Golf 2 16v: 9A & ITBs
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Na lange tijd weer een update.
Afgelopen zaterdag op de dyno geweest. Een whopping 139pk en 160Nm kwamen eruit. Dat is minder piek-koppel als in maart 2013 en 4pk meer. Uiteindelijk was dit wel te verwachten, de poelie is te klein berekend en daarom doet de compressor nu mee om zijn eigen verliezen weg te poetsen.
Over de gehele lijn is de koppelkromme wat gestegen maar minder dan 10Nm, en het aantal pk's dus met 4 toegenomen maar wel 1000rpm later. Plotjes volgen nog.
Zondags naar Assen, samen met Jos_br. Erg gezellig, alleen kon ik om 15:00u stoppen met motorschade
Het was natuurlijk heerlijk weer en daarmee ook vrij druk op Assen. Misschien wel de drukste trackday die ik daar heb meegemaakt. Desondanks heb ik in de sessies die ik heb gereden niet veel last gehad van het andere verkeer. De flink tragere driving-school-Aygo's en -BMWs kon ik aardig voorbij dus dat zorgde niet voor veel oponthoud. Andere deelnemers waren weer een stuk sneller en haalden mij vlotjes in. Met de rest weinig moeite gehad, als je zo'n beetje even hard gaat zie je elkaar niet vaak
Ook stonden er zeer veel in de pits.
Ik was eigenlijk redelijk lekker onderweg toen ik vlak voor de ingang van de pitstraat op het gas ging en een bijgeluid hoorde. Ik kon het niet plaatsen en ben direct de pitstraat in gegaan. Goed gekeken wat er loos kon zijn en de auto even laten koelen.
Voorzichtig nogmaals de baan op en bij 4000+rpm klonk weer het bijgeluid. Direct weer terug naar de pits en volgens een monteur van Jos waren het drijfstanglager(s). Dat was dus einde verhaal.
Komende winter gaat het onderblok open voor een revisie. Ik ben bezig me offertes opvragen voor honen, overmaat zuigers, natuurlijk complete nieuwe lagers, oliepomp met meer opbrengst, carterpan met schotten van Schrick en een "schwallenblech" tegen omhoog klotsende en schuimende olie. Daarbij nog een oliekoeler en ik wil eigenlijk betrouwbare oliedruk en -temperatuur meters in het dashboard hebben. We zullen wel zien wat er van komt
Hier in ieder geval een filmpje waar ik lang achter een 325i Ooperon cup auto kon blijven hangen.
Ook deze auto is uitgevallen met motorschade (waarschijnlijk klep tegen zuiger, blok draaide niet meer). De coureur was niet heel ervaren, want het is niet dat ik na 2 jaar niet rijden plotseling 50pk sterkere auto's op magische wijze kan bijhouden
Afgelopen zaterdag op de dyno geweest. Een whopping 139pk en 160Nm kwamen eruit. Dat is minder piek-koppel als in maart 2013 en 4pk meer. Uiteindelijk was dit wel te verwachten, de poelie is te klein berekend en daarom doet de compressor nu mee om zijn eigen verliezen weg te poetsen.
Over de gehele lijn is de koppelkromme wat gestegen maar minder dan 10Nm, en het aantal pk's dus met 4 toegenomen maar wel 1000rpm later. Plotjes volgen nog.
Zondags naar Assen, samen met Jos_br. Erg gezellig, alleen kon ik om 15:00u stoppen met motorschade
Het was natuurlijk heerlijk weer en daarmee ook vrij druk op Assen. Misschien wel de drukste trackday die ik daar heb meegemaakt. Desondanks heb ik in de sessies die ik heb gereden niet veel last gehad van het andere verkeer. De flink tragere driving-school-Aygo's en -BMWs kon ik aardig voorbij dus dat zorgde niet voor veel oponthoud. Andere deelnemers waren weer een stuk sneller en haalden mij vlotjes in. Met de rest weinig moeite gehad, als je zo'n beetje even hard gaat zie je elkaar niet vaak
Ook stonden er zeer veel in de pits.
Ik was eigenlijk redelijk lekker onderweg toen ik vlak voor de ingang van de pitstraat op het gas ging en een bijgeluid hoorde. Ik kon het niet plaatsen en ben direct de pitstraat in gegaan. Goed gekeken wat er loos kon zijn en de auto even laten koelen.
Voorzichtig nogmaals de baan op en bij 4000+rpm klonk weer het bijgeluid. Direct weer terug naar de pits en volgens een monteur van Jos waren het drijfstanglager(s). Dat was dus einde verhaal.
Komende winter gaat het onderblok open voor een revisie. Ik ben bezig me offertes opvragen voor honen, overmaat zuigers, natuurlijk complete nieuwe lagers, oliepomp met meer opbrengst, carterpan met schotten van Schrick en een "schwallenblech" tegen omhoog klotsende en schuimende olie. Daarbij nog een oliekoeler en ik wil eigenlijk betrouwbare oliedruk en -temperatuur meters in het dashboard hebben. We zullen wel zien wat er van komt
Hier in ieder geval een filmpje waar ik lang achter een 325i Ooperon cup auto kon blijven hangen.
Ook deze auto is uitgevallen met motorschade (waarschijnlijk klep tegen zuiger, blok draaide niet meer). De coureur was niet heel ervaren, want het is niet dat ik na 2 jaar niet rijden plotseling 50pk sterkere auto's op magische wijze kan bijhouden
-
Onlinejos_br
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Was inderdaad een leuke dag daNpy! Komende zondag nog één keer dit seizoen, dus even die motor klaar maken.........
Jos.
Jos.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Kan ik hem bij jou afgooien dan? Want ik heb geen tijdjos_br schreef:Was inderdaad een leuke dag daNpy! Komende zondag nog één keer dit seizoen, dus even die motor klaar maken.........
Jos.
- Bert ///M3
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Golf 2 16v Compressor
Ik zou eerst het blok eens open maken en kijken wat de schade precies is. Wellicht is honen etc helemaal niet nodig.
Verder kan je ook nog uitzoeken of het budget technisch niet verstandiger is om er een compleet ander type motor in te zetten met af fabriek meer vermogen.
Die revisies kunnen qua kosten behoorlijk uit de hand lopen. Als je drijfstanglagers aan gort zijn bijvoorbeeld, dikke kans dat je krukas ook naar zijn galemiezen is, maar misschien is die nog te slijpen.
Verder kan je ook nog uitzoeken of het budget technisch niet verstandiger is om er een compleet ander type motor in te zetten met af fabriek meer vermogen.
Die revisies kunnen qua kosten behoorlijk uit de hand lopen. Als je drijfstanglagers aan gort zijn bijvoorbeeld, dikke kans dat je krukas ook naar zijn galemiezen is, maar misschien is die nog te slijpen.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Golf 2 16v Compressor
Mee eens. Na alle moeite fabriek pk's halen zou mij ook niet tot tevredenheid stemmen. ABF er in en die wat optimaliseren
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Golf 2 16v Compressor
Het plezier in het rijden straalt ervan af. Lekker lijnen rijden en stuur netjes op kwart voor drie, heel netjes. Toch valt er nog tijd te winnen door simpelweg de bochtensnelheid te verhogen. Je zit nog lang niet op de limiet van de auto. Als je het zo prima vind snap ik dat ook want als je echt de grenzen gaat opzoeken is de kans dat er iets gebeurd natuurlijk ook groter. Daarnaast slijt alles ook als een malle als je echt gas gaat geven.
BTW de middenmoot van de Ooperon rijd ongeveer 2:07/08.
Ik ben het wel een beetje met Bert eens qua motor. Volgens mij kun je redelijk eenvoudig hier een 1.8t inleggen. Dat is gewoon duurzaam een stuk harder gaan.
BTW de middenmoot van de Ooperon rijd ongeveer 2:07/08.
Ik ben het wel een beetje met Bert eens qua motor. Volgens mij kun je redelijk eenvoudig hier een 1.8t inleggen. Dat is gewoon duurzaam een stuk harder gaan.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Golf 2 16v Compressor
Balen van de motorschade zeg! En ook jammer dat de compressor nu net zoveel power levert als dat hij vraagt.
1.8T is wel leuk natuurlijk, maar kost een aardige duit. Het inbouwen stelt niets voor...je hangt er een 02Abak met aandrijfassen eraan en alles past in de originele motorsteunen...maar dan de rest.
