Golf 2 16v: 9A & ITBs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 06 sep 2010, 19:50

Enige tijd geleden hebben mijn vriendin en ik dan eindelijk ook eens een tracktooltje aangeschaft. Via via bij deze auto uitgekomen en eigenlijk wilde ik hem direct al hebben. Toen Lisette ook mee ging kijken hebben we hem ook direct gekocht.

Eigenlijk ben ik helemaal geen fan van Golfjes, maar na enkele jaren blijkt toch maar weer "if you can't beat them, join them!" :D

Afbeelding

Deze Golf sprak mij aan omdat hij voor een leuke prijs te koop stond en al redelijk ver afgebouwd was. Smaken verschillen altijd, maar de belangrijkste onderdelen die erop zitten zijn gewoon goed. Helemaal naar persoonlijke wensen aanpassen doen we zodra we een beetje met de auto om kunnen gaan.

Het is een Golf 2 GTI 16V uit 1986. Dit wil zeggen dat hij volgend jaar in NL oldtimer wordt :)
De auto is gestript, voorzien van een simpele rolkooi, 2 kuipstoelen, sportstuur, KW onderstel, antiroll kit, wat grotere remmetjes, macrolon ramen achter en niet te vergeten een enorme sjakenbumper, embleemloze grill, eenarmige ruitenwisser en natuurlijk heldere koplampen en achterlichten.
Van mij had de opsmuk niet gehoeven maar "it's all in the package" :D
De motor is voorzien van multipoint injectie, wat het vermogen weer enigszins liet stijgen. Rondom zijn de plastic sierlijsten verwijderd en de voorschermen zijn netjes uitgeklopt om de wielen meer ruimte te geven. Ook is de auto in Porsche-metallic groen overgespoten, maar helaas laat de verf hier en daar al los. Voor mij niet zo'n probleem, de auto roest nergens en tegen de tijd dat we er echt mee kunnen rijden (en nog geen schade oid hebben) kijken we wel wat we met die plekken doen. De auto wordt binnen gestald dus dat scheelt ook weer.

Afbeelding

Na de aankoop hebben we de stickers verwijderd, de bumper gedemonteerd omdat hij anders niet fatsoenlijk de brug op kon, de vloerbedekking (wat er van over was) eruit gehaald, de elektronica weer op orde gebracht (enorme brasboel) en nog een heleboel andere kleine dingen.

Afbeelding

Afgelopen weekend heb ik de kachel gemonteerd. Alleen het oude kachelhuis met radiator was nog aanwezig (wel uitgebouwd), maar het kachelhuis was kapot. Daarom maar via marktplaats een complete kachelset overgekocht met behuizing, radiateur, aanjager,buizen etc. Na de rolkooi aan de voorzijde te hebben uitgebouwd en het dashboard met maarliefst 4 schroeven los te hebben gehaald ging de kachel er vrij makkelijk in door het dashboard iets omhoog te tillen. Nog voor de montage even de ventilator getest en deze werkt perfect op alle 3 de standen, dus de voorschakelweerstand is ook niet kapot.
Ook nog wat isolatie die tegen de firewall zat verwijderd met plamuurmes en verfafbrander, scheelt weer (minimaal) gewicht. Belangrijkste is natuurlijk dat het 'later' niet meer hoeft te gebeuren.

Afbeelding

Hierna de ruitenwisser weer terug gemonteerd, hiervan was het stangetje afgebroken en daarom enige tijd geleden al uitgebouwd.
Ondertussen ook nog het sleepoog fel rood gespoten, ziet er grappig uit en deze moet nu eenmaal opvallen vind ik.

Binnenkort komen DMSB-spec stoelframes op de vloer met daarop de kuipstoelen. De frames zijn al klaar, de bodem van de auto heb ik afgelopen weekend ook voorbereid. De originele stoelbevestiging aan de voorzijde zit op een tunneltje dat dwars loopt, dit is ca 6 cm hoog en daarom dus verwijderd.
Het was een enorme klote klus om alle puntlassen uit te boren, ondanks dat ik hiervoor een speciaal boortje had. Aan de passagierskant heeft mijn grote vriend de haakse slijper daarom even meegeholpen, wat een boel tijd scheelde. Nu rest aan die kant ook nog de overgebleven 'strips' van het tunneltje verwijderen, en dan kunnen de gaatjes die zijn ontstaan in de bodem weer dicht. Vervolgens worden de stoelframes in de auto gelast, met aan de linkerkant een schuifrails en rechts komt de stoel zo laag mogelijk op de grond.
Met de stoelen worden ook de 3" 5-punts gordels gemonteerd.

Als dit is gebeurt is de auto na een grote beurt en hermontage van de rolkooi weer zo'n beetje klaar voor gebruik.
Liefst wil ik ook nog de geluidssterkte en de CO2 uitstoot meten, ivm circuit-eisen en natuurlijk de APK.

Na de winter maken we hem klaar om geimporteerd te worden. Het is namelijk ook de bedoeling met de auto op straat (de Ring) te kunnen rijden en ook voor de GLP is een auto met (Duits) kenteken verplicht.
Uiteraard is er nog een enorme wishlist met dingen die in de toekomst moet gaan gebeuren, zoals:
- accu naar achteren
- elektronica vernieuwen
- radio :D
- snelsluit pins op de motorkap
- Alle bitumenplaten verwijderen
- rolkooi uitbreiden
- carbon deurpanelen
- kickboards
- extra set velgen met semi's, later voor slicks
- on-board camera
etc.

De planning is om 26 oktober naar Mettet te gaan voor de showdown :Y)
Laatst gewijzigd door daNpy op 10 mei 2021, 17:46, 15 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Sjakengolf

Bericht door Niels » 06 sep 2010, 21:15

Leuk speelgoed :wink: Het multipoint injectie verhaal snap ik niet zo goed. Als het originele KR blok er nog in ligt dan is het sowiezo multipoint alleen de vraag is of het nog origineel mechanisch K-jetronic of de latere KE-jetronic is. De KE zou je nog kunnen chippen maar eigenlijk loopt een KR-tje al rap zat om lol te hebben :df:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Sjakengolf

Bericht door Petrolhead Tom » 06 sep 2010, 21:21

Gaaf man!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf

Bericht door daNpy » 06 sep 2010, 21:22

Het is idd een KR blok wat onder handen is genomen door Roma. Ik ken het blok verder ook niet goed om te zeggen wat er exáct aan gewijzigd is :)

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Sjakengolf

Bericht door RobS » 07 sep 2010, 09:13

Mooi Danny! Ga je veel plezier van hebben, wanneer komt het xxx kenteken? :P

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf

Bericht door daNpy » 07 sep 2010, 09:47

Zodra de RDW daar aan toe is :turtle:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf

Bericht door daNpy » 02 okt 2010, 19:51

Na veel pas, meet en laswerk zittten de stoelframes erin *O*

Afbeelding

Afbeelding

Eerst de bestuurderskant gedaan. Helaas bleken de nieuwe schuifframes te kort, dus de oude aan deze zijde gemonteerd. De nieuwe gaan terug naar Sandtler want zo heb ik er dus niets aan. Om een of andere reden zijn de nieuwe korter dan de oude, en daar zijn we vanuit gegaan met het maken van de frames.

Afbeelding

Ook de bijrijderskant erin gelast en in de primer gezet. Het ziet er nog niet 100% netjes uit maar dat komt zodra de binnenkant helemaal aangepakt wordt.
Morgen eerst de vloeistoffen wisselen en remmerij contorleren, daarna gaan we een rondje maken. Hopelijk hebben ook tijd om even wat vrienden die nu bij de Ring zijn te bezoeken :)
Ben iig erg blij dat de stoelen erin kunnen, was een flinke klus maar het zit er nu ook gewoon erg goed in :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf

Bericht door daNpy » 04 okt 2010, 20:03

Zo gisteren de eerste proefrit gemaakt!!
Voor de allereerste keer dus ook zélf met de auto gereden :mrgreen:

Eerst nog de gordels erin gemaakt, de rolkooi e.d. weer terug gemonteerd en toen op de brug gezet.
Daar de olie vervangen voor Motul V300, KVS afgetapt en de kachelslangen aangesloten, het benzine filter vervangen, KVS weer volgegooid en de remvloeistof vervangen (Castrol). Na warmlopen en vloeistofcontrole ook de bumper gemonteerd en naar de wasstraat gereden, want er lag echt een dikke laag stof op :roll:
Hier bleek dat hij ook niet helemaal waterdicht is, her en der een miniem plasje water op de bodem.
Ook de binnenkant uigezogen want dat lag allemaal nog volslijpsel. Op de weg er naartoe geconstateerd dat de km-teller het niet deed dus die meteen even aangesloten. Kon ik zo bij :mrgreen:

Daarna lekker een stuk gereden en ook vast getankt, want de benzine die erin zit kan al aardig oud zijn. Uiteraard volgegooid met Shell V-Power Racing 8)
Toen de ronde afgemaakt en weer naar onze hal. Ca 75 km gereden.

Meteen een hoop dingen tegengekomen die nog moeten gebeuren:
- ogen voor 6pts gordels moeten nog aan de frames gelast worden
- stuur staat een beetje scheef, auto uit laten lijnen
- bestuurdersstoel nog 1 notch hoger zetten aan de voorzijde
- gordels bijrijder afstellen
- km-teller controleren, deze wijkt volgens ons 30km/u af (naar boven :bag: )
- luchtfilter schoon maken
- knippers aan de voorkant eens checken, zijn wel aangesloten maar knipperen niet mee
- dashboard verlichting maken, is kapot/niet aanwezig of sjonnieblauw (dus nauwelijks zichtbaar)
- overige verlichting ook meteen even controleren
- onderplaten voor de rolkooi-A stijlen en B-stijlen maken, zit nu met grote ringen en daar ben ik niet kapot van.

Ook vrees ik dat ik nog een dB-killer moet maken, de uitlaat is niet erg luid (toegestaan op de Ring/TF iig), maar hij klinkt toch wel behoorlijk en ik wil problemen voorkomen. Hier gaan we op het werk eens mee aan de gang :angel:

Al met al erg blij dat de auto rijd, en nog meer zin in Mettet en de Ring met DF!! :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door daNpy » 27 okt 2010, 22:18

Zo, de shakedown gisteren gehad op Mettet, deze avond stond hij al op de brug voor de operatie.

Koppeling kapot, heel stuk van de plaat afge'broken'. De bak ligt er nu onderuit.
Hierbij meteen de volgende dingen opgevallen:

- hij is niet waterdicht (staat nu buiten :bag: )
- de remblokken voor zijn op/versleten/afgeragd, vandaar zo weinig rempower :roll:
- Stabistang rubbers zijn ook aan vervanging toe (of Powerflex)
- Motorsteunrubbers hebben hun beste tijd ook gehad
- M7 boutje kwijt van de km-teller kabel (zat een M6 ingedraaid)

en nog tal van andere kleine dingen.
De koppeling wordt vervangen door een versterkte van Sachs Motorsport (kans is aanwezig dat die er ook in zat).
Daarna eens even kijken wat we met de rest doen, alles wat vervangen wordt, wordt vervangen voor gelijkwaardig of beter, maar de portemonnee is natuurlijk ook niet oneindig diep.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door Aernoudt » 28 okt 2010, 10:38

Nuttige shakedown zo te lezen... Nog wel wat leuke rondjes kunnen maken en lol gehad?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door daNpy » 28 okt 2010, 11:44

Ja zeker weten, zie het Mettet topic daar heb ik een verslagje in gezet van de dag :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door daNpy » 28 okt 2010, 19:17

Fotootje van Mettet:

Afbeelding

De koppeling:

Afbeelding

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door Arjan B » 28 okt 2010, 21:41

Die is inderdaad gesneuveld.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door GTRene » 28 okt 2010, 21:45

sodekneiter...die koppeling lijkt of er heel wat anders aan de hand is dan versleten volgens normaal patroon...das toch niet normaal? heb ik nog nooit gezien, je zou bijna zeggen dat dat door wat anders komt :hmmm:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door G Kolkman » 28 okt 2010, 21:56

Was dit recentelijk nog een nieuwe koppeling of 'gewoon' ouderdom?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door daNpy » 14 nov 2010, 21:11

Ik heb geen idee hoe oud de koppeling is, de auto heeft als het goed is tussen de 2 en 3 jaar stilgestaan voor hij weereens uit werd gelaten op Mettet.

De nieuwe spullen zijn inmiddels binnen (en de portemonnee leeg), deze week zal de koppeling wel weer gemonteerd worden :)

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door Downforce Dennis » 14 nov 2010, 23:02

Je hebt toch ook een nieuw drukgroepje erbij besteld mag ik hopen? Wat mij gelijk opvalt is de roest op de plaat zelf. Althans, het gebrek ervan op de linkse helft van de schijf. Kan erop duiden dat de krukaskeerring of ingaande as van de bak lichtjes lekt. Motorolie/bakolie drenkt dan in het frictiemateriaal en maakt het broos. Slijtagepatroon op het deel met roest lijkt me ook mooier dan dat zonder roest. Roest lijkt me normaal bij 3 jaar stilstand, geen roest niet :)
Bij dit soort situaties lijkt het me ook altijd verstandig om de slave cilinder te vervangen en het systeem vanaf de master tot de slave even te flushen. Na 3 jaar stilstand kan je jezelf een hoop gehannes besparen door ff preventief kleine dingetjes te controleren/spoelen/vervangen.

Bouten van remklauw naar fusee lijkt me bijvoorbeeld nog zoiets wat ik zou vervangen. Roest werkt niet meer zoals een normaal metaal bij warmte, kan tot gevolg hebben dat je de bouten zo afbreekt tijdens wisselen van remblokken @ circuit en je zo buiten strijd zet.

zo, ff my 2 cts :beer: Have fun! :df:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door TurboClouseau » 14 nov 2010, 23:07

Mooi project 8)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door daNpy » 15 nov 2010, 10:42

Bedankt voor je input Dennis :)
De kopppelingsplaat én drukgroep worden uiteraard beide vervangen, zoals ik al zei door een Sachs Motorsport uitvoering (niet via de reguliere handel te verkrijgen ;))

De remmen moet ik inderdaad nog eens goed nakijken. Er komen Carbopads op en de huidige afgebrokkelde blokken worden weer naar Carbopads gestuurd om opnieuw gebakken te worden. Omdat we toch winterpauze hebben kan ik alles netjes schoonmaken en wat nodig is vervangen.

Ik heb al een doos met kleinmateriaal in de vorm van stabirubbers, schakelstang eindstukken en begeleidingsrubber, koppelingsdelen en div boutjes en moeten.
Als we deze week de koppeling weer in gaan bouwen zal ik direct wat foto's maken om het topic wat op te fleuren :D

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door daNpy » 18 nov 2010, 21:50

Gisteravond hebben we de versnellingsbak schoongemaakt, zodat we deze vandaag weer konden monteren.
Helaas ging alles niet zoals gepland.....

Afbeelding

Afbeelding

De versnellingsbak zonder 24 jaar aan vuiligheid :)

De te monteren nieuwe koppeling en drukgroep:

Afbeelding

Vandaag begonnen met de randzaken nog even te demonteren en schoon te maken. Flink met de staalborstel eroverheen, gevolgd door remmenreiniger en een doek doet echt wonderen. Letters worden weer zichtbaar en het metaal gaat weer glanzen. Het ziet er dan weer bijna als nieuw uit :)
Ook zit hier en daar een nieuw rubbertje en is alles wat draait of beweegt weer ingevet.
Vervolgens hebben de drukgroep gemonteerd:

Afbeelding

Bij deze drukgroep zijn de veren veel sterker en ook is het montagepunt van de veren steviger.
Hierna de koppeling erin gezet, het vliegwiel erop en de koppeling op het oog in het midden gezet.

Afbeelding

Daarna kwam het zwaardere gedeelte: de versnellingsbak er tegen monteren. Na drie keer proberen en controleren of de koppeling wel goed in het midden zat hebben we het vliegwiel gedemonteerd en de koppelingsplaat eens geprobeerd over de as te schuiven. Dat ging dus niet, de splines waren anders. Blijkbaar is toch de verkeerde koppelingsplaat besteld/geleverd. Toen was het snel "feierabend", na de assen, wielen enz weer terug gemonteerd te hebben kon alles weer naar buiten en gaan we maandag weer verder :thumbup:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door daNpy » 22 nov 2010, 22:32

Zo, de Golf rijdt weer :)
Vandaag de nieuwe koppeling binnen gekregen, dus na het werk gelijk de koppeling + vliegwiel op de motor, versnellingsbak opgetild en binnen enkele secondes zat hij ertegen. Scheelt best wel een hoop gekloot met een zware bak boven je hoofd als het gewoon past :X

Daarna alles weer netjes gemonteerd en aangesloten, bouten voorzien van een likje vet, versnellingspook afgesteld en ook de stabirubbers vernieuwd en hier en daar wat boutjes en moertjes vervangen. Vervolgens het gebrek aan remlichten nog eens uitgezocht; bleek een zekering met corrosie te zijn :')
Gelukkig erg simpel te verhelpen.
Omdat we nog wat tijd overhadden (:+) gelijk ook even het sleepoog verplaatst zodat hij netjes in het gat van de bumper zit en niet er schuin achter.

De to-do lijst heeft zich weer uitgebreid met;
- sleepoog verven tegen roest
- koppelingskabel vervangen
- versnellingsbak ontluchting bestellen en monteren
- Motorsteun RA vervangen voor een verstevigde
- auto laten uitlijnen

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door ///Joost » 23 nov 2010, 04:47

Leuk topic om te lezen! Grappig dat alle gebakjes die vroeger als sjonnie afgedaan werden nu weer youngtimers worden. Zo'n circuit auto bouwen is ook nog een wens van mij om dat ooit eens te doen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Sjakengolf: Shakedown @ Mettet!!

Bericht door Niels » 23 nov 2010, 10:57

Ik zou wel ff een bak op reserve nemen :wink: Het diff wordt met klinknagels bij elkaar gehouden en die begeven het nog wel eens onder belasting. Meestal kost je dat de hele bak..... Bij die van mij heb ik ze destijds laten vervangen door bouten aangezien dat wel goed gaat. Je moet de klinken dan eerst uitboren:

Afbeelding

Maar niet voordat je helaas de hele bak uit elkaar moet draaien:

Afbeelding

Een bak op reserve is goedkoper maar tijdens een trackday moeten opgeven is ook niet voordelig natuurlijk :hmmm:

De rest van het revisie project: http://picasaweb.google.com/uwepics/VR6#" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door daNpy » 06 dec 2010, 21:30

In ons motorsport team zijn nov wel wat zaken in omloop. Ook weet ik nog iemand die ze op voorraad heeft liggen :) Toch bedankt voor de input!!

De Golf rijdt weer. Maar wat een drama :evil:

Ergens vorige week wilde ik 's avonds de Golf naar een maat van me brengen. Missie gefaald, want hij wilde niet starten, ondanks 2 accu's, 2 boosters en noem maar op. Ook kwam er op een gegeven moment wat rook onder het dash uit, dus dat vereiste beter onderzoek.

Afgelopen zaterdag dus in alle rust de herkansing.
Alles klaargezet, met de Stringo naar buiten (Stringo pakt de auto bij de wielen en dan kun je hem besturen, zit een sterke motor in en uiteraard een stuur (arm) die 180gr. kan draaien).
Ik dacht ik duw hem wel even uit het vak, dan pak ik hem daarna met de Stringo, want die past er voor niet onder en achter nét wel.
Doek en sneeuw eraf gehaald, deur open en duwen maar... geen beweging in te krijgen. Handrem los, uit de versnelling... nee he remklauw vastgevroren :evil: :evil:

Toen maar geprobeerd of ik hem toch niet kon starten, hij had immers al eens gelopen met deze startmotor. Wilde niet, spanning enz was wil goed, ook met booster niet.
Kabels doorgemeten, 0,2ohm, dus goed.
Toen maar geprobeerd met de steeksleutel op de startmotor zodat hij niet via het contact hoefde te schakelen. 1x sloeg hij bijna aan.
Na nog wat geklooi zag ik ineens waar de rook van de vorige keer vandaan kwam. Een kabel naar de ruitenwisser was (weer) weg aan het smeulen :bag: :bag:
Getracht de stekker eruit te krijgen maar dat ging niet. Die zat er al keurig in gesmolten.

Toen was ik het zat en heb de heftruck + sleepkabel gepakt en de Golf naar binnen getrokken. Stukje voor stukje, want ik was alleen en moest telkens het stuur bij draaien, en natuurlijk zorgen dat de heftruck niet vast kwam te staan in de sneeuw. Uiteindelijk binnen in korte tijd de startmotor vervangen. Dit is nog wel tricky want de startmotor zit vast met/aan de voorste motorsteun.

Hierna de ruitenwisser motor gedemonteerd en de kabel afgeknipt. Dat moet toch eerst uitgezocht worden en zoals het er nu naar uit ziet moeten sowieso álle kabels vervangen worden :{
Het stikt nog steeds van afgeknipte kabels, opgerolde kabels, extra kabels overal kris-kras doorheen dus dat wordt nog een "leuke" klus.

Nadat deze kabels ook veilig waren weggelegd was het grote moment daar:
Contactsleutel omdraaien; direct lopen.
Die 'nieuwe' of gereviseerde startmotor uit 2007 kan ik dus weer terug gaan brengen want die is naar de kl#te.

Daarna samen met mn maat naar zijn garage gereden waar de Golf vanaf nu binnen kan staan voor de operatie.

De kabel die is weggesmolten is de bruine massa kabel van de ruitenwisser. Deze smeulde alleen tijdens het (trachten te) draaien van de startmotor. Il snap er echt helemaal niets van waarom juist díe draad een hoge stroom krijgt te verwerken tijdens het starten van de motor.

Plaatje

Normaal draait een startmotor een weinig seconden om de motor een keer aan te zwiepen. Bij de defecte startmotor heb ik het starten wat langer aangehouden om te proberen of de startmotor hem misschien toch rond kreeg (in eerste instantie denk je aan een lege batterij). Maar dan nog snap ik de relatie met de ruitenwisser niet....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door GTRene » 06 dec 2010, 22:14

handrem en in versnelling?

handrem is swinters uit den boze, zoveel mogelijk alleen versnelling of je moet wel heel erg schuin staan :mrgreen:

parkeren gewoon altijd in de eerste versnelling. :thumbup:

eneuh wel pech zeg, lekker sluiting en kabels...met dit weer zijn die ook lekker stug :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frankie, Gijzert, GRzep, Jan-BMW-Suzuki, Marc Sierra, Martijn_bmw, maurizio en 117 gasten