E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2020, 07:21

Haha ja een e36 M3 is natuurlijk ook gaaf maar als je teveel spul hebt staan kom je niet meer aan rijden toe. Ben je alleen bezig met alles netjes maken en houden :)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 20 okt 2020, 15:03

Long time no post. :)

De Z3M heeft anderhalve maand op kenteken gestaan dit jaar nadat mijn POR 15 kuur rond was.

De E38 blijft de kilometers voorlopig probleemloos afhaspelen, ik heb een reserve versnellingsbak op de kop kunnen tikken just in case.
Want ik heb toch het vermoeden dat dat de weakest link is. Vorige week was het 50% op remschijven op autodoc dus heb ik maar gelijk blokken en schijven vooraan besteld. Verder moet ik ook nog een carterpakking en een servoleiding van de koeler naar de pomp bestellen denk ik. 1 dezer dagen gaan de m-parallels er ook weer vanaf en de style 60's erop voor de winter.

De 325 ( waarvan ik nog eens 3 foto's heb getrokken in de rapte omdat hij er zo mooi blinkend bijstond) is terug een beetje meer standaard geworden. Ik heb de OEM zetels in nieuwstaat er terug ingezet ( voorlopig maar 1)

Bij deze nog een cool filmpje van vroeger dat de technische hoogstandjes van de E36 toelicht :)

[YouTube]https://youtu.be/Peh3g1pNhEY?t=543[/YouTube]

Heeft er iemand al ervaring met de ingreep op 9.01 in dit informatieve filmpje ? Dat zou de kers op de taart zijn als de zetel nog iets lager zou komen.
Bijlagen
122228327_1606869249512881_9153040412174789849_n.jpg
122228327_1606869249512881_9153040412174789849_n.jpg (761.54 KiB) 7042 keer bekeken
122033414_811774269624402_2994319190247507430_n.jpg
122033414_811774269624402_2994319190247507430_n.jpg (497.44 KiB) 7042 keer bekeken
122019825_371023524163953_1673789575913264536_n.jpg
122019825_371023524163953_1673789575913264536_n.jpg (720.28 KiB) 7042 keer bekeken
122009379_1000091500403200_1864643344485752471_n.jpg
122009379_1000091500403200_1864643344485752471_n.jpg (669.75 KiB) 7042 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 08 dec 2020, 17:34

Pas dit weekend heb ik de clownschoen "winterklaar" gemaakt, Banden op 3 bar, nog eens vanbinnen en vanbuiten gepoetst, de batterij afgekoppeld en een vochtvreter in het interieur geplaatst en dan vanachter in de garage weggezet. Volgend jaar moeten er zeker andere achterbanden op, die zijn nu echt op, en ik heb in september hem nog op de brug gehad om speling in de aandrijflijn te zoeken. We hebben toen de uitlaat gedemonteerd om de lange cardan te observeren onder belasting. Naar wat ik zag zat daar geen speling op en is de cardanlager en diens rubber ook nog ok. Het sterke vermoeden is dat de backlash ( speling) van het diff niet goed is afgesteld. Je zou denken dat een Hardemann dat wel goed doet. Het zijn natuurlijk ook mensen, en mensen maken soms fouten. Het kan ook zijn dat ze wel binnen tolerantie hebben afgesteld maar dat het op de grens van de toleratieband was, who knows. Dat is iets voor volgend jaar te onderzoeken. Verder begint de vernis van de linkse koplamp los te laten pal in het midden, das ook geen 10 jaar geleden dat die herdaan zijn Dat moeten we ook weer aanpakken. Voorlopig blijft het carroseriewerk dat ik er dit jaar aan gedaan heb wel intact. :) Slaapwel Z3M

Afbeelding

Afbeelding

De 325i staat op stalen 15'ers met 185/60/16 Blizzak winterbanden, heerlijk speelse combo! Ik heb ook nog een OEM M3 shifter op de kop getikt want wat er nu inzit is home made en werkt niet 100% hoe ik het wil.