Dan zou ik eerder kiezen voor een 2.0 16V ABF en die wat liefde geven. Met een spaghetti, 57i kitje, een setje leuke nokkenassen en software op maat ga je naar dit soort waardes:
Als ik mijn 1.8T goed had kunnen verkopen toen ik het Lupo 1.8T project weg deed, dan had ik ook zeker weten een ABF gescoord in de vorm van een Golf 3 GTI en die als donor gebruikt. Ben je voor 1000eu klaar en alles is over te zetten. En laten we eerlijk zijn...atmo klinkt gewoon beter dan turbo!
Succes iig met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte!
1.8T is wel leuk natuurlijk, maar kost een aardige duit. Het inbouwen stelt niets voor...je hangt er een 02Abak met aandrijfassen eraan en alles past in de originele motorsteunen...maar dan de rest.
Dan zou ik eerder kiezen voor een 2.0 16V ABF en die wat liefde geven. Met een spaghetti, 57i kitje, een setje leuke nokkenassen en software op maat ga je naar dit soort waardes:
Als ik mijn 1.8T goed had kunnen verkopen toen ik het Lupo 1.8T project weg deed, dan had ik ook zeker weten een ABF gescoord in de vorm van een Golf 3 GTI en die als donor gebruikt. Ben je voor 1000eu klaar en alles is over te zetten. En laten we eerlijk zijn...atmo klinkt gewoon beter dan turbo!
Succes iig met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte!
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Bedankt voor de reacties!
Jullie hebben helemaal gelijk, maar, het is niet een gemakkelijke keuze
Om makkelijker richting, of over, de 200pk te gaan zijn er betere en wellicht "goedkopere" mogelijkheden, in de vorm van een 1.8 20VT, TFSI of een ABF.
Het heeft allemaal voordelen en nadelen en ik ga de komende tijd even goed denken wat ik wil, wat er mogelijk is en wat het prijskaartje gaat worden.
Voor het verhogen van de bochtensnelheid heb ik denk ik nog wat instructie nodig, maar het moet wel harder kunnen want ik werd inderdaad gewoon ingehaald door een 76pk sterke 107 in Strubben
Ik heb geprobeerd Dennis te strikken maar die kon helaas niet
Ook zal het onderstel nog wat aangepast moeten/kunnen worden, want de schokdempers staan nu nog op Nordschleife, maar het gehele onderstel is nu uitgevoerd in Powerflex zwart. Zelf heb ik daar nog niet alle verstand van en ik wilde zondag niet zomaar alles gaan verstellen, maar eerst weer eens een stukkie rijden.
Jullie hebben helemaal gelijk, maar, het is niet een gemakkelijke keuze
Om makkelijker richting, of over, de 200pk te gaan zijn er betere en wellicht "goedkopere" mogelijkheden, in de vorm van een 1.8 20VT, TFSI of een ABF.
Het heeft allemaal voordelen en nadelen en ik ga de komende tijd even goed denken wat ik wil, wat er mogelijk is en wat het prijskaartje gaat worden.
Bedankt Reind, ik doe mijn best maar dit is nog niet zo 'clean' als ik het wil hebbenReind schreef:Het plezier in het rijden straalt ervan af. Lekker lijnen rijden en stuur netjes op kwart voor drie, heel netjes.
Het kan inderdaad nog een stukkie harder, heb wel gewoon netjes vol gas gegeven maar de ideale rempunten heb ik niet meer kunnen benaderen, waardoor ik natuurlijk te vroeg al op de rem ging en uit kon rollen naar de bocht.Toch valt er nog tijd te winnen door simpelweg de bochtensnelheid te verhogen. Je zit nog lang niet op de limiet van de auto. Als je het zo prima vind snap ik dat ook want als je echt de grenzen gaat opzoeken is de kans dat er iets gebeurd natuurlijk ook groter. Daarnaast slijt alles ook als een malle als je echt gas gaat geven.
Voor het verhogen van de bochtensnelheid heb ik denk ik nog wat instructie nodig, maar het moet wel harder kunnen want ik werd inderdaad gewoon ingehaald door een 76pk sterke 107 in Strubben
Ik heb geprobeerd Dennis te strikken maar die kon helaas niet
Ook zal het onderstel nog wat aangepast moeten/kunnen worden, want de schokdempers staan nu nog op Nordschleife, maar het gehele onderstel is nu uitgevoerd in Powerflex zwart. Zelf heb ik daar nog niet alle verstand van en ik wilde zondag niet zomaar alles gaan verstellen, maar eerst weer eens een stukkie rijden.
- WJ
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Golf 2 16v Compressor
Een Vr6! Dat geluid en die beleving in een Golf 2 Wel nose heavy, hehe
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
No thank you, een blok beton een kwartier voor de vooras heeft geen enkele toegevoegde waarde, en daar komen nou ook niet echt peekaa's uitWJ schreef:Een Vr6! Dat geluid en die beleving in een Golf 2 Wel nose heavy, hehe
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Heb een beetje nagedacht en denk dat ik voor een ABF motor ga.
In eerste instantie dus een ABF motor (met of zonder auto) aanschaffen en daar dan het onderblok van reviseren. Vervolgens mijn KR kop erop, want die is in 2013 gedaan en zoveel kms heeft die nog niet gedraaid (<1000).
Nu ben ik benieuwd of ik mijn huidige motorsteunen kan overzetten op een ABF onderblok. Zo niet komen er natuurlijk weer wat extra kosten bij;
- subframe etc stralen en coaten
- nieuwe powerflex monteren
- nieuwe motorsteunen aanschaffen
En het ergste is dat ik dan dus een zgan subframe vol met powerflex etc etc heb liggen
In theorie kan ik dan weer gaan rijden met mijn set-up; met of zonder compressor, maar met huidige computer, fuel rail etc.
Het uiteindelijke doel is dan wat ik natuurlijk al een tijdje wilde; andere computer, nokkenassen en throttlebodies erop
Dat bespaart meteen een pak gewicht aan inlaat traject :LOL:
Wat denken jullie?
Kan ik met een kaal ABF blok zonder aanbouw delen voldoende spullen van mijn KR blok gebruiken?
Is het verstandig een KR kop over te zetten? De nokkenassen zijn anders, maar de kleppen zijn wel groter. Op termijn met andere nokkenassen de betere keuze?
Andere opties zijn;
9A blok, ook 2 liter, maar andere boring/slag?
8v onderblok en dan de KR kop erop? Heb dit nog niet uitgezocht voor verschillen.
1.8 20VT (ligt op de plank, maar moet ook gereviseerd worden, turbo rijden is m.i. wat duurder, zit geen computer bij, subframe aanpassen etc)
2.0 TFSI (makkelijk veel pk's voor relatief weinig geld; echter zeer veel aanpassingen nodig om passend te maken?)
In eerste instantie dus een ABF motor (met of zonder auto) aanschaffen en daar dan het onderblok van reviseren. Vervolgens mijn KR kop erop, want die is in 2013 gedaan en zoveel kms heeft die nog niet gedraaid (<1000).
Nu ben ik benieuwd of ik mijn huidige motorsteunen kan overzetten op een ABF onderblok. Zo niet komen er natuurlijk weer wat extra kosten bij;
- subframe etc stralen en coaten
- nieuwe powerflex monteren
- nieuwe motorsteunen aanschaffen
En het ergste is dat ik dan dus een zgan subframe vol met powerflex etc etc heb liggen
In theorie kan ik dan weer gaan rijden met mijn set-up; met of zonder compressor, maar met huidige computer, fuel rail etc.
Het uiteindelijke doel is dan wat ik natuurlijk al een tijdje wilde; andere computer, nokkenassen en throttlebodies erop
Dat bespaart meteen een pak gewicht aan inlaat traject :LOL:
Wat denken jullie?
Kan ik met een kaal ABF blok zonder aanbouw delen voldoende spullen van mijn KR blok gebruiken?
Is het verstandig een KR kop over te zetten? De nokkenassen zijn anders, maar de kleppen zijn wel groter. Op termijn met andere nokkenassen de betere keuze?
Andere opties zijn;
9A blok, ook 2 liter, maar andere boring/slag?
8v onderblok en dan de KR kop erop? Heb dit nog niet uitgezocht voor verschillen.
1.8 20VT (ligt op de plank, maar moet ook gereviseerd worden, turbo rijden is m.i. wat duurder, zit geen computer bij, subframe aanpassen etc)
2.0 TFSI (makkelijk veel pk's voor relatief weinig geld; echter zeer veel aanpassingen nodig om passend te maken?)
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Golf 2 16v Compressor
De details weet ik niet meer precies, daarvoor moet je even op volksforum kijken. Ik meen dat de ABF het meest overeen kwam met de 1.8 en het lijkt me dat ie er zo in kan qua motorsteunen. Kop past volgens mij wel op een ABF maar niet op de 9a maar ik ben al een tijdje uit de VW scène dus echt betrouwbaar ben ik niet qua info
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Zo, vandaag maar eens aan de slag gegaan om te kijken wat het euvel is.
Eerst de olie afgetapt en toen de carterpan eraf gehaald.
Behalve dat stukkie plastic aan de olie pomp zit er dus niks wat bewegende olie verhindert.
Olie pomp gedemonteerd, deze gaat morgen ook nog open
Na de olie de drijfstangen los gegooid, eerst cilinder 2 en 3;
Geen goed nieuws, want bij cilinder 2 zijn de lagerschalen helemaal naar de klote en is (dus) ook de krukas beschadigd
Het witmetaal is helemaal weg en de schalen zijn zelfs een stuk breder geworden dan normaal
Eerst de olie afgetapt en toen de carterpan eraf gehaald.
Behalve dat stukkie plastic aan de olie pomp zit er dus niks wat bewegende olie verhindert.
Olie pomp gedemonteerd, deze gaat morgen ook nog open
Na de olie de drijfstangen los gegooid, eerst cilinder 2 en 3;
Geen goed nieuws, want bij cilinder 2 zijn de lagerschalen helemaal naar de klote en is (dus) ook de krukas beschadigd
Het witmetaal is helemaal weg en de schalen zijn zelfs een stuk breder geworden dan normaal
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Golf 2 16v Compressor
ai...en nu? ander blokkie of toch revisie.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Golf 2 16v Compressor
Een krukas kost ook niet de wereld lijkt me. Als de rest er nog goed uit ziet dan is dat de goedkoopste oplossing.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Tussentijdse update, helaas zonder plaatjes omdat ik niet meer op de autofans ftp server kom :SCRATCH:
Het blok heb ik voor Kerst uitgebouwd, compleet met subframe en al, was in 1 middagje gepiept :tu:
De compressor en toebehoren heb ik gedemonteerd en op Facebook als complete set te koop aangeboden heb je interesse, stuur me even een PMetje.
Na wat onderzoek heb ik een 9A blok aangeschaft, dit blok werd me aangeboden voor een leuk prijsje inclusief o.a. Kent cams nokkenassen, alle lagers, schalen en pakkingen :E
Een collega van me bouwt het blok verder op; hij heeft vandaag de kop eraf gehaald en het ziet er allemaal keurig uit. Er zitten geen randen in de cilinders en de hoonpatronen staan er nog keurig in. Ook de kop ziet er netjes uit maar wordt nog wel gereviseerd.
Als eerste worden nu de throttlebodies pas gemaakt op de kop, daarna de kop gereviseerd en de nokkenassen geplaatst. Daarna wordt het onderblok gereviseerd
Het blok heb ik voor Kerst uitgebouwd, compleet met subframe en al, was in 1 middagje gepiept :tu:
De compressor en toebehoren heb ik gedemonteerd en op Facebook als complete set te koop aangeboden heb je interesse, stuur me even een PMetje.
Na wat onderzoek heb ik een 9A blok aangeschaft, dit blok werd me aangeboden voor een leuk prijsje inclusief o.a. Kent cams nokkenassen, alle lagers, schalen en pakkingen :E
Een collega van me bouwt het blok verder op; hij heeft vandaag de kop eraf gehaald en het ziet er allemaal keurig uit. Er zitten geen randen in de cilinders en de hoonpatronen staan er nog keurig in. Ook de kop ziet er netjes uit maar wordt nog wel gereviseerd.
Als eerste worden nu de throttlebodies pas gemaakt op de kop, daarna de kop gereviseerd en de nokkenassen geplaatst. Daarna wordt het onderblok gereviseerd
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
Onlinejos_br
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Mooi, over drie weken draait tie?!
Jos.
Jos.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Golf 2 16v Compressor
WOW! Dat wordt brullen straks!
- Joy
- Berichten: 10771
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Golf 2 16v Compressor
Dus je gaat terug naar atmosferisch? Wat is een haalbaar vermogen?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Zou mooi zijn, maar realistisch gezien nietjos_br schreef:Mooi, over drie weken draait tie?!
Jos.
Als de motor helemaal klaar is ga ik eens kijken of ik hem op een motorenstand uit kan rollen, zodat ik zeker weet dat alles werkt (icm nieuwe computer etc) voor ik hem inbouw
@Joy: ~200pk moet haalbaar zijn.
- Bert ///M3
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Golf 2 16v Compressor
Vergeet ook niet te kijken naar aanpassingen aan het Carter, accusump of drysump. Anders kan met een beetje pech je blok weer zo op de hoop.
200 PK uit een 2.0L meen ik? Dan kijk je denk ik wel tegen toerentallen aan van ongeveer 7000-7500 RPM of misschien zelfs hoger. Vinden drijfstanglagers toch al niet leuk en helemaal niet met een beetje verlies van oliedruk. Het zijn motoren met een lange slag (nog langer als de 3,2L M3 motoren en nog veel langer als de 2,3 en 2,0 E30 M3 4 cilinders, vooral deze laatste is een motor uit dezelfde tijdsgeest als de 9A)
Afhankelijk van het toerental welke je nodig denkt te hebben zou ik zelfs ook overwegen om er lichtgewicht drijfstangen en zuigers in te steken, toert de motor makkelijker op maar het is ook zeker beter voor slijtage aan de lagers vooral met lange slag motoren, omdat de versnellingskrachten op het drijfwerk veel hoger zijn en lichtere internals het klappen op je lagers dus aanzienlijk verminderd.
Zoek ook even uit of de nokkenassen passen. Voor 200 PK heb je echt wel een setje flinke nokkenassen nodig en vaak is het zo dat racenokkenassen aanpassingen aan de kop vereisen, zoals sterkere klepveren, of zelfs solid lifter conversies. Vooral als het toerental ook omhoog gaat dan loop je met zwakke klepveren de kans dat je kleppen gaan zweven en als je motor er gevoelig voor is dan raken de kleppen de zuigers, beste geval koprevisie en minste geval blok op de hoop. Sterkere klepveren en wildere nokkenassen vereisen in veel gevallen ook aftermarket kleppen met, omdat er meer stress op de stelen komt door het snellere dichtklappen.
Een blok atmosferisch van 140 naar 200 PK tunen daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Verder is de 9a door de Boring x slag verhouding nou ook net geen ideale basis voor een NA screamer.
200 PK uit een 2.0L meen ik? Dan kijk je denk ik wel tegen toerentallen aan van ongeveer 7000-7500 RPM of misschien zelfs hoger. Vinden drijfstanglagers toch al niet leuk en helemaal niet met een beetje verlies van oliedruk. Het zijn motoren met een lange slag (nog langer als de 3,2L M3 motoren en nog veel langer als de 2,3 en 2,0 E30 M3 4 cilinders, vooral deze laatste is een motor uit dezelfde tijdsgeest als de 9A)
Afhankelijk van het toerental welke je nodig denkt te hebben zou ik zelfs ook overwegen om er lichtgewicht drijfstangen en zuigers in te steken, toert de motor makkelijker op maar het is ook zeker beter voor slijtage aan de lagers vooral met lange slag motoren, omdat de versnellingskrachten op het drijfwerk veel hoger zijn en lichtere internals het klappen op je lagers dus aanzienlijk verminderd.
Zoek ook even uit of de nokkenassen passen. Voor 200 PK heb je echt wel een setje flinke nokkenassen nodig en vaak is het zo dat racenokkenassen aanpassingen aan de kop vereisen, zoals sterkere klepveren, of zelfs solid lifter conversies. Vooral als het toerental ook omhoog gaat dan loop je met zwakke klepveren de kans dat je kleppen gaan zweven en als je motor er gevoelig voor is dan raken de kleppen de zuigers, beste geval koprevisie en minste geval blok op de hoop. Sterkere klepveren en wildere nokkenassen vereisen in veel gevallen ook aftermarket kleppen met, omdat er meer stress op de stelen komt door het snellere dichtklappen.
Een blok atmosferisch van 140 naar 200 PK tunen daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Verder is de 9a door de Boring x slag verhouding nou ook net geen ideale basis voor een NA screamer.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Golf 2 16v Compressor
Het is idd wel een lange slag motor waardoor zuiger snelheden en zuiger versnellingen hoog/groot zijn als je toeren gaat maken. 170pk is vrij easy om te halen, 200pk gaat wel een stukje duurder worden om het betrouwbaar te krijgen. Voor straat gebruik nog een risico wat je kunt overwegen maar voor op de baan waar je veel belast zou ik op safe spelen. 170pk atmo op een kilootje of 800 is volgens mij al heerlijk. Gewoon zorgen voor een lekkere soundtrack (ITB's ) en je hebt lol voor 10
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Zoals altijd weer eens geen speld tussen te krijgen Bert
Ook komt er een bevelplateop.
Ik ga sowieso voor een carter met schotten en een oliepomp met 20% meer opbrengst. Het carter is ook wat dieper waardoor er 0,5l meer olie in kan.Bert ///M3 schreef:Vergeet ook niet te kijken naar aanpassingen aan het Carter, accusump of drysump. Anders kan met een beetje pech je blok weer zo op de hoop.
Ook komt er een bevelplateop.
Volgens de motorenbouwer zijn stalen drijfstangen en gesmede zuigers even zwaar als de huidige set-up... je praat dan wel over een investering die de huidige uitgaven in 1x bijna verdubbelenAfhankelijk van het toerental welke je nodig denkt te hebben zou ik zelfs ook overwegen om er lichtgewicht drijfstangen en zuigers in te steken, toert de motor makkelijker op maar het is ook zeker beter voor slijtage aan de lagers vooral met lange slag motoren, omdat de versnellingskrachten op het drijfwerk veel hoger zijn en lichtere internals het klappen op je lagers dus aanzienlijk verminderd.
Bedankt voor de tip, er gaan waarschijnlijk nog een setje extra veren in welke hij nog heeft liggenZoek ook even uit of de nokkenassen passen. Voor 200 PK heb je echt wel een setje flinke nokkenassen nodig en vaak is het zo dat racenokkenassen aanpassingen aan de kop vereisen, zoals sterkere klepveren, of zelfs solid lifter conversies. Vooral als het toerental ook omhoog gaat dan loop je met zwakke klepveren de kans dat je kleppen gaan zweven en als je motor er gevoelig voor is dan raken de kleppen de zuigers, beste geval koprevisie en minste geval blok op de hoop. Sterkere klepveren en wildere nokkenassen vereisen in veel gevallen ook aftermarket kleppen met, omdat er meer stress op de stelen komt door het snellere dichtklappen.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Golf 2 16v Compressor
Kleine update, helaas weer geen foto's
Kop is zo goed als klaar, onderblok is is met de borstel doorheen gegaan, zuigers zijn schoon gemaakt.
Overal nieuwe lagers en schalen, in de kop zitten de Kentcams met dubbele klepveren om zweven bij hoge toeren tegen te gaan.
De throttlebodies en spruitstuk liggen er weer af, er komt nu een zelf gefreesd throttlebody huis op (4 in 1).
Onderblok is eigenlijk gereed om in elkaar gezet te worden, ik hoef alleen nog even de sterkere pomp en alu carterpan met tussenliggend blik te bestellen
Kop is zo goed als klaar, onderblok is is met de borstel doorheen gegaan, zuigers zijn schoon gemaakt.
Overal nieuwe lagers en schalen, in de kop zitten de Kentcams met dubbele klepveren om zweven bij hoge toeren tegen te gaan.
De throttlebodies en spruitstuk liggen er weer af, er komt nu een zelf gefreesd throttlebody huis op (4 in 1).
Onderblok is eigenlijk gereed om in elkaar gezet te worden, ik hoef alleen nog even de sterkere pomp en alu carterpan met tussenliggend blik te bestellen