Alleen daarom heb ik al een hekel aan die K&N filters, gebruik ze dus nooit. Liever een groter en origineel filter, gaat altijd goed.
Jos.
Wel een heel mooie build!!
Alleen daarom heb ik al een hekel aan die K&N filters, gebruik ze dus nooit. Liever een groter en origineel filter, gaat altijd goed.
Misschien is de info die ik geef niet helemaal compleet, maar het compressorwiel als compressorhuis zijn qua afmeting niet anders dan wat erop zat. De luchttoevoer naar het wiel is wel (20 mm) groter waardoor het aanzuigen van lucht veel makkelijker wordt. Er komt ook een in diameter grotere aanzuigbuis op. Andere mensen hebben het getest en er worden behoorlijke winsten gehaald, en voor slechts 200 dollar kan je eigenlijk niets verliezen.HJ2 schreef: ↑23 sep 2018, 21:12 Hoe werkt dat precies dat de turbo sneller opspoeld met een grotere compressor?
Ik zou eigenlijk juist denken: Meer massa aan de buitendiameter, dus meer massatraagheid, dus langzamer opspoelen. Grotere diameter geeft ook nog eens meer luchtweerstand, terwijl er aan de turbine zijd niks is gewijzigd, dus het vermogen om de compressor aan te drijven is ongewijzigd, toch? Of maak ik nu een beginners denkfout
Een jaar of 5/6 geleden wilde ik m van de hand doen en vervangen door een E90 M3. Totdat ik er in gereden had: ik miste 150 Nm koppel en zeulde ook nog 200 kg meer mee. Door de toeren heen wachtte ik steeds op die versnelling, die kwam echter nooit maar de toerenbegrenzer wel. Eerlijk gezegd vond ik het als geheel een teleurstelling en het zou een auto voor erbij zijn, ipv. een vervanger. Alleen dat geluid
Ah, Ik snappum, dank voor je toelichting!Andry schreef: ↑23 sep 2018, 22:15Misschien is de info die ik geef niet helemaal compleet, maar het compressorwiel als compressorhuis zijn qua afmeting niet anders dan wat erop zat. De luchttoevoer naar het wiel is wel (20 mm) groter waardoor het aanzuigen van lucht veel makkelijker wordt. Er komt ook een in diameter grotere aanzuigbuis op. Andere mensen hebben het getest en er worden behoorlijke winsten gehaald, en voor slechts 200 dollar kan je eigenlijk niets verliezen.HJ2 schreef: ↑23 sep 2018, 21:12 Hoe werkt dat precies dat de turbo sneller opspoeld met een grotere compressor?
Ik zou eigenlijk juist denken: Meer massa aan de buitendiameter, dus meer massatraagheid, dus langzamer opspoelen. Grotere diameter geeft ook nog eens meer luchtweerstand, terwijl er aan de turbine zijd niks is gewijzigd, dus het vermogen om de compressor aan te drijven is ongewijzigd, toch? Of maak ik nu een beginners denkfout
Je hebt absoluut gelijk dat meer massatraagheid ook trager opspoelen betekent. Toen ik deze motor heb gebouwd wilde ik meer koppel en vermogen. De makkelijkste manier is een grotere turbo, maar wel met het nadeel wat je omschrijft. Ik wilde geen turbolag monster creeëren dus heb heb ik dit iets ondervangen door de cilinderinhoud te vergroten door de slag te verlengen + armer laten lopen in bepaalde gebieden. Verder gekozen voor lichtere componenten als zuigers, drijfstangen en krukas, vliegwiel, keuze van (holle) nokkenassen ed. om de reacties/respons feller te maken.
Reageren als een moderne turbomotor met verstelbare kleptiming en lifthoogte en andere technische snufjes gaat m (gelukkig) niet worden. Zo'n Evo 4 G63T blok blijft in de basis simpele jaren '80 techniek, maar wel oersterk.
Dit. Spijt van het wegdoen van de Impreza, zo bruut (400 pk/500Nm) worden ze niet meer gemaakt...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten