Golf 2 16v: 9A & ITBs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 28 okt 2015, 21:00

Na lange tijd weer een update.
Afgelopen zaterdag op de dyno geweest. Een whopping 139pk en 160Nm kwamen eruit. Dat is minder piek-koppel als in maart 2013 en 4pk meer. Uiteindelijk was dit wel te verwachten, de poelie is te klein berekend en daarom doet de compressor nu mee om zijn eigen verliezen weg te poetsen.
Over de gehele lijn is de koppelkromme wat gestegen maar minder dan 10Nm, en het aantal pk's dus met 4 toegenomen maar wel 1000rpm later. Plotjes volgen nog.

Zondags naar Assen, samen met Jos_br. Erg gezellig, alleen kon ik om 15:00u stoppen met motorschade :(
Het was natuurlijk heerlijk weer en daarmee ook vrij druk op Assen. Misschien wel de drukste trackday die ik daar heb meegemaakt. Desondanks heb ik in de sessies die ik heb gereden niet veel last gehad van het andere verkeer. De flink tragere driving-school-Aygo's en -BMWs kon ik aardig voorbij dus dat zorgde niet voor veel oponthoud. Andere deelnemers waren weer een stuk sneller en haalden mij vlotjes in. Met de rest weinig moeite gehad, als je zo'n beetje even hard gaat zie je elkaar niet vaak :D
Ook stonden er zeer veel in de pits.
Ik was eigenlijk redelijk lekker onderweg toen ik vlak voor de ingang van de pitstraat op het gas ging en een bijgeluid hoorde. Ik kon het niet plaatsen en ben direct de pitstraat in gegaan. Goed gekeken wat er loos kon zijn en de auto even laten koelen.
Voorzichtig nogmaals de baan op en bij 4000+rpm klonk weer het bijgeluid. Direct weer terug naar de pits en volgens een monteur van Jos waren het drijfstanglager(s). Dat was dus einde verhaal.
Komende winter gaat het onderblok open voor een revisie. Ik ben bezig me offertes opvragen voor honen, overmaat zuigers, natuurlijk complete nieuwe lagers, oliepomp met meer opbrengst, carterpan met schotten van Schrick en een "schwallenblech" tegen omhoog klotsende en schuimende olie. Daarbij nog een oliekoeler en ik wil eigenlijk betrouwbare oliedruk en -temperatuur meters in het dashboard hebben. We zullen wel zien wat er van komt :mrgreen:

Hier in ieder geval een filmpje waar ik lang achter een 325i Ooperon cup auto kon blijven hangen.
Ook deze auto is uitgevallen met motorschade (waarschijnlijk klep tegen zuiger, blok draaide niet meer). De coureur was niet heel ervaren, want het is niet dat ik na 2 jaar niet rijden plotseling 50pk sterkere auto's op magische wijze kan bijhouden :P


Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door jos_br » 28 okt 2015, 23:11

Was inderdaad een leuke dag daNpy! Komende zondag nog één keer dit seizoen, dus even die motor klaar maken.........

Jos.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 29 okt 2015, 07:35

jos_br schreef:Was inderdaad een leuke dag daNpy! Komende zondag nog één keer dit seizoen, dus even die motor klaar maken.........

Jos.
Kan ik hem bij jou afgooien dan? Want ik heb geen tijd :tooth:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Bert ///M3 » 29 okt 2015, 09:12

Ik zou eerst het blok eens open maken en kijken wat de schade precies is. Wellicht is honen etc helemaal niet nodig.

Verder kan je ook nog uitzoeken of het budget technisch niet verstandiger is om er een compleet ander type motor in te zetten met af fabriek meer vermogen.

Die revisies kunnen qua kosten behoorlijk uit de hand lopen. Als je drijfstanglagers aan gort zijn bijvoorbeeld, dikke kans dat je krukas ook naar zijn galemiezen is, maar misschien is die nog te slijpen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Niels » 29 okt 2015, 11:02

Mee eens. Na alle moeite fabriek pk's halen zou mij ook niet tot tevredenheid stemmen. ABF er in en die wat optimaliseren :df:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Reind » 29 okt 2015, 11:06

Het plezier in het rijden straalt ervan af. Lekker lijnen rijden en stuur netjes op kwart voor drie, heel netjes. Toch valt er nog tijd te winnen door simpelweg de bochtensnelheid te verhogen. Je zit nog lang niet op de limiet van de auto. Als je het zo prima vind snap ik dat ook want als je echt de grenzen gaat opzoeken is de kans dat er iets gebeurd natuurlijk ook groter. Daarnaast slijt alles ook als een malle als je echt gas gaat geven.

BTW de middenmoot van de Ooperon rijd ongeveer 2:07/08.

Ik ben het wel een beetje met Bert eens qua motor. Volgens mij kun je redelijk eenvoudig hier een 1.8t inleggen. Dat is gewoon duurzaam een stuk harder gaan.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door TurboClouseau » 29 okt 2015, 13:58

Balen van de motorschade zeg! En ook jammer dat de compressor nu net zoveel power levert als dat hij vraagt.

1.8T is wel leuk natuurlijk, maar kost een aardige duit. Het inbouwen stelt niets voor...je hangt er een 02Abak met aandrijfassen eraan en alles past in de originele motorsteunen...maar dan de rest.

Dan zou ik eerder kiezen voor een 2.0 16V ABF en die wat liefde geven. Met een spaghetti, 57i kitje, een setje leuke nokkenassen en software op maat ga je naar dit soort waardes:

Afbeelding

Als ik mijn 1.8T goed had kunnen verkopen toen ik het Lupo 1.8T project weg deed, dan had ik ook zeker weten een ABF gescoord in de vorm van een Golf 3 GTI en die als donor gebruikt. Ben je voor 1000eu klaar en alles is over te zetten. En laten we eerlijk zijn...atmo klinkt gewoon beter dan turbo!

Succes iig met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte! :peace:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 29 okt 2015, 18:01

Bedankt voor de reacties! :thumbup:
Jullie hebben helemaal gelijk, maar, het is niet een gemakkelijke keuze ;)
Om makkelijker richting, of over, de 200pk te gaan zijn er betere en wellicht "goedkopere" mogelijkheden, in de vorm van een 1.8 20VT, TFSI of een ABF.
Het heeft allemaal voordelen en nadelen en ik ga de komende tijd even goed denken wat ik wil, wat er mogelijk is en wat het prijskaartje gaat worden.
Reind schreef:Het plezier in het rijden straalt ervan af. Lekker lijnen rijden en stuur netjes op kwart voor drie, heel netjes.
Bedankt Reind, ik doe mijn best maar dit is nog niet zo 'clean' als ik het wil hebben :D
Toch valt er nog tijd te winnen door simpelweg de bochtensnelheid te verhogen. Je zit nog lang niet op de limiet van de auto. Als je het zo prima vind snap ik dat ook want als je echt de grenzen gaat opzoeken is de kans dat er iets gebeurd natuurlijk ook groter. Daarnaast slijt alles ook als een malle als je echt gas gaat geven.
Het kan inderdaad nog een stukkie harder, heb wel gewoon netjes vol gas gegeven maar de ideale rempunten heb ik niet meer kunnen benaderen, waardoor ik natuurlijk te vroeg al op de rem ging en uit kon rollen naar de bocht.
Voor het verhogen van de bochtensnelheid heb ik denk ik nog wat instructie nodig, maar het moet wel harder kunnen want ik werd inderdaad gewoon ingehaald door een 76pk sterke 107 in Strubben :bag: :mrgreen:
Ik heb geprobeerd Dennis te strikken maar die kon helaas niet :kikker:

Ook zal het onderstel nog wat aangepast moeten/kunnen worden, want de schokdempers staan nu nog op Nordschleife, maar het gehele onderstel is nu uitgevoerd in Powerflex zwart. Zelf heb ik daar nog niet alle verstand van en ik wilde zondag niet zomaar alles gaan verstellen, maar eerst weer eens een stukkie rijden.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door WJ » 29 okt 2015, 18:15

Een Vr6! Dat geluid en die beleving in een Golf 2 :df: Wel nose heavy, hehe :bag:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 29 okt 2015, 18:50

WJ schreef:Een Vr6! Dat geluid en die beleving in een Golf 2 :df: Wel nose heavy, hehe :bag:
No thank you, een blok beton een kwartier voor de vooras heeft geen enkele toegevoegde waarde, en daar komen nou ook niet echt peekaa's uit :kikker:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 31 okt 2015, 10:33

Heb een beetje nagedacht en denk dat ik voor een ABF motor ga.
In eerste instantie dus een ABF motor (met of zonder auto) aanschaffen en daar dan het onderblok van reviseren. Vervolgens mijn KR kop erop, want die is in 2013 gedaan en zoveel kms heeft die nog niet gedraaid (<1000).

Nu ben ik benieuwd of ik mijn huidige motorsteunen kan overzetten op een ABF onderblok. Zo niet komen er natuurlijk weer wat extra kosten bij;
- subframe etc stralen en coaten
- nieuwe powerflex monteren
- nieuwe motorsteunen aanschaffen
En het ergste is dat ik dan dus een zgan subframe vol met powerflex etc etc heb liggen :sealed:

In theorie kan ik dan weer gaan rijden met mijn set-up; met of zonder compressor, maar met huidige computer, fuel rail etc.
Het uiteindelijke doel is dan wat ik natuurlijk al een tijdje wilde; andere computer, nokkenassen en throttlebodies erop :hungry:
Dat bespaart meteen een pak gewicht aan inlaat traject :LOL:

Wat denken jullie?
Kan ik met een kaal ABF blok zonder aanbouw delen voldoende spullen van mijn KR blok gebruiken?
Is het verstandig een KR kop over te zetten? De nokkenassen zijn anders, maar de kleppen zijn wel groter. Op termijn met andere nokkenassen de betere keuze?

Andere opties zijn;
9A blok, ook 2 liter, maar andere boring/slag?
8v onderblok en dan de KR kop erop? Heb dit nog niet uitgezocht voor verschillen.
1.8 20VT (ligt op de plank, maar moet ook gereviseerd worden, turbo rijden is m.i. wat duurder, zit geen computer bij, subframe aanpassen etc)
2.0 TFSI (makkelijk veel pk's voor relatief weinig geld; echter zeer veel aanpassingen nodig om passend te maken?)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Niels » 31 okt 2015, 11:36

De details weet ik niet meer precies, daarvoor moet je even op volksforum kijken. Ik meen dat de ABF het meest overeen kwam met de 1.8 en het lijkt me dat ie er zo in kan qua motorsteunen. Kop past volgens mij wel op een ABF maar niet op de 9a maar ik ben al een tijdje uit de VW scène dus echt betrouwbaar ben ik niet qua info :tooth:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 28 nov 2015, 21:00

Zo, vandaag maar eens aan de slag gegaan om te kijken wat het euvel is.

Eerst de olie afgetapt en toen de carterpan eraf gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Behalve dat stukkie plastic aan de olie pomp zit er dus niks wat bewegende olie verhindert.

Olie pomp gedemonteerd, deze gaat morgen ook nog open

Afbeelding

Afbeelding

Na de olie de drijfstangen los gegooid, eerst cilinder 2 en 3;

Afbeelding

Geen goed nieuws, want bij cilinder 2 zijn de lagerschalen helemaal naar de klote en is (dus) ook de krukas beschadigd :(

Afbeelding

Het witmetaal is helemaal weg en de schalen zijn zelfs een stuk breder geworden dan normaal :sealed:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door GTRene » 28 nov 2015, 21:06

ai...en nu? ander blokkie of toch revisie.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Niels » 28 nov 2015, 22:35

Een krukas kost ook niet de wereld lijkt me. Als de rest er nog goed uit ziet dan is dat de goedkoopste oplossing.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 04 jan 2016, 19:11

Tussentijdse update, helaas zonder plaatjes omdat ik niet meer op de autofans ftp server kom :SCRATCH:

Het blok heb ik voor Kerst uitgebouwd, compleet met subframe en al, was in 1 middagje gepiept :tu:
De compressor en toebehoren heb ik gedemonteerd en op Facebook als complete set te koop aangeboden heb je interesse, stuur me even een PMetje.

Na wat onderzoek heb ik een 9A blok aangeschaft, dit blok werd me aangeboden voor een leuk prijsje inclusief o.a. Kent cams nokkenassen, alle lagers, schalen en pakkingen :E
Een collega van me bouwt het blok verder op; hij heeft vandaag de kop eraf gehaald en het ziet er allemaal keurig uit. Er zitten geen randen in de cilinders en de hoonpatronen staan er nog keurig in. Ook de kop ziet er netjes uit maar wordt nog wel gereviseerd.

Als eerste worden nu de throttlebodies pas gemaakt op de kop, daarna de kop gereviseerd en de nokkenassen geplaatst. Daarna wordt het onderblok gereviseerd

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Niels » 04 jan 2016, 21:32

:thumbup:

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door jos_br » 04 jan 2016, 22:50

Mooi, over drie weken draait tie?!

Jos. :D

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door TurboClouseau » 04 jan 2016, 23:30

WOW! Dat wordt brullen straks! :df:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Joy » 05 jan 2016, 00:07

Dus je gaat terug naar atmosferisch? Wat is een haalbaar vermogen?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 05 jan 2016, 09:34

jos_br schreef:Mooi, over drie weken draait tie?!

Jos. :D
Zou mooi zijn, maar realistisch gezien niet :D
Als de motor helemaal klaar is ga ik eens kijken of ik hem op een motorenstand uit kan rollen, zodat ik zeker weet dat alles werkt (icm nieuwe computer etc) voor ik hem inbouw :)

@Joy: ~200pk moet haalbaar zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Bert ///M3 » 05 jan 2016, 10:28

Vergeet ook niet te kijken naar aanpassingen aan het Carter, accusump of drysump. Anders kan met een beetje pech je blok weer zo op de hoop.

200 PK uit een 2.0L meen ik? Dan kijk je denk ik wel tegen toerentallen aan van ongeveer 7000-7500 RPM of misschien zelfs hoger. Vinden drijfstanglagers toch al niet leuk en helemaal niet met een beetje verlies van oliedruk. Het zijn motoren met een lange slag (nog langer als de 3,2L M3 motoren en nog veel langer als de 2,3 en 2,0 E30 M3 4 cilinders, vooral deze laatste is een motor uit dezelfde tijdsgeest als de 9A)

Afhankelijk van het toerental welke je nodig denkt te hebben zou ik zelfs ook overwegen om er lichtgewicht drijfstangen en zuigers in te steken, toert de motor makkelijker op maar het is ook zeker beter voor slijtage aan de lagers vooral met lange slag motoren, omdat de versnellingskrachten op het drijfwerk veel hoger zijn en lichtere internals het klappen op je lagers dus aanzienlijk verminderd.

Zoek ook even uit of de nokkenassen passen. Voor 200 PK heb je echt wel een setje flinke nokkenassen nodig en vaak is het zo dat racenokkenassen aanpassingen aan de kop vereisen, zoals sterkere klepveren, of zelfs solid lifter conversies. Vooral als het toerental ook omhoog gaat dan loop je met zwakke klepveren de kans dat je kleppen gaan zweven en als je motor er gevoelig voor is dan raken de kleppen de zuigers, beste geval koprevisie en minste geval blok op de hoop. Sterkere klepveren en wildere nokkenassen vereisen in veel gevallen ook aftermarket kleppen met, omdat er meer stress op de stelen komt door het snellere dichtklappen.

Een blok atmosferisch van 140 naar 200 PK tunen daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Verder is de 9a door de Boring x slag verhouding nou ook net geen ideale basis voor een NA screamer.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Niels » 05 jan 2016, 18:34

Het is idd wel een lange slag motor waardoor zuiger snelheden en zuiger versnellingen hoog/groot zijn als je toeren gaat maken. 170pk is vrij easy om te halen, 200pk gaat wel een stukje duurder worden om het betrouwbaar te krijgen. Voor straat gebruik nog een risico wat je kunt overwegen maar voor op de baan waar je veel belast zou ik op safe spelen. 170pk atmo op een kilootje of 800 is volgens mij al heerlijk. Gewoon zorgen voor een lekkere soundtrack (ITB's :hungry: ) en je hebt lol voor 10 :df:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 06 jan 2016, 22:51

Zoals altijd weer eens geen speld tussen te krijgen Bert :tooth:
Bert ///M3 schreef:Vergeet ook niet te kijken naar aanpassingen aan het Carter, accusump of drysump. Anders kan met een beetje pech je blok weer zo op de hoop.
Ik ga sowieso voor een carter met schotten en een oliepomp met 20% meer opbrengst. Het carter is ook wat dieper waardoor er 0,5l meer olie in kan.

Afbeelding

Ook komt er een bevelplateop.
Afhankelijk van het toerental welke je nodig denkt te hebben zou ik zelfs ook overwegen om er lichtgewicht drijfstangen en zuigers in te steken, toert de motor makkelijker op maar het is ook zeker beter voor slijtage aan de lagers vooral met lange slag motoren, omdat de versnellingskrachten op het drijfwerk veel hoger zijn en lichtere internals het klappen op je lagers dus aanzienlijk verminderd.
Volgens de motorenbouwer zijn stalen drijfstangen en gesmede zuigers even zwaar als de huidige set-up... je praat dan wel over een investering die de huidige uitgaven in 1x bijna verdubbelen :D
Zoek ook even uit of de nokkenassen passen. Voor 200 PK heb je echt wel een setje flinke nokkenassen nodig en vaak is het zo dat racenokkenassen aanpassingen aan de kop vereisen, zoals sterkere klepveren, of zelfs solid lifter conversies. Vooral als het toerental ook omhoog gaat dan loop je met zwakke klepveren de kans dat je kleppen gaan zweven en als je motor er gevoelig voor is dan raken de kleppen de zuigers, beste geval koprevisie en minste geval blok op de hoop. Sterkere klepveren en wildere nokkenassen vereisen in veel gevallen ook aftermarket kleppen met, omdat er meer stress op de stelen komt door het snellere dichtklappen.
Bedankt voor de tip, er gaan waarschijnlijk nog een setje extra veren in welke hij nog heeft liggen :duck:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 19 mar 2016, 23:01

Kleine update, helaas weer geen foto's :P
Kop is zo goed als klaar, onderblok is is met de borstel doorheen gegaan, zuigers zijn schoon gemaakt.
Overal nieuwe lagers en schalen, in de kop zitten de Kentcams met dubbele klepveren om zweven bij hoge toeren tegen te gaan.

De throttlebodies en spruitstuk liggen er weer af, er komt nu een zelf gefreesd throttlebody huis op (4 in 1).
Onderblok is eigenlijk gereed om in elkaar gezet te worden, ik hoef alleen nog even de sterkere pomp en alu carterpan met tussenliggend blik te bestellen :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: erwin20vt, Godspeed, Luco, nickdoesburg, Rogerb, SlowCo, wackywim en 55 gasten