Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door ///Joost » 17 jan 2020, 13:11

Kadett schreef: 17 jan 2020, 13:07 Gave Evo!

Wist niet dat er geen blanke lak over Uni kleuren gespoten werd.
Dat is het principe van uni lak. Vroeger werd dat gebruikt, toen er nog geen lak op waterbasis verplicht werd gesteld. Het voordeel met uni lak is wel dat je het goed kunt polijsten (tot je er doorheen gaat). Al heb je tegenwoordig natuurlijk ook mooie oplossingen met glascoatings e.d. over blanke lak.
Tegenwoordig wordt er twee componentenlak gebruikt, i.e. basislak met blanke lak als afwerking.

Ik heb niet zo veel kennis van lakken, maar volgens mij is dit het verhaal een beetje.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Andry » 17 jan 2020, 14:47

Dank allen.
Mark 320iS schreef: 16 jan 2020, 22:45 Heel vet! Nog nooit in zo’n ding gereden, lijkt me een hele ‘ervaring’.
Gisteren sinds lange tijd weer gereden en moest echt weer wennen aan hoe scherp en direkt de auto reageert. Dan is m'n E90 maar een afstandelijk hok met een vage bediening en modale wegligging :P
Marc Sierra schreef: 17 jan 2020, 11:06 Hij ziet er erg netjes uit hoor! En Evo’s blijven toch erg gaaf!

Wat voor turbo heb je er eigenlijk op zitten?
Een Forced Performance Green 73 HTA met een 84mm 'Flow Advancement Port' wel met een JB want een BB was toen nog niet op de markt. Turbodruk was 1,6 bar. Wel wordt de actuator aangestuurd door een 3 port Grimmspeed solenoid, die veel alerter en acurater z'n werk doet dan een OEM.
Robin schreef: 17 jan 2020, 10:39 Skitterend verhaal. Topauto met topspecs.
De motor valt nog wel mee, de meeste tijd is gaan zitten in het onderstel/uitlijning/handling, dat soort dingen. Dat is waar een Evo het van moet hebben. Proflex Evo 3 rollerbearing schokdempers, Ralliart onderstelcomponenten en Ralliart software voor de differentielen maar ook kleine dingen als de bevestigingsrubbers van het huis waar de versnellingspook aan het chassis gemonteerd zit tot aan de rubber bussen in het schakelmechanisme. De bevestigingsrubbers vannhet huis van de versnellingspook zijn standaard shore A30 en vervangen door rubbers met shore A 90 en de rubbers in het schakelmechanisme heb ik vervangen door SKF kogellagertjes en voor het gevoel zit de pook nu echt rechtstreeks in de bak. Enorm direkt en super veel gevoel.
Baboulah schreef: 17 jan 2020, 12:46 Hoe is het turbo gat dan? vind het altijd ultiem gave autos om te zien, maar heb de mijne met een reden wel geteld na 48 uur alweer tekoop staan, werd gek van het turbo gat dat zo een ding volledig standaard al had...
Korte vraag en hier volgt een lang antwoord :)

Bij een standaard motor in een Evo 7 ligt de focus vanuit de fabriek op veel koppel bij lage toeren en een relatief vlotte respons. Dus een kleine turbo (TD05HRA-16G6-9.8T) en bijpassende nokkenassen. Turbogat is daarom vrij beperkt. Een standaard 8 zucht onder de aanpassingen om globaal aan de emissie eisen te voldoen en die motor is gewoon niet plezierig cq. Evo onwaardig.

Toen m'n motor kapot ging op SpaFrancorchamps moet ik iets gaan doen: OF weer met standaard spullen opbouwen en weer kans lopen dat ie kapot gaat OF iets diks gaan bouwen. Ik wilde zoiezo meer koppel en en bredere powerband. Grotere turbo incl aanpassingen geeft wel meer koppel maar wel een smallere powerband en dat wilde ik juist niet.

Ik ben toen gaan zoeken wat voor mij het beste zou zijn. Onder een grotere turbo was niet uit te komen wilde ik (veel) meer koppel en vermogen en wat je dan ook kan doen is het slagvolume vergroten. Dat is gedaan door de slag van de krukas te verlengen met 6mm, lengte van de drijfstang en broing bleven gelijk. Ik heb toen gekozen voor een lichtgewicht gesmede 'knife edged' krukas want de originele was ook kapot. De langere slag heeft wel een negatieve invloed op de zuigersnelheden. Daarom gekozen voor een lichtgewicht zuiger met coating op de hemden om de frictie te verlagen. Door alle componenten zo licht mogelijk te kiezen dus ook dingen als vliegwiel\koppeling poelies ed. is er veel minder massa en is de respons veel vlotter zowel bij acceleren als decelereren. Er zijn motoren met dezelfde slag die probleemloos 9000 tpm draaien, maar dat geloof ik wel.

Dus door het vergrote slagvolume, lichtere componenten, superfinish op delen en andere aansturing van de wastegateactuator zijn de nadelige gevolgen van de grotere turbo redelijk beperkt gebleven. Een ballbearing turbo zou nog kunnen, maar goed. Er kan nog zoveel aan gebeuren :)

Online
TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door TLRS » 17 jan 2020, 14:55

Zo te lezen een doorontwikkeling naar eigen smaak, met een goed plan.. I like that!

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3416
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Booooh » 17 jan 2020, 14:57

Baboulah schreef: 17 jan 2020, 12:46 Hoe is het turbo gat dan? vind het altijd ultiem gave autos om te zien, maar heb de mijne met een reden wel geteld na 48 uur alweer tekoop staan, werd gek van het turbo gat dat zo een ding volledig standaard al had...
Dan heb je niet de juiste gekocht ;) ...

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Baboulah » 17 jan 2020, 15:35

Booooh schreef: 17 jan 2020, 14:57 Dan heb je niet de juiste gekocht ;) ...
Dat dacht ik ook, maar een vriend van me die voor een mitusbishi dealer werkte en veel evo ervaring had gaf aan diezelfde avond nog dat dit normale manier van op pakken was vd motor, Was niet wat ik verwachte gezien alle verhalen altijd over evo's. Had geen zin om er tig duizend tegenaan te gooien dus in de verkoop gedaan meteen :)

Wie weet ooit nog een kans geven, maar dan word het een evo X met de flipper bak erin :)

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Jeffrey026 » 20 jan 2020, 16:41

Heerlijk! Eindelijk weer rijdend. Benieuwd wat deze gaat presteren na afstellen.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Kasteel » 21 jan 2020, 11:33

Netjes Andry!
Baboulah schreef: 17 jan 2020, 15:35
Booooh schreef: 17 jan 2020, 14:57 Dan heb je niet de juiste gekocht ;) ...

Wie weet ooit nog een kans geven, maar dan word het een evo X met de flipper bak erin :)
Die doet me dan weer het minste :)

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Baboulah » 23 jan 2020, 08:53

Kasteel schreef: 21 jan 2020, 11:33 Die doet me dan weer het minste :)
Dat kan, ik vind die juist altijd dik omdat ie echt anders is dan de rest vd evo familie, en ik vind een goede automaat met flippers veel fijner en sportiever rijden dan roeren in een bak...

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Aram » 16 feb 2020, 10:31

Andry schreef: 17 jan 2020, 14:47 De motor valt nog wel mee, de meeste tijd is gaan zitten in het onderstel/uitlijning/handling, dat soort dingen. Dat is waar een Evo het van moet hebben. Proflex Evo 3 rollerbearing schokdempers, Ralliart onderstelcomponenten en Ralliart software voor de differentielen maar ook kleine dingen als de bevestigingsrubbers van het huis waar de versnellingspook aan het chassis gemonteerd zit tot aan de rubber bussen in het schakelmechanisme. De bevestigingsrubbers vannhet huis van de versnellingspook zijn standaard shore A30 en vervangen door rubbers met shore A 90 en de rubbers in het schakelmechanisme heb ik vervangen door SKF kogellagertjes en voor het gevoel zit de pook nu echt rechtstreeks in de bak. Enorm direkt en super veel gevoel.
Hier wil ik wel even met je over babbelen voor mijn auto als je dat goed vind.
Heb je dat allemaal zelf uitgezocht?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Andry » 16 feb 2020, 15:29

Geen probleem Aram!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Andry » 17 feb 2020, 17:39

Laatste tijd rustig aan het inrijden en na 500 km dat hok maar eens laten uitlijnen:

Afbeelding

Het hok heeft jaren stilgestaan en in die tussentijd ben ik zelf toch ook ouder geworden....man wat komt er een takke herrie uit de uitlaat :x

Zoektocht gestart naar de stilste open uitlaat voor dat hok, kom je op bedragen uit van +/- €1K voor een uitlaat van SS304. MIG/MAG lasmachine in de loods, 316L draadje erop en wat Ar en zelf maar wat gaan verzamelen en bakken. Als eerste de mini tussendemper/pijp vervangen, wat al aanzienlijk scheelt in herrie. Maar nog niet naar m'n zin, dus de nieuwe einddemper, buis en bochten zijn besteld en alleen nog pas maken.

Afbeelding

Rechts de middenpijp en minidemper, links de nieuwe demper.

En het past nog ook en hangt rammelvrij.

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort in alle rust rondjes cruisen :)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Mike R32 » 17 feb 2020, 17:57

Gaaf ding hoor. Vind dit persoonlijk veel dikker dan bijvoorbeeld een E46 M3. Zuinig op zijn ze worden schaars.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Aram » 18 feb 2020, 07:49

Heb je de auto zelf uitgelijnd?

Online
Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4923
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Roy RS » 18 feb 2020, 11:50

Gaaf ding zeg! Goeie kleur uitvoering en spec, als ie ooit gaat mij even bellen👍

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Andry » 26 feb 2020, 19:40

Aram schreef: 18 feb 2020, 07:49 Heb je de auto zelf uitgelijnd?
Nee, maar wel laten zetten zoals ik wil. Was ook meer een check, omdat het voorste subframe eronder uit is geweest.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW: dag replica's / EVO: dag Japans plastic

Bericht door Andry » 10 apr 2020, 22:49

Onder de E90 zat bij aanschaf een set Kumho PS91 banden in de maten 235/35 R19 op de vooras en 265/30 R19 op de achteras. Vrij weinig koppel uit de 3.0 lijn 6 motor en brede plakkers is niet echt leuk rijden zeg maar. Daarnaast waren de velgen merkloze replica's en beiden begonnen me enorm te storen en daarom heb ik ze verkocht en een set originele BBS CH-R's van rondom gelijke breedte gekocht en gemonteerd. Rijd net iets prettiger.

Afbeelding

De EVO is 18 jaar oud en de coating op veel plastic interieurdelen was lelijk geworden. De keuze was OF nieuwe delen aanschaffen OF bekleden met stof OF carbon. De Recaro stoelen zijn half stof/half alcantara en daarom besloten de interieurdelen hiermee te gaan bekleden. Aan de hand van een proefstaaltje een paar meter van dat spul en lijm besteld en een halve dag bezig geweest met demonteren > knippen en plakken > en weer monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Minpuntje is nu dat er hele delen zijn bekleed er onder een bepaalde hoek in het daglicht een donkerblauw/paarse gloed tevoorschijn komt en op het kleine staaltje is me dit eerder niet opgevallen. Bij kunstlicht is het van alle hoeken zwart, maar bij daglicht popt het er weer uit. Zittend achter het stuur is het gelukkig zwart en mocht het gaan storen ros ik het er weer uit :wink: Het staat iig nog steeds beter dan die half vergane coating :mrgreen:

Qua remmen heb ik als proef Endless MX72 remblokken gemonteerd, maar dat is absoluut geen succes. Het duurt lang voordat er temperatuur genoeg inzit dat ze goed gaan vertragen en even later zijn ze opeens veel te warm. Goed voor de kliko dus! Een set PFC .11 (opvolger van de 01) remblokken rondom zijn besteld. Weer terug bij het 'oude' merk wat me altijd prima is bevallen. De Reiger schokdempers schuif ik op de lange baan en ga de huidige dempers reviseren.

Aan de E90 en Evo is voor de rest te weinig te doen dus als tijdverdrijf ben ik rustig aan het rondkijken naar een Opel Kadett C Coupe, een restauratie project. De allereerste auto waar ik, weliswaar op schoot, achter het stuur heb gezeten en heb gestuurd. Dat was destijds de auto van m'n ma en naar haar eigen zeggen by far de leukste auto die ze ooit heeft gehad. Die wil ik in smetteloze staat weer bij haar voor de deur zetten, in Limonengrün 303 en uiteraard met de kokosmatten. De net bestelde A klasse verpatst ze maar weer :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Andry op 12 apr 2020, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10402
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: BMW: dag replica's / EVO: dag Japans plastic

Bericht door tomgtr » 10 apr 2020, 23:14

Wat een leuk plan man, succes daarmee en hou ons op de hoogte.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: BMW: dag replica's / EVO: dag Japans plastic

Bericht door RS-Ron » 10 apr 2020, 23:52

Netjes geworden de EVO, is echt een bruut apparaat ! De Bimmer staat er netjes bij, vond de (waren toch Kuhmo’s ?) banden voor mijn doen prima. Maar ik neem ook geen rotonde zoals jij :tooth:

De C-kadett is een gaaf project zeg ! Als ik denk dat ik weet wie hem gaat strakmaken en spuiten komt dat wel goed. Ga je hem helemaal standaard houden of wat subtiele technische upgrades ?

Gr Ron

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW: dag replica's / EVO: dag Japans plastic

Bericht door Peric » 11 apr 2020, 10:40

1 van mijn favoriete carrosserieën, de C-kadett. Als je daar mee begint zeker hier een topic aanmaken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: BMW: dag replica's / EVO: dag Japans plastic

Bericht door Ferdi » 11 apr 2020, 14:15

Stofje staat goed! Breekt eigenlijk wel goed zo met de rest van het dashboard.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW: dag replica's / EVO: dag Japans plastic

Bericht door Andry » 11 apr 2020, 18:01

RS-Ron schreef: 10 apr 2020, 23:52 Netjes geworden de EVO, is echt een bruut apparaat ! De Bimmer staat er netjes bij, vond de (waren toch Kuhmo’s ?) banden voor mijn doen prima. Maar ik neem ook geen rotonde zoals jij :tooth:

De C-kadett is een gaaf project zeg ! Als ik denk dat ik weet wie hem gaat strakmaken en spuiten komt dat wel goed. Ga je hem helemaal standaard houden of wat subtiele technische upgrades ?

Gr Ron
Het zijn Kumho's inderdaad! Kadett gaat in eerste instantie helemaal standaard worden, omdat ik m'n ma erin wil gaan laten rijden. Eventueel later een C20XE erin, maar die kans is niet groot. Als ik ergens vlot moet zijn pak ik de BMW, als ik echt te laat ben pak ik de Evo en als er nog zo'n snel hobbyhok ernaast staat kan ik straks niet meer kiezen :mrgreen:

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW: dag replica's / EVO: dag Japans plastic

Bericht door PeterM » 11 apr 2020, 20:57

Dashboard is netjes geworden, blijft mooi een evo. Leuke plannen ook!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

E90 weer op andere velgen

Bericht door Andry » 01 jun 2020, 14:46

Een tijdje geleden heb ik andere 19" BBS CH's onder de E90 gemonteerd. Staat dik, alleen wat rijd dat slecht.....

De 19" er weer vanaf gehaald en in de schuur geparkeerd en er moest iets anders komen. In het verleden door de oa. de DTM uit de jaren '90 een voorliefde ontwikkeld voor velgen van BBS, dus dat moet er onder. Alleen deze keer een ander model en een normale en gelijke bandenmaat rondom.

De XR is nog niet zo lang op de markt en zie je ook nog weinig. De gok genomen en ongezien besteld, afgelopen week bij Wheelclinic laten monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Als banden nieuwe Michelin PS4's al moet ik zien hoelang deze banden eronder blijven.

Met de Evo heb ik sinds de andere motor erin zit 3000 kilometer gereden, een unicum want in het verleden reed ik ook vaak slechts 100 kilometer per jaar en alleen vlak voor de APK. Dus binnenkort eens laten remappen. Van de Evo is een forged velg van Enkei gescheurd dus deze set ligt inmiddels in de kliko en er zit set standaard flowformed Evo 8 velgen onder. Zijn gewoon 3 kilo lichter per velg...

Zodra de grenzen weer open zijn, zak ik af naar Frankrijk om een redelijk goede '78er Opel C Kadett Coupé te gaan kijken/halen. Aan de hand van een foto of 50 ziet de basis om te restaureren er behoorlijk okay uit :) Wordt hopelijk vervolgd.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Opa » 01 jun 2020, 15:27

Wielen zien er netjes uit, wat bevalt je niet aan de Michelins?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Andry » 01 jun 2020, 19:59

Ron, het karkas is vrij zacht qua opbouw. De auto voel je in alle richtingen vrij veel bewegen op de band. Ik heb al gespeeld met de bandenspanning maar dat gaf maar weinig verbetering. Voor de rest is het een prima band voor zover ik kan beoordelen, alleen totaal geen scherpte en trage reactie op inputs en dat vind ik jammer. Ook banden zijn een kwestie van smaak en deze zijn imo teveel allround en gericht op comfort.

Ik dacht aanvankelijk om niet te gek te doen qua banden: want straatauto en vervolgens heb ik totaal tegen m'n principes in de massa gevolgd. Dat had ik beter niet kunnen doen en had gelijk voor de Michelin Pilot SS/SC2 oid. moeten gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BartMS, BMWDennis, CRZ, Erik-Jan, Estoque, EvdP, frankie, GRzep, Hitz, Jan-BMW-Suzuki, Kasteel, Marc Sierra, Roy RS, Semrush [Bot], Thomasss, Zed240 en 45 gasten