Ik mag weer meepraten, eindelijk weer BMW als Daily.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik mag weer meepraten, eindelijk weer BMW als Daily.
Omdat de M-Qpe toch wel een erg speciaal ding is en me eigenlijk ook te onpraktisch inzetbaar heb ik vandaag spijkers met koppen geslagen. Ik had al wel voor mezelf besloten om de Z3 de wintermaanden de garage in te schuiven en een wintermobiel te kopen. De Micra van zus gebruik ik dusdanig veel dat het tijd werd om zelf wat aan te schaffen.... tja daar begint het ge-marktplaats dan.
Op zo'n moment ben ik gewoonweg verslaafd aan internet. Alle opties worden bekeken en afgewogen, excel sheet wordt erbij gehaald en het spaarvarken gaat op de weegschaal..... Na uiteindelijk een aantal onrustige nachten vandaag een beslissing genomen, één auto bekeken, proefgereden en meteen gekocht. Geen gezeik meer, niet meer kijken naar andere mogelijkheden, niet kijken of het nog goedkoper kan. Gewoon kijken en kopen, en geen gezeur. Wat een rust geeft dat
Eigenlijk had ik een Arosa vanaf 2002 willen kopen omdat ik dat gewoon een gaaf dingetje vind in de juiste uitvoering. Eventueel was een Lupo ook een optie mits een beetje aantrekkelijke uitvoering. Er waren al een paar 75 -en 100pk 16V's voorbij gekomen maar het spul is toch vaak niet zo fris meer als onze ex 2002 1.4 automaat die naar oma is gegaan. Net als een aantal op o.a. het Arosa forum kwam ik toch wel tot de conclusie dat een frisse 16V niet haalbaar was voor het budget wat ik wilde besteden. Sterker nog, überhaupt een beetje fris courant karretje was een aardige puzzel.
Aan de andere kant knaagde het wat om een drie deurs auto aan te willen schaffen. Met een kleine meid van 17 maanden is dat eigenlijk gewoon niet handig. In het achterhoofd weet je dat je er onverstandig aan doet.... Daarnaast weegt een Lupo/Arosa gewoon ergens in de 900kg en verbruikt zo'n ding ongeveer 1 op 14-15. Één klasse groter kost effectief nagenoeg niets meer......we worden oud en dus verstandig.
Met slechts een budget overschrijding van 45% wat we wel gewend zijn in dit land heb ik aangeschaft een 5-deurs Ibiza uit 2002. Hier en daar een gebruikerskrasje maar al met al een strakke en nette auto. Voorzien van een 1.4 16V met 75 hele paarden, cruise(!), clima, elektrische ramen en een gezonde Spaanse kraak in het dashboard zo nu en dan. Het blijft toch VAG nietwaar? Ook de versnellingspook en het plastic van de deur handgrepen is van Golf 4 niveau en moet na 137000km (+boekjes) vernieuwd worden. Desaltnietteplus reed de Ibi prima en opvallend rammelvrij. De zitpositie is toch wel goed in zo'n ding evenals de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Het vermogen houdt niet over maar het motortje is lekker stil en schijnt ook zuinig te zijn volgens tests en reviews. Aangezien het koppelen en schakelen ontzettend licht gaat vermoed ik dat de vrouw er errug blij mee gaat zijn Helaas duurt het nog een weekje voordat ie op de oprit staat...
Alvast wat pics:
Op zo'n moment ben ik gewoonweg verslaafd aan internet. Alle opties worden bekeken en afgewogen, excel sheet wordt erbij gehaald en het spaarvarken gaat op de weegschaal..... Na uiteindelijk een aantal onrustige nachten vandaag een beslissing genomen, één auto bekeken, proefgereden en meteen gekocht. Geen gezeik meer, niet meer kijken naar andere mogelijkheden, niet kijken of het nog goedkoper kan. Gewoon kijken en kopen, en geen gezeur. Wat een rust geeft dat
Eigenlijk had ik een Arosa vanaf 2002 willen kopen omdat ik dat gewoon een gaaf dingetje vind in de juiste uitvoering. Eventueel was een Lupo ook een optie mits een beetje aantrekkelijke uitvoering. Er waren al een paar 75 -en 100pk 16V's voorbij gekomen maar het spul is toch vaak niet zo fris meer als onze ex 2002 1.4 automaat die naar oma is gegaan. Net als een aantal op o.a. het Arosa forum kwam ik toch wel tot de conclusie dat een frisse 16V niet haalbaar was voor het budget wat ik wilde besteden. Sterker nog, überhaupt een beetje fris courant karretje was een aardige puzzel.
Aan de andere kant knaagde het wat om een drie deurs auto aan te willen schaffen. Met een kleine meid van 17 maanden is dat eigenlijk gewoon niet handig. In het achterhoofd weet je dat je er onverstandig aan doet.... Daarnaast weegt een Lupo/Arosa gewoon ergens in de 900kg en verbruikt zo'n ding ongeveer 1 op 14-15. Één klasse groter kost effectief nagenoeg niets meer......we worden oud en dus verstandig.
Met slechts een budget overschrijding van 45% wat we wel gewend zijn in dit land heb ik aangeschaft een 5-deurs Ibiza uit 2002. Hier en daar een gebruikerskrasje maar al met al een strakke en nette auto. Voorzien van een 1.4 16V met 75 hele paarden, cruise(!), clima, elektrische ramen en een gezonde Spaanse kraak in het dashboard zo nu en dan. Het blijft toch VAG nietwaar? Ook de versnellingspook en het plastic van de deur handgrepen is van Golf 4 niveau en moet na 137000km (+boekjes) vernieuwd worden. Desaltnietteplus reed de Ibi prima en opvallend rammelvrij. De zitpositie is toch wel goed in zo'n ding evenals de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Het vermogen houdt niet over maar het motortje is lekker stil en schijnt ook zuinig te zijn volgens tests en reviews. Aangezien het koppelen en schakelen ontzettend licht gaat vermoed ik dat de vrouw er errug blij mee gaat zijn Helaas duurt het nog een weekje voordat ie op de oprit staat...
Alvast wat pics:
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Veel plezier met deze winter beater Niels.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Veel plezier met het rijdende vakantie-eiland !
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Leuk ding !
Die hebben wij onlangs ook overwogen te kopen.. Het is dan toch de Clio geworden uiteindelijk.
Maar zo'n Seat is best leuk ! Toch wat meer auto dan een lupo. En ook wat makkelijker met een kind achterin enzo.
Veel plezier ermee
Die hebben wij onlangs ook overwogen te kopen.. Het is dan toch de Clio geworden uiteindelijk.
Maar zo'n Seat is best leuk ! Toch wat meer auto dan een lupo. En ook wat makkelijker met een kind achterin enzo.
Veel plezier ermee
- Erik dB
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Ben je niet bang dat je zo wat te veel voertuigen voor te weinig doelen krijgt? Of is de Volvo/E46 vertrokken? Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma, maar om zowel de M3 als de Bertone een winterbreak te geven vind ik ook wat veel van het goede....
ps. prima apparaat, maakt het rijden in de QP straks alleen maar specialer
ps. prima apparaat, maakt het rijden in de QP straks alleen maar specialer
- Tristan
- Berichten: 13332
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Gefeliciteerd. Prima auto's idd.
Mijn vriendin heeft een 1.4 16v 100pk en van 58K tot nu 106K probleemloos gelopen. Af en toe een beurtje, filtertje en olie en klaar. Verbruikt geen druppel olie en is met die 100pk nog lekker vlot ook. Enige is dat het dashboard af en toe wat kraakt, maar zie dat jij (gelukkig) geen last van heeft. Wat is wel irritant vind is dat de besturing veel te licht is. Stuurt wel direct maar totaal geen feeling doordat het over bekrachtigd is.
Mijn vriendin heeft een 1.4 16v 100pk en van 58K tot nu 106K probleemloos gelopen. Af en toe een beurtje, filtertje en olie en klaar. Verbruikt geen druppel olie en is met die 100pk nog lekker vlot ook. Enige is dat het dashboard af en toe wat kraakt, maar zie dat jij (gelukkig) geen last van heeft. Wat is wel irritant vind is dat de besturing veel te licht is. Stuurt wel direct maar totaal geen feeling doordat het over bekrachtigd is.
-
Online
- Berichten: 18531
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Vriend van me heeft ook zo'n bak, eentje ouder nog.....
Ben je niet bang voor bakproblemen? Hij heeft net een revisie achter de rug, Ouch..........
Dat oversteeg bijna de waarde van die auto man, niet leuk!
Wel geinige wintermobiel! 5drs is handig...... :strong:
Ben je niet bang voor bakproblemen? Hij heeft net een revisie achter de rug, Ouch..........
Dat oversteeg bijna de waarde van die auto man, niet leuk!
Wel geinige wintermobiel! 5drs is handig...... :strong:
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
En zo zijn alle auto's waarschijnlijk onbetrouwbaar. Steeds als 1 iemand wat slechts meemaakt, zij alle exemplaren daarvan ruk.
Veel plezier met de wagen. De winter lijkt me nog wat ver weg.
Veel plezier met de wagen. De winter lijkt me nog wat ver weg.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Ik heb deze auto ook overwogen voor de vrouw. Is uiteindelijk ook een clio geworden
Dat met die versnellingsbakken is weldegelijk een zwak punt.
Dat met die versnellingsbakken is weldegelijk een zwak punt.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Thanks guys. Ja na de switch van VW naar BMW door de DF indoctrinatie had ik niet verwacht ooit weer VAG te kopen natuurlijk
De bakken zijn een slecht punt bij de oudere types. Een reden voor mij om het budget wat op te rekken Dit is een kabel bediende bak, dus geen schakelstang keering die lek gaat want dat is eigenlijk het probleem waardoor die bakken hard slijten en geen auto leven meegaan.
Dat ie licht stuurt is absoluut een feit. Evenals het koppelen en het schakelen. Daarom denk ik dat de vrouw er ook helemaal weg van gaat zijn Kan ik eindelijk weer in "mijn" 320D Touring
@Erik db: De Volvo heeft het veld geruimd. Eigenlijk zou de V70 de opvolger zijn van de 320D maar beide vonden we die veel fijner en ik moet em met 330.000km bijna weggeven om er vanaf te komen. Vervolgens met de V70 geadverteerd en die kon ik met 150.000km bijna uitdelen. Uiteindelijk na het eerste half jaar met baby neemt de noodzaak naar ruimte wel af waardoor het alleen maar gemakkelijk wordt om veel zooi mee te kunnen nemen... Het plan was om gewoon nog even een jaartje door te blijven rijden in de 320D en een Z3 Coupe erbij te kopen maar dat werd dus een M-Qpe waar je weer veel te zuinig op moet zijn
Allen, de winter is nog wat ver weg maar vanwege omstandigheden rijden we beide relatief veel snelweg kilometers momenteel. Dat brak me wat op in zowel de M-Qpe als in de Micra dus vandaar deze actie. Naast dat de M ongeveer 1 op 7 a 8 rijdt heb ik na 3 files op de A27 afgelopen zaterdag gewoon rugpijn van de koppeling. Daarnaast laat ik me te veel verleiden om wat eerder thuis te zijn wat niet goed is vanwege die andere belastingdienst
De bakken zijn een slecht punt bij de oudere types. Een reden voor mij om het budget wat op te rekken Dit is een kabel bediende bak, dus geen schakelstang keering die lek gaat want dat is eigenlijk het probleem waardoor die bakken hard slijten en geen auto leven meegaan.
Dat ie licht stuurt is absoluut een feit. Evenals het koppelen en het schakelen. Daarom denk ik dat de vrouw er ook helemaal weg van gaat zijn Kan ik eindelijk weer in "mijn" 320D Touring
@Erik db: De Volvo heeft het veld geruimd. Eigenlijk zou de V70 de opvolger zijn van de 320D maar beide vonden we die veel fijner en ik moet em met 330.000km bijna weggeven om er vanaf te komen. Vervolgens met de V70 geadverteerd en die kon ik met 150.000km bijna uitdelen. Uiteindelijk na het eerste half jaar met baby neemt de noodzaak naar ruimte wel af waardoor het alleen maar gemakkelijk wordt om veel zooi mee te kunnen nemen... Het plan was om gewoon nog even een jaartje door te blijven rijden in de 320D en een Z3 Coupe erbij te kopen maar dat werd dus een M-Qpe waar je weer veel te zuinig op moet zijn
Allen, de winter is nog wat ver weg maar vanwege omstandigheden rijden we beide relatief veel snelweg kilometers momenteel. Dat brak me wat op in zowel de M-Qpe als in de Micra dus vandaar deze actie. Naast dat de M ongeveer 1 op 7 a 8 rijdt heb ik na 3 files op de A27 afgelopen zaterdag gewoon rugpijn van de koppeling. Daarnaast laat ik me te veel verleiden om wat eerder thuis te zijn wat niet goed is vanwege die andere belastingdienst
-
Online
- Berichten: 18531
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Euh, het is een algemeen bekent probleem, Ellen....... :ninja:allen schreef:En zo zijn alle auto's waarschijnlijk onbetrouwbaar. Steeds als 1 iemand wat slechts meemaakt, zij alle exemplaren daarvan ruk.
Veel plezier met de wagen. De winter lijkt me nog wat ver weg.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Die bakken zijn idd een probleem. De vraag is niet of ie voorbij komt maar wanneer, maar vanaf dit model dus niet meer gelukkig
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Ik was ook al ff verbaasd, "koopt ie nou een auto met zowel de door hem verafschuwde 1.4-bak én het Golf4-onderstel?"... maar er is dus over nagedacht!
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
De reden dat ik dat zeg is dat mensen een m40 blok van btw doorgaans als 'slecht' bestempelen. Die was na 300.000 kilometer mishandelen nog letterlijk als nieuw. Maar goed, wellicht is de bak wellicht zo slecht dat ze letterlijk allemaal stuk gaan. Zo'n Seat zou dan bijna alweer een uitdaging voor mij zijn om te hebben.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Op zich zijn er een hoop internet verhalen die ervoor zorgen dat dingen nog slechter lijken dan ze al zijn maar de 1.4 bak is gewoon een probleem (en eigenlijk alle bakken bij de Polo tot 2003 lopen risico). Het is zo erg dat het gewoon handel is voor de dealer monteurs. Die Polo's e.d. worden op den duur voor een schijt prijs ingeruild en door een monteur weer gekocht en opgeknapt. Nogmaals, de bak op zich is niet het probleem maar een langzaam lekkende keering wel. Olie lekkage valt niet op maar de bak slijt wel extra hard.
Door mij vergruist bedoel je Ik blijf het geen toonbeeld van kwaliteit vinden en ik hoop dat qua onderstel, sloten en raam geleiders alles al een keer voorbij is gekomen. In het boekje staat bij elk jaar een stempeltje dus ik verwacht het wel. Ik heb ook wel naar b.v. een Yaris gekeken maar dan betaal je dit geld voor een auto met twee keer deze kilometers. Daarnaast is het wel "maar" een simpel vervoersmiddel maar dan kies je wel voor een beetje leuk ding. Ik bedoel, op een Mazda Demio zit echt helemaal niemand te wachtenMartijnGizmo schreef:Ik was ook al ff verbaasd, "koopt ie nou een auto met zowel de door hem verafschuwde 1.4-bak én het Golf4-onderstel?"... maar er is dus over nagedacht!
-
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Bij die van ons (11-2002] is vorige week de 4e bak eronder gegaan bij 115k, succes...
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
*slik*
Maar vreemd...aangezien zoals gezegd niet de slijtage veroorzakende keering in deze bakken zit. De 4e das echt niet meer normaal. Wat is het verhaal daar achter??
Maar vreemd...aangezien zoals gezegd niet de slijtage veroorzakende keering in deze bakken zit. De 4e das echt niet meer normaal. Wat is het verhaal daar achter??
- Tristan
- Berichten: 13332
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Zijn die problemen tot een bepaald bouwjaar geweest? Die van mijn vriendin werkt nog prima met 106K op de teller.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
In principe gaat het om de bakken die door een stangenstelsel bedient worden dus tot de Ibiza vanaf 2002 en Polo vanaf 2003. Simpelweg omdat de keering van de ingaande stang en onderaan de bak zit, en van matige kwaliteit is. Wat er gebeurt is dat er olie lekkage ontstaat met hoeveelheden die niet echt merkbaar zijn maar waardoor de bak wel sneller slijt.
Deze Ibiza evenals die van jullie heeft een kabel bediende bak en kent dit probleem niet. Neemt niet weg dat zo'n bak niet kapot kan maar het is niet echt meer een bekend zwak punt. Een ander zwak punt van VAG bakken in het algemeen is het differentieel en om een VAG automaat loop ik in principe met een grote boog heen. K'rij niet voor niets BMW tegenwoordig
Maar zoals Wout hierboven noemt dat er bij 115kkm een vierde bak nodig is gaat nergens over natuurlijk. Zo snel slijt het spul niet eens als er geen olie in zit Dus daar liggen andere factoren ten grondslag aan.
Deze Ibiza evenals die van jullie heeft een kabel bediende bak en kent dit probleem niet. Neemt niet weg dat zo'n bak niet kapot kan maar het is niet echt meer een bekend zwak punt. Een ander zwak punt van VAG bakken in het algemeen is het differentieel en om een VAG automaat loop ik in principe met een grote boog heen. K'rij niet voor niets BMW tegenwoordig
Maar zoals Wout hierboven noemt dat er bij 115kkm een vierde bak nodig is gaat nergens over natuurlijk. Zo snel slijt het spul niet eens als er geen olie in zit Dus daar liggen andere factoren ten grondslag aan.
- Fedmas
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Leuke daily, have fun
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Ach, als winterragger een ideaal ding !
Ben zelf ook aan het kijken voor een sierra ofzo voor in de winter !
Ben zelf ook aan het kijken voor een sierra ofzo voor in de winter !
-
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Niels schreef:In principe gaat het om de bakken die door een stangenstelsel bedient worden dus tot de Ibiza vanaf 2002 en Polo vanaf 2003. Simpelweg omdat de keering van de ingaande stang en onderaan de bak zit, en van matige kwaliteit is. Wat er gebeurt is dat er olie lekkage ontstaat met hoeveelheden die niet echt merkbaar zijn maar waardoor de bak wel sneller slijt.
Deze Ibiza evenals die van jullie heeft een kabel bediende bak en kent dit probleem niet. Neemt niet weg dat zo'n bak niet kapot kan maar het is niet echt meer een bekend zwak punt. Een ander zwak punt van VAG bakken in het algemeen is het differentieel en om een VAG automaat loop ik in principe met een grote boog heen. K'rij niet voor niets BMW tegenwoordig
Maar zoals Wout hierboven noemt dat er bij 115kkm een vierde bak nodig is gaat nergens over natuurlijk. Zo snel slijt het spul niet eens als er geen olie in zit Dus daar liggen andere factoren ten grondslag aan.
Sorry voor de bangmakerij, wij hebben inderdaad de beruchte schakelstangenversie. (Lupo 2002)
3 keer revisie in 15000km. Mocht je nog eens een bak laten reviseren: Carrec heeft RUK-service... Lekker overslaan die toko
OT: hopelijk heb je een zorgeloze DD aan je Ibi!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
in welke tijd ben je bij Carrec geweest?
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Ach.. zo'n bak.. keertje of 2 niet tanken met de z3m en je hebt de kosten er al uit
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuw wintermobiel: VAG, oude tijden herleven...
Ook weer waar