Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder
Na 1,5 jaar trouwe dienst heb ik gister afscheid genomen van mijn heerlijke e46 touring 320d met m-pakket. De reden van verkoop was de drang naar die twee cilinders meer in het vooronder. En sinds gister heb ik deze drang omgezet in daden en een e46 330d touring m-pakket uit 11.2004 aangeschaft.
Deze auto is voorzien van de 204pk motor waar een handbak met 6 verzetten is gekoppeld. In mijn ogen DE beste combi die in deze prijsklasse verkrijgbaar is. Voor de rest is de auto uitgevoerd met zo'n beetje alle opties dit je kan krijgen. De kleur is blauw, en wel een hele aparte kleur blauw. Ik wou het liefst een zwarte maar ben blij dat het deze blauwe is geworden want hoe vaker ik deze kleur zie hoe mooier ik de auto vind worden. Ook heeft de auto van die typische extraatjes die je wel vaker ziet aan het eind van een productiecyclus van een model. Daar heeft mijn e46 er ook wat van. Het lederen interieur is met extra motieven veel mooier dan die een normale lederen versie zoals te zien op de foto's. Ook ziet het leer er nog heel nieuw uit wat normaal gesproken bij BMW een zeldzaamheid is. Het is een ander soort leer ofzo.
De auto gistermiddag opgehaald en voor het eerst een echt stuk met de auto gereden. Wat me opvalt is dan mijn gechipte 320d uit 2002 eigenlijk wat heftiger overkomt dan deze auto. Het vermogen komt er bij die wat heftiger in en ik denkt dat de 330d niet eens veel sneller is. Dat was in eerste instantie een beetje tegenvallend. Maar naar een kilometer of 50 ben ik daar op terug gekomen. Jeetje was is die 6 in lijn soepel zeg, en wat loopt hij lekker door de versnellingen heen. Na een kuur bij de chipdokter sta ik niet voor de gevolgen in. Het verschil met een standaard 320d en gechipte is immers ook enorm.
Ondanks de 100 kilo meer tov de 320d vind ik heb opvallend goed insturen. Ik denk dat auto standaard meer caster heeft dan een standaard e46. Hij stuurt namelijk heel gretig. de actie reactie is sneller zegmaar. Ben benieuwd hoe dat met driften gaat?!?
Maar genoeg geluld en hier wat foto's.
de oude
De nieuwe
Verlanglijst/to do:
Kleine beurt (voor het gevoel)
Chippen
Uitlijnen (linker achterwiel heeft op het oog te weinig camber)
Stuur en pookknop met alcantara laten bekleden (heeft iemand een adresje)
Twee deukjes restylen
Dension erin
Deze auto is voorzien van de 204pk motor waar een handbak met 6 verzetten is gekoppeld. In mijn ogen DE beste combi die in deze prijsklasse verkrijgbaar is. Voor de rest is de auto uitgevoerd met zo'n beetje alle opties dit je kan krijgen. De kleur is blauw, en wel een hele aparte kleur blauw. Ik wou het liefst een zwarte maar ben blij dat het deze blauwe is geworden want hoe vaker ik deze kleur zie hoe mooier ik de auto vind worden. Ook heeft de auto van die typische extraatjes die je wel vaker ziet aan het eind van een productiecyclus van een model. Daar heeft mijn e46 er ook wat van. Het lederen interieur is met extra motieven veel mooier dan die een normale lederen versie zoals te zien op de foto's. Ook ziet het leer er nog heel nieuw uit wat normaal gesproken bij BMW een zeldzaamheid is. Het is een ander soort leer ofzo.
De auto gistermiddag opgehaald en voor het eerst een echt stuk met de auto gereden. Wat me opvalt is dan mijn gechipte 320d uit 2002 eigenlijk wat heftiger overkomt dan deze auto. Het vermogen komt er bij die wat heftiger in en ik denkt dat de 330d niet eens veel sneller is. Dat was in eerste instantie een beetje tegenvallend. Maar naar een kilometer of 50 ben ik daar op terug gekomen. Jeetje was is die 6 in lijn soepel zeg, en wat loopt hij lekker door de versnellingen heen. Na een kuur bij de chipdokter sta ik niet voor de gevolgen in. Het verschil met een standaard 320d en gechipte is immers ook enorm.
Ondanks de 100 kilo meer tov de 320d vind ik heb opvallend goed insturen. Ik denk dat auto standaard meer caster heeft dan een standaard e46. Hij stuurt namelijk heel gretig. de actie reactie is sneller zegmaar. Ben benieuwd hoe dat met driften gaat?!?
Maar genoeg geluld en hier wat foto's.
de oude
De nieuwe
Verlanglijst/to do:
Kleine beurt (voor het gevoel)
Chippen
Uitlijnen (linker achterwiel heeft op het oog te weinig camber)
Stuur en pookknop met alcantara laten bekleden (heeft iemand een adresje)
Twee deukjes restylen
Dension erin
Laatst gewijzigd door Reind op 02 jan 2022, 12:11, 38 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Mooie auto hoor!
Al had ik een 330D liever met een automaat gehad, maar omdat je toch gaat chippen is de handbak kennelijk de betere optie!
Trouwens mijn 530D was ook gechipped en ding liep serieus snel... 610nm wacht maar totdat deze gechipped is :banaan:
Al had ik een 330D liever met een automaat gehad, maar omdat je toch gaat chippen is de handbak kennelijk de betere optie!
Trouwens mijn 530D was ook gechipped en ding liep serieus snel... 610nm wacht maar totdat deze gechipped is :banaan:
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Als hobby coureur ben ik allergisch voor automaten. Ik weet dat een automaat heerlijk rijd maar ben echt bang dat ik spijt krijg wanneer ik even wil blokken. En ivm met chippen idd de beste keuze.Paul schreef:Mooie auto hoor!
Al had ik een 330D liever met een automaat gehad, maar omdat je toch gaat chippen is de handbak kennelijk de betere optie!
Trouwens mijn 530D was ook gechipped en ding liep serieus snel... 610nm wacht maar totdat deze gechipped is :banaan:
610mn is wel extreem. Was dat ook uit een 204pk, of een 218/231? En waar heb je dat laten doen?
Ik zit wel een beetje met de turbo in mijn maag. Deze is met dik 200k nog niet vervangen en ben bang dat met chippen die binnenkort stuk loopt. Mijn 320d had net een nieuwe toen ik hem kocht dus die kon nog wel wat hebben. Ondanks dat de 320d tot op de dag van vandaag nog super loopt weet ik niet hoe het met de turbo van de 330 zal gaan.
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Mooi bak heb je daar. Proficiat en veel plezier ermee?
Zie ik daar trouwens een Morgan op de brug staan?
Zie ik daar trouwens een Morgan op de brug staan?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Mooie bak hoor!
Dat van de automaat en chippen = drama klinkt bekend, dan idd beter de handbak als je op die toer wilt gaan.
Dat van de automaat en chippen = drama klinkt bekend, dan idd beter de handbak als je op die toer wilt gaan.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Lekker upgrade, moet geweldig zijn om 'dezelfde' auto te rijden, maar dan met meer beleving/power! 8)
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Op dit moment is de 330d echt niet veel sneller dan de gechipte 320d. Dus dat is het op het moment nog niet echt een verandering. Wel is het geluid van de 330d super gaaf. Maar met een snel chipje zal dit een ander verhaal heel worden.MartijnGizmo schreef:Lekker upgrade, moet geweldig zijn om 'dezelfde' auto te rijden, maar dan met meer beleving/power! 8)
Een goed vooruitzicht.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Ik heb zelf nog geen 6 cilinder diesel gehad maar klinkt altijd wel apart.. een 4 pitter diesel is zo standaard.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
6 cilinder diesels klinken allemaal wel goed. Heb veel met een 320cdi gereden, die had toen ook een 6 in lijn (w210). Zo'n ding klink ook wel goed, maar een bmw klinkt toch wel wat mooier.Knot schreef:Ik heb zelf nog geen 6 cilinder diesel gehad maar klinkt altijd wel apart.. een 4 pitter diesel is zo standaard.
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Al een idee waar je hem gaat chippen? Heb mijn 204pk 330d touring (handbak) bij kempower in zolder laten doen, op maat. Resultaat: 283pk en 597Nm, sindsdien de auto van 150k naar 230k kilometer gereden en loopt nog steeds erg lekker. Wel een flinke zwarte pluim bij volgas (heb het idee dat dit op het begin minder was) en weinig actie onder de 2000rpm, maar zou het zo weer doen!Reind schreef:Op dit moment is de 330d echt niet veel sneller dan de gechipte 320d. Dus dat is het op het moment nog niet echt een verandering. Wel is het geluid van de 330d super gaaf. Maar met een snel chipje zal dit een ander verhaal heel worden.MartijnGizmo schreef:Lekker upgrade, moet geweldig zijn om 'dezelfde' auto te rijden, maar dan met meer beleving/power! 8)
Een goed vooruitzicht.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
mooie auto
gefeliciteerd er mee waar is je 320d gebleven?
gefeliciteerd er mee waar is je 320d gebleven?
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Erg netjes, vooral je bekleding .
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Die staat nu bij een andere BMW liefhebber op de oprit. Welke overigens ook nog een hele mooie 325i e30 touring heeft in uitmuntende staat. Geen roest, bekleding zonder slijtvlakken, hemeltje nog heel. Igg zo als je ze niet vaak tegenkomt. Deze is overigens tekoop. Echt een aanraden voor iemand die zoiets zoekt.Martijn_bmw schreef:mooie auto
gefeliciteerd er mee waar is je 320d gebleven?
- Remmie
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
- Locatie: omg Rotterdam
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Hele mooie e46
Gefeliciteerd
Gefeliciteerd
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
staat die 325i ergens al te koop??Reind schreef:Die staat nu bij een andere BMW liefhebber op de oprit. Welke overigens ook nog een hele mooie 325i e30 touring heeft in uitmuntende staat. Geen roest, bekleding zonder slijtvlakken, hemeltje nog heel. Igg zo als je ze niet vaak tegenkomt. Deze is overigens tekoop. Echt een aanraden voor iemand die zoiets zoekt.Martijn_bmw schreef:mooie auto
gefeliciteerd er mee waar is je 320d gebleven?
misschien wel interesse! ik blijf toch een echte e30 liefhebber 8)
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
linkMartijn_bmw schreef:staat die 325i ergens al te koop??Reind schreef:Die staat nu bij een andere BMW liefhebber op de oprit. Welke overigens ook nog een hele mooie 325i e30 touring heeft in uitmuntende staat. Geen roest, bekleding zonder slijtvlakken, hemeltje nog heel. Igg zo als je ze niet vaak tegenkomt. Deze is overigens tekoop. Echt een aanraden voor iemand die zoiets zoekt.Martijn_bmw schreef:mooie auto
gefeliciteerd er mee waar is je 320d gebleven?
misschien wel interesse! ik blijf toch een echte e30 liefhebber 8)
http://link.marktplaats.nl/387559142" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb hem vluchtig bekeken en het viel me op dat het een erg mooi exemplaar is met een goede historie (wat de weinige roestvorming verklaard). Heb hem niet heel grondig bekeken dus kan er niet teveel over zeggen. Jongen is wel een echte liefhebber en de prijs is een vraagprijs. Hij moet er vanaf.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
thnx! die ken ik idd.
heb al contact met hem gehad er over.
heeft hij nu jou oude 320d?
heb al contact met hem gehad er over.
heeft hij nu jou oude 320d?
- Paskal
- Berichten: 3673
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Nice ride hoor
Mbt Dension... ik zou voor een Intravee/Alpine-uitvoering gaan. Kost wat, maar in mijn ogen veel prettiger. Had in de 540 Dension en in de huidige 530D Alpine/Intravee dus kan het wel een beetje vergelijken Bediening van Intravee-unit via 16-9-scherm is stukken prettiger. Zie youtube voor wat voorbeeldjes...
Mbt Dension... ik zou voor een Intravee/Alpine-uitvoering gaan. Kost wat, maar in mijn ogen veel prettiger. Had in de 540 Dension en in de huidige 530D Alpine/Intravee dus kan het wel een beetje vergelijken Bediening van Intravee-unit via 16-9-scherm is stukken prettiger. Zie youtube voor wat voorbeeldjes...
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Ik had in mijn 320 met navi pro een dension lite zitten. Deze heb ik over, en komt dus in de 330d. Met een Iphone werkt dat echt super en ik denk misschien ook wel sneller dan via het nav scherm? Ik heb een mooie houder voor de Iphone gevonden (met klik systeem) waardoor het geheel er profesioneel uitziet. Heb nu geen foto maar zou er wel 1 posten als hij erin zit.Paskal Morriën schreef:Nice ride hoor
Mbt Dension... ik zou voor een Intravee/Alpine-uitvoering gaan. Kost wat, maar in mijn ogen veel prettiger. Had in de 540 Dension en in de huidige 530D Alpine/Intravee dus kan het wel een beetje vergelijken Bediening van Intravee-unit via 16-9-scherm is stukken prettiger. Zie youtube voor wat voorbeeldjes...
Doordat ik mijn Iphone toch altijd in de buurt heb is dit een super oplossing en het kost maar rond de 200 euro.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Mooie auto zeg!
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
- Contacteer:
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Toevallig, dat was mijn buurman voordat ik verhuisde vorig jaar... Die e30 ziet er inderdaad prachtig uit! en volgens mij had hij ook nog een Z3 M roadster. Je 320d is iig op een goede plek terechtgekomenReind schreef: link
http://link.marktplaats.nl/387559142" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb hem vluchtig bekeken en het viel me op dat het een erg mooi exemplaar is met een goede historie (wat de weinige roestvorming verklaard). Heb hem niet heel grondig bekeken dus kan er niet teveel over zeggen. Jongen is wel een echte liefhebber en de prijs is een vraagprijs. Hij moet er vanaf.
Laatst gewijzigd door ErikMartijn op 08 nov 2010, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bart //M
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 23:23
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Dikke bak! Auto stond in Haren te koop in consignatie als ik het goed herinner. Veel plezier ermee
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e46 330d touring m-pakket - Software update
Zo, vandaag bij OBD tuning in St Jansklooster geweest voor een chipkuurtje. Ik ken Derk van OBD al redelijk goed omdat hij veel op de circuits te vinden is en met name bij de ACNN evenementen. Ik ben al een aantal keren bij hem geweest om mijn BMW Aprisco te rollen. Mijn keuze wie/wat/waar was dus redelijk eenvoudig.
Middels een kleine beurt en check up en een flesje Forte begin deze week de auto ''gevoelsmatig'' al voorbereid.
Het chippen gaat bij OBD gepaard met rollen zodat je meteen de vermogenswinst kan meten.
Ik moet zeggen dat we een beetje een valse start hadden. En dit in de positieve zin. De auto had bij de eerste keer rollen al een vermogen van 231pk/475Nm Dit is gewoon 30pk/60Nm meer dan standaard. Nu hebben BMW's wel vaker meer vermogen dan wordt opgegeven maar hier moest toch iets meer aan de hand zijn. Na de huidige software te vergelijke met standaard software was idd op te maken dat er wat kenvelden waren veranderd, maar wel minimaal en niet helemaal zoals het hoort. De conditie van de motor is dus uitstekend. Kortom, een prima startpunt.
Na overleg met Derk omtrent wensen en gebruik hebben we besloten de software zo aan te passen de het een hele lineaire motor moest worden. Dus niet met extreme pieken. Voordeel: delen als motor/koppeling/aandrijflijn gaan langer mee. Nadeel: iets minder beleven en kick. Voor de rest alles echt binnen de marges gehouden met het oog op duurzaamheid. Ik (en Derk ook) verwachte een vermogenswinst van rond de 30pk/50Nm.
Op het moment dat het gas erop ging tijdens het rollen dacht ik gelijk dat het misschien wel iets meer zou kunnen zijn, wat een kracht. Met spanning keek ik naar het computerscherm en het vermogen en koppel bleef maar oplopen. Bij 4500RPM gaslos en wachten op de uitslag……..
Resultaat: 279pk/550Nm :banaan:
Dat had ik toch niet helemaal verwacht en was er uiteraard erg content mee. Ik vroeg wel gelijk aan Derk of dit niet iets te lomp is. Hij zei dat hij helemaal geen gekke dingen heeft gedaan en dat deze resultaten wel vaker voorkomen bij diesel BMW’s.
Toen maar even een stukje gereden om te voelen hoe dat rijd. Nou, de motor voelt enorm soepel aan en het vermogen komt er heel geleidelijk in wat de emotie/kick een beetje drukt. Maar Oh Oh Oh wat maakt deze auto nu stappen zeg, niet normaal. Maakt niet uit welke versnelling het ding trekt altijd als een lier.
Nu genoeg geschreven, ik ga weer even een blokje om voor wat
Middels een kleine beurt en check up en een flesje Forte begin deze week de auto ''gevoelsmatig'' al voorbereid.
Het chippen gaat bij OBD gepaard met rollen zodat je meteen de vermogenswinst kan meten.
Ik moet zeggen dat we een beetje een valse start hadden. En dit in de positieve zin. De auto had bij de eerste keer rollen al een vermogen van 231pk/475Nm Dit is gewoon 30pk/60Nm meer dan standaard. Nu hebben BMW's wel vaker meer vermogen dan wordt opgegeven maar hier moest toch iets meer aan de hand zijn. Na de huidige software te vergelijke met standaard software was idd op te maken dat er wat kenvelden waren veranderd, maar wel minimaal en niet helemaal zoals het hoort. De conditie van de motor is dus uitstekend. Kortom, een prima startpunt.
Na overleg met Derk omtrent wensen en gebruik hebben we besloten de software zo aan te passen de het een hele lineaire motor moest worden. Dus niet met extreme pieken. Voordeel: delen als motor/koppeling/aandrijflijn gaan langer mee. Nadeel: iets minder beleven en kick. Voor de rest alles echt binnen de marges gehouden met het oog op duurzaamheid. Ik (en Derk ook) verwachte een vermogenswinst van rond de 30pk/50Nm.
Op het moment dat het gas erop ging tijdens het rollen dacht ik gelijk dat het misschien wel iets meer zou kunnen zijn, wat een kracht. Met spanning keek ik naar het computerscherm en het vermogen en koppel bleef maar oplopen. Bij 4500RPM gaslos en wachten op de uitslag……..
Resultaat: 279pk/550Nm :banaan:
Dat had ik toch niet helemaal verwacht en was er uiteraard erg content mee. Ik vroeg wel gelijk aan Derk of dit niet iets te lomp is. Hij zei dat hij helemaal geen gekke dingen heeft gedaan en dat deze resultaten wel vaker voorkomen bij diesel BMW’s.
Toen maar even een stukje gereden om te voelen hoe dat rijd. Nou, de motor voelt enorm soepel aan en het vermogen komt er heel geleidelijk in wat de emotie/kick een beetje drukt. Maar Oh Oh Oh wat maakt deze auto nu stappen zeg, niet normaal. Maakt niet uit welke versnelling het ding trekt altijd als een lier.
Nu genoeg geschreven, ik ga weer even een blokje om voor wat
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
gaaf echt dikke vermogensstijging dus tov origineel :banaan:
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e46 330d touring m-pakket 2004 (van 4 naar 6 cilinde
Klinkt indrukwekkend maar toch wel vreemd aan de andere kant, bijna 80pk erbij alleen door software!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik), wjt en 165 gasten