E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 28 dec 2020, 12:46

Je kunt nu wel duidelijk zien waar de lekkage zit. Vanuit de industrie zie ik goede resultaten met Belzona maar net als epoxy valt en staat het resultaat met hoe schoon het oppervlak is. Ik zou er geen schroeven indraaien vanwege het verschil (en dus eigenschappen) in soorten metalen.

Als je alle tijd van de wereld hebt dan zou ik: KVS drainen, epoxy er af, schoonborstellen, ontvetten, misschien gaatjes iets ruimer maken aan oppervlakte zijde en dan Belzona er in/op. Als je weinig tijd hebt dan zou ik zo laten en de lekkage monitoren.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Bokkepoot » 28 dec 2020, 13:27

Dat Belzona is toch ook gewoon epoxy? Als ik hun site mag geloven namelijk wel.

Verder wel eens met het stappenplan, zo zou ik het ook aanpakken.
En als toevoeging, even het gedeelte waar je de epoxy opsmeert licht opschuren hierdoor hecht de epoxy beter.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 28 dec 2020, 16:22

Tijd heb ik, tot in mei, dan zou ik hem terug in gebruik willen nemen.
Ik heb eens gebeld met de mensen van Belzona, lijkt me wel een goed product.
Belzona heeft ook een variant voor vervuilde oppervlakken, maar de tempertuurlimiet was daar een concern dacht ik.
Die hield tot 150 graden, hoe warm wordt zo een motorblok IRL ?

Ik heb daarjuist de druktester op het koelsysteem gezet en dan zie je dat het er aan dat rechtse gaatje uitkomt. Als je dan op de epoxylaag drukt met je vinger merk je toch dat die niet helemaal goed meer hecht want je kan het epoxyoppervlak lichtjes induwen naar de zijkant toe en er wat extra koelvloeistof uitdrukken.

De vraag is dan natuurlijk: hecht dat spul niet goed omdat het te warm is geweest/ uitzetting van het blok of is de hechting nooit goed geweest omdat het blok toch altijd een klein beetje vettig stond van de koelvloeistof bij het aanbrengen van de epoxy...

Ik vrees het eerste, want ik meen me te herinneren dat het blok gedruktest is bij TEG na de reparatie.
Laatst gewijzigd door Tomj op 28 dec 2020, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2020, 16:25

Tot 150 moet voldoende zijn toch?

KVS Max 100gr en olie misschien Max 120gr, buitenkant blok moet dan altijd koeler dan dat zijn lijkt mij.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Bokkepoot » 28 dec 2020, 17:49

Tomj schreef: 28 dec 2020, 16:22
De vraag is dan natuurlijk: hecht dat spul niet goed omdat het te warm is geweest/ uitzetting van het blok of is de hechting nooit goed geweest omdat het blok toch altijd een klein beetje vettig stond van de koelvloeistof bij het aanbrengen van de epoxy...
Beiden kan
Ik denk het dat het nog een beetje vettig is geweest, en daardoor nooit goed gehecht heeft.
Het kan ook zijn dat de (gevulde) epoxy een andere uitzetting onder warmte dan het blok. Daardoor kan hij er ook afgeknapt zijn.
2 verschillende materialen aan elkaar knopen en daar warmte instoken kan gekke dingen veroorzaken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 28 dec 2020, 18:25

Belzona is idd een epoxy soort maar heeft eenmaal uitgehard bijna metaal achtige eigenschappen. Ik heb het zelf gebruikt zien worden bij industrie (Caterpillar) motoren om onderblokken die cavitatie schade hadden “op te lappen”. Aanvankelijk was ik wat sceptisch maar gewoon draaien die handel, 24/7 probleemloos met de opmerking “volgend groot onderhoud smeren we het weer een beetje aan als het nodig is”

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 26 mar 2021, 11:01

Niels schreef: 28 dec 2020, 18:25 Belzona is idd een epoxy soort maar heeft eenmaal uitgehard bijna metaal achtige eigenschappen. Ik heb het zelf gebruikt zien worden bij industrie (Caterpillar) motoren om onderblokken die cavitatie schade hadden “op te lappen”. Aanvankelijk was ik wat sceptisch maar gewoon draaien die handel, 24/7 probleemloos met de opmerking “volgend groot onderhoud smeren we het weer een beetje aan als het nodig is”
Ondertussen is mijn pot Belzona 1212 aangekomen, samen met een verstevigingsnet. Dit weekend probeer ik het uit, dan een week laten uitharden.
Ik kijk er toch weer hard naar uit om terug Z3M te rijden :df:

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Bokkepoot » 26 mar 2021, 11:30

Succes!

Kleine tip, maak eerst een kleine hoeveelheid aan en smeer dat ergens op.

Dan weet je hoe het werkt, of het hard word en sta je niet te klungelen bij je motorblok mocht er wat geks gebeuren tijdens je poging.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 26 apr 2021, 14:52

Bokkepoot schreef: 26 mar 2021, 11:30 Succes!

Kleine tip, maak eerst een kleine hoeveelheid aan en smeer dat ergens op.

Dan weet je hoe het werkt, of het hard word en sta je niet te klungelen bij je motorblok mocht er wat geks gebeuren tijdens je poging.
Geklungeld heb ik, maar het zit erop en lijkt mij echt wel degelijk spul, hopelijk binnen een maandje terug Z3M rijden.
Ik laat het spul nu een week uitharden, dan een druktest op het systeem. Ik heb ook nog een vacuumslangetje gezien dat niet meer ver van scheuren is, dus dat heb ik ook besteld tezamen met een nieuw centerlager voor de cardanas, niet duur en baat het niet dan schaadt het zeker niet. Hopelijk haalt dat er wat speling uit. Verder nog en sterretje in de voorruit laten maken, olie en filters wisselen en dan door de loterij genaamd : de Belgische keuring geraken, als ik dat op een maand geregeld krijg zal het goed zijn :D

Bij de E36 ben ik erop uitgekomen dat een toplager ( verstelbaar uniball) van mijn KW v1 niet goed meer is, het is wel geen KW topmount, wel zonde na nog geen 30 000 KM.

Dilemma: nieuwe toplagers steken => ik zou dan voor m3 3.2 toplagers gaan, ondertussen een grapje van 350 EUR , gezien er nog teveel bodyroll naar mijn zin is zou ik ook nog 320 EUR aan H&R stabi's uitgeven
of: gewoon een KW clubsport kopen waar al uniball toplagers opzitten, KW v1 verkopen, en hopen dat dat straf genoeg is om geen nood aan dikkere stabistangen te hebben.

Moeilijke keuze...

De E38 heeft weer de M-paralells eronder met verse Kuhmo bandjes op de achteras, en binnenkort gaat die toch eindelijk ook eens de brug op voor een major ondersteloverhaul vanvoor tesamen met nog een nieuwe carterdichting/nieuwe servoleiding/...

Oude BMW's: the neverending story :) , toch ben ik er blij mee.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 27 apr 2021, 10:04

:thumbup: hopelijk werkt de Belzona goed. Zou mooi zijn om weer in de M-Coupe te rijden van de zomer :df:

Met een KW V1 zou ik niet de moeite nemen van M3 toplagers om eerlijk te zijn. Het is een leuke set maar niet meer dan dat imho wat natuurlijk prima is voor straat gebruik. Op basis van de V1 verder optimaliseren richting echt sportief is naar mijn mening zonde van het geld al is de Clubsport set wel weer van een hele andere orde. Het zijn eigenlijk twee uitersten in de range en niet te vergelijken...

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 27 apr 2021, 13:50

Niels schreef: 27 apr 2021, 10:04 :thumbup: hopelijk werkt de Belzona goed. Zou mooi zijn om weer in de M-Coupe te rijden van de zomer :df:

Met een KW V1 zou ik niet de moeite nemen van M3 toplagers om eerlijk te zijn. Het is een leuke set maar niet meer dan dat imho wat natuurlijk prima is voor straat gebruik. Op basis van de V1 verder optimaliseren richting echt sportief is naar mijn mening zonde van het geld al is de Clubsport set wel weer van een hele andere orde. Het zijn eigenlijk twee uitersten in de range en niet te vergelijken...
Ik heb het lastig met compromissen :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 27 apr 2021, 14:00

Een sportieve straatauto is één en al compromis ;-)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 29 mei 2021, 15:41

Gisteren heb ik de Z3m uit de schorsing gehaald en de platen erop gevezen, even GOED warmgereden en naar de keuring gereden. Verdict: afgekeurd wegens " niet originele remleidingen" hoe belachelijk en vervelend dat ook is stond er ook op dat er een zweetplek was die in de gaten moest gehouden worden. Vandaag eronder gaan liggen en geconstateerd dat er terug lichtjes koelvloeistof lekt waar ik mijn herstelling heb gedaan. Al na 1 stevige rit...

Waarschijnlijk zou ik er zo mee kunnen rijden als ik geregeld koelvloeistof bijvul, maar that's not how I roll.
één dezer dagen trek ik de inlaat er nog eens af ( hoe meer je dat doet hoe sneller het gaat :D ) om effectief te verifiëren dat het exact daar terug lekt.
Als dat zo is schrijf ik hem denk ik direct terug uit want dan gaat de motor volledig uit elkaar.
Dan valt het te zien of ik een nieuw onderblok neem of dat er een 100% waterdichte fix is ( uitboren/ draad tappen / afpluggen of brazeren).

Gaat weer een smak geld kosten en daar heb ik momenteel geen zin in, dus ik weet niet of ik daar direct aan ga beginnen.
De gedachte heeft zelfs al door mij hoofd gespookt om hem tot oldtimerschap te stallen. Dat is nog 7 jaar.

Baaldag.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Eeuwe » 29 mei 2021, 15:54

Balen inderdaad zeg. Blijf mij ook altijd verbazen over de overdreven strengheid van Belgische keuringen..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 29 mei 2021, 20:37

Echt kl#ten!

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 30 mei 2021, 21:54

Eeuwe schreef: 29 mei 2021, 15:54 Balen inderdaad zeg. Blijf mij ook altijd verbazen over de overdreven strengheid van Belgische keuringen..
Ik kom ook net tot de vaststelling dat de buitenste remslangen voor de achteras niet meer OEM (of aftermarket in niet staalomvlochten versie ) te verkrijgen zijn.
Dus dan zal ik op zoek moeten gaan naar tweedehands Z3M remslangen :goodnight:

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door TLRS » 30 mei 2021, 22:02

Oem look rvs remleidingen een optie? Volgens mij bestaat er zoiets voor oldtimers..

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Joël D. » 30 mei 2021, 22:04

Maar dat is toch bizar? Hoe zien ze dan eigenlijk het verschil? Maar liever oude tweedehands remslangen dan goede staalomvlochten remslangen dus?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 30 mei 2021, 22:10

TLRS schreef: 30 mei 2021, 22:02 Oem look rvs remleidingen een optie? Volgens mij bestaat er zoiets voor oldtimers..
Die heb ik nu zitten, goodridge met zwarte kunststof errond

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 30 mei 2021, 22:12

Joël D. schreef: 30 mei 2021, 22:04 Maar dat is toch bizar? Hoe zien ze dan eigenlijk het verschil? Maar liever oude tweedehands remslangen dan goede staalomvlochten remslangen dus?
Staalomvlochten is veel dunner en "harder" , je ziet dat verschil wel als je het kent.
En ik heb het geluk gehad een keurmeester tegen het lijf te lopen die dat kent.
In België is de wetgeving op dat vlak simpel " het is niet toegestaan om aanpassingen te doen aan het remsysteem van het voertuig"

Also: ik denk dat tweedehands remslangen vinden ook niet simpel gaat zijn. Dan ga ik iemand moeten vinden ( waarschijnlijk buiten BE) met een Z3M wie ik dan een setje goodridge leidingen moet geven in ruil voor zijn oude brol ofzo. Complete Kafka :duh:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 31 mei 2021, 21:15

:bag:

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 31 mei 2021, 21:18

Ik heb vandaag toch nieuwe OEM rubberen remslangen besteld. De tekening van RealOEM was verkeerd, er is maar 1 flexibel stuk aan weerskanten. Toch even de luiheid overwonnen en onder de wagen gekropen, terwijl het in mijn kop zat dat er nog een 2de flexibel stuk was vanachter.
Ik kon aan de verleiding niet weerstaan om gelijk de lange cardanas mee te bestellen :D

Een extra laagje belzona is aan het uitharden. Dit weekend testen we opnieuw.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Jussi » 01 jun 2021, 09:01

Tomj schreef: 29 mei 2021, 15:41
Gaat weer een smak geld kosten en daar heb ik momenteel geen zin in, dus ik weet niet of ik daar direct aan ga beginnen.
De gedachte heeft zelfs al door mij hoofd gespookt om hem tot oldtimerschap te stallen. Dat is nog 7 jaar.

Baaldag.
Geen stomme dingen zeggen. Rijden met dat ding.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 28 jun 2021, 10:17

Vandaag uiteindelijk toch met OEM remslangen door de keuring geraakt, De motor blijft lekvrij na een tweede laagje Belzona.
Nu nog hopen dat die nieuwe cardanas iets doet :)

Tijdje geleden was ik met mijn vrouw samen op de baan met de E38 en de Z3M. Een duo dat je niet vaak in het wild spot.

In het koelsysteem van de E38 zit nu zo een UV fluor additiefje om te zien waar het klein KVS lekje zit. Voorlopig nog geen sporen te zien onder de blacklight...
Bijlagen
202811655_131033185781767_4560985345875178771_n.jpg
202811655_131033185781767_4560985345875178771_n.jpg (126.93 KiB) 1371 keer bekeken
202675278_1105573076602152_927560797989959657_n.jpg
202675278_1105573076602152_927560797989959657_n.jpg (129.73 KiB) 1371 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Mark 320iS » 28 jun 2021, 14:13

Lekker wagenpark hoor!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark 320iS, wackywim en 61 gasten