De E38 staat terug op styling 60 winterwielen en is weer met vlag en wimpel geslaagd voor de jaarlijkse keuring.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 08 dec 2020, 17:39

Blijft gaaf hè zo’n clownshoe :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 08 dec 2020, 18:41

Prachtig! Imola staat gewoon zo briljant :crazy:

Hoeveel kilometers heeft de M gelopen? Ik heb wel eens een cardanas laten reviseren en om deze te beoordelen moet ie eigenlijk los. Verbazingwekkend hoe zo’n auto je weer terug krijgt, ik zou het bijna adviseren om gewoon te laten doen. Ik denk dat ik wel 60dkm met een niet frisse cardanas heb gereden achteraf...

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door TLRS » 08 dec 2020, 18:49

Ben ook wel benieuwd naar speling in de aandrijflijn verhaal. Mij is verteld, waarschijnlijk som der delen. Neem aan dat dat vanaf het dubbel massa vliegwiel, bak, cardanas, hardyschijven tot diff en diff ophanging gaat.

@Niels, kun je er gevoelsmatig een percentage aan hangen hoeveel beter het werd met de frisse cardanas?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 08 dec 2020, 19:05

Dubbelmassa vliegwiel is nog maar 12000 km oud, Bak heb ik ook al eens vervangen( wel voor een tweedehandse => om te zien of het verschil gaf), hardyschijf ook, de achterste cardans zijn ook nieuw. Diff is gereviseerd bij Hardemann
Heel de achterophanging is in PU gelagerd, en ik heb zo een setup met 2 bevestigingspunten voor het diff, maakt het nog wat strakker.

Je zou verwachten dat je toch kan zien/horen als je lange cardan gaar is wanneer je er belasting van de motor opzet en je staat er letterlijk met je neus op te kijken :D

Sommigen zeggen dat het normaal is en inderdaad som der delen, ik weiger dat te geloven, mijn E36 325i heeft bvb niet zoveel speling.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 08 dec 2020, 19:12

TLRS schreef: 08 dec 2020, 18:49
@Niels, kun je er gevoelsmatig een percentage aan hangen hoeveel beter het werd met de frisse cardanas?
100% :lol: Ik reed door totdat er onder belasting echt de onderbreking na de arbeid slag van de vier cilinder (320d) was te voelen. Ik heb het bij een 328i (200dkm) ook wel eens gevoeld en dan is de vibratie wat verfijnder door de 6 cilinder waarvan de arbeid slagen elkaar natuurlijk sneller opvolgen.

Om het in perspectief te plaatsen, mijn E46 320d reed mooier bij verkoop met 325dkm dan met 225dkm toen ik em kocht. Ik was er echt verbaasd over maar goed, een cardanas laten reviseren om vervolgens erachter te komen dat het diff niet goed is werkt natuurlijk ook niet. Maar ik denk dat veel bmw rijders die 2 ton+ op de klok hun auto niet meer terug herkennen na een cardanas revisie ook al merken ze nu niets :)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 08 dec 2020, 19:15

Waar heb je dat dan laten doen? Naar wat ik hoor zijn de kruiskoppelingen die je daarvoor nodig hebt niet verkrijgbaar, althans geen degelijke. Vibraties heb ik niet , enkel speling, als je lange cardanas versleten is manifesteert zich dat meestal in verschrikkelijke vibraties.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 08 dec 2020, 19:19

Tomj schreef: 08 dec 2020, 19:05 Je zou verwachten dat je toch kan zien/horen als je lange cardan gaar is wanneer je er belasting van de motor opzet en je staat er letterlijk met je neus op te kijken :D
Ik voelde aan de versleten kruiskoppelingen niet eens speling maar het revisie bedrijf liet me het verschil voelen met een frisse koppeling. Een frisse gaat zowat stroef waar een versleten koppeling gewoon heel (te) gemakkelijk knikt. Die kun je dus zeg maar heen en weer slingeren maar met de hand hoef je nog steeds geen speling op de asjes te voelen. Ik was sceptisch totdat de boel er weer onder zat.

Het klopt dat het vibraties geeft, geen “kloenk” ervaringen. Ik ben hier geweest: https://www.technotransbv.nl/ Stukje rijden voor je maar er zijn er vast meer.

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door TLRS » 08 dec 2020, 20:28

Niels schreef: 08 dec 2020, 19:12 100% :lol: Ik reed door totdat er onder belasting echt de onderbreking na de arbeid slag van de vier cilinder (320d) was te voelen. Ik heb het bij een 328i (200dkm) ook wel eens gevoeld en dan is de vibratie wat verfijnder door de 6 cilinder waarvan de arbeid slagen elkaar natuurlijk sneller opvolgen.

