Robert: Impreza GTT - Saxo Cup - AE86

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Robert: Impreza GTT - Saxo Cup - AE86

Bericht door Robert Ave » 11 nov 2011, 23:16

Een voorsteltopic had ik al gemaakt, nu dan ook maar een topic waarin de trage voortgang tot circuit speeltje wordt bijgehouden ;) Waarom traag? Het budget is niet mega en het moet ook niet overhaast gedaan worden. De update zullen dus niet alleen technische upgrades zijn, maar af en toe ook cosmetisch. Niet dat er dikke bumpers, spoilers of skirts op komen, maar het oog wil ook wat en de 106 heeft nog wel wat aandacht nodig om er een hele nette auto van te maken.

Kleine kopie van mn voorsteltopic

Heb dus 2 jaar geleden een 106 16v Sport gekocht. Een Gti, maar dan zonder ABS, Airco, Airbags en hoofdsteunen achterin.

Hierbij een foto´s van hoe ik mijn huidige auto 2 jaar gelden kocht:
Afbeelding

In de tussentijd is er al genoeg veranderd en dit is de huidige speclist

onderstel & Remmen:
Draagarmbrug
Veerpootbrug
Koni's v+a (Verstelbaar)
Voor: Eibach Sportline -50mm
Achter: Achterasverlaging ongeveer -40mm ivm leeg interieur
CL5+ remblokken
Powerflex stabirubbers


Motorisch & Aandrijving:
MC racing Airbox met Pipercross filter
Raceland Spaghetti spruitstuk
Supersprint Middendemper met Kat-VV
Supersprint Group-N Einddemper
2e koelfan (handmatig in te schakelen)
Tu5JP4 kleppendeksels (dubbele ontluchting)
Shortshifter (Spoox)
Quickshift (Compbrake)
Group N schakelstangen (Constella)
Powerflex onderste motorsteun


Interieur:
OMP Laskooi
2x Border kevlar stoelen met Sabelt 2" Gordel
2x OMP stoelframe
Poli racing suede stuur + naaf
Rallye badge op dashboard
Rallye Blauw vloerkleed
Rallye deurpanelen
Verzonken accubak in 'achterbak'

Exterieur:
Peugeot + GTI badges verwijderd
Gele Verstralers
Leeuwenservice stickers
405 ruitensproeiersysteem op armen (10 stralen)

Wielen & Banden:
C5 Alu's, zwart: Toyo R1R 195/50/15
s1 Steelies, wit: Pirelli winterbanden
1.9 Speedlines, Antraciet met Rode bies: Michelin Pilot Exalto 195/45/15
Update 02-02-2014

Kort geleden een mooi setje wielen op de kop getikt:
Speedline 2010 sc
Afbeelding

Had nog een setje Dunlops liggen, dus deze er maar omheen gedaan. En dat ziet er dan als volgt uit
Afbeelding

Helaas zijn de banden ongeveer vierkant (gecupt) dus deze zullen binnenkort vervangen worden door Hankook K107. Deze liggen nog op een setje wit staal, maar zullen komende winter omgelegd worden.
Wel komt het setje staal er snel onder, want over 2 weken ga ik nog een weekendje (laatste weekend van november) naar de Ring toe en wil daar niet op vierkante banden rijden. :df:

Ook zal de BMC snel gemonteerd worden samen met een set andere schakelstangen (die niet los kunnen schieten bij wat zwaar gebruik)

I'll keep you posted!!
Laatst gewijzigd door Robert Ave op 05 mei 2020, 17:37, 5 keer totaal gewijzigd.

DF-user-4179
Berichten: 489
Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22

Re: Robert 106 16v

Bericht door DF-user-4179 » 13 nov 2011, 19:36

Hey Robert ook hier :)

heb je die schakelstangen al ? ( kan ik me niet herinneren)

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 18 nov 2011, 20:48

Ook ik hier ja ;)

Kan je ook niet herinneren, heb ze nog niet. Verwacht ze wel vrij snel.
Komen verder nog genoeg onderdeeltjes bij jou vandaan :P

Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Robert 106 16v

Bericht door Jurriuit » 18 nov 2011, 20:50

Gezien jouw wielenfetish: Ik heb hier nog een extreem zeldzaam thuiskomertje liggen welke smaller is dan mijn fietsband maar wel lightweight is! Hebben?

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 18 nov 2011, 20:53

Haha, ben al weer 2 setjes kwijt. De rode zijn weg, zitten nu onder een zwarte s1 en dat 306 staal zal binnenkort van eigenaar wisselen.

Zo'n thuiskomertje heb ik natuurlijk ook, nog 2 erbij en heb weer een compleet setje :hmmm:

Gebruikersavatar
Gijs.
Berichten: 865
Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18

Re: Robert 106 16v

Bericht door Gijs. » 19 nov 2011, 02:55

Mooi wagentje zo Robert! Ben niet zo'n enorme fan van de velgen die je er nu onder hebt, maar ach... Smaken verschillen hé. Welk stuurtje heb jij er nu overigens in zitten?

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 19 nov 2011, 10:34

Ik heb een Poli Racing suede stuur, zelfde diameter als origineel stuur en 90mm diep.
van het weekend maar weer eens opruwen ;)

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 08 feb 2012, 09:28

Kleine update

In de afgelopen paar weken zijn er wat dingen verbeterd/ gemonteerd
- BMC CDA
- Spaghetti spruitstuk
- group N schakelstangen

Afbeelding

Ervaringen tot nu toe? Geluid is anders, buizen zijn natuurlijk ook ruimer dan origneel. Onder in de toeren loopt hij soepeler en pakt hij lekkerder op. Merk wel dat de gassen er nog niet optimaal uit kunnen door de standaard midden- en einddemper. Daar gaan we dus nog wat op verzinnen. Verder weinig op te merken, blok loopt wel supernetjes door z'n toeren heen.

Ook zijn de Constella Group N schakelstangen gemonteerd. Dit is iets wat ik echt eerder had moeten doen. Ietwat mechanischer, maar zoveel directer en strakker, super upgrade!

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 04 feb 2014, 10:16

Zie dat ik hier ook al bijna 2 jaar niks geupdate heb terwijl er genoeg gebeurd is.

Wat is er gebeurd…2 jaar in vogelvlucht
De speedlines verkocht ivm de spacers en slechte banden, tijdelijk terug op het 306 staal.

Juni – Juli 2012
Bij het inbouwen van de BMC heb ik een nippel gebruikt in de silicone slang voor het afvoeren van de carterdampen. De gebruikte slang voor de dampen maakte een te krappe bocht en sloot af. Nu zie je dat die slang een te krappe bocht moet maken, waardoor deze teveel afgekneld wordt. Hierdoor ontstaat druk die hij uiteindelijk niet meer kwijt kan wat tot gevolg heeft dat hij een andere plek vindt om de olie/dampen eruit te mikken. Eerder had ik al gezien dat het rondom mijn kleppendeksel ietwat vettig was van de olie, ach kan gebeuren. Maar na een paar honderd km zag ik af en toe wat wolkjes achter mn auto en uiteindelijk ook onder de motorkap vandaan komen. De olie was er halverwege de pijlstok op de scheiding van de 2 delen uitgedruppeld. Deze druppels zijn vervolgens op het spruitstuk gekomen wat mooie wolkjes tot gevolg had. :(

Carterontluchting is bij deze TU5J4 motoren is niet altijd even optimaal geweest, dus heb hier binnen het Peugeot assortiment gezocht naar de netste oplossing. De kleppendeksels van een TU5JP4 met dubbele ontluchting

Voor:
Afbeelding

Tijdens:
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Heb redelijk wat verschillende uitlaten setups gehad, maar sinds deze maand is het klaar en ben ik er uit.
Voor een mooie prijs een volledige SuperSprint GrpN utilaat in Engeland kunnen scoren. Ivm het geluid wilde ik er sws een middendemper onder en dat is er uiteindelijk ook 1 geworden van SuperSprint.
Geluid is goed en prestaties zijn naar mijn gevoel ook beter. (nee niet gemeten op een bank)

Voor de grap ook nog een Peugeot sport by Devil eindstuk gekocht, dit geeft zelfs met middendemper een te asociaal geluid :)
Hier nog de verschillen, van links naar rechts
Origineel – SuperSprint GrpN – Peugeot Sport

Afbeelding


April – Mei 2013
Deuren laten ontdoen van meerdere parkeerdeukjes

Afbeelding
Afbeelding

Ik vond de normale ruitensproeiers niet voldoen en heb ook nu weer binnen het Peugeot assortiment een mooi alternatief gevonden. 405 sproeirails. Mijn voorruit wordt niet meer vies

Afbeelding

Juli – Augustus - September 2013

Kooi in laten lassen
In de basis betreft het deze, maar is uiteindelijk licht aangepast.
Afbeelding
Afbeelding

De Cobra trophy stoelen waren me eigenlijk te breed, dus 2 Border stoelen op de kop getikt.
Deze stoelen na nu op aangepast OMP frames en ik zit nu dichter tegen de middentunnel aan en rechter voor de pedalen en stuur.
Afbeelding
Afbeelding

Onbewerkt en zonder dash nog op zandvoort gereden, hij zou later terug gaan om de rest van de kooi af te maken.
Afbeelding

Zandvoort was het helaas van korte duur, achteras overleden. Zat aan 1 kant vast. Bij nadere inspectie was de as aan beide kanten verrot en dat terwijl de wielen er recht onder zaten en er geen speling was op de draagarmen.
Afbeelding

Dus de 106 kon weer terug naar Leeuwenservice voor een achterasrevisie en de voor dat moment laatste details van de kooi
- dash op maat maken
- buis tussen de B-Stijl en vast op de middentunnel
- Kooi verven

Het verven zou ik zelf doen en bij aankomt waren mijn plannen om de accu achter de passagiersstoel ietwat gewijzigd en trof ik dit aan :)

Afbeelding

Hier de buis tussen de B-Stijl naar de middentunnel
Afbeelding

Op dit moment zie de kooi er zo uit.
Afbeelding

Komen nog andere gordels en dus ook andere gordel buizen bij. Dan kan ik ook de achterbak netjes blauw maken.

Oktober2013
Blijf een zwak voor 205 Speedlines hebben, dus na een mooi setje te hebben gevonden heb ik deze naar de coater gebracht en zelf een velglintje aangebracht.
Zijn antraciet geworden met rood velglint. Later na een goede poetsbeurt is dit het resultaat.

Afbeelding
Het is vermoedelijk een oude showroomauto, vandaar de sticker op de plek van het kenteken

Januari 2014
Ik miste het geluid van mn oude airbox na het plaatsen van de BMC. Dus na enig speurwerk een Airbox gevonden van MC Racing en maak gebruik van een Pipercross filter

Afbeelding

Nu hoor ik hem alsnog niet echt ivm mn uitlaat, maar hij pakt duidelijk meer lucht en loopt er echt lekkerder door.

Inmiddels zijn er andere gordels onderweg, kan de kooi ook eindelijk afgemaakt worden.
Ik wil mn stuur dichterbij hebben, dus de verlenger is geregeld, nu de stuurkolom nog iets verlagen.
Plan voor 2014 is vooral meer KM’s maken, dat is er afgelopen jaar te weinig van gekomen.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Robert 106 16v

Bericht door ErikS » 04 feb 2014, 10:56

Nou, doen joh!





:tong:

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Robert 106 16v

Bericht door Mnrk » 04 feb 2014, 10:58

Ziet er weer goed uit, Robert!
Ga je nog een trackday via DF doen?

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Robert 106 16v

Bericht door Roy RS » 04 feb 2014, 11:17

ziet er goed uit, ook die 205 velgen staan hem erg goed!

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 04 feb 2014, 11:25

-Menrik- schreef:Ziet er weer goed uit, Robert!
Ga je nog een trackday via DF doen?
Dat is wel de planning, moet nog even de agenda trekken en kijken wat het beste voor me uitkomt :)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Robert 106 16v

Bericht door Petrolhead Tom » 04 feb 2014, 12:25

Geniaal karretje! Heel gaaf met die zwarte wielen.

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 25 apr 2014, 14:41

April 2014 Update

Setje Speedline SL434 wielen in Frankrijk gehaald, hier liggen Michelin Pilot Exalto's op in de maat 195/45/15.
Staat erg breed want 6.75J breed en et8 (origineel is 6J et18) :D

Afbeelding

De volgende remmen-upgrade is uitgevoerd

- 266mm (206GTI) klauwen met Carbon Lorraine RC5+ remblokken
- Staalomvlochten remleidingingen aan de voorkant
- Peugeot 406 hoofdremcylinder (23mm - non-abs)

Pedaal voelt harder aan met meer gevoel, erg fijn.

Ook is de kooi afgemaakt met gordelbuizen en zijn er andere gordels gemonteerd

Afbeelding
loshangende delen zijn inmiddels opgerold en netjes vastgezet en er hangt een zwart helmet achterin.

Afbeelding

Voorruit vervangen, had veel putjes en wat lasspetters aan de binnenkant
Afbeelding

En tevens uit laten wegen. Op kenteken 925kg, nu nog 884kg met een prima verdeling tussen links en rechts.
Afbeelding

2e paasdag op de Ring geweest:
Afbeelding

Afbeelding



over 2,5 week weer terug naar de ring
Laatst gewijzigd door Robert Ave op 25 apr 2014, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Robert 106 16v

Bericht door Petrolhead Tom » 25 apr 2014, 14:48

Schitterend karretje!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Robert 106 16v

Bericht door Paskal » 25 apr 2014, 16:17

Mooi karretje Robert en wellicht tot ziens am Ring. Ik was er 2e Paasdag ook, maar heb je helaas niet gespot.

Zie je auto ook regelmatig bij Ron staan als ik de omgeving van de foto's zo zie :)

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 25 apr 2014, 16:20

Paskal schreef:Mooi karretje Robert en wellicht tot ziens am Ring.

Zie trouwens dat je ook regelmatig bij Ron op bezoek bent :)
Klopt, is redelijk in de buurt en mijn auto is al ruim 4 jaar in goede handen bij hem.
Jij moet wel peugeot rijden, anders zou het wel erg toevallig zijn dat je de foto's en bedrijfsnaam herkent..

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Robert 106 16v

Bericht door Paskal » 25 apr 2014, 16:31

Dat klopt helemaal. Ik rij al sinds 1996 in een 205 GTi en kom sindsdien ook al bij Ron dus ik ken hem al even ;). Heb zijn diverse vestigingen (A'dam, Utrecht en nu Nijkerk) dan ook meegemaakt.

Momenteel rij ik in onderstaande 205 16V op de Ring. Los van de rondes in de andere auto's heb ik Inmiddels daar zo'n 1.500 rondjes alleen al in een 205 GTi gereden :df: Wellicht ken je mijn site over de Ring ook wel. Mijn ex-GTi-tjes staan daar ook allemaal.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 908
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Robert 106 16v

Bericht door Peter-Paul » 25 apr 2014, 17:04

Beste Robert,

Leuk om te zien dat je nog steeds enthousiast aan het fahren bent.
Wellicht tot snel Am Ring!!

Gruss,

PP

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 19 mei 2015, 13:06

Begin Mei nog wat rondjes gedaan op de ring..

Afbeelding[/url]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Robert 106 16v

Bericht door Mnrk » 19 mei 2015, 16:17

Gave foto's Robert!

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert 106 16v

Bericht door Robert Ave » 06 jun 2018, 10:30

Hier zit een hele dik laag stof op...

Ik heb de 106 niet meer, deze overhaast verkocht aan een vriend die er gelukkig nog heel blij mee is.
Er kwam namelijk iets unieks op mijn pad, een 309 racer. Was alleen toch niet helemaal mijn auto en deze ook weer van de hand gedaan.
Dan moest er toch maar iets komen wat altijd al een 'must-have' was. Een zo origineel mogelijke Impreza GT Turbo

Afbeelding

Afbeelding

Bijna geheel originele Impreza GTT 555 uit 99 met slechts 180dkm op de klok.

Heeft wel wat bekende plekjes en gebruiksporen, maar niets ernstigs en alles gaat aangepakt worden om er nog lang van te kunnen genieten

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Robert: Impreza GTT

Bericht door Macboy » 09 jun 2018, 06:18

Hopelijk heb je veel plezier van de Impreza ! Gaaf ding :thumbup:

Robert Ave schreef: 11 nov 2011, 23:16 dan ook maar een topic waarin de trage voortgang tot circuit speeltje wordt bijgehouden. Waarom traag? Het budget is niet mega en het moet ook niet overhaast gedaan worden.
Erg jammer dat de Peugeot weg is, was juist erg benieuwd. Heb topic gemist en leuk even bij te lezen. Maar inderdaad ging wel traaaaag allemaal.

Robert Ave
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2011, 15:13
Locatie: Amsterdam

Re: Robert: Impreza GTT

Bericht door Robert Ave » 14 mar 2019, 15:24

Hierook maar eens een update plaatsen.

De Subaru doet het echt top! Elke keer weer tovert hij een grijns op m'n gezicht.
Afgelopen zomer met het Ringweekend heeft hij zich vanzelfsprekend top gehouden. Toen toch wel ontdekt dat je ook met een standaard auto zonder onderstel of chassis modificaties misschien nog wel nog leuker kunt rondrijden en meer kan genieten op de openbare wegen dan een volledig aangepast auto zoals de 106 ooit is geworden. Heb er slechts 2 rondjes ring mee gedaan, voor de lol en de foto's. Gaat toch wel erg makkelijk erg hard.. :D.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toch miste ik het circuit rijden wel en wilde niet met de GTT het circuit op. Daarvoor is hij te netjes en wil hem liever zo origineel mogelijk houden.
Dan toch maar links en rechts een beetje kijken wat er beschikbaar komt wat past in het plaatje wat ik voor ogen heb.
Wilde weer iets kleins en lichts, bij voorkeur Frans. Met voldoende vermogen om goed mee te komen, maar waar ik vooral veel lol aan moest gaan beleven. 1 ding was zeker, ik wilde niet weer een auto van scratch opbouwen zoals ik bij de 106 gedaan heb. Je kunt je voorstellen dat deze zoektocht redelijk beperkend werkt.

Toch kwam ik in de krochten van het internet wat tegen.
Een Saxo VTS cupwagen met nog geen 60dkm op de teller verstopt in hoekje in het groene hart van NL in een oude Kas.
Mijn interesse was gewekt ondanks de beroerde foto’s


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto had duidelijk wat TLC nodig, maar de basis was goed. Geen roest op de bekende plekken (wielkasten achter, krikpunten, wielkasten voor, veertoren) helemaal top!
Maarja die Km stand en die neus dan? De Cup was altijd een fase 1, maar dit is een fase 2.
Het blijkt een nieuwe, jongere, body te zijn (factuur gezien) en de auto is opgebouwd met restdelen van de Cup. Enige wat er niet op zit zijn de remmen, de stoelen, het stuur en de uitlaat.
Auto is tijden gebruikt als dagelijkse auto, dus ondanks dat het een lage km-stand is, zijn het niet allemaal circuitkilometers.
Sinds ik de auto gevonden heb heb ik samen met de oud eigenaar de auto weer gereed gemaakt om weer door de apk te krijgen. Dat is inmiddels gelukt.

Afbeelding

Het is voor mijn gevoel een totaal andere auto dan de 106 die ik had.
Vooral veel harder en luider door de harde motorsteunen, andere ARB’s en Torsies, een bak Camber op de vooras, de korte bak en 0,0 geluidsdemping in de auto.
Plan is vooral om veel te genieten van de auto en het leren rijden met deze Saxo.

Afbeelding


Betreft dat genieten en rijden gaat het al wel goed.
Afgelopen maandag en dinsdag samen met Stefan op Assen met DF onze Racelicentie gehaald. (nomaals dank hiervoor)
Niet omdat ik dat papiertje nou zo perse wou hebben, maar vooral om ervaring op te doen en instructies en begeleiding te krijgen van professionals. Enorm leerzaam en enorm genoten ondanks het dramatische weer.


Afbeelding

Afbeelding

Verder van plan om, naast het rijden, de auto meer eigen te maken en de puntjes op de i te zetten
Denk hierbij aan oa de stoelen gaan vervangen worden door originele Cup-kuipstoelen (reeds gevonden) en moet nog een alternatief vinden voor de traanplaat matten ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten