Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Andry » 28 okt 2010, 12:24

Ik zie dat ik in dit 'mijn auto' gedeelte nog nooit m'n Evo netjes heb voorgesteld, ga ik maar eens snel doen :)

Na 1 jaar in een Evo 6 te hebben gereden ben ik overgestapt op een Evo 7, omdat de 6 helemaal niet beviel en de 7 gewoon veel beter rijd. Ik heb de auto toen bijna helemaal standaard gekocht en ruim 1 jaar ook helemaal niets, op de remmen na, aan de auto veranderd. Op een gegeven moment wil je toch wat gaan doen omdat ik er anders op uitgekeken raak.

Een 'actiefoto' toen ik de auto net had:
Afbeelding


Andere remschijven en remblokken had ik al en toen was het onderstel aan de beurt. Met wat geluk kon ik een nagenoeg nieuw 3 maanden oud Öhlins onderstel van iemand overnemen. Dit was de Road and Track serie, die redelijk goed beviel, al was de uitgaande slag vrij kort. Als laatste heb ik het vermogen naar ongeveer 350 pk laten brengen met een Ecutek behandeling icm. natuurlijk de andere vereiste upgrades als een uitlaat en brandstofpomp.

HKS downpijp:
Afbeelding

HKS Silent High Power catback:
Afbeelding

Öhlins onderstel en Performance Friction schijven/blokken:
Afbeelding

Omdat de auto voor mij toen eigenlijk af was heb ik er technisch helemaal niets meer aan gedaan: wegligging, koppel en vermogen waren gewoon goed naar m'n zin. Uiteindelijk nog wat kleine carbon spiegels gemonteerd van Rallytech omdat de standaard spiegels erg in m'n gezichtsveld zaten en wat andere kleine goodies. Uiteindelijk kwam ik na lang zoeken een Proflex Evo2 onderstel tegen die ik toen heb gekocht: toen was de auto echt af.

Rallytech carbon spiegels:

Afbeelding

Afbeelding

Proflex Evo2 onderstel:

Afbeelding

Afbeelding

Zo heb ik een jaar zeer tevreden gereden tot ik naar SpaFrancorchamps ging met MLR, de Engelse Evo club. Na 2 ronden achter de pacecar en 3 ronden in de stromende regen begaf een drijfstanglager het bij 7200 toeren: resultaat laat zich raden. Heel het draaiende gedeelte was echt kapot. Toen moest ik de keuze gaan maken wat ik ging doen: of het bij een 2 liter houden en gesmeed spul erin of gelijk wat groter gaan naar 2.2 liter dmv. een strokerkit met gesmeed spul. Na overal wat prijzen te hebben opgevraagt en ik toch stiekem meer koppel over een breder gebied wilde ben ik voor een 2.2 strokermotor gegaan.

Een paar foto's van de motoronderdelen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na heel wat gekloot met CP zuigers, het uitzoeken van de turbo, injectoren en nokkenassen is het eindelijk toch goed gekomen. De motor is opgebouwd en gemapt door Van Hoof, de rallyautopreparateur uit Wintelre. Het is geen pk beul geworden, wat ik ook niet wilde, maar het koppel ben ik wel over te spreken. Aangezien de auto met de 2,5" uitlaat, standaard intercooler, standaard luchtfilterhuis, kathalysator en standaard licp is afgemaakt is er nog ruimte om verder te gaan :) Zo zou de turbodruk nog 0,3 a 0,4 bar hoger kunnen...

Uiteindelijk zijn dit de definitieve motorspecs:

-Rossport 94mm slag krukas
-CP gesmede zuigers
-Scat gesmede drijfstangen
-ACL lagers
-RC 1000 cc injectoren
-ARP headstuds
-ARP mainstuds
-Mitsubishi Evo 8 MR koppakking
-Cosworth M2 nokkenassen
-Cosworth sterkere klepveren
-Piper verstelbare nokkenastandwielen
-Forced Performance Green 73HTA turbo
-Forced performance installatie kit

Ook is de auto gerolt, alleen krijg ik de pdf ook hier niet gepost. Hierbij geef ik wat ruwe koppelcijfers:

toerental/koppel:

-3000 320 Nm
-3500 430 Nm
-4000 520 Nm
-4500 530 Nm
-5000 525 Nm
-5500 505 Nm
-6000 470 Nm
-6500 450 Nm
-7000 420 Nm

Ik heb tussen de 3650 en de 5000 toeren altijd meer dan 500 Nm koppel, de turbo spoelt bijna als standaard op en is vooral in het gebied waar ik het meeste in rij het sterkst. Exact wat ik wilde 8)

Piekvermogen ligt op 425 pk bij een kleine 6800 toeren en 530 Nm koppel bij 4300 toeren. Ik heb er nog niet mee gereden maar ik denk wel dat het het wachten waard is geweest, zeker omdat er nog ruimte is voor upgraden :)

Groeten,

Andry
Laatst gewijzigd door Andry op 08 aug 2023, 21:20, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sytze
Berichten: 418
Lid geworden op: 04 nov 2009, 17:37
Locatie: Drachten

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Sytze » 28 okt 2010, 13:10

Mooi verhaal,mooie auto :thumbup:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12548
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Downforce Hans » 28 okt 2010, 13:13

ehhh Andry.......zal ik hem voor je inrijden?

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Mijn Evo VII

Bericht door FrankS » 28 okt 2010, 13:52

Turbokoppel! Heerlijke auto :)

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Mijn Evo VII

Bericht door RJay » 28 okt 2010, 15:09

Kiek 's aan, mooie evo is dat zeg. :o

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Richardt. » 28 okt 2010, 15:12

Altijd lekker dat snelle Japanse spul :clap:

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Mijn Evo VII

Bericht door ErikS » 28 okt 2010, 18:08

Vandaag zo'n Evo gezien in Kesteren; HEERLIJK!!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Andry » 29 okt 2010, 13:15

Dank u heren.
ehhh Andry.......zal ik hem voor je inrijden?
Dat heb ik Van Hoof gelijk laten doen. Het was voor mij niet lonend om naar Eindhoven te rijden de auto mee nemen en er 500 km op zetten en weer terug brengen naar Eindhoven.

De turbodruk en de motormapping zijn conservatief gehouden en er is zeker nog 40 pk en 40 Nm te winnen. De reden dat dit niet is gedaan is omdat we eerst willen kijken hoe de motor zich houd tijdens trackdays. Mocht ie dit met glans doorstaan kunnen we altijd weer verder gaan.

Nu het onderstel eens goed op punt gaan zetten en wat andere kleine dingen doen en dan kan ie er volgend jaar weer tegenaan.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Macboy » 29 okt 2010, 13:44

Prachtige kleur zeg ! Jammer dat je er geen fatsoenlijke foto's bij hebt gedaan.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Andry » 29 okt 2010, 20:23

Dank je, fatsoenlijke foto's heb ik alleen niet. Alle foto's zijn ff snel met m'n telefoon gemaakt :)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12548
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Downforce Hans » 29 okt 2010, 20:57

Koop een fototoestel maar je mee kan bellen.............ipv een telefoon waar je foto`s mee kan maken :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Martijn_bmw » 29 okt 2010, 20:59

Downforce Hans schreef:Koop een fototoestel maar je mee kan bellen.............ipv een telefoon waar je foto`s mee kan maken :mrgreen:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Andry » 04 nov 2010, 16:45

Hier de dynoplot:

Afbeelding

Tijdens het mappen is een vermogen gehaald van boven de 450+ pk en bijna 600Nm koppel. Na wat berekeningen, gegevens die van Van Hoof al heeft gezien tijdens de bouw en mijn doel hebben ze de turbodruk en mapping veiliger gezet. Een standaard Evo heeft een compressie einddruk van rond de 120 bar, die van mij om en nabij de 170 bar en een groep N rond de 190 bar. Nu is 190 bar kijkend naar de setup absoluut geen probleem, alleen als je ronden na ronden voluit gaat rijden wordt het toch anders. Dit is ook één van de redenen dat de motor geen 8400 toeren draait, wat ik ook niet zou redden met de standaard klepstoters.

Meer toeren en meer mengsel betekent ook een hogere olietemperatuur en op langere termijn ook een hogere inlaattemperatuur. Daar er niet veel echt efficiënte aftermarket tussenkoelers zijn heeft dit niet veel zin, groter wil niet automatisch betekenen dat ze ook efficiënter zijn. Zo zijn ondanks dat ze groter zijn een paar interkoelers van bekende fabrikanten zo'n 15% minder efficiënt gebleken op de testbank.

Trek je af en toe ff een sprintje is die 460+ pk en 600 Nm koppel absoluut geen probleem. Maar aangezien ik geen printer ben gaat die vlieger voor mij niet op. Wil ik het lang heel houden is dit een goed uitgangspunt. Ook is het hoe meer vermogen, hoe zwaarder en warmer de aandrijflijn het krijgt.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Luc B » 04 nov 2010, 17:11

Van de hele Evo reeks vind ik dit toch wel het mooiste type. Vooral met deze upgrades ! :thumbup:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1813
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Jules » 09 nov 2010, 13:18

erg gaaf zoiets, keer wat anders dan een BMW :mrgreen: 8)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Emiel » 09 nov 2010, 14:04

Zeer netjes Andry!

ben blij dat je je weg hebt gevonden bij van hoof ;)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Andry » 17 nov 2010, 12:48

Dank u heren,

@emiel

Bij Van Hoof gaat de communicatie veel vlotter dan bij anderen en de service is ook goed :thumbup:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Petrolhead Tom » 17 nov 2010, 12:54

Gaaf ding zeg!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Andry » 30 dec 2014, 12:27

Even het stof van dit topic blazen. De laatste jaren zijn er vanzelfsprekend weer dingen aan gedaan en veranderd.


In 2011:

De downpipe van 2,5" vervangen door een Mongoose 3" exemplaar en de katalysator verwijderd. Wat extra koppel vrij gekomen (+ 30 Nm, nu 560 Nm totaal) en de motor loopt sneller door z'n toeren heen, altijd goed.

Een set nieuwe Performance Friction 2 delige remschijven:

Afbeelding

De oude tot de max. opgeremt:

Afbeelding


In 2012: Wat niet te voorkomen is aan Evo's is roest. Ook bij mijn 7 van de eerste serie die naar Europa kwam.

De bij Evo 7's de bekende wielkasten:

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is m'n buurman schadehersteller/spuiter en de Evo daar (http://www.hoewijk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) neergezet om de roestschade te verwijderen, alle parkeerdeukjes te laten verwijderen en de te laten detaileren.

De auto kwam echt als nieuw weer terug:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gelijk een setje carbon covers gemonteerd:

Afbeelding

Gelijk daarna de auto naar Van Hoof (http://www.vanhoofsport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) gebracht om de Helix organische koppelingsplaat te laten verwisselen voor een Groep N 6 pucks sinterplaat, omdat de organische moeite had met het vasthouden van het koppel.

In 2013:

Omdat de Evo geen dagelijkse auto meer is en de auto op privéterrein staat is heb ik besloten om alle aandachtpunten gelijk te doen. Naast de radiateur moest ook de wideband AFR sensor worden vervangen, diverse bedrading netjes weg werken, oliefilter van de turbo reinigen, olie + filter verversen, schokdempers smeren en de stofhoezen van de Brembo's vervangen omdat deze waren gescheurd. Gelijk besloten om de Brembo's ook weer rood te maken.

Na de remklauwen te hebben gedemonteerd alle ontluchtingsnippels, stofhoezen en O ringen gedemonteerd.

Natuurlijk breken de ontluchtingsnippels gewoon af. Dat was dus uitboren en draad 'schoon'tappen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast was de pakking van het uitlaatspuitstuk gaan lekken, welke ik vervangen heb.

In 2014:

De plastic 'glazen' van de koplampen waren dof geworden en deze heb ik gepolijst en de binnenkant van de koplamp unit zelf zwart gemaakt. Omdat de bumper eraf moet het gaas van de bumpers ook gelijk weer netjes gemaakt:

De standaard koplampen:

Afbeelding

De donkere:

Afbeelding

Gelijk de rubbers van de schakelpook vervangen door Ralliart exemplaren. Deze zijn 3 keer zo hard (90sh) en geeft zeker veel meer gevoel tijdens het schakelen.

Afbeelding

De schokdempers waren aan een servicebeurt toe, dus op naar Proflex in Stolwijk. Alle delen opnieuw gecoat, nieuwe hoofd- en hulpveren, nieuwe lagers, olie, thermostaten, keerringen en een lichte revalve. Ook gelijk een setje hoezen gekocht zodat ze veel langer netjes bljven.

Afbeelding

Afbeelding

Gelijk ook een groot aantal van de uniballs uit de achterste draagrmen vervangen omdat deze teveel speling hadden.

Voorlopig weer up to date :thumbup:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Alexsti » 30 dec 2014, 13:25

Lekker bezig geweest weer ! :thumbup:

Die geribbelde schijven zagen er niet meer uit zeg , voelde je dat niet met remmen....daarom heb ik nooit schijven met gaten erin wel sleuven dat blijft wel vlak.
En die remklauwen zijn hetzelfde als de STI toch zo te zien op de foto's ?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Niels » 30 dec 2014, 15:58

Ik had het draadje ff gemist maar wat een apparaat :df: Als Ohlins fan, is Proflex zoveel beter?

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Roy RS » 30 dec 2014, 16:16

mooi hoor zo'n EVO, je houdt hem netjes bij, goed bezig. Vermogen is echt goed wat je hebt, lekker veel koppel bij niet teveel toeren...ik houd wel van wat koppel

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Mijn Evo VII

Bericht door tuurgtt » 30 dec 2014, 16:48

Blijven geweldige dingen die Evo's, in ieder geval t/m de IX.
Zeker in deze kleur, beetje het 106 Rallye blauw, dat harde niet-metallic vind ik persoonlijk prachtig.

En idd, er zat t/m de VII bijna geen roestprotectie op de auto's, daar heb je na een jaar of twaalf natuurlijk dan wel last van.
Het interieur vond ik in de twee jaar dat ik ook zo'n blauwe had wel echt om te huilen, nog erger dan een Sub GTT. Ook waren de sportief uitziende Recaro's veel te zacht voor trackdays.

Verbazingwekkend wat ze tegenwoordig nog vragen voor een (linksgestuurde) VII, 16 of 17K!
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mits ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb je bijna een acht jaar jongere Megane RS voor met minder dan een ton op de klok.
En volgens sportAuto gaan die gewoon twee seconden sneller op een rondje Hockenheim, ongelofelijk eigenlijk...

Maar deze van Andry hou je met een Megane niet meer bij! :tong:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Joopieboy » 30 dec 2014, 17:29

Prachtig exemplaar heb je daar!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII

Bericht door Andry » 30 dec 2014, 18:57

Bedankt voor de commentaren.

@Alex

De ribbels voelde ik niet, ze zijn immers gelijk aan de draairichting. Nu was dit wel de achterkant van de remschijf. Ik kan me voorstellen dat door de stofkap het remstof minder goed weg kan en veel meer in de dimpels zitten dan aan de voorkant. De gaten in de PFC schijven zijn geen doorlopende gaten, maar blinde gaten om scheuren te voorkomen.

De voorste Brembo remklauwen zijn identiek, de achterste niet. Bij een Evo worden andere zuigerdiameters gebruikt.

@Niels

Een schokdemper is zo goed als dat ie wordt afgesteld op de auto alsmede de bestuurder :wink: Kwalitatief gezien zit er weinig verschil tussen de schokdempers. Overigens waren de Öhlins uit de DFV serie, bedoeld voor straat/trackdaywerk. Op zich erg tevreden mee, alleen het grootste nadeel vond ik de uiterst korte uitgaande slag. De Evo heeft standaard een LSD op de vooras, alleen is het een helical type. Door de korte uitgaande slag kwam er regelmatig een binnenste wiel los waarbij een helical dus niet meer werkt. De Proflex is een Evo 2 rallytype demper, daarom een langere uitgaande slag. Het probleem was dus opgelost. Ook een reden om voor Proflex te gaan was dat als er een aanpassing nodig was dit snel kon en relatief dicht in de buurt was en ik in het verleden er een kennis had werken. Daardoor erg korte lijnen.

De Proflex heb ik ook een meer straat afstelling gegeven dan de Öhlins set. Laatste stond op 100 N/mm veren op de vooras en 80 N/mm op de achteras icm. een vrij zachte demping. Bandenbelasting was erg hoog, zelfs op straat gingen banden smeren. De Proflex heeft nu 60 N/mm rondom, maar door de uitgebreidere afstelmogelijkheden (oa. lowspeed inbound) blijft de roll redelijk binnen de perken. Wel is deze setting veel te zacht voor puur circuitwerk.

Als je Groep N dempers van beide, of meerdere merken neemt, zullen ze allemaal ongeveer dezelfde afstelmogelijkheden en functies hebben. 'Hardware' matig zijn er volgens mij niet echt grote verschillen.

@tuurgtt

Stoelen zijn te zacht absoluut waar, ik wil nog een andere dedicated kuip monteren. Het interieur was helemaal top vergeleken met m'n vorige Evo 6 :roflol: De meeste Evo's werden na aanschaf toch gelijk leeg gerooid om te worden omgebouwd tot rally auto.

Jaren geleden stond een Evo toch redeljk eenzaam op een bepaald nivo qua prestaties, maar vanaf de 7 zijn geen echt grote stappen meer gemaakt met absoluut dieptepunt de 'global' Evo 8 260 wat (rij) technisch niet meer was dan een gedowngrade Evo 7. Vandaag de dag is 280 pk en 400 Nm koppel niets bijzonders meer en wordt je'als je niet uitkijkt gewoon om de oren gereden door goedsturende auto's als oa een Megane/Focus RS of nieuwe Astra OPC.

Misschien is het wel een goede stap van Mitsubishi geweest om de Evo gewoon helemaal te schrappen om gezicht verlies te vermijden... :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], EvdP, Godspeed, Jeroen89, Jlijp, R728i, ThomasGTT, TurboPatrick, vester86, Zed240 en 97 gasten