Om het in perspectief te plaatsen, mijn E46 320d reed mooier bij verkoop met 325dkm dan met 225dkm toen ik em kocht. Ik was er echt verbaasd over maar goed, een cardanas laten reviseren om vervolgens erachter te komen dat het diff niet goed is werkt natuurlijk ook niet. Maar ik denk dat veel bmw rijders die 2 ton+ op de klok hun auto niet meer terug herkennen na een cardanas revisie ook al merken ze nu niets :)
Duidelijke taal, super bedankt! Weet je nog wat je eraan kwijt was?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 08 dec 2020, 23:04

Ik geloof een honderdje of 4.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door e30touring1990 » 13 dec 2020, 10:37

Niels schreef: 08 dec 2020, 19:19
Tomj schreef: 08 dec 2020, 19:05 Je zou verwachten dat je toch kan zien/horen als je lange cardan gaar is wanneer je er belasting van de motor opzet en je staat er letterlijk met je neus op te kijken :D
Ik voelde aan de versleten kruiskoppelingen niet eens speling maar het revisie bedrijf liet me het verschil voelen met een frisse koppeling. Een frisse gaat zowat stroef waar een versleten koppeling gewoon heel (te) gemakkelijk knikt. Die kun je dus zeg maar heen en weer slingeren maar met de hand hoef je nog steeds geen speling op de asjes te voelen. Ik was sceptisch totdat de boel er weer onder zat.

Het klopt dat het vibraties geeft, geen “kloenk” ervaringen. Ik ben hier geweest: https://www.technotransbv.nl/ Stukje rijden voor je maar er zijn er vast meer.
Wat Niels zegt kan ik beamen. Heb mijn cardanas voor mijn Z3 coupe hier ook laten reviseren (en ook laten inkorten ivm 6 bak). Was naar mijn idee niet 'versleten' maar wel een wereld van verschil qua beleving over hoe 'sloppy' de aandrijflijn aanvoelt. Moet wel toegeven dat ik in 1 operatie ook vliegwiel, hardyschijf etc heb vervangen dus ik kan de beleving per onderdeel lastig beoordelen qua beleving.

Net bedrijf trouwens dat technotrans vond ik, was de cardanas een weekje kwijt ongeveer.

@Tom, heb je nu concreet klachten over je aandrijflijn of heb je vooral het idee dat het beter moet kunnen in je vergelijk met de 325i?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 15 dec 2020, 09:34

Ik heb voelbaar speling in de aandrijflijn, zo een doffe klak bij het aanzetten, ik verdenk speling in het diff.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door e30touring1990 » 15 dec 2020, 10:08

zijn de steekassen gecontroleerd?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 15 dec 2020, 10:43

e30touring1990 schreef: 15 dec 2020, 10:08 zijn de steekassen gecontroleerd?
Die zijn nieuw :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 15 dec 2020, 10:50

Het differentieel blijft dan over eigenlijk. Maar is controle niet een kwestie van iemand er in, op de brug omhoog, handrem twee klikjes aantrekken en de koppeling een paar keer op laten komen bij een stationair draaiende motor?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 15 dec 2020, 11:30

Niels schreef: 15 dec 2020, 10:50 Het differentieel blijft dan over eigenlijk. Maar is controle niet een kwestie van iemand er in, op de brug omhoog, handrem twee klikjes aantrekken en de koppeling een paar keer op laten komen bij een stationair draaiende motor?
Al gedaan, met de uitlaat eraf, valt niet veel op te merken, er komt een bonkje uit het diff. Maar er zal altijd wel een bonkje uit het diff komen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 15 dec 2020, 11:53

Klopt, het is nooit helemaal zonder.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 28 dec 2020, 11:06

Gisteren heb ik de inlaat er nog eens afgetrokken om mijn onderblok te inspecteren. Het ziet er naar uit dat de epoxy die voordien is aangebracht niet is gebarsten of heeft gelost. Op 2 plaatsen zie je wel dat er minuscule lekjes door de epoxy komen. Komt dat omdat de epoxylaag daar te dun is? of misschien kon die nooit goed hechten omdat het daar toch altijd een beetje nat/vettig is van de koelvloeistof.

Nu ik zie hoe die epoxy toch relatief goed gehouden heeft wil ik misschien toch dezelfde route opgaan denk ik, eventueel met een beter product en een verstevigingsnet.
Een ander optie was gaatjes in het blok boren en daar draad in tappen en er gewoon een boutje in schroeven. Maar die gaatjes zijn zo minuscuul klein dat ik daar ook voorlopig mijn twijfels bij heb.

Zou ik misschien iets beter kunnen doen als ik die vriesplug eruit haal ?

To be continued nadat de wonden op mijn onderarm genezen zijn van die airbox eraf te halen :)

Also: bij de E36 heb ik bij de bestuurderszetel dat pinnetje eruit geslagen zoals in dat middeleeuws voorstellingsfilmpje van " Der neue E36" hierboven. Gewoon met een flinke schroevendraaier en een hamer een tik geven en je zetel kan een stuk lager. Ideaal voor mij nu !
Bijlagen
thumbnail_IMG_20201227_164336366.jpg
thumbnail_IMG_20201227_164336366.jpg (213.81 KiB) 1283 keer bekeken
thumbnail_IMG_20201227_162015727.jpg
thumbnail_IMG_20201227_162015727.jpg (318.02 KiB) 1283 keer bekeken
thumbnail_IMG_20201227_165608909.jpg
thumbnail_IMG_20201227_165608909.jpg (239.5 KiB) 1283 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2020, 11:10

Wat is er gebeurd dan met het onder blok?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 28 dec 2020, 11:10

Ik heb ook nog een nieuw S50B32 kleppendeksel op de kop getikt :)

Afbeelding

The price was right en ik had vooral schrik dat ik mijn oude deksel niet in de correcte OEM finish zou kunnen restaureren.
Iemand ervaring daarmee?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 28 dec 2020, 11:12

Martijn_bmw schreef: 28 dec 2020, 11:10 Wat is er gebeurd dan met het onder blok?
Een gietporositeit in het blok, een fout af fabriek dus. De Z3 verliest al sinds ik hem heb heeel traag koelvloeistof. En daarvoor wellicht ook al, dus toch al een 10 jaar. Nadat heel het koelsysteem vervangen was wou ik toch eens wat verder graven..
Bij TEG hebben ze de oorzaak 2 jaar geleden gevonden tijdens de uitgebreide werkzaamheden.
Helaas is de fabrieksgarantie al verlopen :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2020, 11:15

Tomj schreef: 28 dec 2020, 11:12
Martijn_bmw schreef: 28 dec 2020, 11:10 Wat is er gebeurd dan met het onder blok?
Een gietporositeit in het blok, een fout af fabriek dus. De Z3 verliest al sinds ik hem heb heeel traag koelvloeistof. En daarvoor wellicht ook al
Bij TEG hebben ze de oorzaak 2 jaar geleden gevonden tijdens de uitgebreide werkzaamheden.
Helaas is de fabrieksgarantie al verlopen :)
Ah oké! Ik dacht al zoiets, zonde. Maar als je het idd dicht kan smeren met een sterkte epoxy zou ik daar ook voor kiezen.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Bokkepoot » 28 dec 2020, 12:26

Martijn_bmw schreef: 28 dec 2020, 11:15
Tomj schreef: 28 dec 2020, 11:12
Martijn_bmw schreef: 28 dec 2020, 11:10 Wat is er gebeurd dan met het onder blok?
Een gietporositeit in het blok, een fout af fabriek dus. De Z3 verliest al sinds ik hem heb heeel traag koelvloeistof. En daarvoor wellicht ook al
Bij TEG hebben ze de oorzaak 2 jaar geleden gevonden tijdens de uitgebreide werkzaamheden.
Helaas is de fabrieksgarantie al verlopen :)
Ah oké! Ik dacht al zoiets, zonde. Maar als je het idd dicht kan smeren met een sterkte epoxy zou ik daar ook voor kiezen.
Sterkere epoxy heeft niet zoveel zin. Gaat om de hechting, als het oppervlakte niet 100% schoon en vetvrij is het je nooit optimale hechting op je oppervlakte.

Tenzij er natuurlijk een epoxy is toegepast die niet tegen de olie e.d. kan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eeuwe, Hans44, Joël D., Martijn_bmw en 57 gasten