Martijn's Coopertje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Martijn's Coopertje

Bericht door MartijnGizmo » 21 mei 2011, 17:59

Na 10 jaar m'n rijbewijs te hebben en al ruim 4 jaar op DF actief te zijn, werd het toch wel eens tijd voor een eigen auto. :mrgreen: Mijn carriere als foto- en video-producer loopt voorspoedig, maar dat betekent ook dat ik vaak op pad moet. Tot nog toe leende ik hiervoor de Lupo van mijn schoonmoeder, maar dat is natuurlijk ook geen lange-termijn-oplossing...

Een eigen auto moest er dus komen, en wel één met een juiste leuk/verstandig-verhouding... Compact en sportief, dus opties als een Renaultsport Clio, Panda 100HP, Mini Cooper, Fiesta ST of Suzuki Swift Sport dacht ik aan. Uiteraard nog even gedacht aan een nieuwe Aygo oid, maar dat is de saaie optie, die zou ik een ander ook niet aanrader... :lol:

Mezelf helemaal suf gelezen en gekozen voor de Mini Cooper, dat vind ik zelf de leukste van het stel. Vooral ook een erg grote fanbase, wat mij wel aanspreekt. Nog even een Cooper S overwogen, maar die kosten nog een stukje meer en lusten ook wat meer vloeibaar goud. Laag inzetten, upgraden kan altijd nog! 8)

Zodoende op zoek gegaan, met de volgende eisen: 2002-2003, airco, <150dkm, liever geen geel of rood en een budget van €7-8k. Een vriend van een kennis had er 1 die daar ongeveer aan voldeed, maar die heeft me een week later nog steeds geen foto's toegestuurd. Zodoende weer wat gaan speuren op diverse verkoopsites, waarbij ik een fraai exemplaar in Leeuwarden tegenkwam: zilver, 110dkm, clima, cruise control en in mijn prijsklasse. Nog een stuk of 5 andere exemplaren opgezocht om te bekijken en vandaag op pad gegaan...

Het exemplaar in Leeuwarden zag er ook in het echt goed uit, en had vrijwel geen van de typische Mini-kwaaltjes. Ook een proefrit bracht geen vreemde dingen aan het licht, dus toen ook de prijs naar mijn wens was heb ik m'n handtekening onder het koopcontract gezet... :D Komende woensdag kan ik hem (onder voorbehoud) ophalen, voorzien van verse APK, goed vergrendelende rechter voorstoel (Mini-kwaaltje) en nieuw uitgelijnd.

Voor nu vast 2 telefoonfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ohja, enige vreemde: volgens de stickers gaat het om een "Seven", details kloppen ook, zoals spiegelkappen en achterspoilertje (geen Cooper S spoiler), maar voor zover ik weet was de Seven een uitvoering van de One in 2005-2006... :hmmm:
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 21 mei 2018, 12:10, 25 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door MartijnGizmo » 21 mei 2011, 18:12

Ohja, 1 fotootje heb ik nog gemaakt met fotocamera... :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 21 mei 2018, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Riceaux » 21 mei 2011, 18:20

Leuk wagentje Martijn (en vriendin)! Veel rijplezier ermee! En ik zal even opletten of ik 'm spot in de stad ;)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door MartijnGizmo » 21 mei 2011, 18:22

Eerste mod: op zoek naar een setje van deze wielen:

Afbeelding

Dit zijn voor mij dé Mini-velgen, en BMW heeft ook het hele onderstel voor 15" bedacht, dus dat wil ik graag op die manier ervaren voordat ik zelf aan het modden sla. Bovendien krijgt een Cooper op deze wielen 5 sterren van mijn lijfblad EVO... 8)

De 17" die er nu onder zitten zijn wel origineel Mini, maar voorzien van Kumho Ecsta ipv runflat's. Ze zijn met 215 volgens mij wel breder dan standaard, zou volgens mij 205 moeten zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Niels » 21 mei 2011, 18:28

Super! Het kon ook niet anders dan dat na 4 jaar DF de lat hoog lag bij een eerste auto :df: :wink:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Tim R » 21 mei 2011, 18:32

Erg leuke auto! Wel jammer dat je die wielen gaat wijzigen. Precies goed as it is imho.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door MartijnGizmo » 21 mei 2011, 18:37

Ik wil graag BBS LM's in 17" icm een schoefset, maar dat is van latere zorg... ;)

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door FreudeamFahren » 21 mei 2011, 18:50

Goede keus in een erg gave kleuren combinatie! Ik mis mijn MINI nog elke dag.

