E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2021, 19:51

Absoluut mooie wagens!

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 29 jun 2021, 09:32

Te vroeg victorie gekraaid: motor lekt opnieuw. Ik heb wat rondgebeld naar bedrijven om het blok te laten brazeren/lassen.
Niemand gevonden die het kon, uiteindelijk terecht gekomen bij een firma die motoren reviseert die het volgende zei: Boor dat gaatje uit en schroef er iets in, als je dat gaat warmstoken loop je het risico om stress in het blok te introduceren en dan heb je potentieel meer miserie.

Dat lijkt me inderdaad een plausibel verhaal. De moeilijkheid gaat nu zijn om te zien wat de wanddikte is en vooral om te zien waar het gaatje is, want dat lekt enkel als het blok warm staat. Eerst al die belzona er weer afdoen met de staalborstel...:)
En dan boren in mijn motorblok :?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 24 aug 2021, 22:11

fleetupdate:

E38: op naar de 230k kms

Het blijft een heerlijke auto, ik blijf de looks geweldig vinden.

Eindelijk aan het sleutelen geraakt
Dit weekend heb ik een marathonsleutelsessie gehouden waar ik eindelijk alle brol van Meyle heb gedemonteerd en vervangen door vers spul van Lemforder en TRW, ik heb het over alle draagarmen/stuurstangen / rubbers en droplinks... van de vooras , verder nog nieuwe motorsteunen gestoken, een versie carterpakking ( gekozen om het subframe niet te laten zakken en daardoor serieus aan het kloten geweest :D ) een lekkende servoleiding vervangen ( lekte op de motorsteun aan de inlaatzijde) en uiteraard olie en filters gewisseld. Alles ziet er vanonder weer heel netjes uit :) Ook in het Oliecarter viel het reuze mee qua sludge, ik heb de moer van de oliepomp nog zo hard aangetrokken als ik kon ( durfde) volgens het boekje zou die maar op 25 NM moeten aangedraaid worden, daar zit ik wel ruimschoots over nu denk ik. Verder ook geen stukjes kettinggeleider gevonden of dergelijke :swinging:

Bij de uitlijning was ik een lastige klant omdat ik vroeg dat de bouten vanachter op moment werden aangetrokken, de regelbout voor camber moet 236 NM hebben bvb.
Ik wou dat ik zelf een uitlijnbank had, want van het werk in gemiddelde garage achter de hoek ben ik niet onder de indruk.

De Remmen vanvoor zijn echt strontgaar, ik wou dit weekend nog schijven en blokken wisselen maar daar ben ik niet aan toe geraakt. Lang zal ik er niet mee moeten wachten althans.

Volgende ding op de planning is de radio/ stereo terug op niveau krijgen. Die kraakt al sinds dat ik hem heb vrij snel. Ik moet achterhalen of dat aan de luidsprekers of versterker ligt denk ik. Ik ken daar wel letterlijk niets van, hopelijk geraak ik eraan uit

E36

Dit weekend heeft die een nachtje buiten geslapen, na dat nachtje werkte de airco en de snelheidsmeter niet meer, ook blijft het interieurlampje voortdurend branden. Vreemde toestanden, ik vrees dat er iets aan de kabels heeft geknaagd die nacht...
Als ik mijn luiheid overwin moet ik ook eens aan de slag gaan met de E36, ik heb hier een arsenaal aan nieuwe onderdelen klaarliggen: een volledig nieuw koelsysteem van A tot Z , alles slangetjes / dichtingen/ sensoren/ radiator/waterpomp/thermostaat , alle rubbertjes van de achteras, schijven en blokken ( EBC blauw) voor de vooras, nieuwe lagering voor het schakelmechanisme en een M3 schakelstang, de laatste M3 3.2 toplagers op de planeet aarde, etc etc...

E36/8
Er zit een gloednieuwe cardanas onder nu, inclusief nieuwe flector en centerlager, en daarmee is heel de aandrijflijn vervangen en toch blijft er nog speling opzitten. Het geklop blijft van vanachter komen dus ik vermoed toch dat de speling tussen pignon en kroonwiel niet goed zit. Ik denk dat ik ga proberen een reservediff op de kop te tikken, of toch eens de speling laten nakijken deze winter.
Het "porositeitslek" zit er nog altijd, voorlopig rij ik er nog mee rond maar dat vreet aan mij. Ik heb de epoxy terug verwijderd. Als de planning het toelaat boor ik volgende week een gat in het blok op de plek van het lek, tap ik er draad in en gaat er een M6 boutje in.
Ik denk dat ik ondertussen wel het wereldrecord S50 inlaat demonteren op mijn naam heb...

Verder hoor ik dat er iets niet meer 100% vlot draait, een versleten spanrol of alternator, of misschien de servopomp, geen drama maar ik ben er graag vroeg bij :tooth:
Dus dat gaan we ook eens nader moeten diagnoseren. Tezamen met een lek ter hoogte van de aircopomp ( die zet ik voorlopig ook niet meer aan het werk)
Bijlagen
239079945_597251824773906_5542304574690215154_n.jpg
239079945_597251824773906_5542304574690215154_n.jpg (461.52 KiB) 3034 keer bekeken
238859527_360838812412734_1557831607321310155_n.jpg
238859527_360838812412734_1557831607321310155_n.jpg (798.51 KiB) 3034 keer bekeken
237592497_1008940276529331_3116092534467421494_n.jpg
237592497_1008940276529331_3116092534467421494_n.jpg (80.45 KiB) 3034 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2021, 22:16

Zo lekker bezig geweest weer! En idd zo’n e38 blijft waanzinnig mooie looks houden :D

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Jussi » 24 aug 2021, 22:54

Niet stil gezeten. Goed bezig, Tom.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 24 aug 2021, 23:20

Jussi schreef: 24 aug 2021, 22:54 Niet stil gezeten. Goed bezig, Tom.

never a dull moment met middeleeuwse BMW's

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Bram » 24 aug 2021, 23:38

Die kleur van de clown schoen :kwijl:

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Crookie » 25 aug 2021, 00:40

Speling op het differentieel zou je al kunnen voelen met de achterwielen in de lucht en in versnelling.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 25 aug 2021, 00:44

Crookie schreef: 25 aug 2021, 00:40 Speling op het differentieel zou je al kunnen voelen met de achterwielen in de lucht en in versnelling.
Zo voel je speling inderdaad, maar een diff moet ook een zekere mate van speling hebben toch ?
Behoorlijk lastig voor mij om dit met de hand in te schatten. :)

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Crookie » 25 aug 2021, 08:29

Ja er moet een 1/10mm (uit mn hoofd) backlash tussen. Of je dit met de hand kunt voelen da’s idd wat lastiger. Op mijn e36 zat iets speling voelbaar. Geen bonk oid maar ruimte bij bv naar achter rijden en vv wegrijden in 1e versnelling.

Dat was uiteindelijk verholpen door een ander differentieel met minder speling op de kroon en pinion wiel.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 08 sep 2021, 12:04

Na nog eens de inlaat te hebben gedemonteerd om exact te zien waar het lek was en daar in te boren heb ik besloten om voorlopig niet te boren. Waarom ?
Het lek is zo klein, je moet het eerder omschrijven als een zweetplek, je kan het met het blote oog eigenlijk niet precies zien. Je kan we zien waar het begint ongeveer, dat is juist in een kromming in het gietstuk naast de vriesdop, vrijwel onmogelijk om netjes te boren zonder dat je boor ook vast aan het blok is gemonteerd. Ik heb er daarna nog wat epoxy op gesmeerd en besloten om maandag dan toch maar naar de ring te gaan. In totaal is het peil in het KVS reservoir op die trip ongeveer 1 cm gezakt na 800 km rijden waaronder 4 laps en verschillende stukken in toeren aan 200+ , ik heb zelfs nog eens de snelheidsbegrenzer aangetikt.

Ideaal is het dus niet, maar voor hetgeen we aan vaste kosten betalen kunnen we er maar beter mee rijden ipv heel het zomerseizoen achter een paar druppels koelvloeistof te gaan zeker. Het blijft me wel storen en ik wil het linksom of rechtsom wel opgelost zien uiteraard, cuz OCD.

Op die 800 km brakken heeft hij wel geen druppel olie verbruikt
Het was misschien zelfs de beste ringtrip tot nu toe, perfect weer, op tijd open, niet teveel volk, geen baansluitingen of gele vlaggen en de auto voelde ook goed aan, juist die speling in de aandrijflijn nog, als dat nog weggewerkt was zou het mijn groundhog day mogen zijn :)

Het beviel me zo goed dat ik nu gewoon terug vertrek :)
Bijlagen
rsz_racetracker_14440334_215434.jpg
rsz_racetracker_14440334_215434.jpg (1006.13 KiB) 2577 keer bekeken

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door matthyssie » 08 sep 2021, 14:49

Gave auto!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2021, 17:34

Hele gave auto, en mooi tripje naar de ring zo te zien :df:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door e30touring1990 » 08 sep 2021, 21:03

lekker tripje zo! kar staat er knap bij :)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Jussi » 09 sep 2021, 13:02

Lekker Tom! Zit die baankennis er nog steeds in?

