GT86 Daily - p7
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
GT86 Daily - p7
De tijd voor een nieuwe daily is aangebroken! Nadat ik laatst (ietwat sneller dan verwacht) mijn Ibiza TDI GT-Sport verkocht ben ik weer even in m'n stuiter Saxo gaan rijden... Niet ideaal.
Heel lang (ruim een half jaar) heb ik lopen dubben over wat het nu moet worden. Honderden berekeningen uitgevoerd en talloze afwegingen gemaakt... Het plan was eigenlijk om voor een E46 330i/330d of een E90 320d te gaan, echter moet ik realistisch zijn. Ik maak te veel kilometers voor een dikke benzine (+-20k woon-werk) maar te weinig voor een dikke diesel... Dus wat blijft er dan over? Iets goedkoops op diesel of benzine. Klasse Lupo/Aygo...
Toch ben ik nog maar eens in mijn achterhoofd-archief gaan graven op zoek naar leuke goedkope auto's. De MX5 kwam al snel in me naar boven, maar het laatste type is wat aan de prijs, het voorgaande type vind ik wat gedateerd en het verbruik valt net even wat te hoog uit... Maar toen, een openbaring... Die eene auto, waar de Japanse ingenieurs zo op los gegaan zijn, dat er geen kofferbak meer achter de motor mocht... Want dat zou de handling negatief beïnvloeden... Die auto, waar de Japanners de hulp van Lotus bij hebben ingeschakeld om het onderstel en de wegligging op orde te krijgen... Dé betaalbare auto met middenmotor, waarvan ik er verdomme al één gehad heb...! Een MR2! Even zoeken gaf dat een MR2 met 1 liter benzine 16,9km af zou moeten kunnen leggen op de buitenweg. Dat is mooi, want mijn dagelijks traject bestaat uit een paar lange saaie N wegen, 48km op dit moment. Voeg een beetje toe en 1:15 moet haalbaar zijn.
Vandaag voor het eerst sinds een paar jaar weer achter het stuur van een MR2 plaats genomen. Ik moet zeggen dat het direct vertrouwd aanvoelde. Het was net alsof ik plaats nam in mijn oude exemplaar uit 1986, maar dan met een wat frisser interieur en uiteraard een dak wat helemaal open kan. Lekker een rondje gereden en mijn besluit gemaakt, dit wordt mijn volgende daily!
Volgende week zaterdag ga ik naar Duitsland voor een zwart exemplaar. 52k op de teller, hardtop, winterwielen, "scheckheftgeplfegt" en een week of twee geleden zijn laatste beurt gehad bij de dealer. Tijdelijk kenteken is inmiddels aangevraagd en over de prijs zijn we het eens. Ik kan niet wachten!
Voor de compleetheid nog een paar specs:
- 1.8 16v VVT-I met 140pk
- 6 bak met sperdiff (viscose)
- 965kg
- Lichtmetalen velgen 185/55R15 & 215/45R16
- Geen bagageruimte
- Geen airco
- Een reusachtige elektrische antenne voor compensatiedoeleinden
-edit-
Tiff Needell die een ritje doet met een 2000-2002 pre facelift model (5-bak en olieproblemen):
http://www.youtube.com/watch?v=bB402O5Tqlk" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
MX5, Barchetta & MR2 @ Top-Gear:
http://saintsaint.multiply.com/video/item/51" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-edit2-
Modlist:
- PPE 4-1 uitlaatspruitstuk (keramisch gecoat)
- PPE 2,25" tussenpijp met 200cpi katalysator (keramisch gecoat)
- Megan Racing 2,5" RVS einddemper
- PPE airbox
- Pilot Pro-Line 5000K xenon in dimlicht projectors
- Pilot SMD LEDs in stadslicht (wit)
- Alpine headunit
Heel lang (ruim een half jaar) heb ik lopen dubben over wat het nu moet worden. Honderden berekeningen uitgevoerd en talloze afwegingen gemaakt... Het plan was eigenlijk om voor een E46 330i/330d of een E90 320d te gaan, echter moet ik realistisch zijn. Ik maak te veel kilometers voor een dikke benzine (+-20k woon-werk) maar te weinig voor een dikke diesel... Dus wat blijft er dan over? Iets goedkoops op diesel of benzine. Klasse Lupo/Aygo...
Toch ben ik nog maar eens in mijn achterhoofd-archief gaan graven op zoek naar leuke goedkope auto's. De MX5 kwam al snel in me naar boven, maar het laatste type is wat aan de prijs, het voorgaande type vind ik wat gedateerd en het verbruik valt net even wat te hoog uit... Maar toen, een openbaring... Die eene auto, waar de Japanse ingenieurs zo op los gegaan zijn, dat er geen kofferbak meer achter de motor mocht... Want dat zou de handling negatief beïnvloeden... Die auto, waar de Japanners de hulp van Lotus bij hebben ingeschakeld om het onderstel en de wegligging op orde te krijgen... Dé betaalbare auto met middenmotor, waarvan ik er verdomme al één gehad heb...! Een MR2! Even zoeken gaf dat een MR2 met 1 liter benzine 16,9km af zou moeten kunnen leggen op de buitenweg. Dat is mooi, want mijn dagelijks traject bestaat uit een paar lange saaie N wegen, 48km op dit moment. Voeg een beetje toe en 1:15 moet haalbaar zijn.
Vandaag voor het eerst sinds een paar jaar weer achter het stuur van een MR2 plaats genomen. Ik moet zeggen dat het direct vertrouwd aanvoelde. Het was net alsof ik plaats nam in mijn oude exemplaar uit 1986, maar dan met een wat frisser interieur en uiteraard een dak wat helemaal open kan. Lekker een rondje gereden en mijn besluit gemaakt, dit wordt mijn volgende daily!
Volgende week zaterdag ga ik naar Duitsland voor een zwart exemplaar. 52k op de teller, hardtop, winterwielen, "scheckheftgeplfegt" en een week of twee geleden zijn laatste beurt gehad bij de dealer. Tijdelijk kenteken is inmiddels aangevraagd en over de prijs zijn we het eens. Ik kan niet wachten!
Voor de compleetheid nog een paar specs:
- 1.8 16v VVT-I met 140pk
- 6 bak met sperdiff (viscose)
- 965kg
- Lichtmetalen velgen 185/55R15 & 215/45R16
- Geen bagageruimte
- Geen airco
- Een reusachtige elektrische antenne voor compensatiedoeleinden
-edit-
Tiff Needell die een ritje doet met een 2000-2002 pre facelift model (5-bak en olieproblemen):
http://www.youtube.com/watch?v=bB402O5Tqlk" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
MX5, Barchetta & MR2 @ Top-Gear:
http://saintsaint.multiply.com/video/item/51" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-edit2-
Modlist:
- PPE 4-1 uitlaatspruitstuk (keramisch gecoat)
- PPE 2,25" tussenpijp met 200cpi katalysator (keramisch gecoat)
- Megan Racing 2,5" RVS einddemper
- PPE airbox
- Pilot Pro-Line 5000K xenon in dimlicht projectors
- Pilot SMD LEDs in stadslicht (wit)
- Alpine headunit
Laatst gewijzigd door Youp op 28 dec 2017, 15:22, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
- Locatie: momenteel geen :/
Re: MR-2 ZZW30 Daily
pics or it didnt happen
- Oof
- Berichten: 1405
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: XC60 T8 #IKEA
Re: MR-2 ZZW30 Daily
Totaal onbekende auto voor mij maar super gaaf eigenlijk. Standaard sperdiff en 6 bak maken hem erg interessant.
Dit in combinatie met de lage vaste lasten maken hem helemaal top. Ben eerlijk gezegd na een half jaar weer redelijk uitgekeken op voorwielaandrijving
Ben alleen benieuwd hoe de zit positie is voor langere mensen. Ben zelf 1.95m en dat is de reden dat ik nu een Mini rij en geen MX-5.
Dit in combinatie met de lage vaste lasten maken hem helemaal top. Ben eerlijk gezegd na een half jaar weer redelijk uitgekeken op voorwielaandrijving
Ben alleen benieuwd hoe de zit positie is voor langere mensen. Ben zelf 1.95m en dat is de reden dat ik nu een Mini rij en geen MX-5.
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: MR-2 ZZW30 Daily
Nice Youp. Ben benieuwd naar je pics straks.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR-2 ZZW30 Daily
Vooruit...Jeroen K. schreef:pics or it didnt happen
En op winterwielies
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR-2 ZZW30 Daily
De Toyota Team Europe bolt-on turbokit maakt hem ook héél interessant. Destijds een dealer optie (!!) met garantie en in Engeland zijn er zelfs een aantal af fabriek mee geleverd geloof ik (gelimiteerde oplage). Afhankelijk van het uitlaatsysteem 185-200pk en het torretje kan nog veel meer aan op standaard internals... Maargoed, die plannen zijn er voor deze niet.Oof schreef:Totaal onbekende auto voor mij maar super gaaf eigenlijk. Standaard sperdiff en 6 bak maken hem erg interessant.
Dit in combinatie met de lage vaste lasten maken hem helemaal top. Ben eerlijk gezegd na een half jaar weer redelijk uitgekeken op voorwielaandrijving
Ben alleen benieuwd hoe de zit positie is voor langere mensen. Ben zelf 1.95m en dat is de reden dat ik nu een Mini rij en geen MX-5.
- Oof
- Berichten: 1405
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: XC60 T8 #IKEA
Re: MR-2 ZZW30 Daily
De Toyota kwaliteit in combinatie lage vaste lasten spreken me juist aan in dit concept. Dus die turbo zou ik dan ook laten zitten. En de zit positie voor langere mensen is dat een even groot drama als een MX-5 of valt dat mee?
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR-2 ZZW30 Daily
Mjah ik ben zelf iets groter dan 1,80, ik heb de stoel niet helemaal naar achteren staan en heb hoofdruimte zat... Maargoed ik heb vandaag maar even een proefrit van 40 minuutjes gemaakt en daar niet echt op gelet. Ik heb wel eens in een MK1 MX5 gereden en ik heb wel het idee dat die minder ruim is. Je zou het eens moeten proberen denk ik. Als ik hem heb zal ik zelf nog eens goed kritisch kijken naar de ruimte.Oof schreef:De Toyota kwaliteit in combinatie lage vaste lasten spreken me juist aan in dit concept. Dus die turbo zou ik dan ook laten zitten. En de zit positie voor langere mensen is dat een even groot drama als een MX-5 of valt dat mee?
Turbokitje is leuk voor mensen die zo'n ding voor er bij kopen en vinden dat 140pk toch wat te weinig is, de Toyota garantie backup daarbij (destijds) is wel geweldig! Ik had hem eerlijkgezegd ook liever met 100pk meer gezien, maargoed. Het is in mijn geval dus ook een alternatief voor een Aygo. En een Lotus kan altijd nog...
Laatst gewijzigd door Youp op 19 nov 2011, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR-2 ZZW30 Daily
Gaymobile!Xave30 schreef:
- Miesjel
- Berichten: 2218
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5, RAV4, Starlet
Re: MR-2 ZZW30 Daily
Nice, gelukkig ga je voor een facelift.. ! Geen last van olieverbruik, wel LSD en 6bak. Hardtop is aardig zeldzaam in NL en kostbaar.
btw het is MR2.. MR-2 is een raket (mercury redstone 2)
btw het is MR2.. MR-2 is een raket (mercury redstone 2)
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: MR-2 ZZW30 Daily
Met die stalen wielen vind ik hem stoer. Zwart, sper en fijn torretje met een heerlijke handling. Gewoon een auto met heel veel rijplezier. Nu de prijzen dalen komen ze meer en meer bij rijliefhebbers terecht denk ik.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR-2 ZZW30 Daily
Daarom was de facelift ook het uitgangspunt.Michel Huisman schreef:Nice, gelukkig ga je voor een facelift.. ! Geen last van olieverbruik, wel LSD en 6bak. Hardtop is aardig zeldzaam in NL en kostbaar.
btw het is MR2.. MR-2 is een raket (mercury redstone 2)
Die namen allemaal zijn ook zo verwarrend... Voor één auto: MR-S (Japan), MR2 Roadster (Europa), MR2 Spyder (VS), MR (Frankrjk)...
Ik hoop het. Want ik heb een beetje de indruk dat het een totaal vergeten auto is, ik kom ze nooit tegen...Dennis Cavallino schreef:Met die stalen wielen vind ik hem stoer. Zwart, sper en fijn torretje met een heerlijke handling. Gewoon een auto met heel veel rijplezier. Nu de prijzen dalen komen ze meer en meer bij rijliefhebbers terecht denk ik.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: MR2 ZZW30 Daily
Gaaf, veel DF met deze yota!
Michel
Michel
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: MR2 ZZW30 Daily
die andere franse naam is om deze rede:
in het Frans klinkt de naam MR2 als est merdeux. Vanwege de associatie met het woord "merde" (vertaald: stront) werd de auto daar enkel verkocht onder de naam MR
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: MR2 ZZW30 Daily
Grappig dat het verbruik zo'n hot item is, bij de aanschaf van zo'n auto. 1 op 17, dat ga je echt niet dagelijks rijden met zo'n auto. Ik zit met mijn 1.8 mx-5 140pk op 1 op 13 gemiddeld. Zo veel scheelt dat niet, aangezien je die 1 op 17 niet gaat redden. Ontzettend leuke auto trouwens, ik heb er zelf ook naar gekeken destijds.
- stradale
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35
Re: MR2 ZZW30 Daily
Leuke auto! Evo heeft enige tijd geleden een artikel geplaatst over verschillende auto's die volgens hen klassiekers in de dop zijn, die geweldig veel waar voor hun geld bieden en die op dit moment voor een goede prijs te koop zijn. Dit type MR2 was er één van.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR2 ZZW30 Daily
Jeroen schreef:Grappig dat het verbruik zo'n hot item is, bij de aanschaf van zo'n auto. 1 op 17, dat ga je echt niet dagelijks rijden met zo'n auto. Ik zit met mijn 1.8 mx-5 140pk op 1 op 13 gemiddeld. Zo veel scheelt dat niet, aangezien je die 1 op 17 niet gaat redden. Ontzettend leuke auto trouwens, ik heb er zelf ook naar gekeken destijds.
Nou... Met mn Saxo haalde ik ook 1:15 met snelwegkilometers. Met deze kom ik niet op de snelweg en rij ik een paar lange N wegen, 96km per dag. Met mn TDItje haalde ik ook de fabrieksopgave van 1:25 en dat met 250kkm ervaring. Maargoed het doel is 1:15, wat goed te halen moet zijn op mijn woon-werk traject. Dat het verbruik een hot item is komt dus doordat dit mijn woon-werk auto wordt. Voor eventuele fun en prive kilometers mag hij in principe best 1:5 verbruiken.
Laatst gewijzigd door Youp op 20 nov 2011, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: MR2 ZZW30 Daily
Ondanks dat mr2 op zijn frans meer richting merde gaat is dit echt een super auto. Heb zelf de aw11 (3x) en de sw20 (1x) in bezit gehad en vind de nieuwe mr2 eigenlijk de opvolger van de aw11
Goede keuze!
Zou wel tzt je originele velgen laten nakijken op vorm. Ervaring leerde dat je ze vrij snel krom rijd.
Succes met ophalen en fotos zijn een must
Goede keuze!
Zou wel tzt je originele velgen laten nakijken op vorm. Ervaring leerde dat je ze vrij snel krom rijd.
Succes met ophalen en fotos zijn een must
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR2 ZZW30 Daily
I know... Ik kom "nogal eens" in Frankrijk... Ik laat lekker Merdeux op de achterkant staan...Martijn_bmw schreef:die andere franse naam is om deze rede:
in het Frans klinkt de naam MR2 als est merdeux. Vanwege de associatie met het woord "merde" (vertaald: stront) werd de auto daar enkel verkocht onder de naam MR
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR2 ZZW30 Daily
Eens kijken of ik dat ergens op kan snorren!stradale schreef:Leuke auto! Evo heeft enige tijd geleden een artikel geplaatst over verschillende auto's die volgens hen klassiekers in de dop zijn, die geweldig veel waar voor hun geld bieden en die op dit moment voor een goede prijs te koop zijn. Dit type MR2 was er één van.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: MR2 ZZW30 Daily
Denk dat 't een goede keuze is! Staat bij mij letterlijk bovenaan de lijst voor als de mx-5 versleten is (over ongeveer anderhalf a 2 jaar). Zwart is eigenlijk de enige fatsoenlijke 'kleur' voor deze auto dus dat zit ook wel snor. Aanbod in Nederland is doorgaans wat beperkt maar bij de oosterburen zijn er wel meer te vinden inderdaad. Maar verdient 't zo goed bij VDL ja (werkte ik vorig jaar rond deze tijd nog)?
Dacht dat de vroege versies wel 'ns last hadden van loskomend binnenwerk in de katalysator trouwens (er zwerft nog ergens een MR2-topic rond hier dacht ik).
Dacht dat de vroege versies wel 'ns last hadden van loskomend binnenwerk in de katalysator trouwens (er zwerft nog ergens een MR2-topic rond hier dacht ik).
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: MR2 ZZW30 Daily
Orginele keuze voor een daily, veel plezier ermee!
Heb nog altijd een zwak voor de AW11
Heb nog altijd een zwak voor de AW11
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: MR2 ZZW30 Daily
Er is ook nog zo'n gunmetal kleurtje, dat is ook zeer fraai en donkerblauw trouwens ook. Maar die zijn zeldzaam... Dat licht zilvergrijs, waar ze allemaal in lijken te zijn uitgevoerd, is echt niet om aan te zien imho.G Kolkman schreef:Denk dat 't een goede keuze is! Staat bij mij letterlijk bovenaan de lijst voor als de mx-5 versleten is (over ongeveer anderhalf a 2 jaar). Zwart is eigenlijk de enige fatsoenlijke 'kleur' voor deze auto dus dat zit ook wel snor. Aanbod in Nederland is doorgaans wat beperkt maar bij de oosterburen zijn er wel meer te vinden inderdaad. Maar verdient 't zo goed bij VDL ja (werkte ik vorig jaar rond deze tijd nog)?
Dacht dat de vroege versies wel 'ns last hadden van loskomend binnenwerk in de katalysator trouwens (er zwerft nog ergens een MR2-topic rond hier dacht ik).
http://www.flickr.com/photos/akira2506/ ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft die katalysator heb je gelijk, er zitten voor-katalysatoren in het uitlaatspruitstuk (ik weet niet of dit bij het facelift model ook nog zo is). Die moet je er uit bikken en dan heb je nooit meer ergens last van... Maargoed, een uitlaatsysteem staat toch op het programma. Standaard is het motortje zo stil en afwezig, dat het een negatieve invloed heeft op de beleving. Daarbij is er op die manier redelijk eenvoudig 10-15pk (en natuurlijk wat rendement) te winnen bij deze torretjes.
Ik ook, ik zou graag ooit nog eens een dikke circuitbak van een AW11 willen bouwen... Omdat het kan!EmielS60 schreef:Orginele keuze voor een daily, veel plezier ermee!
Heb nog altijd een zwak voor de AW11
- Miesjel
- Berichten: 2218
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5, RAV4, Starlet
Re: MR2 ZZW30 Daily
Ook de facelift heeft 2 precats maar van de facelift zijn nagenoeg geen horrorstories bekend. De pre-facelift had 2 problemen : olieverbruik door ovale cilinders en de pre-cats die door de surge de cilinderkamers in gezogen werden waardoor probleem 1 alleen maar bespoed werd. Ik zou, ongeacht facelift of niet, geen enkel risico nemen en een ander spruitstuk monteren..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 216 gasten