Het verhaal dat een MINI op 15" Pepperpots het beste stuurt is niet helemaal waar. Op 15" gaan volgens mij 175 brede bandjes. Om een maatje groter past 195: dat komt de tractie en grip bij het insturen zeker ten goede. Op 175 moet je bij het insturen erg oppassen dat je geen onderstuur krijgt. Met 205 op 17" is dat geen punt. Maar de 17" jetsers gaan de mist in met het gewicht: de Minilites zijn ontzettend zwaar. In mijn ervaring stuurt 16" dus het beste.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Petrolhead Tom » 21 mei 2011, 19:03

De mini van mijn oma staat ook op 15 inch masr echt mega vee, grip heb je niet ik denk dat 16 inch het beste is.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Niels » 21 mei 2011, 20:33

Hoe breed zijn die 15" velgen dan? Ik heb wel met 205/50/15 onder een auto gereden dus om de inches hoef je het niet te laten natuurlijk.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door RVV » 21 mei 2011, 20:41

Gefeliciteerd ermee Martijn :thumbup: maar waar ga je hem nou in hemelsnaam parkeren? Kun je een vergunning krijgen?

Gebruikersavatar
marcokers
Berichten: 376
Lid geworden op: 15 okt 2010, 10:15
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door marcokers » 21 mei 2011, 21:44

Leuke wagen Martijn, zag m net ff voorbij flitsen op FlickR. Gelijk maar hier ff kijken naar t verhaal.
Veel rijplezier, geniet er van :thumbup:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Peric » 21 mei 2011, 21:58

Gefeliciteerd Martijn. Leuk crossie.. :)

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door KoenM » 21 mei 2011, 22:23

Veel plezier met je MINI, en breng niet teveel tijd door op de MINI communities, want dan zie je elke week wel een mooie mod die je zelf ook wilt :lol:

Mijn moeder heeft 15" velgen op haar mini, met PS3 banden met 8k ervaring.
Zijn nog geen slijtsporen aan te zien :)

Wil je niet toevallig ruilen? :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door MartijnGizmo » 21 mei 2011, 22:49

Mooiste zou idd zijn als ik iemand kan vinden die wil ruilen tegen de door mij hier boven geplaatste velgen! 8)
RVV schreef:Gefeliciteerd ermee Martijn :thumbup: maar waar ga je hem nou in hemelsnaam parkeren? Kun je een vergunning krijgen?
D'r zit een buurtstalling aan de Schoolholm waar ik em in wil hebben, maar een aanvraag indienen (en info over de eventuele wachtlijst krijgen) kan pas als het kenteken op je naam staat... :roll:

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door KoenM » 21 mei 2011, 23:17

Das apart zeg..
En anders moet je hem een eind van je huis parkeren?

Onderstaande foto zijn de velgen op mijn moeders auto ;)
Zie trouwens net dat er SP2 op ligt :)
Bijlagen
DSC_8003.JPG
DSC_8003.JPG (736.85 KiB) 11405 keer bekeken

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Knot » 22 mei 2011, 09:53

Gefeliciteerd! Leuke auto om mee te beginnen en ik wist niet dat ze al voor dat geld te krijgen waren.

Wielen vind ik zelf prima wat er nu op zit, eerst maar eens sturen en ooit een leuke deal maken als het moment zich voordoet...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Arthur » 22 mei 2011, 10:15

Leuk ding man! Plezier ermee.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Michel P » 22 mei 2011, 10:23

Nice, als eerste auto. Heerlijke gooi en smijt wagentjes, en de 17" wielen maken de auto IMO af.

Michel

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door MartijnGizmo » 22 mei 2011, 10:46

FreudeamFahren schreef:Goede keus in een erg gave kleuren combinatie! Ik mis mijn MINI nog elke dag.

Het verhaal dat een MINI op 15" Pepperpots het beste stuurt is niet helemaal waar. Op 15" gaan volgens mij 175 brede bandjes. Om een maatje groter past 195: dat komt de tractie en grip bij het insturen zeker ten goede. Op 175 moet je bij het insturen erg oppassen dat je geen onderstuur krijgt. Met 205 op 17" is dat geen punt. Maar de 17" jetsers gaan de mist in met het gewicht: de Minilites zijn ontzettend zwaar. In mijn ervaring stuurt 16" dus het beste.
Hier zitten zelfs 215's onder, dus dat klopt al niet helemaal... Zie qua 15" o.a. dit artikel: http://www.evo.co.uk/carreviews/cargrou ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I’d like to bring to your attention the importance of wheels to the BMW Mini experience. Opt for big ones and sure there’s more grip and steering heft, but the ride becomes clumsy, the neat balance of power and grip is upset and the car’s fluency across the ground is lost.

On skinny 175/60 tyres, the BMW really does flow. But before you get to that stage you have to battle against narcolepsy – for the first few hundred yards the Cooper is hopelessly sleepy, even on a road as good as the B4560. The Chrysler-sourced 113bhp 1.6-litre engine is flat, feeling short on torque after the Rover’s gutsy 1275cc A-series, and it seems to suggest a lack of enthusiasm which is entirely wide of the mark given what happens when you turn into a fast open corner. Where the Rover darts and snatches, needing several steering inputs before you even get to the apex, the BMW flows and glides, the tyres smearing across the tarmac, yodelling joyfully. The lack of power doesn’t matter now, momentum does, as the Cooper flows from corner to corner, now fully awake, alert and genuinely adjustable. BMW nailed the new Mini concept first time out and I’m not convinced they’ve bettered it since.
Moet natuurlijk ieder voor zich weten hoeveel waarde die daaraan hecht, ik ben er iig wel benieuwd naar! Zo heb ik zegmaar een basispunt voor mezelf om de auto te leren kennen. Dan kan ik later winterbanden op die 15" proppen en 17" monteren die ik mooi vind. :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door JP » 22 mei 2011, 10:47

Mooie MINI :thumbup: Die 17" banaanvelgen zijn ook typisch MINI.

De classic had ze in 12" (those were the days.... :lol: )

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door FreudeamFahren » 22 mei 2011, 11:01

Ik heb met alle drie de maten ervaring, maar wel onder verschillende types. Ik heb 150.000 km in een benzine R56 op 16" gereden. Bij beurtjes kreeg ik als leenauto een diesel R56 op 17" mee. Dat verschil is al enorm, los van de motorisering. Op 17" lever je veercomfort in en mis je een deel van de informatie stroom via het stuur. Toen mijn tweede R56 stuk was (lang verhaal) heb ik 1,5 maand in een R52 rond gereden op 15". Je voelt bij die 15" inderdaad dat je nog minder gewicht bij je hebt, maar, en dat ben ik dus niet met evo eens, dat gaat ten koste van grip. En met 120 pk en versnellingen die gekozen zijn om zeehondjes te redden en niet om het torretje bij de les te houden, is snelheid houden in bochten the name of the game :-) Ik vind 195 op 16" daarom het beste compromis, ten minste, als je aan run flat banden hecht. Ik mocht van de lease maatschappij niet anders. Als het mijn privé auto was geweest, had ik er zo licht mogelijke 17" onder geschroefd met non-run-flat Michelins of Bridgestones. Daarmee ken je de auto helemaal niet meer terug :-)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door MartijnGizmo » 22 mei 2011, 11:17

D'r zitten nu Kumho Ecsta's op, geen run-flat dus, dat scheelt ook al. Die versnellingen zijn idd echt extreem lang, 110km/h in z'n 2... :mrgreen:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door Xave30 » 22 mei 2011, 11:18

Geweldig Martijn! Veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn eerste auto: Mini Cooper

Bericht door GTRene » 22 mei 2011, 11:21

Tim R schreef:Erg leuke auto! Wel jammer dat je die wielen gaat wijzigen. Precies goed as it is imho.
ik zou die velgen no way veranderen...
17" is goed/fijn, helemaal op circuit...
weet niet wat bv Hans eronder had destijds maar dat lag als een blok op het circuit en zo te zien fijnstrak sturen, jij gaat dan wel niet op het circuit maar 17 onder zo'n hoge auto staat goed, 15 is wat euh... :bag:
maareuh, mooie wagen zo :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, Fabian, KoenM, MarcF, Peter-Paul, sitechris, Tom V en 92 gasten