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Dimitri » 09 sep 2021, 18:21

Een van de weinige kleur auto's waar zo'n Belgische plaat best goed bij smoelt!

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 10 sep 2021, 10:41

Jussi schreef: 09 sep 2021, 13:02 Lekker Tom! Zit die baankennis er nog steeds in?
Yes, maar ik rij rustiger op de gevaarlijke plekken.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 11 sep 2021, 23:13

Om nog even door te bomen over mijn KVS lek :D

Dit is hoe ik het eruit zag de laatste keer dat ik heb gedemonteerd met het blok blank om het lek op te sporen.
Je kan nauwelijks het spoor zien en dat stopt vaag aan de boven/zijkant van de vriesplug. Ik heb nu vanalles langs buiten geprobeerd, ik vraag me af of ik misschien niet meer succes ga hebben als ik de vriesplug eruit haal en de binnenkant een laag belzona geef, mijn vrees is wel dat die belzona dan zou kunnen loskomen en problemen veroorzaken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door 328Ti » 12 sep 2021, 08:28

Dat is een nasty lekkage…

Hoe oud is de m52? Verder mooi apparaat, zelf ook weer een gekocht voor paps en mij

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 12 sep 2021, 12:59

328Ti schreef: 12 sep 2021, 08:28 Dat is een nasty lekkage…

Hoe oud is de m52? Verder mooi apparaat, zelf ook weer een gekocht voor paps en mij
Dat is de S50B32 van 98 :)

HSR
Berichten: 5277
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door HSR » 12 sep 2021, 15:18

Wat ik mij al een tijd afvraag. Waarom laat je de Belzona niet aanbrengen door een professioneel bedrijf? Ik weet zeker dat er een bedrijf zit in van de zeehavens die dit kan.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 12 sep 2021, 18:39

HSR schreef: 12 sep 2021, 15:18 Wat ik mij al een tijd afvraag. Waarom laat je de Belzona niet aanbrengen door een professioneel bedrijf? Ik weet zeker dat er een bedrijf zit in van de zeehavens die dit kan.
Omdat de instructies van Belzona heel helder zijn, het oppervlak moet brandschoon zijn en goed opgeruwd. Dat kan ik zelf ook :)
De eerste laag epoxy is ook aangebracht door een professioneel bedrijf en liet ook snel los.

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 12:57

Dikke foto van de Z in actie!

Jammer dat het probleem zo blijft aanslepen. Zou bij mij ook constant in mijn gedachten zitten

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 27 jun 2022, 23:04

Nog eens een update:

De Z3M hebben we nog eens een onderhoud gegeven en een andere soort belzona ( 1212 => voor hechting op vervuilde oppervlakken) aangebracht op het onderblok. Volgende week weer platen erop en wat rijden.

Afbeelding

De E38 blijft gewoon doen wat die moet doen, we zitten nu aan 250 000 km.
Blijft een heerlijke wagen, geen klagen van buiten dat die misschien wat veel verbruikt in vergelijking met moderne auto's.

Op de E36 staan ondertussen ook een bak meer Km's op, in februari heb ik nog een roadtrip van 7000 km door Scandinavië gedaan ermee. Langs Denemarken, Noorwegen door tot boven de poolcirckel en dan Zweeds lapland door, een stukje fins lapland en dan terug langs Zweden huiswaarts

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die deed het ook voortreffelijk, bijna 2000 km op puur ijs en sneeuw gereden op winterbanden. Toen ik terug thuiskwam hing er echt een dikke gore laag zout met fijn slijk op. Maar goed dat E36's een top reputatie hebben op het vlak van roestbestendigheid :D Het enige minpunt is dat mijn benzine en koeltemperatuur meter ineens rare kuren vertonen. De benzinemeter staat altijd op reserve en de kvstemperatuur staat bij een koudstart al direct in het rood en daar blijft die ook. Best vervelend, ik heb zekering 46 al nagekeken, ik gok/hoop op een eenvoudig massa probleem. Binnenkort moet ik het klokkenspel eens demonteren. Deze zomer zou ik de achteras ook van verse ophangingslagers voorzien, hopelijk vind ik daar tijd voor tegen dat het "driftseizoen" weer daar is .

Altijd wat met oude BMW's , maar ik vind het nog steeds leuk :df:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door yorick » 28 jun 2022, 00:08

Mooie wagens! Met name de z3m coupe.

Wat betreft het gaatje lassen, kan ik beamen dat er een risico is op koudscheuren. Ooit zelf een m52 op die manier afgeschreven. Maar een klein gaatje met de juiste voorbereiding (voorverwarmen) moet wel lukken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten