Ik mag weer meepraten, eindelijk weer BMW als Daily.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. neue ramkraaksjaak

Bericht door Niels » 11 jul 2018, 00:21

Ja dat was een prijzig setje toen! Dat had ik er niet voor over gehad, dit is nog leuk (voor mij dan :tooth: ) :thumbup:

Crookie
Berichten: 4302
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. neue ramkraaksjaak

Bericht door Crookie » 11 jul 2018, 08:16

Hoe rijdt die (2.6?) is het echt werken met die auto of zit er wat pit in?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. neue ramkraaksjaak

Bericht door Niels » 11 jul 2018, 09:37

De 2.8 is imho voldoende. Het lijkt wat krap maar op 1600kg wil dat prima. De automaat gooit qua prestaties wat roet in het eten, de handbak doet volgens mij 8.8 sec. naar de 100, de automaat 10. Dat komt omdat de overbrengingen lang zijn zodat je op snelheid niet teveel toeren draait. Natuurlijk is een V8 lekkerder maar qua kosten gaat het dan 2x zo hard. Met standaard Quattro kosten die in de MRB, in verbruik en in de verzekering een stuk meer. De A8 2.8 rij je tegen hetzelfde geld als een A4/A6 V6 Avant zeg maar ff los van wat specifieke A8 onderhoudsdingetjes...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. neue ramkraaksjaak

Bericht door ///Joost » 11 jul 2018, 09:44

Niels schreef: 11 jul 2018, 00:00 Maar goed, garage opgeruimd, de Toyota Yaris van oma geleend en de ramkraaksjaak gaat morgen naar binnen om deels aangepakt te worden. Plan is om zelf al zoveel mogelijk te doen zodat er tijd genoeg overblijft voor de complexere/tijdrovende klussen. Morgen komen hopelijk de kleppendeksel pakkingen binnen en vrijdag de remklauw. Paar daagjes sleutel zal de scope wel aardig verkleinen. Hopelijk kom ik geen verrassingen tegen tijdens het sleutelen..
Goed om te horen Niels. Je zinnen verzetten en gewoon aan de klus beginnen is het enige wat erop zit. Nu is het effe doorbikkelen, maar als ie straks weer als een zonnetje rijdt, ben je dat zo weer vergeten. :thumbup:

Crookie
Berichten: 4302
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. neue ramkraaksjaak

Bericht door Crookie » 11 jul 2018, 12:26

Niels schreef: 11 jul 2018, 09:37 De 2.8 is imho voldoende. Het lijkt wat krap maar op 1600kg wil dat prima. De automaat gooit qua prestaties wat roet in het eten, de handbak doet volgens mij 8.8 sec. naar de 100, de automaat 10. Dat komt omdat de overbrengingen lang zijn zodat je op snelheid niet teveel toeren draait. Natuurlijk is een V8 lekkerder maar qua kosten gaat het dan 2x zo hard. Met standaard Quattro kosten die in de MRB, in verbruik en in de verzekering een stuk meer. De A8 2.8 rij je tegen hetzelfde geld als een A4/A6 V6 Avant zeg maar ff los van wat specifieke A8 onderhoudsdingetjes...
Ik zou uberhaupt een automaat in zo'n wagen willen. Dan maar alles op standje zorgenloos. Met deuren die heerlijk sluiten en geen lawaai meer van buiten. En inderdaad de financiele eindstand is ook belangrijk. Onnodig kromliggen hou ik ook niet van.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. neue ramkraaksjaak

Bericht door Niels » 11 jul 2018, 21:26

Voor dit geld vind ik het gewoon een topper van een auto. Niet heel goedkoop maar elke kilometer is imho een feestje.

De tussenstand van vandaag... Kleppendeksels gedemonteerd, de pakkingen waren wel lek zeg maar maar ook weer niet vreselijk lek. Gezien de staat van het blok lekte het spul al eventjes. Gek genoeg zat het meeste wel op moment vast volgens mij echter bij sommige moeren kom je nauwelijks bij. Twee bougie schachten zaten behoorlijk vol met olie. De boel wat schoon gemaakt, morgen nieuwe pakkingen halen en weer monteren.

Omdat de boel toch al aardig los was gemeubeld heb ik ook de beide distributie kappen gedemonteerd om te kijken hoe het met de koelvloeistof lekkage staat. Nu daar is weinig te vinden dus ik vermoed dat het niet aan de waterpomp ligt. Waar ligt het dan wel aan is vervolgens de vraag. Een lekke koppakking lijkt me erg sterk maar vooruit, alle bougies eruit gehaald en een paar nieuwe zou geen luxe zijn. Vlambeeld is niet perfect maar er zitten ook geen bloemkolen op, en geen onderlinge verschillen dus er is geen verschil tussen de cilinders.

In de begin fase ben ik altijd uitgebreid aan het inventariseren wat voor vlees ik in de kuip heb. Ik draai eens wat kappen los, poets eens wat onderdelen op etc. Wat mij opviel was dat de koelvloeistof leidingen van en naar de verdamper wat opgezwollen zijn tijdens draaiende motor. Ook lekt er wat KVS bij een T-stuk in dit traject. Weliswaar niet zoveel dat matcht bij het verbruik maar toch. Nadat ik concludeerde dat er KVS miste speelde de gedachte al om eens een tankje op benzine te rijden om te kijken of er dan ook verbruik was. Anyway, googlend op lekke Prins verdamper levert direct resultaat. De membranen gaan nog wel eens lek.... de grote verdachte is niet meer de waterpomp maar de verdamper. Dat zou ook verklaren waarom de slangen onder (een te hoge?) druk staan en er lekkage naar buiten optreed. Iig gloort er weer hoop, er is weer wat licht aan het einde van de tunnel :tooth: Naast dat een revisie setje "slechts" 60,- is betekent dit ook dat ik veel minder tijd kwijt ben met de auto klaar te stomen voor de vakantie :D Het verschil tussen distributie set en verdamper revisie set gaat wel weer op aan nieuwe bougies, bougie kabels en diverse slangetjes...

Mijn vrouw is Brabantse en heeft van die uitspraken "het moest zo zijn" etc. :lol: Al sleutelend kom je toch wat LPG slangen tegen die best vervangen mogen worden :)

Verder zijn vandaag de 18" Ronal velgen binnen gekomen en die vallen me niet tegen. Hebben ff een laagje verf nodig maar dat is mijn specialiteit tegenwoordig (binnenkort te zien in het Z3 M-Coupe theater..). Meteen maar 4 Michelin banden besteld, we zijn toch al arm inmiddels :blackeye:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door Riceaux » 11 jul 2018, 21:58

Goed bezig Niels! Ga je dat stuurpomp probleem ook nog aanpakken of laat je dat zitten omdat het toch een standaard kwaaltje is?

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door ErikS » 11 jul 2018, 21:59

Euh, das niet bepaald mijn advies volgen.......

Maar beter alles gelijk perfect indeed.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door indobesar » 11 jul 2018, 22:17

Ja, mooi topic! Leuk dat je weer in een directie auto rijdt :)

Dit model is ook prachtig. Droomde altijd over een donkergroene V8 met Chrome en beige interieur hier in het dorp. Later werd die vervangen door een handgeschakelde! S8

Was een LS400 of LS430 geen betrouwbaardere optie? ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door Niels » 11 jul 2018, 22:57

Een Lexus had ik wel als zoekactie opgeslagen maar heb veel meer met de A8. De kwaliteit van de Japanner staat buiten kijf maar ik denk wel dat als je er wat aan krijgt....
Riceaux schreef: 11 jul 2018, 21:58 Goed bezig Niels! Ga je dat stuurpomp probleem ook nog aanpakken of laat je dat zitten omdat het toch een standaard kwaaltje is?
Nee niet in eerste instantie. Je voelt het eigenlijk alleen bij parkeren en bijna stilstand. Zowat nooit dus.
ErikS schreef: 11 jul 2018, 21:59 Euh, das niet bepaald mijn advies volgen.......

Maar beter alles gelijk perfect indeed.
Beter is om er niet aan te beginnen :tooth:

Goed, inmiddels weer met beide benen op de grond..... de verdamper zal ook gereviseerd moeten worden maar er komt wel KVS bij de waterpomp vandaan. Het kan zijn dat dit uit een overdruk ventiel komt door de verhoogde KVS druk maar dat is nu niet te zien. Dus morgen eerst naar de gasboer en dan weer verder.... Dat ik er nog lol in heb zegt wel genoeg over de spijt die ik had van de verkoop van mijn oude :lol:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door Jan-Willem » 12 jul 2018, 07:28

Zou mooi zijn als de waterpomp toch niet lek is, scheelt een bak met tijd en geld!

Die velgen staan goed, wel zou ik ze de originele kleur spuiten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door Niels » 02 aug 2018, 20:43

Nou bijna vakantie en dus bijna een reis van 4000km voor de boeg. Gelukkig hebben we nog een betrouwbare Toyota die dit jaar een astronomische 400,- opslokt aan onderhoud en dat is inclusief vier nieuwe banden :tooth:

We gaan dus met de Prius, ja de "Top Gear kever" zoals die bij Top Gear mee hobbelde door Afrika op de loer liggend of een deelnemende auto zou falen. Met nog meer zelfvertrouwen staat dat witte space mobiel op de oprit, ziet al vier jaar en 100.000 probleemloze kilometers allerlei premium mobielen voorbij komen zonder er nerveus van te worden.... DF en dan anders want ook zorgeloos op bestemming aankomen is voor mij momenteel ff DF.

Goed de A8.... Mijn weekje verlof om verder te gaan met de verbouwing ging hopeloos op aan de Audi. Nu is er al niet zoveel ruimte onder de kap, met het LPG systeem erbij is het helemaal lachen.... Enigszins geruststellend maar ook weer niet is het feit dat er niet aan de motor gerommeld is. Geen overdadig gebruik van vloeibare pakking, originele materialen gebruikt etc. Waarom de zooi dan lek gaat is wel een beetje een raadsel. De kleppendeksel pakkingen lekten toch wel behoorlijk. Wat kwamen we wel tegen.... bougiekabels uit 2002, bougies die wel aan vervanging toe zijn, LPG slangetjes die poreus blijken en kleine externe lekkages van KVS.

Dus na wat uurtjes sleutelen de auto weer rijdend gemaakt hopende dat er geen olie lekkage meer was en door de verdamper te by-passen hopende dat ik ook geen liters KVS meer kwijt zou zijn..... De eerste dag naar het werk bracht duidelijkheid, bij vertrek aan het einde van de dag lag er tenminste een liter KVS onder de auto. Niet leuk maar iig duidelijk. Wel bekroop me de gedachte dat de koprevisie dan misschien wel niet goed uitgevoerd was of dat het onderblok schade zou hebben. Dus s'avonds naar mijn monteur om een koppakking test uit te voeren. Gelukkig bleek daaruit dat het blok intern geen lekkages heeft. Dus.... de Audi maar weer de garage in.

Het plan was om het KVS systeem af te gaan persen maar wel nadat ik alle zichtbare lekkages eerst had opgelost. Achter het blok was een duidelijke lekkage zichtbaar dus de boel maar los gehaald. De A8 heeft twee kunststof buisjes als koppeling tussen het blok en de kachel radiateur. Na het loshalen was wel duidelijk waar het meeste van mijn KVS langs lekte.... De basis van deze koppelstukjes is metaal met een mantel van kunststof. Na verloop van tijd met vaak opwarmen en afkoelen is dat natuurlijk kansloos. Aan beide kanten was het kunststof gescheurd en daar houd bij 1,5 bar druk geen slangenklem wat aan. Enigszins opgelucht (want duidelijk defect..) naar de dealer om beide delen "ff" te bestellen, nou dat ff valt wel tegen. Pon vind gewoon dat je na een jaar of 15 langs de dealer moet gaan om gewoon weer een nieuwe A8 op te halen. Oftewel, niet meer leverbaar, wordt niet meer gemaakt en niet meer op voorraad in NL. Fijn is dat, en nu? "Misschien ergens op internet"......en bedankt. Mooi man een auto waarvoor je geen nieuwe delen meer kunt kopen juist op een leeftijd dat die delen kapot gaan. Volgens mij kun je nog beter een Saab rijden op leeftijd dan een oude Audi.

Goed, en weer door. Internet lijkt idd uitkomst te bieden. Lijkt that is. Een grote Duitse OEM onderdelen site lijkt te kunnen leveren maar na betaling en 3 dagen wachten blijkt toch van niet. Audi Tradition heeft gelukkig wel nog wat liggen maar hun betaling systeem ligt er uit. Fijn! Volgende dag nogmaals geprobeerd, nada. Mailtje en na 2 dagen reactie. Het klopte dat het eruit lag en nee men kon het niet zo ff oplossen :please: Alternatieven? Nee sorry, excuus.... Dus na een week of wat geklooi en gerommel heb ik de auto maar achtergelaten bij mijn monteur. Niet dat hij nog tijd had voor de vakantie maar dan hoefde ik er tenminste niet tegenaan te kijken..

En nu? Nu dus met Prius op vakantie....

Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door Geertmans » 02 aug 2018, 21:06

Dat is klote. Goeie reis!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door Martin van der Zwaard » 02 aug 2018, 21:33

Dat die Audi kapot is of dat ie met de Prius op vakantie moet? :tooth:

Maar balen van de Audi.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door allen » 02 aug 2018, 21:56

Drie keer is scheepsrecht toch Niels? Geen idee of dat dan een A8 met megakosten gaat worden of juist een hele betrouwbare...

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door RJK » 02 aug 2018, 23:30

Pon vind gewoon dat je na een jaar of 15 langs de dealer moet gaan om gewoon weer een nieuwe A8 op te halen. Oftewel, niet meer leverbaar
Dat is echt ruk geregeld bij Audi/VW inderdaad. Ben wel benieuwd of je erg gaat schrikken van de onderdeel prijzen als je ze uiteindelijk wel kan krijgen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door Niels » 03 aug 2018, 14:53

Tientjes werk.... echt, het gaat om 30,- ex verzending. Te bizar voor woorden...

https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a8/a8 ... 21-121067/

Nummer 36 moet ik bv. hebben.
allen schreef: 02 aug 2018, 21:56 Drie keer is scheepsrecht toch Niels? Geen idee of dat dan een A8 met megakosten gaat worden of juist een hele betrouwbare...
Ik probeer wel meteen zaken preventief mee te nemen wat wel het nodige geld kost maar als het ding straks weer goed is dan moet het voorlopig ook wel goed en betrouwbaar blijven. Dus alle slangen van het LPG systeem, filter, T-stukjes, bougie kabels, banden etc.

Het is alleen maar leuk en comfi als het ding goed en probleemloos rijdt. Zo'n sloep met mitsen en maren rijden, dan kun je net zo goed een E46 rijden om maar iets te noemen.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door tomgtr » 03 aug 2018, 15:11

Ja of een M2

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zouO je dat wel doen??

Bericht door Niels » 03 aug 2018, 15:17

Das toch een moeilijke keuze als een Alfa 4C ook een mogelijkheid is :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door ///Joost » 03 aug 2018, 15:20

Jullie zijn echt te erg.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zouO je dat wel doen??

Bericht door Robin Hartog » 03 aug 2018, 15:25

Mooi verhaal Niels, hopen dat hij hierna gewoon blijft doen.
Niels schreef: 03 aug 2018, 15:17 Das toch een moeilijke keuze als een Alfa 4C ook een mogelijkheid is :tooth:
:mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door tomgtr » 03 aug 2018, 15:27

///Joost schreef: 03 aug 2018, 15:20 Jullie zijn echt te erg.

:crazy: Geintje moet kunnen, boog kan niet altijd gespannen zijn.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zouO je dat wel doen??

Bericht door allen » 03 aug 2018, 15:45

Niels schreef: 03 aug 2018, 15:17 Das toch een moeilijke keuze als een Alfa 4C ook een mogelijkheid is :tooth:
Nee, de beste hothatch van het universum! Tenzij je rwd wilt natuurlijk, maar dat is de A8 ook niet.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zouO je dat wel doen??

Bericht door tomgtr » 03 aug 2018, 16:05

allen schreef: 03 aug 2018, 15:45
Niels schreef: 03 aug 2018, 15:17 Das toch een moeilijke keuze als een Alfa 4C ook een mogelijkheid is :tooth:
Nee, de beste hothatch van het universum! Tenzij je rwd wilt natuurlijk, maar dat is de A8 ook niet.

Zo'n zuinige bedoel je?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: TT weg, A4 2.7TDI verkocht.. A8 op LPG zou je dat wel doen??

Bericht door ///Joost » 03 aug 2018, 16:07

tomgtr schreef: 03 aug 2018, 15:27
///Joost schreef: 03 aug 2018, 15:20 Jullie zijn echt te erg.

:crazy: Geintje moet kunnen, boog kan niet altijd gespannen zijn.
:roflol: :roflol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Jan-BMW-Suzuki, jerico_NL, maurizio, Wout309t en 90 gasten