E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Je kunt nu wel duidelijk zien waar de lekkage zit. Vanuit de industrie zie ik goede resultaten met Belzona maar net als epoxy valt en staat het resultaat met hoe schoon het oppervlak is. Ik zou er geen schroeven indraaien vanwege het verschil (en dus eigenschappen) in soorten metalen.
Als je alle tijd van de wereld hebt dan zou ik: KVS drainen, epoxy er af, schoonborstellen, ontvetten, misschien gaatjes iets ruimer maken aan oppervlakte zijde en dan Belzona er in/op. Als je weinig tijd hebt dan zou ik zo laten en de lekkage monitoren.
Als je alle tijd van de wereld hebt dan zou ik: KVS drainen, epoxy er af, schoonborstellen, ontvetten, misschien gaatjes iets ruimer maken aan oppervlakte zijde en dan Belzona er in/op. Als je weinig tijd hebt dan zou ik zo laten en de lekkage monitoren.
-
Online
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Dat Belzona is toch ook gewoon epoxy? Als ik hun site mag geloven namelijk wel.
Verder wel eens met het stappenplan, zo zou ik het ook aanpakken.
En als toevoeging, even het gedeelte waar je de epoxy opsmeert licht opschuren hierdoor hecht de epoxy beter.
Verder wel eens met het stappenplan, zo zou ik het ook aanpakken.
En als toevoeging, even het gedeelte waar je de epoxy opsmeert licht opschuren hierdoor hecht de epoxy beter.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Tijd heb ik, tot in mei, dan zou ik hem terug in gebruik willen nemen.
Ik heb eens gebeld met de mensen van Belzona, lijkt me wel een goed product.
Belzona heeft ook een variant voor vervuilde oppervlakken, maar de tempertuurlimiet was daar een concern dacht ik.
Die hield tot 150 graden, hoe warm wordt zo een motorblok IRL ?
Ik heb daarjuist de druktester op het koelsysteem gezet en dan zie je dat het er aan dat rechtse gaatje uitkomt. Als je dan op de epoxylaag drukt met je vinger merk je toch dat die niet helemaal goed meer hecht want je kan het epoxyoppervlak lichtjes induwen naar de zijkant toe en er wat extra koelvloeistof uitdrukken.
De vraag is dan natuurlijk: hecht dat spul niet goed omdat het te warm is geweest/ uitzetting van het blok of is de hechting nooit goed geweest omdat het blok toch altijd een klein beetje vettig stond van de koelvloeistof bij het aanbrengen van de epoxy...
Ik vrees het eerste, want ik meen me te herinneren dat het blok gedruktest is bij TEG na de reparatie.
Ik heb eens gebeld met de mensen van Belzona, lijkt me wel een goed product.
Belzona heeft ook een variant voor vervuilde oppervlakken, maar de tempertuurlimiet was daar een concern dacht ik.
Die hield tot 150 graden, hoe warm wordt zo een motorblok IRL ?
Ik heb daarjuist de druktester op het koelsysteem gezet en dan zie je dat het er aan dat rechtse gaatje uitkomt. Als je dan op de epoxylaag drukt met je vinger merk je toch dat die niet helemaal goed meer hecht want je kan het epoxyoppervlak lichtjes induwen naar de zijkant toe en er wat extra koelvloeistof uitdrukken.
De vraag is dan natuurlijk: hecht dat spul niet goed omdat het te warm is geweest/ uitzetting van het blok of is de hechting nooit goed geweest omdat het blok toch altijd een klein beetje vettig stond van de koelvloeistof bij het aanbrengen van de epoxy...
Ik vrees het eerste, want ik meen me te herinneren dat het blok gedruktest is bij TEG na de reparatie.
Laatst gewijzigd door Tomj op 28 dec 2020, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Tot 150 moet voldoende zijn toch?
KVS Max 100gr en olie misschien Max 120gr, buitenkant blok moet dan altijd koeler dan dat zijn lijkt mij.
KVS Max 100gr en olie misschien Max 120gr, buitenkant blok moet dan altijd koeler dan dat zijn lijkt mij.
-
Online
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Beiden kan
Ik denk het dat het nog een beetje vettig is geweest, en daardoor nooit goed gehecht heeft.
Het kan ook zijn dat de (gevulde) epoxy een andere uitzetting onder warmte dan het blok. Daardoor kan hij er ook afgeknapt zijn.
2 verschillende materialen aan elkaar knopen en daar warmte instoken kan gekke dingen veroorzaken.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Belzona is idd een epoxy soort maar heeft eenmaal uitgehard bijna metaal achtige eigenschappen. Ik heb het zelf gebruikt zien worden bij industrie (Caterpillar) motoren om onderblokken die cavitatie schade hadden “op te lappen”. Aanvankelijk was ik wat sceptisch maar gewoon draaien die handel, 24/7 probleemloos met de opmerking “volgend groot onderhoud smeren we het weer een beetje aan als het nodig is”
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ondertussen is mijn pot Belzona 1212 aangekomen, samen met een verstevigingsnet. Dit weekend probeer ik het uit, dan een week laten uitharden.Niels schreef: ↑28 dec 2020, 18:25 Belzona is idd een epoxy soort maar heeft eenmaal uitgehard bijna metaal achtige eigenschappen. Ik heb het zelf gebruikt zien worden bij industrie (Caterpillar) motoren om onderblokken die cavitatie schade hadden “op te lappen”. Aanvankelijk was ik wat sceptisch maar gewoon draaien die handel, 24/7 probleemloos met de opmerking “volgend groot onderhoud smeren we het weer een beetje aan als het nodig is”
Ik kijk er toch weer hard naar uit om terug Z3M te rijden
-
Online
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Succes!
Kleine tip, maak eerst een kleine hoeveelheid aan en smeer dat ergens op.
Dan weet je hoe het werkt, of het hard word en sta je niet te klungelen bij je motorblok mocht er wat geks gebeuren tijdens je poging.
Kleine tip, maak eerst een kleine hoeveelheid aan en smeer dat ergens op.
Dan weet je hoe het werkt, of het hard word en sta je niet te klungelen bij je motorblok mocht er wat geks gebeuren tijdens je poging.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Geklungeld heb ik, maar het zit erop en lijkt mij echt wel degelijk spul, hopelijk binnen een maandje terug Z3M rijden.
Ik laat het spul nu een week uitharden, dan een druktest op het systeem. Ik heb ook nog een vacuumslangetje gezien dat niet meer ver van scheuren is, dus dat heb ik ook besteld tezamen met een nieuw centerlager voor de cardanas, niet duur en baat het niet dan schaadt het zeker niet. Hopelijk haalt dat er wat speling uit. Verder nog en sterretje in de voorruit laten maken, olie en filters wisselen en dan door de loterij genaamd : de Belgische keuring geraken, als ik dat op een maand geregeld krijg zal het goed zijn
Bij de E36 ben ik erop uitgekomen dat een toplager ( verstelbaar uniball) van mijn KW v1 niet goed meer is, het is wel geen KW topmount, wel zonde na nog geen 30 000 KM.
Dilemma: nieuwe toplagers steken => ik zou dan voor m3 3.2 toplagers gaan, ondertussen een grapje van 350 EUR , gezien er nog teveel bodyroll naar mijn zin is zou ik ook nog 320 EUR aan H&R stabi's uitgeven
of: gewoon een KW clubsport kopen waar al uniball toplagers opzitten, KW v1 verkopen, en hopen dat dat straf genoeg is om geen nood aan dikkere stabistangen te hebben.
Moeilijke keuze...
De E38 heeft weer de M-paralells eronder met verse Kuhmo bandjes op de achteras, en binnenkort gaat die toch eindelijk ook eens de brug op voor een major ondersteloverhaul vanvoor tesamen met nog een nieuwe carterdichting/nieuwe servoleiding/...
Oude BMW's: the neverending story , toch ben ik er blij mee.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
hopelijk werkt de Belzona goed. Zou mooi zijn om weer in de M-Coupe te rijden van de zomer
Met een KW V1 zou ik niet de moeite nemen van M3 toplagers om eerlijk te zijn. Het is een leuke set maar niet meer dan dat imho wat natuurlijk prima is voor straat gebruik. Op basis van de V1 verder optimaliseren richting echt sportief is naar mijn mening zonde van het geld al is de Clubsport set wel weer van een hele andere orde. Het zijn eigenlijk twee uitersten in de range en niet te vergelijken...
Met een KW V1 zou ik niet de moeite nemen van M3 toplagers om eerlijk te zijn. Het is een leuke set maar niet meer dan dat imho wat natuurlijk prima is voor straat gebruik. Op basis van de V1 verder optimaliseren richting echt sportief is naar mijn mening zonde van het geld al is de Clubsport set wel weer van een hele andere orde. Het zijn eigenlijk twee uitersten in de range en niet te vergelijken...
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik heb het lastig met compromissenNiels schreef: ↑27 apr 2021, 10:04 hopelijk werkt de Belzona goed. Zou mooi zijn om weer in de M-Coupe te rijden van de zomer
Met een KW V1 zou ik niet de moeite nemen van M3 toplagers om eerlijk te zijn. Het is een leuke set maar niet meer dan dat imho wat natuurlijk prima is voor straat gebruik. Op basis van de V1 verder optimaliseren richting echt sportief is naar mijn mening zonde van het geld al is de Clubsport set wel weer van een hele andere orde. Het zijn eigenlijk twee uitersten in de range en niet te vergelijken...
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Een sportieve straatauto is één en al compromis
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Gisteren heb ik de Z3m uit de schorsing gehaald en de platen erop gevezen, even GOED warmgereden en naar de keuring gereden. Verdict: afgekeurd wegens " niet originele remleidingen" hoe belachelijk en vervelend dat ook is stond er ook op dat er een zweetplek was die in de gaten moest gehouden worden. Vandaag eronder gaan liggen en geconstateerd dat er terug lichtjes koelvloeistof lekt waar ik mijn herstelling heb gedaan. Al na 1 stevige rit...
Waarschijnlijk zou ik er zo mee kunnen rijden als ik geregeld koelvloeistof bijvul, maar that's not how I roll.
één dezer dagen trek ik de inlaat er nog eens af ( hoe meer je dat doet hoe sneller het gaat ) om effectief te verifiëren dat het exact daar terug lekt.
Als dat zo is schrijf ik hem denk ik direct terug uit want dan gaat de motor volledig uit elkaar.
Dan valt het te zien of ik een nieuw onderblok neem of dat er een 100% waterdichte fix is ( uitboren/ draad tappen / afpluggen of brazeren).
Gaat weer een smak geld kosten en daar heb ik momenteel geen zin in, dus ik weet niet of ik daar direct aan ga beginnen.
De gedachte heeft zelfs al door mij hoofd gespookt om hem tot oldtimerschap te stallen. Dat is nog 7 jaar.
Baaldag.
Waarschijnlijk zou ik er zo mee kunnen rijden als ik geregeld koelvloeistof bijvul, maar that's not how I roll.
één dezer dagen trek ik de inlaat er nog eens af ( hoe meer je dat doet hoe sneller het gaat ) om effectief te verifiëren dat het exact daar terug lekt.
Als dat zo is schrijf ik hem denk ik direct terug uit want dan gaat de motor volledig uit elkaar.
Dan valt het te zien of ik een nieuw onderblok neem of dat er een 100% waterdichte fix is ( uitboren/ draad tappen / afpluggen of brazeren).
Gaat weer een smak geld kosten en daar heb ik momenteel geen zin in, dus ik weet niet of ik daar direct aan ga beginnen.
De gedachte heeft zelfs al door mij hoofd gespookt om hem tot oldtimerschap te stallen. Dat is nog 7 jaar.
Baaldag.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Balen inderdaad zeg. Blijf mij ook altijd verbazen over de overdreven strengheid van Belgische keuringen..
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Echt kl#ten!
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik kom ook net tot de vaststelling dat de buitenste remslangen voor de achteras niet meer OEM (of aftermarket in niet staalomvlochten versie ) te verkrijgen zijn.
Dus dan zal ik op zoek moeten gaan naar tweedehands Z3M remslangen
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Oem look rvs remleidingen een optie? Volgens mij bestaat er zoiets voor oldtimers..
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Maar dat is toch bizar? Hoe zien ze dan eigenlijk het verschil? Maar liever oude tweedehands remslangen dan goede staalomvlochten remslangen dus?
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Staalomvlochten is veel dunner en "harder" , je ziet dat verschil wel als je het kent.
En ik heb het geluk gehad een keurmeester tegen het lijf te lopen die dat kent.
In België is de wetgeving op dat vlak simpel " het is niet toegestaan om aanpassingen te doen aan het remsysteem van het voertuig"
Also: ik denk dat tweedehands remslangen vinden ook niet simpel gaat zijn. Dan ga ik iemand moeten vinden ( waarschijnlijk buiten BE) met een Z3M wie ik dan een setje goodridge leidingen moet geven in ruil voor zijn oude brol ofzo. Complete Kafka
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik heb vandaag toch nieuwe OEM rubberen remslangen besteld. De tekening van RealOEM was verkeerd, er is maar 1 flexibel stuk aan weerskanten. Toch even de luiheid overwonnen en onder de wagen gekropen, terwijl het in mijn kop zat dat er nog een 2de flexibel stuk was vanachter.
Ik kon aan de verleiding niet weerstaan om gelijk de lange cardanas mee te bestellen
Een extra laagje belzona is aan het uitharden. Dit weekend testen we opnieuw.
Ik kon aan de verleiding niet weerstaan om gelijk de lange cardanas mee te bestellen
Een extra laagje belzona is aan het uitharden. Dit weekend testen we opnieuw.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Geen stomme dingen zeggen. Rijden met dat ding.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Vandaag uiteindelijk toch met OEM remslangen door de keuring geraakt, De motor blijft lekvrij na een tweede laagje Belzona.
Nu nog hopen dat die nieuwe cardanas iets doet
Tijdje geleden was ik met mijn vrouw samen op de baan met de E38 en de Z3M. Een duo dat je niet vaak in het wild spot.
In het koelsysteem van de E38 zit nu zo een UV fluor additiefje om te zien waar het klein KVS lekje zit. Voorlopig nog geen sporen te zien onder de blacklight...
Nu nog hopen dat die nieuwe cardanas iets doet
Tijdje geleden was ik met mijn vrouw samen op de baan met de E38 en de Z3M. Een duo dat je niet vaak in het wild spot.
In het koelsysteem van de E38 zit nu zo een UV fluor additiefje om te zien waar het klein KVS lekje zit. Voorlopig nog geen sporen te zien onder de blacklight...
- Bijlagen
-
- 202811655_131033185781767_4560985345875178771_n.jpg (126.93 KiB) 1396 keer bekeken
-
- 202675278_1105573076602152_927560797989959657_n.jpg (129.73 KiB) 1396 keer bekeken
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Lekker wagenpark hoor!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Crookie, Djessey, Hitz, TheKoomanizer en 140 gasten