E36 328i/M3 Cabrio
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal
Ik lees die laatste zin net zoals Tim....er zit duidelijk een ondertoon aan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal
+1Martin van der Zwaard schreef:Ik lees die laatste zin net zoals Tim....er zit duidelijk een ondertoon aan.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat je graag iets 'unieks' op de wereld wilt zetten. En als dan in NL een bijna exacte kopie rondrijdt is dat vervelend, maar ook niet meer dan dat. We zouden dit wellicht allemaal denken, maar niet zeggen.
Als je maar blij bent met wat je hebt, want waar gaat het nou eindelijk over? En ja, dat is een rhetorische vraag.
Schitterende cabrio die jij hebt Folkert.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal
Het is maar wat je wilt lezen. Moet ik er 20 knipoog smilies achter zetten om de emotie erachter weer te geven?Martin van der Zwaard schreef:Ik lees die laatste zin net zoals Tim....er zit duidelijk een ondertoon aan.
Zoals ik al zei, er zit geen waardeoordeel achter. Het geeft slechts aan waar (nog) verschil zit.
Ik ga mezelf verder ook niet verdedigen omdat een platte tekst op een forum verkeerd wordt geïnterpreteerd.
Ik ben blij met me wagen, hij is blij.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal
Maar eens een updateje van me draadje...
Eindelijk de M3 uit de winterschorsing gehaald en na groot onderhoud de eerste km gemaakt. Wat blijft het toch een enorm verschil in rijbeleving met een 328i.
De afgelopen twee weken vele avonden/weekenden samen met maat van me de M3 onder handen genomen.
Denk dat we wel aan de 30 uur komen in totaal.
Wat gedaan is:
- Vanos geheel gereviseerd met nieuwe seals van bekende Beisan kit.
- 8 Vanos ventiel o-ringen vervangen door E39 M5 exemplaren (zijn niet rond, maar hebben een puntvlak/facet en zijn daardoor veel beter in staat de boel af te dichten.
- Nieuw vanos filter
- Alle vanos boutjes met blauwe Loctite gezekerd.
- Nieuwe multi- en airco riem
- Nieuwe "koel"leiding stuurbekrachtiging ivm zweten + nieuwe stuurbekrachtigingsolie
- Alle olie vervangen. Hier is ruimschoots de meeste tijd in gaan zitten. Vanwege de in eerste instantie vele twijfel welke olie te gebruiken, heb ik destijds de auto niet meteen een oliebeurt gegeven, iets wat eigenlijk niet mijn ding is.
Goed, tijden geleden al wel de uiteindelijke olie gehaald op aanraden van diverse personen en (internationale)fora. Ik heb gekozen voor de vol synthetische (Ester basis) 5w40 Fuchs Titan Pro S (geen aandelen in). Uiteraard ook een nieuw filter
Goed, omdat ik geen idee heb hoe oud de (nu) oude olie was wilde ik echt alles uit de motor hebben. Overkill? Misschien. Maar ik wilde dit per se.
Door de aanwezigheid van oliekoeler en het carter met 2 aparte ruimtes komt bij een reguliere oliewissel niet alle olie uit de motor. BMW noemt 5.5 liter in het TIS.
Ook heb ik een carterpan zonder aparte drainplug voor het voorste compartiment. Weet niet vanaf ot tot welk modeljaar dat er wel op zat.
Dus de enige manier is dus om de hele carterpan er onderuit te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteraard ook de oliekoeler losgehaald en volledig leeg laten lopen. Zit toch nog behoorlijk wat olie in.
Bij terugplaatsen carter ook een verse pakking geplaatst. Zou ook moeten zorgen dat het zweten wat na de jaren toch altijd wel gaat gebeuren, weer enige tijd uitgesteld is.
Nu alles terugbouwen en nieuwe olie erin, zit er nu 7 liter in. Dan zit je tegen max streepje. Dat is toch even 1.5 liter meer dan de 5.5 die BMW noemt. Dat vind ik dus wel de moeite waard bij een auto waarvan je niet weet hoe oud de oude olie was. En ook niet wat voor olie gebruikt is.
Uiteraard gaat dit niet bij elke oliebeurt plaatsvinden. Maar ik heb nu een frisse basis en ik zal zelf ook geen andere olie gebruiken dan de genoemde, dus als er dan wat oude met nieuwe mengt, geen probleem.
Het is zeker geen leuke klus, zeker als je niet over een brug beschikt, maar verder geen rocket science.
En last but not least een vers benzinefilter geplaatst. Daar zat aan de datum te zien, nog de originele onder.
Eindelijk de M3 uit de winterschorsing gehaald en na groot onderhoud de eerste km gemaakt. Wat blijft het toch een enorm verschil in rijbeleving met een 328i.
De afgelopen twee weken vele avonden/weekenden samen met maat van me de M3 onder handen genomen.
Denk dat we wel aan de 30 uur komen in totaal.
Wat gedaan is:
- Vanos geheel gereviseerd met nieuwe seals van bekende Beisan kit.
- 8 Vanos ventiel o-ringen vervangen door E39 M5 exemplaren (zijn niet rond, maar hebben een puntvlak/facet en zijn daardoor veel beter in staat de boel af te dichten.
- Nieuw vanos filter
- Alle vanos boutjes met blauwe Loctite gezekerd.
- Nieuwe multi- en airco riem
- Nieuwe "koel"leiding stuurbekrachtiging ivm zweten + nieuwe stuurbekrachtigingsolie
- Alle olie vervangen. Hier is ruimschoots de meeste tijd in gaan zitten. Vanwege de in eerste instantie vele twijfel welke olie te gebruiken, heb ik destijds de auto niet meteen een oliebeurt gegeven, iets wat eigenlijk niet mijn ding is.
Goed, tijden geleden al wel de uiteindelijke olie gehaald op aanraden van diverse personen en (internationale)fora. Ik heb gekozen voor de vol synthetische (Ester basis) 5w40 Fuchs Titan Pro S (geen aandelen in). Uiteraard ook een nieuw filter
Goed, omdat ik geen idee heb hoe oud de (nu) oude olie was wilde ik echt alles uit de motor hebben. Overkill? Misschien. Maar ik wilde dit per se.
Door de aanwezigheid van oliekoeler en het carter met 2 aparte ruimtes komt bij een reguliere oliewissel niet alle olie uit de motor. BMW noemt 5.5 liter in het TIS.
Ook heb ik een carterpan zonder aparte drainplug voor het voorste compartiment. Weet niet vanaf ot tot welk modeljaar dat er wel op zat.
Dus de enige manier is dus om de hele carterpan er onderuit te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteraard ook de oliekoeler losgehaald en volledig leeg laten lopen. Zit toch nog behoorlijk wat olie in.
Bij terugplaatsen carter ook een verse pakking geplaatst. Zou ook moeten zorgen dat het zweten wat na de jaren toch altijd wel gaat gebeuren, weer enige tijd uitgesteld is.
Nu alles terugbouwen en nieuwe olie erin, zit er nu 7 liter in. Dan zit je tegen max streepje. Dat is toch even 1.5 liter meer dan de 5.5 die BMW noemt. Dat vind ik dus wel de moeite waard bij een auto waarvan je niet weet hoe oud de oude olie was. En ook niet wat voor olie gebruikt is.
Uiteraard gaat dit niet bij elke oliebeurt plaatsvinden. Maar ik heb nu een frisse basis en ik zal zelf ook geen andere olie gebruiken dan de genoemde, dus als er dan wat oude met nieuwe mengt, geen probleem.
Het is zeker geen leuke klus, zeker als je niet over een brug beschikt, maar verder geen rocket science.
En last but not least een vers benzinefilter geplaatst. Daar zat aan de datum te zien, nog de originele onder.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 groot onderhoud
mooi fris allemaal
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 groot onderhoud
Nieuwe mijlpaal. Of beter, kilometerpaal...
- Gert-jan
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 groot onderhoud
Op naar de 100!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 groot onderhoud
Mooie maagdelijke stand, net ingelopen
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 jul 2015, 17:38
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 groot onderhoud
Hier de jongen van de andere witte e36 cabrio kwam weer is in dit topic terecht en las wat over mijn auto haha.
Heb zelf ook 5 jaar geleden een witte e36 cabrio gekocht juist omdat je deze eigelijk nooit ziet.
Heb er inderdaad met de jaren een hoop aan verandert. En uiteindelijk heb ik hem gewoon gemaakt hoe hij hoort te zijn..
Het is natuurlijk niet de bedoeling geweest om jou M3 te kopieren zoals sommige misschien denken. Toevallig gewoon dezelfde combi alleen dan net iets anders. 2 mensen met gewoon dezelfde smaak lijkt me..
Maargoed zolang iedereen blij is met wat hij heeft is dat inderdaad het belangrijkst.
Al komt er ooit toch weer een E36 m3 of een Supra als ik deze wegdoe.
Het is toch leuker om een snelle auto te hebben als je autogek bent.
Hier wat recente fotos dan maar
Heb zelf ook 5 jaar geleden een witte e36 cabrio gekocht juist omdat je deze eigelijk nooit ziet.
Heb er inderdaad met de jaren een hoop aan verandert. En uiteindelijk heb ik hem gewoon gemaakt hoe hij hoort te zijn..
Het is natuurlijk niet de bedoeling geweest om jou M3 te kopieren zoals sommige misschien denken. Toevallig gewoon dezelfde combi alleen dan net iets anders. 2 mensen met gewoon dezelfde smaak lijkt me..
Maargoed zolang iedereen blij is met wat hij heeft is dat inderdaad het belangrijkst.
Al komt er ooit toch weer een E36 m3 of een Supra als ik deze wegdoe.
Het is toch leuker om een snelle auto te hebben als je autogek bent.
Hier wat recente fotos dan maar
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 groot onderhoud
Zo zit weer in DE voor me jaarlijkse Nürburgring trip. Zoals aan (die ene) foto te zien, verblijf ik op de wel bekende Center Parcs. Ben er twee weken en de meeste dagen wel op de ring te vinden, dus mochten er nog members zijn...
Goed, om tot de tijd dat de baan opengaat de tijd te verdrijven een beetje aan de auto rommelen.
Na afgelopen weekend 12 uur non-stop gesleuteld te hebben (het kon niet anders) om de standaard audio kabel uit de bouwen, om vervolgens de Harman Kardon draadboom + telefoon in te bouwen. In DE doet de telefoon het nog en ik wilde het per se ingebouwd hebben.
Je kan je voorstellen hoe gaar is was na 12 uur sleutelen en 40 uur wakker te zijn geweest alles bij elkaar.
En toen bleek dat van de 5 telefoonmodules die ik heb liggen, ik de ene kapotte gemonteerd had. Waarom niet meteen getest. Geen flauw idee. Dus net voor vertrek ff snel een andere module in me kofferbak gedaan, om het in DE wel om te switchen.
Voor de rest wart random pics tot nu toe.
Aldi in Bad Munstereifel tijdens tussenstop. Dit keer komende vanaf de A61 naar A1 niet in 1x doorgejast, maar eerste afslag Euskirchen gepakt en vervolgens via de B56 richting Bad Munstereifel en vervolgens Kelberg - Gunderath. Veel leuker rijden.
Vorig jaar noodgedwongen met de 328i moeten gaan, maar dit keer weer fijn met de M3. Het blijft toch erg fijn rijden en het vermogen hier in dit gebied is erg prettig.
Gisteren de telefoonmodule omgewisseld en meteen de auto even opgefrist, leer behandelt etc.
En hier de betreffende module. Bij latere modellen zit de module in de cabrio aan de binnenzijde kofferbak, tegen de bak van de softtop geschroefd. Dat was dus absoluut geen optie, want ik ga niet in de carrosserie boren.
De oudere modellen, hebben een speciale beugel die in het gat valt en de module precies tussen de eventueel aanwezige rollbeugel cartridge en hifi/HK versteker plaatst. Hiervoor zijn alle montagegaten al aanwezig en was dus de enige optie.
Hier een foto van de beugel en module.
Wordt vervolgd.
Goed, om tot de tijd dat de baan opengaat de tijd te verdrijven een beetje aan de auto rommelen.
Na afgelopen weekend 12 uur non-stop gesleuteld te hebben (het kon niet anders) om de standaard audio kabel uit de bouwen, om vervolgens de Harman Kardon draadboom + telefoon in te bouwen. In DE doet de telefoon het nog en ik wilde het per se ingebouwd hebben.
Je kan je voorstellen hoe gaar is was na 12 uur sleutelen en 40 uur wakker te zijn geweest alles bij elkaar.
En toen bleek dat van de 5 telefoonmodules die ik heb liggen, ik de ene kapotte gemonteerd had. Waarom niet meteen getest. Geen flauw idee. Dus net voor vertrek ff snel een andere module in me kofferbak gedaan, om het in DE wel om te switchen.
Voor de rest wart random pics tot nu toe.
Aldi in Bad Munstereifel tijdens tussenstop. Dit keer komende vanaf de A61 naar A1 niet in 1x doorgejast, maar eerste afslag Euskirchen gepakt en vervolgens via de B56 richting Bad Munstereifel en vervolgens Kelberg - Gunderath. Veel leuker rijden.
Vorig jaar noodgedwongen met de 328i moeten gaan, maar dit keer weer fijn met de M3. Het blijft toch erg fijn rijden en het vermogen hier in dit gebied is erg prettig.
Gisteren de telefoonmodule omgewisseld en meteen de auto even opgefrist, leer behandelt etc.
En hier de betreffende module. Bij latere modellen zit de module in de cabrio aan de binnenzijde kofferbak, tegen de bak van de softtop geschroefd. Dat was dus absoluut geen optie, want ik ga niet in de carrosserie boren.
De oudere modellen, hebben een speciale beugel die in het gat valt en de module precies tussen de eventueel aanwezige rollbeugel cartridge en hifi/HK versteker plaatst. Hiervoor zijn alle montagegaten al aanwezig en was dus de enige optie.
Hier een foto van de beugel en module.
Wordt vervolgd.
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Ik ga op vakantie hetzelfde doen als tuis... Klussen....
Ik snap 'm niet echt. Geen vrouw?
Mooi ding man!
Ik snap 'm niet echt. Geen vrouw?
Mooi ding man!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
echte 'die hard'
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Lachen! Op de foto's ziet de m3 er echt uit alsof die in concoursstaat verkeert, heb hem irl nog niet gezien helaas!
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Kom je toch nog keertje langse30touring1990 schreef:Lachen! Op de foto's ziet de m3 er echt uit alsof die in concoursstaat verkeert, heb hem irl nog niet gezien helaas!
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Ik zeg DF meet
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Prima! moeten we wel even een droog dagje uitkiezen anders is het alleen maar glibberen met dat M geweld heheMParallel schreef:Kom je toch nog keertje langse30touring1990 schreef:Lachen! Op de foto's ziet de m3 er echt uit alsof die in concoursstaat verkeert, heb hem irl nog niet gezien helaas!
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Staat er prachtig bij Folkert, echt een plaatje.
Had je nou je hardtopstand meegenomen, of stond er nog toevallig eentje op de parkeerplaats....?
Had je nou je hardtopstand meegenomen, of stond er nog toevallig eentje op de parkeerplaats....?
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Thx.
Hardtop stand neem ik altijd mee. Op heen en terugreis rijdt dat net even fijner. Hier haal ik de hardtop eraf en toer dan open.
Al moet ik zeggen, heb hem hier verder nig niet afgehad deze keer en gezien de weersvoorspelling, gaat dat ook niet meer gebeuren.
Hardtop stand neem ik altijd mee. Op heen en terugreis rijdt dat net even fijner. Hier haal ik de hardtop eraf en toer dan open.
Al moet ik zeggen, heb hem hier verder nig niet afgehad deze keer en gezien de weersvoorspelling, gaat dat ook niet meer gebeuren.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Leuk om te lezen allemaal
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Gisteren een pisregendag. Dus relatief weinig volk voor een zondag.
4 rondjes afgelegd. Tempo heel laag gehouden, vooral gelet op alleen remmen bij stuur recht en meeste bochten in een versnelling hoger gepakt, rustig op het gas en vooral veel eerder remmen. MIsschien iets minder spannend, maar met het gladde wegdek eigenlijk juist weer wel.
Wachten tot de baan weer open gaat.
Aan het einde van de dag klaarde het flink op en toen nog 2 rondjes gedaan, waarvan de laatste net voor sluiten baan. Ik geloof dat er nog 1 auto achter me zat. Die heb ik niet meer gezien, dus het was vooral lekker juiste lijnen pakken voor zover ik die ken, zonder druk te hoeven maken om snelle auto's achter me.
Alle tijd om even een kiekje te schieten op het rechte stuk...
4 rondjes afgelegd. Tempo heel laag gehouden, vooral gelet op alleen remmen bij stuur recht en meeste bochten in een versnelling hoger gepakt, rustig op het gas en vooral veel eerder remmen. MIsschien iets minder spannend, maar met het gladde wegdek eigenlijk juist weer wel.
Wachten tot de baan weer open gaat.
Aan het einde van de dag klaarde het flink op en toen nog 2 rondjes gedaan, waarvan de laatste net voor sluiten baan. Ik geloof dat er nog 1 auto achter me zat. Die heb ik niet meer gezien, dus het was vooral lekker juiste lijnen pakken voor zover ik die ken, zonder druk te hoeven maken om snelle auto's achter me.
Alle tijd om even een kiekje te schieten op het rechte stuk...
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Koude handen?
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Super E36 in een super configuratie!
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Lijkt me het mooiste wat er is, dakje eraf en genieten van de sound van de autos die om je heen vliegen....
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E36 328i/M3 Cabrio | Random pics trip Duitsland
Wat houd je tegen?Hoppa schreef:Lijkt me het mooiste wat er is, dakje eraf en genieten van de sound van de autos die om je heen vliegen....
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: EvdP, Godspeed, Jeroen89, Jlijp, Martijn_bmw, TurboPatrick, Zed240 en 86 gasten