E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Tomj » 20 jul 2014, 15:32

Ik denk ook dat het allemaal best prijzig wordt, maar dat dubbeloog gedoe zou ook gewoon aangenamer rijden omdat de achteras dan ook wat beter op zen plaats zit. Die kit kan ik waarschijnlijk ook enkel uit de VS halen, ben ik ook niet erg scheutig op.

Nu lig ik hier ook niet te wenen, ze scheuren allemaal als je ze gebruikt waar ze voor gemaakt zijn , CFR E46 M3, en de mijne heeft het nog lang volgehouden moet ik zeggen. Ik wist dat het er zat aan te komen. :)
Het is enkel balen dat dit midden in de zomer gebeurt, het seizoen waar ik toch het meeste kilometers doe in deze kist. :df: Maar als het allemaal achter de rug is is hij mechanisch weer een stapje beter, en wellicht beter dan hij ooit af fabriek gekomen is.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Tomj » 20 jul 2014, 15:47

GTRene schreef:deze heeft ook wel wat stevigs gemaakt, zelf ontwerp :D

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... eplacement" onclick="window.open(this.href);return false;
Top, zoiets moet het worden :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door GTRene » 20 jul 2014, 15:51

Dat heeft die man idd mooi opgelost en afgewerkt, ziet er stevig uit he :D



je krijgt zo na jaren (slijtage slag daar) een groot verschil terug bij zoiets, hier bv iemand die zo'n Randy Forbes kit geinstalleerd heeft (dunner spul), las ergens dat die Randy het repareert all in voor iets van 500,-$ ? if so dan wel goedkoop :hmmm:
zal denk niet kloppen.
I installed the kit in my car last month. I didn't change anything else, just the two ear diff with full I-beam treatment. The change is phenomenal. My car has always had an annoying top frame squeak. It happened mostly on uneven pavement and one-wheel bumps. It's gone. Flat out gone. All the creaks and clunks are gone too. At first I was thinking I'd missed the diagnosis on the top frame... it must have been the diff mount flexing and squeaking. But no, I'm now convinced it was the top frame squeaking from torsion twist; the kit just tightened the whole back of the car that much.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Tomj » 20 jul 2014, 15:55

GTRene schreef:Dat heeft die man idd mooi opgelost en afgewerkt, ziet er stevig uit he :D



je krijgt zo na jaren (slijtage slag daar) een groot verschil terug bij zoiets, hier bv iemand die zo'n Randy Forbes kit geinstalleerd heeft (dunner spul), las ergens dat die Randy het repareert all in voor iets van 500,-$ ? if so dan wel goedkoop :hmmm:
zal denk niet kloppen.
I installed the kit in my car last month. I didn't change anything else, just the two ear diff with full I-beam treatment. The change is phenomenal. My car has always had an annoying top frame squeak. It happened mostly on uneven pavement and one-wheel bumps. It's gone. Flat out gone. All the creaks and clunks are gone too. At first I was thinking I'd missed the diagnosis on the top frame... it must have been the diff mount flexing and squeaking. But no, I'm now convinced it was the top frame squeaking from torsion twist; the kit just tightened the whole back of the car that much.
Hoe zit dat bij jouw V8 koppelmonster ? nog altijd de OEM diffbevestiging en koffer?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door GTRene » 20 jul 2014, 16:17

die Vorschlag heeft ook zo'n vrij zware beplating>

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... h-oh/page2" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de Hartge is het ook aangepast, er was al een keer eerder wat aan gerepareerd incl nwe beugel, maar gewoon standaard style zeg maar en dus niet genoeg...
Later is dat beter opgelost en lassen opnieuw verbeterd en extra rechthoek balk/buis achterin rustend op de chassis balken waar ook nog aan weerskanten een profiel op zit, om ook daar het gewicht/krachten op te spreiden,
maar wel gewoon nog 1 kant opgehangen via het originele difplaat.
Al heb ik later wel wat aan toegevoegd zodat de andere kant ook wat krachten opvangt, meer via dat gietijzer gedeelte (huis), daar zitten ook 2 steuntjes waar je wat op kan 'bouwen' zeg maar.

Verschil is wel dat die mooie difplaat ala e30 M3/Z3M met een vrij zacht rubber ophangt en bv die randy forbes of ook e36 M3 met heel andere bussen oid vast zit? meer harde zo lijkt, dus nog meer directe verbinding.

Had destijds ook een speciaal ophangding besteld van e36 M3 3.0 dacht ik, not sure, dat is een los iets met 2 ophang oren en ik dacht, zo te zien past dat ook op mijn diff :hmmm:

Dus ik bestellen en verrek dat zou nog kunnen passen ook..maaaaaaaaar ook weer niet want dan zat die meer nutteloze? stabilisatie stang in de weg grrr :mrgreen:

was iets wat ik destijds eens wilde proberen omdat ik wel die koelribben wilde gebruiken. diff kan namelijk goed heet worden.

ah, edit:

zo'n ding van de latere e36 3.2 M3

Afbeelding

nr 17>

Afbeelding

volgens mij paste dat via de difplaat bouten (niet meer 100% zeker though)
hoe dan ook niet zo duur nieuw, dus het proberen van waard, ligt nu nog steeds in een doos in de garage :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door GTRene » 20 jul 2014, 16:42

ik zie net dat de e92 M3 wel weer gewoon 1 oor heeft ala Z3M e.d. links. :D
maar die hangt wel in een ander subframe die 4 ophangpunten heeft ipv 2 dat scheelt behoorlijk.

Afbeelding

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E9 ... rear_axle/" onclick="window.open(this.href);return false;

magoed, benieuwd hoe je het gaat doen, succes en benieuwd of jij ook het verschil gaat merken.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door MParallel » 21 jul 2014, 16:20

Hmm wist niet dat een Z3 hier ook last van had.

Balen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door GTRene » 21 jul 2014, 18:03

de 1 zal het eerder krijgen dan de ander, ligt ook aan hoe flexibel het plaatstaal was en lassen tijdens de maak per auto, maar in principe gaan ze bijna allemaal na zoveel jaar en metaal moeheid, net als bv de e46 enorm last ervan heeft en nog wel wat andere denk ik.

als het nog niet zo erg is ist moeilijk spotten van onder, maar in de kofferbak als je spullen eruit schroeft/haalt en zaken inspecteert kan je vaak wel wat vinden denk, helemaal nu die auto's al een hele tijd meegaan.

in de USA was het helemaal erg, maar daar schijnen sommige bv niet zo'n wax laag te hebben en zo het metaal denk ik nog sneller op raakt qua flexibiliteit, daar breken echt hele delen soms af :shock:
dus heel droog staal en snel vermoeid zeg maar.

en de BMW afterhulp hielp ook niet veel voor sommige, want zoveel jaar later komt het dan weer terug, afijn dan ben je wel een tijd verder, maar beste is de hele boel verstevigen en er een paar duizend voor uit trekken als je het laat doen, geeft dan iets meer gerustheid.

verder zijn de e46 en Z3 gewoon mooie auto's en bij die oudjes weinig afschrijving, dus moet je maar zo rekenen, bv die 3k voor reparatie (of minder/meer) is een kleine afschrijving vergeleken met bv een nwe 750i die je een jaar later aan de handel verkoopt en bv 30k verliezen in een jaar ;-)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Tomj » 21 jul 2014, 18:53

^ zo is dat , ik reken een 1500 EUR materiaalkosten, ik gok dat de vakman die dit klusje van mij krijgt ook nog met gemak 4 cijfers zal vragen. Dit geval is toch ook best erg , die dwarsbalk heeft gewoon een stuk koffer losgerukt, maakt echt een vies geluid nu :D

Dit is tevens het eerste " onvoorziene" ( ik wist wel dat het er zat aan te komen ) mankement, ik heb hem nu 3 jaar en die jaren ook gebruikt zoals het hoort en probleemloos meer dan 30000 km erbij geragd. Can't complain.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Tomj » 07 aug 2014, 11:30

Ik ben zo lui , ik heb vandaag pas de eerste mail naar die Randy Forbes kerel verstuurd.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Jussi » 07 aug 2014, 14:12

Tomj schreef:Ik ben zo lui , ik heb vandaag pas de eerste mail naar die Randy Forbes kerel verstuurd.

En ondertussen maar batsen. :)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Tomj » 07 aug 2014, 14:30

Een tripplepost , nice ! :D

En inderdaad, ondertussen rij ik er nog wel mee, ik had me voorgenomen om kalm te zijn maar niet alle kilometers waren even recht. :zwijntje:

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Tomj » 28 nov 2014, 09:37

Na een maand hem te moeten missen krijg ik mijn rode schoen nog op tijd voor sinterklaas terug.

Voorbumper herspoten, EINDELIJK de H&R stabi's met polyrubbers gemonteerd. Vanvoor staan ze op het hardste, vanachter op het zachtste.

De koffer is verstevigd en het rogue engineering diffdeksel zit erop. Bij deze is dus mijn stock diffdeksel ( met zo goed als nieuw ophangingsrubber) te koop.

Morgen mag ik erom gaan, ik tracht alvast wat plaatjes te schieten. Ik hoop dat ik de dikkere stabilisatorstangen kan smaken :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door GTRene » 28 nov 2014, 11:17

benieuwd hoe ze het hebben aangepakt, foto's als je zover bent, klinkt goed.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door e30touring1990 » 01 dec 2014, 10:00

Ben inderdaad erg benieuwd! Klinkt als een goede reparatie/upgrade! :D

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door MParallel » 01 dec 2014, 15:57

Ben benieuwd. Ik wil op mijn M3 ook die H&R's gaan monteren.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Tomj » 08 dec 2014, 16:47

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het er nu uit , een auto met ballen , een goed waarneembare balzak als het ware :D
Ik heb wel een beetje schrik dat dat ooit eens iets gaat raken , voor de koeling is het vast goed.

Het geheel voelt precies strakker aan , kan natuurlijk ook aan die dikke stabi's liggen. Vanvoor staan ze op het hardste , vanachter op het zachtste. Het is wel koud en nat de laatste dagen, dus echt tot het uiterste drijven gaat wat moeilijker, het klopt inderdaad wel dat oneffenheden in bochten best verschietachtig zijn. voor definief oordeel wil ik nog een paar duizend kilometers ( en ook lente/zomerkilometers) meer oordelen. het was tenslotte ook weer een maand geleden dat ik met mijn Z3 M heb gereden, ik moet er telkens terug wat inkomen :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : "show em your nuts"

Bericht door GTRene » 08 dec 2014, 17:04

mooi hoor, al lijkt het al met al wel lager te liggen dan het normaal doet, zo'n cm of 2 oid onderkant diff deksel/koelribben, wat bij die anderen nu ik er op let, ook zo geworden is.
wat ook wel wat kan kloppen, het originele diff oog hangt wat hoger tegen de balk aan dacht ik?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : "show em your nuts"

Bericht door Tomj » 08 dec 2014, 17:11

GTRene schreef:mooi hoor, al lijkt het al met al wel lager te liggen dan het normaal doet, zo'n cm of 2 oid onderkant diff deksel/koelribben, wat bij die anderen nu ik er op let, ook zo geworden is.
wat ook wel wat kan kloppen, het originele diff oog hangt wat hoger tegen de balk aan dacht ik?
http://www.rogueengineering.com/rogue/DC/DC_E36.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Geen idee, ik ben er wel gerust in dat dit nooit meer gaat scheuren :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : "show em your nuts"

Bericht door GTRene » 08 dec 2014, 17:28

wel een stuk beter in elk geval, je kan als het goed is weer vele jaren verder :df:

heb ff het verschil van de 2 opgezocht, zie de rood omcirkelde gaten, bij de 1 zitten ze lager ten opzichte van het diff oog, maar dat wordt dan weer gecompenseerd met de lagere oren van de Vorschlag diff ophang punten, dat zal gedeeltelijk gedaan zijn voor de stabilisatiestang die daar ook loopt en ook omdat de oren lager hangen en dus lager gemonteerd kunnen worden.

al lijkt het wel wat lager nog dan oem al met al, maar daar kun je je op een foto ook makkelijk op verkijken :D

edit, ohnee...toch lager zie onderkant diff en die bout gaten...dan naar onder rekenen...das idd toch lager al met al en wellicht meer inhoud in diff?
Vorschlag vs Z3M boutgaten ophanging.jpg
Vorschlag vs Z3M boutgaten ophanging.jpg (520.01 KiB) 2571 keer bekeken
edit nwe bewerkte foto, dat is wel zo'n 3cm denk ik?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : "show em your nuts"

Bericht door Tomj » 08 dec 2014, 17:40

Dat en het feit dat het rogue deksel ervoor zorgt dat de de vulcapaciteit van het diff ook een stuk groter wordt.

Ik zal extra moeten opletten, het diff komt ongeveer even laag als de uitlaten, die durven heeel soms wel eens raken, een andere optie is een e36 M3 diffdeksel, dan heb je wel geen koelvinnen...
Totnutoe heb ik niets geraakt, enkel goed opletten bij bolle boerenbaantjes/ een stoep scheef op/afrijden.
uiteindelijk rijden er ook rond met hun stock diffedeksel maar met een lagere ophanging , same problem...

ALSO: stock diffcover met zo goed als nieuwe rubber te koop !

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : "show em your nuts"

Bericht door GTRene » 08 dec 2014, 18:14

je zal er idd wat meer rekening mee moeten houden :)

wat ook kan, zo'n ding heb ik destijds ook besteld, de houder van een e36 M3 3.2 te kopen, niet zo duur en past bv zo op een Z3M deksel :D maar dan zit je wat met de originele stabilisatiestang qua ruimte, maar het past vanwege dezelfde gaten, zo op het deksel, wilde destijds eens wat proberen of zoiets in theorie paste, vanwege ook 188 huis en dus op onderzoek uit of dat zou passen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : "show em your nuts"

Bericht door Niels » 08 dec 2014, 22:33

Top dat je em weer terug hebt. Ziet er ook stoer uit zo maar imho wel eng laag. Ik heb zo'n brace aan de onderkant en dat bij mij het laagste punt. Daar raak ik ook wel eens wat mee maar die van mij ook nog lager denk ik. Te laag iig.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : "show em your nuts"

Bericht door Tomj » 08 dec 2014, 23:14

Nja, het hangt effectief even laag als de uitlaat, maar dat mag al eens raken :) Yolo ! totnutoe nog geen problemen gehad. :df:

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : "show em your nuts"

Bericht door Tomj » 17 okt 2015, 12:48

Ik heb hem sinds augustus al in de stalling. Het plan was om een paar jaar met 1 auto te doen om wat extra cash aan de kant te zetten richting project baksteen. Maar gisteren hebben onze toppolitici in BE beslist om de verkeersbelasting te "vergroenen", als ik de berekening goed maak dan ga ik van 1000 EUR jaarlijkse verkeersbelasting naar een 2600 EUR per jaar. Als dat effectief zo is overweeg ik wel om hier een track only toy van te maken :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 236 gasten