, ga je nu twee E36's opknappen?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 06 nov 2019, 18:48

Vliet schreef: 06 nov 2019, 10:17 Cool, ga je nu twee E36's opknappen?
Die 328i is voor een vriend van mij, ik rij nu een maand met de 325i en ik heb er nog niks aan gedaan. Hoeft ook bijna niet, abnormaal goede staat :)
Binnenkort verdient die nog wel eens een beurtje

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 09 apr 2020, 11:13

Update:

Ondertussen zijn we met de E38 probleemloos de kaap van de 200k kms gepasseerd. Hoewel ik bijna heel het koelsysteem heb vervangen constateerde ik precies nog altijd een kleine daling van het koelvloeistofniveau. Normale mensen zou dit zelfs niet opvallen/zouden zich hier niets van aantrekken. Maar ik ben niet normaal :)
Ik heb nu zo een testkit gekocht waar je druk kan zetten op het systeem. Gisteren heb ik een half uur 1.5 Bar op het systeem gezet en ik zag of hoorde nergens lekken en er was ook geen drukverlies. Het eigenaardige was dat als ik de druk er weer afnam het koelvloeistofpeil een beetje gestegen was ( het stokje zat net onder het minimum voor de meting en na de meting een beetje erboven) Hoe verklaar je dat ? Een dag later is het KVSpeil nog altijd niet gezakt. Dat snap ik niet goed, iemand een idee hoe dat zou kunnen ?

In coronatijden heb ik tijd om op het gemak ermee bezig te zijn. 1 van de dagen zou ik ook eens de achterbumper eraf willen halen om de niet werkende PDC te troubleshooten.
Ik heb de Oringen van de dop van het expansievat en van het ontluchtingsventiel ook nog vernieuwd.

De volledige set ophangingsrubbers van de vooras liggen ook nog altijd netjes ingepakt in een doos. Ik heb de indruk dat de intensiteit van de beruchte e38/39 wheel wobble afhankelijk is van de set wielen die gemonteerd is, op winterwielen voel je daar bijna niks meer van. Binnekort ga ik dus voor de zekerheid de M-pars nog eens balanceren.

gewatermerkte foto van op huwelijksreis:

Afbeelding

De E36 heeft een onderhoudje gekregen en is een beetje ontpimped, ik heb namelijk de kelk gewisseld voor de originele luchtfilter.
Nog altijd geen roest tegengekomen, spooky ! Verder nog verse schijven en blokken achter gemonteerd. Nu nog opzoek naar "half gespoten" Non-m sterlingsilber bumpers

Afbeelding

Nog een kutfototje van de E36/8:

Afbeelding

Ik wou al langer de Z3M eens grondig inspecteren op roest en na het zien van dit filmpje ben ik in gang geschoten.

[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=YLAPGqa ... e=youtu.be[/YouTube]

Ik vind het echt opvallend hoe hard die auto's in de UK roesten, als je ziet wat daar allemaal op dat YT kanaal de revue passeert...
Bij TEG heb ik ook ooit een UK s54 gezien met een pak minder Km's dan de mijne en die had er toch ook veel meer last van.
Mijn exemplaar heeft zelfs van 2011 tot 2015 buiten geslapen en vele winters in het zout gereden.

Dus alles is nu gedemonteerd en uitgebreid gereinigd, halve stiptpolishpoint toestanden zeg maar :)
Ik heb echt enkel minieme vliegroest kunnen constateren aan 2 krikpunten, dus heb ik een bestelling bij POR-15.de geplaatst en dan kunnen we daar binnenkort ook weer mee beginnen. Verder nog een kleine vooraad motul 300v 10w40 ingeslaan en wat filters, schijven/blokken achter en wat prullaria en clipsen besteld om de boel terug netjes te monteren.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door e30touring1990 » 09 apr 2020, 11:47

lekker bezig en goed te zien dat je nog actief bezig bent met de z3m! blijft ook echt een tof kleurtje. vanwaar je motitvatie om motul 300v 10w40 te nemen?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Knot » 09 apr 2020, 11:54

Is dat koelvloeistof verhaal niet gewoon iets uitzetten van alle slangen tijdelijk?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 09 apr 2020, 11:58

e30touring1990 schreef: 09 apr 2020, 11:47 lekker bezig en goed te zien dat je nog actief bezig bent met de z3m! blijft ook echt een tof kleurtje. vanwaar je motitvatie om motul 300v 10w40 te nemen?

Ester based olie, goede filmsterkte, en 10w40 is wat er volgens het boekje in een S50B32 hoort.
Ik heb met laten vertellen dat Castrol 10w60 vroeger ook een Ester volsyntheet was maar dat dat nu niet meer het geval zou zijn.
Ik heb al 10k kms op 300v 10w40 gereden en de boel is nog heel :) Ik gebruik het ook in de M50b25, waarschijnlijk overkill maar dat is ook een motor die ik soms wel eens langdurig/ zwaarder belast.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 09 apr 2020, 11:59

Knot schreef: 09 apr 2020, 11:54 Is dat koelvloeistof verhaal niet gewoon iets uitzetten van alle slangen tijdelijk?
Nope, het peil zakt nog altijd niet. En dan nog: als alle slangen uitzetten zouden ze bij het inkrimpen toch terug naar dezelfde toestand moeten gaan?

mark323ti
Berichten: 1486
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door mark323ti » 09 apr 2020, 12:11

Geweldige filmpjes van Redish Motorsport. Hun underside restorations zijn heerlijk om naar te kijken. Beetje OCD......
Zijn het beste adres ervoor denk ik.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door e30touring1990 » 09 apr 2020, 13:17

Tomj schreef: 09 apr 2020, 11:58
e30touring1990 schreef: 09 apr 2020, 11:47 lekker bezig en goed te zien dat je nog actief bezig bent met de z3m! blijft ook echt een tof kleurtje. vanwaar je motitvatie om motul 300v 10w40 te nemen?

Ester based olie, goede filmsterkte, en 10w40 is wat er volgens het boekje in een S50B32 hoort.
Ik heb met laten vertellen dat Castrol 10w60 vroeger ook een Ester volsyntheet was maar dat dat nu niet meer het geval zou zijn.
Ik heb al 10k kms op 300v 10w40 gereden en de boel is nog heel :) Ik gebruik het ook in de M50b25, waarschijnlijk overkill maar dat is ook een motor die ik soms wel eens langdurig/ zwaarder belast.
helder! hmm wist niet dat de castrol 10w60 geen ester based olie (meer) zou zijn. ja fabrieksvoorschrift is volgens mij idd 10w40 voor de s50 variant itt de s54 waarbij 10w60 wel het fabrieksvoorschrift is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMeinders, BMWDennis, Bob Gervais, Fabian, JdBn, Jeroen, Spijkerhard, WillemBoer en 43 gasten