Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Evo VII

Bericht door jos_br » 23 sep 2018, 13:48

Andry schreef: 23 sep 2018, 12:23

Wel is te zien dat er ooit kleine deeltjes door het K&N luchtfilter zijn gegaan, maar op de foto lijken de defects veel groter dan dat daadwerkelijk zijn.

Alleen daarom heb ik al een hekel aan die K&N filters, gebruik ze dus nooit. Liever een groter en origineel filter, gaat altijd goed.

Jos.

Wel een heel mooie build!!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Andry » 23 sep 2018, 18:26

Dank je! Ik heb het geprobeerd met de OE airbox+ OE luchtfilter, maar de weerstand van het filter is zo hoog en de gevraagde hoeveelheid lucht zo veel dat het filter als het ware 'implodeerde'

Binnenkort de motor weer opbouwen en gelijk een ander (droog) luchtfiler steken :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Bram » 23 sep 2018, 19:22

Gaaf Andry. Waar mik je op voor wat betreft koppel en pferdekrachten?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Andry » 23 sep 2018, 20:32

Hoi Bram, dit was de laatste uitdraai:

Afbeelding

Van mijn versie van de Evo 7 zijn er erg weinig en de ECU kan slechts met max. 1.6 bar turbodruk overweg. De optimale turbodruk zou volgens de fabrikant van de turbo 1,9 a 2,0 bar zijn en dan ook veilig in de flowmap zijn. Tijdens de vermogensmeting sloten de kleppen in de cilinderkop ook niet goed af, zoals in eerder posten te lezen is.

Dus met een ecu aanpassing voor een optimale turbodruk + grotere compressorcover en frisse cilinderkop gaan we wellicht richting de 500 pk en 600 Nm en belangrijker: een bredere powerband. Maar keiharde uitspraken over een voor mij nietszeggend topvermogen doe ik, kijkend naar een ander verwijderd tsjoening topic, niet :mrgreen:

Ik heb een W5M512X5B7 versnellingsbak, dat is ( voor de kenners) een bak met de 'medium' RS verhoudingen en ik moet nog zien hoe dat uit gaat pakken qua toeren.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door TurboClouseau » 23 sep 2018, 21:03

Pfoe, dat zijn heel wat paardjes!

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door HJ2 » 23 sep 2018, 21:12

Hoe werkt dat precies dat de turbo sneller opspoeld met een grotere compressor?
Ik zou eigenlijk juist denken: Meer massa aan de buitendiameter, dus meer massatraagheid, dus langzamer opspoelen. Grotere diameter geeft ook nog eens meer luchtweerstand, terwijl er aan de turbine zijd niks is gewijzigd, dus het vermogen om de compressor aan te drijven is ongewijzigd, toch? Of maak ik nu een beginners denkfout :roll:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Andry » 23 sep 2018, 22:15

HJ2 schreef: 23 sep 2018, 21:12 Hoe werkt dat precies dat de turbo sneller opspoeld met een grotere compressor?
Ik zou eigenlijk juist denken: Meer massa aan de buitendiameter, dus meer massatraagheid, dus langzamer opspoelen. Grotere diameter geeft ook nog eens meer luchtweerstand, terwijl er aan de turbine zijd niks is gewijzigd, dus het vermogen om de compressor aan te drijven is ongewijzigd, toch? Of maak ik nu een beginners denkfout :roll:
Misschien is de info die ik geef niet helemaal compleet, maar het compressorwiel als compressorhuis zijn qua afmeting niet anders dan wat erop zat. De luchttoevoer naar het wiel is wel (20 mm) groter waardoor het aanzuigen van lucht veel makkelijker wordt. Er komt ook een in diameter grotere aanzuigbuis op. Andere mensen hebben het getest en er worden behoorlijke winsten gehaald, en voor slechts 200 dollar kan je eigenlijk niets verliezen.

Je hebt absoluut gelijk dat meer massatraagheid ook trager opspoelen betekent. Toen ik deze motor heb gebouwd wilde ik meer koppel en vermogen. De makkelijkste manier is een grotere turbo, maar wel met het nadeel wat je omschrijft. Ik wilde geen turbolag monster creeëren dus heb heb ik dit iets ondervangen door de cilinderinhoud te vergroten door de slag te verlengen + armer laten lopen in bepaalde gebieden. Verder gekozen voor lichtere componenten als zuigers, drijfstangen en krukas, vliegwiel, keuze van (holle) nokkenassen ed. om de reacties/respons feller te maken.

Reageren als een moderne turbomotor met verstelbare kleptiming en lifthoogte en andere technische snufjes gaat m (gelukkig) niet worden. Zo'n Evo 4 G63T blok blijft in de basis simpele jaren '80 techniek, maar wel oersterk.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Henk Jan » 24 sep 2018, 11:17

Je blijft er maar druk mee kerel, maar prachtig dat je 'm überhaupt nog hebt en er nog steeds zo enthousiast mee bezig blijft.

