330i G21, E46 M3 —> M3 gaat ook in de verkoop

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31202
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door JP » 18 mei 2021, 01:19

Fijn even de gedachten ergens anders op zetten :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2021, 07:28

Gaaf om te lezen! En dat zijn serieuze kilometers bijna 500 op concentratie en snelheid van een trackday das flink uitgehouden :df: :D

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door PeterM » 18 mei 2021, 09:06

Mark 320iS schreef: 17 mei 2021, 21:43
PeterM schreef: 17 mei 2021, 21:37 Mooi verslag, zo te lezen heb je je goed vermaakt! Rij je nog met de standaard klauwen en schijven?
Ja, CSL schijven en standaardklauwen met staalomvlochten remslangen, ate typ 200 vloeistof en pagid 29rsl blokken. Heb eigenlijk geen zin om 5k uit te geven aan een setje AP's op de vooras... dus ik wil dit graag laten werken.
Zo haal je inderdaad het maximale uit de standaard remmen, volgens mij moet je een heel eind komen. Al zie je wel dat mensen die vrij veel trackdays rijden toch investeren in een BBK. Het blijft wel een systeem met een enkele zuiger. Ik heb zelf geen ervaring met de verschillende systemen en hoe ze aanvoelen.

Tussen een BBK en de standaard calipers, heb je ook nog wel wat zitten, bijvoorbeeld de klauwen waarvan Bram de link poste. Ook worden Porsche klauwen veel gebruikt. Zijn beide klauwen met vier zuigers.

Een AP BBK op alleen de vooras heb je ook wel voor wat minder dan 5K. Iemand in de UK biedt nieuwe AP racing 5000pro calipers samen met gebuikte BTCC schijven en blokken aan voor ongeveer de helft. Maar blijft een boel geld, zolang de standaard klauwen voor jou zelf voldoen zou ik het er ook niet aan uitgeven. Misschien een beetje rekening houden met de lengte van de stints?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Bram » 18 mei 2021, 09:12

Ik kan me zo indenken (al heb ik er geen verstand van of ervaring mee), dat die Megane klauwen nog altijd een klap beter zijn dan de klauwen van de M3 waar 10 jaar ontwikkelingsverschil tussen zit?

Wel interessant om te volgen dit, ik rijd met dezelfde set-up namelijk en na twee opvolgende rondjes Ring moet je echt wel even gaan afkoelen zeg maar :)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Jan Terwolde » 18 mei 2021, 09:29

De megane klauwen zullen vast wel wat verschil maken maar als je echt stappen wil zetten qua warmtehuishouding zal je ook wel grotere schijven moeten denk ik.

@bram, gewoon circuitremblokken en goede remvloeistof er op dan heeft hij echt geen last meer.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Jan Terwolde » 18 mei 2021, 09:36

Mark 320iS schreef: 17 mei 2021, 20:53 Nou, ik heb een heerlijke trackday-week achter de rug.

Vorige week woensdag stonden twee uurtjes Zolder op het programma. Ik had nog wat profiel op de Yokohama A052's voor een paar uurtjes, maar niet voor een hele dag. Idem voor de remschijven en remblokken op de vooras. Dus twee uurtjes geboekt om alles op te rijden... Ik had al vijf jaar niet op Zolder gereden, dus in het begin was het wat zoeken. Toen begon het ook nog flink te regenen, maar ik ben gewoon door blijven rijden en de banden deden het ondanks het weinige profiel wonderwel goed. Toen ik flinke aqua planning kreeg in de stortregen op het rechte stuk ben ik maar even naar binnen gegaan, na 10 minuten naar buiten en toen steeds verder het tempo kunnen opvoeren. Uiteindelijk op een 1.55 uitgekomen, maar daar zit nog heel veel ruimte in. De remmen waren op het einde hélemaal op. Sowieso veel last van fading.

De dag erna even remblokken en schijven verwisselen, tenminste dat dacht ik.... Ik had blijkbaar alles zo ontzettend heet gestookt dat ik de klauwhouders met geen mogelijkheid los kreeg en de stofhoezen helemaal stuk waren. Gelukkig kon ik zaterdag bij Voss Competition terecht en die hebben alles voor me gemonteerd en meteen de voorste remklauwen gereviseerd. Daarna meteen door om de A052's om te wisselen voor de Cup 2's die ik nog had liggen.

Zondag stond een hele dag Spa op het programma. Ook hier heel wisselvallig weer, regen wisselde zich af met en voorzichtig zonnetje. Wel weer een tópdag gehad, uiteindelijk 480km gereden op het circuit. De Cup 2's vielen me wel wat tegen op een natte baan was het écht moeilijk rijden en ook op een vochtige baan was er heel weinig grip. Wel leuk, want ik heb hem in iedere bocht wel dwars gehad... maar het gripniveau viel me echt tegen, de A052's met minder profiel deden het twee dagen ervoor nog een stuk beter. Nog veel gerommeld met bandenspanning (tussen 2.3 en 2.7 warm zoals Michelin voorschrijft), maar met name de grip achter bleef heel beperkt. Uiteindelijk op een niet helemaal droge baan een 2.56 gereden, maar ook daar is nog best wel wat te behalen, met name in bochten als Eau Rouge en Blanchimont, ik was nu toch te bang om van de droge lijn te raken en te spinnen in deze snelle bochten.

Next stop, trackday Nordschleife op 29 juni.

Hieronder nog twee plaatjes, één op Zolder in de regen en die ander op Spa:

Afbeelding

Afbeelding
Heerlijk! Ik wil ook echt een keer naar Spa! Nordschleife is altijd genieten vind ik. Over de michelin cup 2 hoor je veel wisselende verhalen. Zijn die pagid remblokken nog een beetje een tussenstap tussen straat en circuitremblokken?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Jan Terwolde » 18 mei 2021, 09:41

PeterM schreef: 18 mei 2021, 09:06
Mark 320iS schreef: 17 mei 2021, 21:43
PeterM schreef: 17 mei 2021, 21:37 Mooi verslag, zo te lezen heb je je goed vermaakt! Rij je nog met de standaard klauwen en schijven?
Ja, CSL schijven en standaardklauwen met staalomvlochten remslangen, ate typ 200 vloeistof en pagid 29rsl blokken. Heb eigenlijk geen zin om 5k uit te geven aan een setje AP's op de vooras... dus ik wil dit graag laten werken.
Zo haal je inderdaad het maximale uit de standaard remmen, volgens mij moet je een heel eind komen. Al zie je wel dat mensen die vrij veel trackdays rijden toch investeren in een BBK. Het blijft wel een systeem met een enkele zuiger. Ik heb zelf geen ervaring met de verschillende systemen en hoe ze aanvoelen.

Tussen een BBK en de standaard calipers, heb je ook nog wel wat zitten, bijvoorbeeld de klauwen waarvan Bram de link poste. Ook worden Porsche klauwen veel gebruikt. Zijn beide klauwen met vier zuigers.

Een AP BBK op alleen de vooras heb je ook wel voor wat minder dan 5K. Iemand in de UK biedt nieuwe AP racing 5000pro calipers samen met gebuikte BTCC schijven en blokken aan voor ongeveer de helft. Maar blijft een boel geld, zolang de standaard klauwen voor jou zelf voldoen zou ik het er ook niet aan uitgeven. Misschien een beetje rekening houden met de lengte van de stints?
Is het verschil qua kosten van de slijtagedelen(De blokken en schijven) niet veel duurder ook dan? Wel eens gekeken voor een stoptech bbk maar daar waren alleen de schijven al meer als 400,- per stuk (zonder hart zelfs).

Ik heb ook wel zitten kijken naar wat anders voor de 125d (blauwe remklauwen), maar ik kan nog beter 2x zo snel van blokken en schijven wisselen, dan is het nog een stuk goedkoper als overgaan naar de andere remmen en dan hebben we het nog niet eens over een bbk. Zelfde verhaal ook bij de 330i. Eénmalig een investering is prima maar als de verbruiksmaterialen veel duurder worden zou ik het alleen doen als het echt niet anders kan.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door PeterM » 18 mei 2021, 10:15

Jan Terwolde schreef: 18 mei 2021, 09:41
PeterM schreef: 18 mei 2021, 09:06
Mark 320iS schreef: 17 mei 2021, 21:43

Ja, CSL schijven en standaardklauwen met staalomvlochten remslangen, ate typ 200 vloeistof en pagid 29rsl blokken. Heb eigenlijk geen zin om 5k uit te geven aan een setje AP's op de vooras... dus ik wil dit graag laten werken.
Zo haal je inderdaad het maximale uit de standaard remmen, volgens mij moet je een heel eind komen. Al zie je wel dat mensen die vrij veel trackdays rijden toch investeren in een BBK. Het blijft wel een systeem met een enkele zuiger. Ik heb zelf geen ervaring met de verschillende systemen en hoe ze aanvoelen.

Tussen een BBK en de standaard calipers, heb je ook nog wel wat zitten, bijvoorbeeld de klauwen waarvan Bram de link poste. Ook worden Porsche klauwen veel gebruikt. Zijn beide klauwen met vier zuigers.

Een AP BBK op alleen de vooras heb je ook wel voor wat minder dan 5K. Iemand in de UK biedt nieuwe AP racing 5000pro calipers samen met gebuikte BTCC schijven en blokken aan voor ongeveer de helft. Maar blijft een boel geld, zolang de standaard klauwen voor jou zelf voldoen zou ik het er ook niet aan uitgeven. Misschien een beetje rekening houden met de lengte van de stints?
Is het verschil qua kosten van de slijtagedelen(De blokken en schijven) niet veel duurder ook dan? Wel eens gekeken voor een stoptech bbk maar daar waren alleen de schijven al meer als 400,- per stuk (zonder hart zelfs).

Ik heb ook wel zitten kijken naar wat anders voor de 125d (blauwe remklauwen), maar ik kan nog beter 2x zo snel van blokken en schijven wisselen, dan is het nog een stuk goedkoper als overgaan naar de andere remmen en dan hebben we het nog niet eens over een bbk. Zelfde verhaal ook bij de 330i. Eénmalig een investering is prima maar als de verbruiksmaterialen veel duurder worden zou ik het alleen doen als het echt niet anders kan.
Integendeel, het voorbeeld van de setup met de AP racing 5000pro caliper, is juist erg gunstig qua running costs. De gebruikte BTCC schijven biedt hij geloof ik aan voor rond de 80 a 100 pond per set en de blokken voor 70 pond. Het zijn de schijven en blokken die Djessey ook gebruikt. Ik ga zelf ook met die schijven en blokken rijden, juist voor de lage running costs.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Jan Terwolde » 18 mei 2021, 10:56

Hmm dat is niet verkeerd inderdaad dan! Waar aangeschaft?

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door PeterM » 18 mei 2021, 11:13

Is niet bij een webshop/grootbedrijf, maar iemand in de UK die zelf trackdays rijdt in een e46 M3 en daarnaast handelt in ex BTCC slicks/schijven/blokken e.d. Hij stelt dus ook BBK's samen bestaande uit die onderdelen i.c.m. nieuwe AP racing 5000pro klauwen. Je moet eenmalig investeren in een bell waar de schijf op gemonteerd wordt en kan dan relatief goedkoop rijden.

Hij heet Malc Buck, is wel te vinden in de trackstormers Facebook groepen. Ik heb zijn nummer ook wel, mocht je contact met hem zoeken dan kan dat het beste via whatsapp. Stuur maar even een PB mocht je deze willen hebben. Door de brexit komt er tegenwoordig nog wel iets over heen bedenk ik me net.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Mark 320iS » 18 mei 2021, 11:27

Thanks voor alle leuke reacties! Hieronder even een reactie / vraag van mij op jullie posts.
PeterM schreef: 18 mei 2021, 09:06 Een AP BBK op alleen de vooras heb je ook wel voor wat minder dan 5K. Iemand in de UK biedt nieuwe AP racing 5000pro calipers samen met gebuikte BTCC schijven en blokken aan voor ongeveer de helft. Maar blijft een boel geld, zolang de standaard klauwen voor jou zelf voldoen zou ik het er ook niet aan uitgeven. Misschien een beetje rekening houden met de lengte van de stints?
Heb je een linkje of naam? Er zit hier vlak over de grens ook iemand dit dit aanbied voor ongeveer EUR 3.400,-
Bram schreef: 18 mei 2021, 09:12 Ik kan me zo indenken (al heb ik er geen verstand van of ervaring mee), dat die Megane klauwen nog altijd een klap beter zijn dan de klauwen van de M3 waar 10 jaar ontwikkelingsverschil tussen zit?

Wel interessant om te volgen dit, ik rijd met dezelfde set-up namelijk en na twee opvolgende rondjes Ring moet je echt wel even gaan afkoelen zeg maar :)
Ik heb zelf het gevoel (kan ik dus absoluut niet onderbouwen), dat de oem klauwen van een Renault Megane nooit een gigantische upgrade kunnen zijn. De Duitsers die veel op de ring of Hockenheim rijden gebruiken deze setup volgens mij ook nooit. Idem voor de bekende performance upgrade. Volgens mij zijn dit aanpassingen die er vooral leuk uitzien, maar niet heel veel brengen.

Verder ben ik er 100% van overtuigd dat jij met jouw onderstel en banden echt met de standaard schijven en klauwen uit de voeten kunt. Neem de setup die ik heb en je kunt uitstekend remmen, zéker op de ring. Ook op Spa zou dit prima moeten werken. Je moet wel durven remmen, dus zo hard en kort mogelijk als je kan. Niet zacht en slepend dus.
Jan Terwolde schreef: 18 mei 2021, 09:36 Zijn die pagid remblokken nog een beetje een tussenstap tussen straat en circuitremblokken?
Thanks! Nee de Pagid blokken zijn wel echt circuitblokken. Doen het ook prima op straat hoor, piepen alleen een beetje. Maar iets minder dan de PFC's (01 of 08, weet ik niet meer) die ik hiervoor hard. PFC's lekken wel iets meer te bijten, maar ik vind het moeilijk vergelijken omdat ik toen met straatbanden reed en dus minder hard remde.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door PeterM » 18 mei 2021, 11:56

Zie een berichtje eerder voor info m.b.t. de persoon die de BBK aanbiedt.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Mark 320iS » 18 mei 2021, 12:16

Thanks! Ik zag het nadat ik gepost had.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Bram » 18 mei 2021, 12:31

Mark 320iS schreef: 18 mei 2021, 11:27
Bram schreef: 18 mei 2021, 09:12 Ik kan me zo indenken (al heb ik er geen verstand van of ervaring mee), dat die Megane klauwen nog altijd een klap beter zijn dan de klauwen van de M3 waar 10 jaar ontwikkelingsverschil tussen zit?

Wel interessant om te volgen dit, ik rijd met dezelfde set-up namelijk en na twee opvolgende rondjes Ring moet je echt wel even gaan afkoelen zeg maar :)
Ik heb zelf het gevoel (kan ik dus absoluut niet onderbouwen), dat de oem klauwen van een Renault Megane nooit een gigantische upgrade kunnen zijn. De Duitsers die veel op de ring of Hockenheim rijden gebruiken deze setup volgens mij ook nooit. Idem voor de bekende performance upgrade. Volgens mij zijn dit aanpassingen die er vooral leuk uitzien, maar niet heel veel brengen.

Verder ben ik er 100% van overtuigd dat jij met jouw onderstel en banden echt met de standaard schijven en klauwen uit de voeten kunt. Neem de setup die ik heb en je kunt uitstekend remmen, zéker op de ring. Ook op Spa zou dit prima moeten werken. Je moet wel durven remmen, dus zo hard en kort mogelijk als je kan. Niet zacht en slepend dus.

Ik rijd ook me de CSL schijven, betere remolie en stalen remleidingen rond, echter nog wel met de standaard blokken :)

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Mark 320iS » 18 mei 2021, 15:59

Dan zou ik eens Hawk HP+ proberen, dat zit er een beetje tussenin. Jesper heeft die zondag op Spa gebruikt en dat ging eigenlijk heel goed.

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Kadett » 18 mei 2021, 16:50

Bram schreef: 18 mei 2021, 09:12 Ik kan me zo indenken (al heb ik er geen verstand van of ervaring mee), dat die Megane klauwen nog altijd een klap beter zijn dan de klauwen van de M3 waar 10 jaar ontwikkelingsverschil tussen zit?

Wel interessant om te volgen dit, ik rijd met dezelfde set-up namelijk en na twee opvolgende rondjes Ring moet je echt wel even gaan afkoelen zeg maar :)
Megane 3 RS weegt standaard 120kg minder en heeft 60 pk minder dan de M3. Dus in feite zullen die remmen, ook al is de auto zelf 10 jaar jonger, niet berekend zijn op M3 geweld.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Jesper » 18 mei 2021, 18:39

Mark 320iS schreef: 18 mei 2021, 15:59 Dan zou ik eens Hawk HP+ proberen, dat zit er een beetje tussenin. Jesper heeft die zondag op Spa gebruikt en dat ging eigenlijk heel goed.
Remmen doen ze inderdaad prima, geen klagen over op spa in ieder geval! Wat ik op straat wel vervelend vind is het extreme piepen en klapperen als je vooruit/achteruit rijd (meer echte circuit blokken doen beide minder). Dus ondanks dat ze prima remmen zal ik de volgende keer toch eens wat anders gaan proberen. Maar als 't geklapper en gepiep je niet interesseert op straat dan zeker een hele goede optie.

Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Eric Z » 18 mei 2021, 19:04

Piepen doen ze wel een beetje ja maar ook veel remstof.

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door mark323ti » 18 mei 2021, 20:57

Mooi Mark. Goed om de gedachten een beetje te verzetten.

Uiteindelijk ben ik zelf niet gegaan. Weersvoorspellingen waren mij te slecht. Net een gloednieuw setje Toyo R888R eronder gezet. En die zijn echt gevaarlijk in natte omstandigheden.

Ik heb me aangemeld voor 17 juni voor nieuwe poging op Spa.

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door mark323ti » 18 mei 2021, 20:59

Wat is eigenlijk een goede regen circuit band?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Marc Sierra » 18 mei 2021, 23:08

In England verkoopt Reyland ook mooie AP setjes voor de E46. De meeste liggen rond de 2000 pond: http://www.reyland.co.uk/e46-front/

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Jan Terwolde » 19 mei 2021, 09:28

mark323ti schreef: 18 mei 2021, 20:59 Wat is eigenlijk een goede regen circuit band?
Iedere fatsoenlijke wegband. NS2r deden het ook goed en werken ook als het opdroogt, al heb ik ze niet meer geprobeerd na de compoundwijziging.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4099
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Philipoo » 19 mei 2021, 09:41

mark323ti schreef: 18 mei 2021, 20:59 Wat is eigenlijk een goede regen circuit band?
Michelin PS4S

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Arstey » 20 mei 2021, 12:54

https://www.iemotorsport.com/product-ca ... rake-kits/

ook hele mooie wilwood set voor E46

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 330i G21 & E46 M3

Bericht door Mark 320iS » 23 mei 2021, 14:23

Ik kreeg via de fotograaf nog een paar leuke foto's van Spa vorige week. Dus bij deze nog een beetje zelfbevlekking :-)

Driftend uit de Bus stop:
df1.jpg
df1.jpg (97.41 KiB) 827 keer bekeken
Klein beetje overstuur in Bruxelles:
df2.jpg
df2.jpg (96.19 KiB) 827 keer bekeken
In de pits:
df3.jpg
df3.jpg (678.53 KiB) 827 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten