Golf 2 16v: 9A & ITBs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door jos_br » 10 mei 2021, 21:55

Miesjel schreef: 10 mei 2021, 21:16 ITB's

Ik zou het niet doen, rijdt voor geen meter. Bak herrie enzo.

:)

Inderdaad, gewoon een TDI erin........ :blink: :lol:

Jos.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door TurboClouseau » 11 mei 2021, 17:05

ITB's!! Dat klinkt zo lekker hè......!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v no more compressor...

Bericht door daNpy » 13 mei 2021, 08:59

Rene-RS schreef: 16 jan 2017, 22:58 Lekker fris inderdaad!

Die "oliekoeler" die je oranje hebt gemaakt...ga je die niet vervangen door een sandwichtplate met oliekoeler eraan? Ik heb de mijne er eerst tussenweg gehaald.....koelen met 90graden kvs zie ik het nut niet echt van in...
Hoe heb jij dat met de kvs slangen gedaan?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door TurboClouseau » 13 mei 2021, 18:37

De slangen heb ik weggelaten en de tuutjes afgedopt.

Ik heb destijds gezegd dat ik het nut er niet van in zag om met 90°C KVS te koelen....maar daar denk ik inmiddels iets anders over... aangezien het kvs z'n best doet om op 90°C te blijven en de olietemperatuur onder belasting zal stijgen...denk ik dat die koeler toch best wel goed de olietemperatuur stabiel kan houden.

Bijkomend voordeel is dat ie de olietemperatuur sneller op bedrijfstemperatuur krijgt.

Maargoed....als je een externe koeler gebruikt en hem alleen maar/grotendeels voor circuit gebruikt kan je hem denk ik net zo goed weglaten.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 14 mei 2021, 09:20

Ja inderdaad, voor het opwarmen van de olie is het goed geschikt. Ik heb op het circuit geen last gehad van oververhitting (met de KR motor). Ik gebruik trouwens Motul 20W60 olie, ben ik heel tevreden over.
Wilde eigenlijk vandaag zo'n koeler (en andere zaken bestellen) :lol:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 17 mei 2021, 21:14

Afgelopen week dus lekker bezig geweest (voornamelijk met zoeken :tooth:). Heb eigenlijk zo goed als alles op het inlaattraject na.
Er komt toch een KMS op, de DTA is een stuk ouder en wat minder gebruiksvriendelijk, ook moet daar een uitgangstransistor nog worden vervangen (maar dat is ook zo gebeurd).
Heb de 2Y bak eraan gezet, waterpomp, dynamo, deel van de waterslangen, oliefilterhouder etc.
Uitlaat is ook meteen gewrapt, dus tijd voor twee fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Nu de elektra nog uitpluizen zodat ik ook het originele dashboard kan gebruiken voor olietemp, toerenteller etc.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door TurboClouseau » 20 mei 2021, 10:51

Fijne sleutelruimte!

Altijd mooi om alles weer fris en schoon in te bouwen....heb je later alleen maar plezier van tijdens het sleutelen...geen vette of roestige bende meer.

Flinke stabi ook.....is dat die van H&R?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 20 mei 2021, 11:38

Ja dat coaten had ik lang geleden al laten doen. Heb wel alles schoongemaakt, de schuur waar hij stond was nogal stoffig (oude aardappelschuur).
Inderdaad een H&R stabi. Achter zit er ook een.

Heb er 4 liter olie ingegooid. De peilstok en het hulsje zijn nieuw, maar er zit een Schrick carterpan onder waarvan ik niet weet of die dezelfde inhoud heeft. Met 4 liter staat de peilstok al op "vol" (motor heeft nog niet gedraaid).

Er komt een KMS op, niet de nieuwste versie maar iets ouder. Nu dus met de elektra beginnen uit te pluizen, misschien haal ik vast het eea weg wat niet meer nodig is :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 01 jun 2021, 10:50

Helaas nog niet gelukt om alles met de throttlebodies klaar te krijgen. Ondertussen wel de elektronica uitgezocht, daar ben ik ook wel even mee bezig geweest.
Nu de katalysator in 1 van de 2-naar-1 pijpen aan het verwijderen, de andere pijp was al leeg :? Dat valt ook niet mee.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 01 jun 2021, 18:42

Kat is eindelijk leeg, dus motor terug gezet in de auto:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door E36-italia » 04 jun 2021, 10:37

daNpy schreef: 20 mei 2021, 11:38 Heb er 4 liter olie ingegooid. De peilstok en het hulsje zijn nieuw, maar er zit een Schrick carterpan onder waarvan ik niet weet of die dezelfde inhoud heeft. Met 4 liter staat de peilstok al op "vol" (motor heeft nog niet gedraaid).
Mss als tip als je zo gaat oliedruk maken met een onbekende pan grootte...

Mijn Saab had op zijn minst 3 jaar stil gestaan, toen we oliedruk wilde maken duurde dat een eeuwigheid (5x de accu leeggetrokken) en kreeg maar geen druk.
ik had wel wat olie over de nokkenassen gegooid, dus het was niet allemaal kurkdroog.

echter was ik het wel helemaal zat dat het niet lukte, dus gooide ik er nog eens 5liter extra in :lol: (dit kan als je weet waar je oliepomp zit, gelukkig zit die meestal onderin het blok)
3x ronddraaien en voila, oliedruk!
wel grappig, je hoorde de lucht gewoon ontsnappen uit de pomp enzo... daarna wel weer die 5 liter via de carterplug er uit laten lopen ;-)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 04 jun 2021, 12:10

De aanzuiging zit inderdaad onderin het carter. Met 4 liter verwacht ik wel dat dat lukt, maar ik weet idd niet zeker of de peilstok ook voldoende olie aangeeft. Misschien moet er sowieso wel een halve of liter bij nog.

Wat me ook opgevallen is is dat de motor er scheef in zit. Hij ligt van rechts naar links toe wat lager. Zou dit komen omdat ik de 2Y bak heb gemonteerd ipv de 02A en de steunen daarvan stiekum wat anders anders zijn in de hoogte? Of eigenlijk; de montage aan het blok zit wellicht wat lager als bij het KR blok ?

Heb nieuwe rubbers gekocht voor de afdichting van de injectors. Echter is bij het demonteren een van de plastic ringen gebroken, waarna ik dus zag dat deze een 'split' hebben waarmee je ze eigenlijk makkelijk eraf kan halen. Het rare is, dat ik 2 ringen heb zitten aan de spruitstuk kant, terwijl ik op internet overal maar 1 plastic ring (spacer) zie (zoals hier). Ik heb aan de andere kant van het rubber nog een zwarte pastic ring.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 05 jun 2021, 09:25

Ter verduidelijking:

Afbeelding

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 22 jul 2021, 21:31

Heeft even geduurd, maar het is zover, we kunnen weer verder met knutselen.

Afbeelding

Afbeelding

En ik zoek meteen radiateur van 25x75cm. Heb de tip gekregen voor een Peugeot 205 radiateur maar die slechts 3 cm lager dan de VW versies (30 vs 33 cm). Weet iemand waar je die desnoods custom kunt laten maken? Anders zit je ook weer met de aansluitingen en slangen...
En een langere gaskabel heb ik nu dus ook nodig :D

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1989
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door Godspeed » 22 jul 2021, 22:00

:hot:

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door Bokkepoot » 22 jul 2021, 22:04

Oef!, dat ziet er keurig netjes uit!

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door TLRS » 23 jul 2021, 08:37

Die injector, is dat een beetje moderne techniek? Hij doet me denken aan de 2 gaats ev1 injector van m’n motor.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door Rolf205 » 24 jul 2021, 19:57

daNpy schreef: 22 jul 2021, 21:31 En ik zoek meteen radiateur van 25x75cm. Heb de tip gekregen voor een Peugeot 205 radiateur maar die slechts 3 cm lager dan de VW versies (30 vs 33 cm). Weet iemand waar je die desnoods custom kunt laten maken? Anders zit je ook weer met de aansluitingen en slangen...
En een langere gaskabel heb ik nu dus ook nodig :D
Voor de peugeot 205 zijn lage radiateurs te krijgen voor ITB/carbs (zijn ook extra dik):

Afbeelding

https://www.bakerbm.com/205-shortened-c ... iator.html

Wel een duur geintje met invoerrechten...

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door TurboClouseau » 01 aug 2021, 19:56

Als radiateur zou je eentje kunnen nemen van een Opel Corsa 1.7D vanaf 1993. Deze zijn 73cm breed en 26cm hoog. Je hebt ze in 34mm dik, maar ook 42mm:

63286A Nissens

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 01 aug 2021, 20:04

Damn, een 205 radiator is al onderweg! Ik heb ook al aansluitmaterialen binnen, echter moet ik nog wel wat vermaken aan de auto en de radiator om hem te laten passen. Die van een Corsa ziet er wel beter uit, de montage lijkt op de plaatjes ook beter (aan) te kunnen passen.

Deze dus: https://www.autodoc.nl/nissens/1990381? ... pEQAvD_BwE
Ziet er goed uit. Ook meer montage mogelijkheden dan die van een Peugeot.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 18 sep 2021, 12:14

Na veel gedoe uiteindelijk vanmorgen voor het eerst kunnen starten :)


Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 04 okt 2021, 21:16

Ondertussen nog het eea gefixt, waaronder een versterkertje voor de toerenteller omdat die op de 12V blokpuls niet reageert.
Hiervoor had ik de hele tellerbak gedemonteerd (met die gevoelige folie-printplaat achterop), wat achteraf niet nodig was :P
Maargoed ik wist wel zeker dat de toerenteller goed werkte (getest op een DAF, dat werkt tenminste :kikker:)

Maar nu weet ik wel waar die stekker voor was die al sinds de aankoop aan de tellerbak zat... de onderste rij van 5 LEDjes in de tellerbak was ook daadwerkelijk voorzien van LEDjes (normaal ongebruikt), zodat je een shiftlight kon maken. Omdat ik de boel toch open had liggen heb ik er ook maar meteen een shiftlight van gemaakt die ik op de KMS kan aansluiten :thumbup:
Zojuist de tellerbak weer in elkaar gezet. Morgen alles terug bouwen en dan vrijdag naar de tuner brengen!
Hopelijk wordt ie dan volgende week afgesteld, of de week erop.
Laatst gewijzigd door daNpy op 04 okt 2021, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door jos_br » 04 okt 2021, 21:19

Maarre, wanneer gaan "we" weer rijden??

Jos.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door daNpy » 04 okt 2021, 21:20

jos_br schreef: 04 okt 2021, 21:19 Maarre, wanneer gaan "we" weer rijden??

Jos.
Volgend jaar :hot: :tooth:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Golf 2 16v: 9A & ITBs

Bericht door jos_br » 04 okt 2021, 21:51

daNpy schreef: 04 okt 2021, 21:20
jos_br schreef: 04 okt 2021, 21:19 Maarre, wanneer gaan "we" weer rijden??

Jos.
Volgend jaar :hot: :tooth:
Goed plan, maak ik de auto ook weer klaar, van het jaar niet gereden........ :shock:

Jos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], bleu_dust, Cuprafan_123, Godspeed, jerico_NL en 60 gasten