Golf 2 16v: 9A & ITBs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 17 nov 2014, 22:14

Jawel hoor, maar die slang is gewoon frikandel. Ook zit er geen BOV op dus bij gasklep dicht duwt de compressor nog steeds redelijk hard lucht in de slang :mrgreen:

De compressor is berekend op ~1 liter lucht per omwenteling, met de 1800cc vraagt de motor 900cc per omwenteling.

Ga nu een G60 gasklephuis proberen. Deze hebben een ronde aansluiting waar je degelijk een slang op kan monteren dan nu. Ook zit daar al een systeem ingebouwd dat de overdruk bij gasklep dicht loost :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Bert ///M3 » 18 nov 2014, 05:49

900cc zou je alleen nodig hebben bij 100% volumetric efficiency. Dat is in de praktijk niet zo, denk dat je meer moet rekenen met 90% VE.

Dat terzijde. Als je 1000cc in een motor gaat persen welke 900cc nodig heeft dan zou je maar 0,11 bar overdruk hebben.

Smiley merkt eerder al terecht op dat een compressor aandrijven ook vermogen kost, dat getal van 30% klopt wel dat is bij veel compressor motoren ergens in die orde.

van 135 naar 150 wielpk, hoe heb je dat uitgevogeld? 135 * 1,11 = 149 PK? Maar dan zouden je extra verliezen er nog niet af zijn. En dan zou het nog wel eens tegen kunnen vallen hoeveel je wint met een compressor :hmmm:

Alleen bij 90% VE zou je motor maar 810cc per omwenteling nodig hebben, als jij dus 1000cc kan force feeden dan word het wellicht iets gunstiger.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 18 nov 2014, 07:35

Die 150pk is een gokje ;) Dat zou in ieder geval voldoende moeten zijn zonder verdere ingrijpende aanpassingen (hoop ik).
Mocht de compressor ombouw door de verliezen niet veel helpen, of per ongeluk juist teveel druk geven, dan komt er natuurlijk een andere poulie op :)

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door 328Ti » 18 nov 2014, 07:36

Oi oi oi wat lijkt mij dit lekker freubelen met een superresultaat! Ziet er goed uit. Een mooie NS-kar(retje)

Heb niet het hele draadje doorgelezen maar is dit een KR blok?


:df:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 18 nov 2014, 09:00

Jup!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Bert ///M3 » 18 nov 2014, 09:08

daNpy schreef:Die 150pk is een gokje ;) Dat zou in ieder geval voldoende moeten zijn zonder verdere ingrijpende aanpassingen (hoop ik).
Mocht de compressor ombouw door de verliezen niet veel helpen, of per ongeluk juist teveel druk geven, dan komt er natuurlijk een andere poulie op :)
Zet er dan meteen een poulie op zodat hij meer druk levert :blink:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 22 dec 2014, 12:57

Zo, sleuteltijd is begonnen.
Als eerste proberen de G60 gasklep erop te krijgen. Dat gaat nog niet meevallen;
- hij past niet direct op de inlaat, m.n. de kabeltjes en houders van de microswitches zitten in de weg waardoor het niet aansluit. Een spacer van een paar mm tussen gasklep en inlaat zou hier een oplossing kunnen bieden.
- de gaskabel moet nu uit de parafan komen. Meenemer van de originele gasklep past niet ivm andere boutdikte.
- hopelijk past mijn veerpootbrug nog als de G60 gasklep erop zit...

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2214
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Miesjel » 22 dec 2014, 13:16

Wat een gedoe voor die paar pk.. je kunt toch ook later remmen ? :mrgreen:
Succes met sleutelen..

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 23 dec 2014, 22:52

Later remmen durf ik niet :kikker:

Hierbij wat foto's;

De G60 gasklep op de inlaat, zoals te zien komt het met de veerpootbrug niet echt uit:

Afbeelding

Volgende week heb ik de slangen binnen, dan zullen we eens kijken of het wat dat betreft gewoon past. Dan kunnen we altijd nog kijken wat we met de vpb gaan doen.
Voor de gasklep echt past, zal er echter een spacer tussen moeten. De microschakelaar voor stationair loop steek net een beetje uit en komt tegen de inlaat aan. Een spacer van 4mm zal dit verhelpen.

Afbeelding

Daarnaast zullen er nog wat modificaties moeten worden gemaakt, zoals een beugeltje voor de stekker, de gaskabel moet een stuk langer worden en ook 2x door de parafan heen :D

Omdat ik met de gasklep toch niet verder kon, maar verder gegaan met de brandblusser. Deze gemonteerd op de achterbank;

Afbeelding

Het stukje lasdraad wat je ziet liggen is zoals de leiding zal gaan lopen. Door de lasdraad eerst op maat te buigen kun je daarna makkelijk de echte leiding aan de hand van de mal op maat buigen zonder deze te verknallen :)
Ook zit de noodschakelaar aan de buitenkant gemonteerd, naast de noodschakelaar om de spanning weg te halen.
Morgen weer verder :thumbup:

erwin20vt
Berichten: 784
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door erwin20vt » 23 dec 2014, 23:35

Volgens mij zetten ze vaak een verloopstuk onder een hoek van 90 graden tussen inlaatspruitstuk en de gasklep.
op die manier kom je ook beter uit met je slangen en veerpootbrug

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 24 dec 2014, 00:41

Past een 90° bocht wel ivm de onderste uitstekende pijp aan het gasklephuis en de distributie?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 09 jan 2015, 11:13

Inmiddels weer een klein weekje gesleuteld aan de auto.
Ik heb weer diverse slangen binnen voor de G60 gasklep en deze dus geprobeerd, maar dat wordt hem gewoon niet. Komt totaal niet uit met de parafan en de veerpoot.
Daarom maar weer terug gegaan naar de originele gasklep. Daarmee past het bedachte systeem wel, alleen moet er een 15° buis gewisseld voor een 45°.

Afbeelding

De 45° buis moet dus worden voorzien van een aansluiting voor de luchttempsensor en een blow off valve, welke in deze configuratie gewoon nodig is.

De intercooler beugeltjes heb ik nog iets aangepast, zodat de slang naar de compressor beter uit komt.
Met 1 slang meteen het hoekkie om :D

Afbeelding

Daarnaast gaat de originele ventilator van de radiator af, veel te zwaar natuurlijk :tooth: en zit gigantisch in de weg. Achter de linker koplamp is nog plaats voor een mooie luchtfilterbak dus de buis naar de compressor zal dwars achter de radiator langs moeten.

Afbeelding

Twee 15° buizen aan elkaar zorgen ervoor dat je een beetje kan kiezen waar je uit wil komen.

Afbeelding

Ook de luchttoevoer naar deze locatie zijn al bedacht, zonder de koplamp te hoeven demonteren :thumbup:
De radiator moet natuurlijk nog wel voorzien worden van een actieve fan, wat in de vorm van een SPAL ventilator gemonteerd zal worden. Deze komt echter tussen de grille en de radiator, zodat hij niet eens meer zichtbaar is :)

Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals verstelbare topmounts geprobeerd, de veerpootbrug er terug op gezet, remankerplaten aan de voorzijde gemonteerd etc.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door TurboClouseau » 10 jan 2015, 22:52

Lekker bezig hier! :beer:

Mocht je nou nog een keer iets anders willen qua inlaattraject, dan is een 16V G60 setup misschien wel een mooie optie. Kom je ook lekker uit met je gasklephuis en evt een grotere FMIC.

Afbeelding

Maar kost volgens mij wel een paar duiten, zo`n 90 graden bochtje tussen inlaat en gasklephuis

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 10 jan 2015, 23:10

Ik heb al naar andere inlaten gekeken, ook naar korte inlaatbochten enzo, maar de kans is groot dat dat allemaal niet uit komt met de compressor. En die inlaatjes zijn redelijk aan de prijs om te bestellen en te 'proberen'.

Voor nu wil ik eerst de setup werkend hebben, daarvoor moet nog het eea gebeuren.
Ook zitten er nog wat kleinigheden aan zoals de accu kabel en een luchtfilterbox etc voor het helemaal klaar is.

In de toekomst maar eens kijken hoe het loopt en of er nog wat veranderd kan gaan worden. Want om nu de inlaat naar de andere kant te brengen geeft zoveel werk en doet alles wat tot nu toe gedaan is bijna teniet...

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 14 mei 2015, 22:37

Blow off valve gemonteerd, nu geen inlaat slang meer die eraf schiet :)
Denk dat er bij echte belasting nog wel wat slangetjes los gaan komen maar dat pakken we nog aan. Hij loopt iig wel goed (onbelast) met de compressor erop, de computer pikt het gewoon :tu:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 27 mei 2015, 08:44

Gisteren weer aan de gang gegaan. Vandaag bij Jos_brrrrrrrrrrrrr voor uitlijnen + APK dus er moest nog het eea gebeuren:
- SPAL ventilator gemonteerd

Afbeelding

Accubak gemonteerd

Afbeelding

Ik heb de accu inmiddels 1,5 jaar en in die tijd wel regelmatig opgeladen, maar niet gebruikt. Nu krijgt hij de startmotor wel rond maar hij start er niet op :| :|
Hoor dus ook een relais klikken. Heb bij aanschaf van de accu ook getest of hij wel startte, inclusief aansluiting via de langere kabels, en dat werkte.
Ik hoop dat de massa niet voldoende contact maakt, anders is de accu dus al stuk :?

Luchtfiltertje er even opgezet. Komt straks natuurlijk in de accu bak.

Afbeelding

Passagiersstoel terug gezet en Sabelt gordels gemonteerd

Afbeelding

Tevens even gewassen want hij zat onder het stof.

Afbeelding
Stickerzzz :P

Dan nog wat betere foto's van andere dingen:

Afbeelding

Blow off gemonteerd. Let niet op de vacuumslang, die is nog veel te lang.
Van de week komt de 'harde' slang nog binnen en dan maak is alles netjes (en dus nieuw).

Afbeelding
Betere foto van de metertjes.
Claxonknopje zit er inmiddels ook weer op :P

En dan nog een filmpje van de proefrit:


joast
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2013, 15:41

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door joast » 27 mei 2015, 19:43

hey die weg mag je nog maar 60 he :lol:

zo te zien kom je dus uit de buurt

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Joopieboy » 27 mei 2015, 19:44

Tegenwoordig wel ja, dat was in het verleden wel anders...

Maar zit een best geluidje in!

joast
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2013, 15:41

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door joast » 27 mei 2015, 19:46

sinds dat de drempels dr liggen is de lol ook wel weg daar :devil:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 27 mei 2015, 21:30

Deze afgesloten prive weg in het buitenland heeft geen snelheidslimiet hoor jongens :angel:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door Joopieboy » 27 mei 2015, 22:15

Nee alleen een limiet van overig verkeer, van mede circuit gangers tot touring cars. :tooth:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door TurboClouseau » 28 mei 2015, 16:45

Gaaf man! Merk je ook goed dat ie sneller is geworden?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 28 mei 2015, 17:18

Normaal optrekken is wel een beetje lastig ja, hij sleurt er wel meteen meer aan.
Dit lijkt toch wel een stuk anders als voorheen.

Echter komt de drukmeter niet boven de 0 uit.
Nu heb ik zojuist de veer in BOV vervangen voor een sterkere, en heb ik hem 3x even zien pieken.
Verder blijft hij gewoon op 0.
Hij voelt wel wat sneller aan, maarja de laatste keer dat ik echt gereden heb is 1,5 jaar terug dus dat is natuurlijk nooit objectief :)

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door WJ » 28 mei 2015, 18:08

Klinkt leuk! Gaaf. :D

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v Compressor

Bericht door daNpy » 29 mei 2015, 22:40

Ondertussen weer wat verder geknutseld.
De luchtfilter bak van aluminium gemaakt, om erachter te komen dat ik ergens 1 maat niet goed heb (wilde hem 1cm breder maken) waardoor hij nu wel past, maar niet zo gevormd is als ik wil :(
Kan dus weer opnieuw beginnen, en dat vouwen van het aluminium is r*k zonder zetbank :sealed:

Ook nog zitten kijken naar het 'probleem' dat hij geen druk draait.
Andere BOV geprobeerd met nog een sterkere veer (Cupra 225pk), maar mocht niet baten. De computer is wel gevoelig op het vacuum. Misschien dat die de druk niet aan kan, of er zit een lek in. Er kan ook nog elders in het systeem een lek zitten, of de poelie is echt te klein.

We hebben iig getest of de blow off valve wel dicht blijft bij optrekken, en dat doet ie :D


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Bing [Bot], Google [Bot], Mark 320iS, wackywim en 65 gasten