Begrijp ik dat je dus 'gewoon' met de standaard ECU op 1,6bar gaat rijden, of ga je uiteindelijk toch voor een stand-alone ECU?

Gebruikersavatar
Mark W. Scholten
Berichten: 747
Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Mark W. Scholten » 24 sep 2018, 13:06

Goed bezig, Andry :)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Andry » 24 sep 2018, 22:26

Henk Jan schreef: 24 sep 2018, 11:17 Je blijft er maar druk mee kerel, maar prachtig dat je 'm überhaupt nog hebt en er nog steeds zo enthousiast mee bezig blijft.

Begrijp ik dat je dus 'gewoon' met de standaard ECU op 1,6bar gaat rijden, of ga je uiteindelijk toch voor een stand-alone ECU?
Een jaar of 5/6 geleden wilde ik m van de hand doen en vervangen door een E90 M3. Totdat ik er in gereden had: ik miste 150 Nm koppel en zeulde ook nog 200 kg meer mee. Door de toeren heen wachtte ik steeds op die versnelling, die kwam echter nooit maar de toerenbegrenzer wel. Eerlijk gezegd vond ik het als geheel een teleurstelling en het zou een auto voor erbij zijn, ipv. een vervanger. Alleen dat geluid :hot:

De ecu blijft stock en is prima voor wat ik wil. Alleen laat ik de ROM aanpassen zodat de turbodruk omhoog kan.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3420
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Booooh » 25 sep 2018, 00:18

Op 1.9 bar ga je wel over de 500 heen Andry verwacht ik, mijne deed toentertijd 517pk/628nm op 1.9 bar en denk dat die van jou daar nog overheen kan, piekte op de straat af en toe 2.0/2.1 :headbang: , deze auto moet je niet meer wegdoen trouwens ;) ...

Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Artosevo » 25 sep 2018, 05:51

Gaaf Andry! Ik had toen zo'n HTA73 op m'n Evo X zitten.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door HJ2 » 25 sep 2018, 15:55

Andry schreef: 23 sep 2018, 22:15
HJ2 schreef: 23 sep 2018, 21:12 Hoe werkt dat precies dat de turbo sneller opspoeld met een grotere compressor?
Ik zou eigenlijk juist denken: Meer massa aan de buitendiameter, dus meer massatraagheid, dus langzamer opspoelen. Grotere diameter geeft ook nog eens meer luchtweerstand, terwijl er aan de turbine zijd niks is gewijzigd, dus het vermogen om de compressor aan te drijven is ongewijzigd, toch? Of maak ik nu een beginners denkfout :roll:
Misschien is de info die ik geef niet helemaal compleet, maar het compressorwiel als compressorhuis zijn qua afmeting niet anders dan wat erop zat. De luchttoevoer naar het wiel is wel (20 mm) groter waardoor het aanzuigen van lucht veel makkelijker wordt. Er komt ook een in diameter grotere aanzuigbuis op. Andere mensen hebben het getest en er worden behoorlijke winsten gehaald, en voor slechts 200 dollar kan je eigenlijk niets verliezen.

Je hebt absoluut gelijk dat meer massatraagheid ook trager opspoelen betekent. Toen ik deze motor heb gebouwd wilde ik meer koppel en vermogen. De makkelijkste manier is een grotere turbo, maar wel met het nadeel wat je omschrijft. Ik wilde geen turbolag monster creeëren dus heb heb ik dit iets ondervangen door de cilinderinhoud te vergroten door de slag te verlengen + armer laten lopen in bepaalde gebieden. Verder gekozen voor lichtere componenten als zuigers, drijfstangen en krukas, vliegwiel, keuze van (holle) nokkenassen ed. om de reacties/respons feller te maken.

Reageren als een moderne turbomotor met verstelbare kleptiming en lifthoogte en andere technische snufjes gaat m (gelukkig) niet worden. Zo'n Evo 4 G63T blok blijft in de basis simpele jaren '80 techniek, maar wel oersterk.
Ah, Ik snappum, dank voor je toelichting!
All in al is de luchtsnelheid in het inlaatgedeelte nu dus lager, dus minder verliezen (mits je filterhuis etc op de grotere diameter is uitgevoerd) Ik vraag me dan meteen af: wat is de trade off voor het vergroten van de inlaatdiameter? Wordt de 'duct' van je compressor nu niet relatief korter waardoor die minder efficiënt comprimeert? Interessante materie iig! Ik zit meteen te denken of ik dit bij de Lotus voor elkaar kan bakken..

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Bram » 25 sep 2018, 20:16

Booooh schreef: 25 sep 2018, 00:18 Op 1.9 bar ga je wel over de 500 heen Andry verwacht ik, mijne deed toentertijd 517pk/628nm op 1.9 bar en denk dat die van jou daar nog overheen kan, piekte op de straat af en toe 2.0/2.1 :headbang: , deze auto moet je niet meer wegdoen trouwens ;) ...
Dit. Spijt van het wegdoen van de Impreza, zo bruut (400 pk/500Nm) worden ze niet meer gemaakt...

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12545
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Downforce Hans » 25 sep 2018, 20:21

Bram schreef: 25 sep 2018, 20:16
Booooh schreef: 25 sep 2018, 00:18 Op 1.9 bar ga je wel over de 500 heen Andry verwacht ik, mijne deed toentertijd 517pk/628nm op 1.9 bar en denk dat die van jou daar nog overheen kan, piekte op de straat af en toe 2.0/2.1 :headbang: , deze auto moet je niet meer wegdoen trouwens ;) ...
Dit. Spijt van het wegdoen van de Impreza, zo bruut (400 pk/500Nm) worden ze niet meer gemaakt...
Je reed nooit met dat ding ........

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Bram » 25 sep 2018, 20:32

Ga ff een ander vervelen opa.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Gijzert » 25 sep 2018, 20:58

Je zou er 1 terug kunnen kopen.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6214
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Opa » 25 sep 2018, 21:45

Bram schreef: 25 sep 2018, 20:32 Ga ff een ander vervelen opa.
Nou kan ie wel weer hè, ik kan een hoop hebben, maar vergelijk ff lekker jezelf met Hans. :wheelchair: :please:

Klinkt allemaal goed Andry, ik ben benieuwd hoe ie loopt als ie klaar is. :headbang:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12545
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Downforce Hans » 26 sep 2018, 09:23

Als een ander mijn opa zou noemen zou ik er aanstoot aan nemen maar Bram mag dat........

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Bram » 26 sep 2018, 10:09

:mrgreen:

Heb even gekeken maar een knappe STI uit 2005 is bijna even duur als een nette E46 M3. Ondanks de bruutheid van een gepeperde STI spreekt zo'n racy 6 in lijn me denk ik iets meer aan. Kan sowieso concluderen dat ik de mijne destijds veel te goedkoop verkocht heb :tooth:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII + een BMW erbij

Bericht door Andry » 13 feb 2019, 11:15

Een paar jaar geleden was ik al stil op zoek naar een BMW met L6 benzine motor, maar vanwege verandering van werk wat dagelijks 150 of 200 km rijden betekende was dat qua brandstofkosten opeens heel onaantrekkelijk geworden :gek: Ivm. de afstand heb ik toen een Mito gekocht met een 1.4 turbomotor en TCT versnellingsbak. Na een remap naar 150 pk/290 Nm koppel rijd dat eerlijk gezegd best aangenaam. Waarom geen diesel? Ik haat het en vind het niet leuk >> autorijden moet voor mij in eerste plaats leuk zijn. Dat die keuze (in het redelijke) extra kosten met zich meebrengt is dan maar zo :wink: Na een verandering van baan en (gelukkig) weer terug in de regio is de reisafstand gereduceerd tot nog geen 40 km in totaal :) Nu is het dus tijd voor een auto met een fatsoenlijke motor erin :mrgreen:

Op een steenworp afstand van mij stond er één te koop met de aandrijflijn en in de uitvoering zoals ik m zou willen hebben. Dus erheen, proefrit gemaakt en gelijk gekocht. Het is een E90 325i LCI geworden, de auto die RS Ron te koop had staan.

De auto rijd, schakelt en stuurt prima, alleen de keramische remblokken zijn totaal niet mijn ding. Ok, ze produceren heel weinig remstof, maar het vertraagd ook totaal niet. Iig niet wat ik gewent ben met de Alfa of Evo. Ik kijk het nog even aan, maar waarschijnlijk komt er toch iets anders onder.

De auto krijgt binnenkort onderhoud en nog wat cosmetische dingen: een paar parkeerdeukjes laten verwijderen en de auto laten polijsten in in de Ma Fra sealant zetten.

Fijne auto als daily en mocht ik overhoopt aan de late kant zijn, pak ik de Evo :df:

Foto's van Ron:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mijn Evo VII ** Turbo modificatie**

Bericht door Arthur » 13 feb 2019, 11:18

:thumbup:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Mijn Evo VII + BMW erbij

Bericht door Bram » 13 feb 2019, 11:20

Gaaf :D

Kan de stoel weg hoog genoeg gezet worden?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Evo VII + een BMW erbij

Bericht door ///Joost » 13 feb 2019, 11:24

Prachtig ding, hier heb je echt een mooie daily aan. :df:
Andry schreef: 13 feb 2019, 11:15 Fijne auto als daily en mocht ik overhoopt aan de late kant zijn, pak ik de Evo :df:
Nou, niet zo denigrerend...Zo'n stakker is het nou ook weer niet hoor. :tooth:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Mijn Evo VII + BMW erbij

Bericht door Andry » 13 feb 2019, 11:26

Bram schreef: 13 feb 2019, 11:20 Gaaf :D

Kan de stoel weg hoog genoeg gezet worden?
:mrgreen: Bram, de stoel staat niet eens in de hoogste stand :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten