E36 328i/M3 Cabrio

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 328i/M3 Cabrio | SMG onderhoud

Bericht door GTRene » 06 apr 2014, 20:15

super :D
mooi dat je dat zelf kon, ken zoiets helemaal niet :D
moet je allemaal maar net weten de tips en trucks e.d.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | SMG onderhoud

Bericht door MParallel » 06 apr 2014, 20:26

Joy schreef:Mooi klusje. Toch leuk dat je zoiets gewoon zelf kunt afhandelen met DIS.
Echt een must. Zeker met een SMG bak. Die GT1 heeft zich al lang en breed terugverdiend. Kan het iedereen aanbevelen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 328i/M3 Cabrio | SMG onderhoud

Bericht door ///Joost » 07 apr 2014, 17:50

Knap gedaan! :thumbup:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | Papieren

Bericht door MParallel » 01 jul 2014, 15:45

Inieminie update. Niet aan de auto zelf, maar gerelateerd.

Al sinds de import van de M3 vorig jaar Mei was ik de Oude Kfz-brief kwijt. Niet meer wetende of de vorige eigenaar deze had meegegeven met de rest v.d. papieren.

Vorige eigenaar (tot 2x toe) gevraagd of die deze nog had liggen, maar nee, hij heeft hem echt niet meer.

Contact opgenomen met de RDW, kreeg ik op een gegeven moment een envelop thuis met kopiën van de kentekenpapieren. Leuk en aardig, maar dat waren de op moment van import geldende Duitse documenten, niet de al lang niet meer geldige oude Kfz-Brief.

En daarvan wist ik dat die bij de import worden ingenomen, dus die had ik al lang gescand. Maar niet dat oude document. Heb mezelf hiervoor ook al paar keer goed voor de kop geslagen.

Die oude Kfz-Brief is natuurlijk zo mooi, omdat hier alle voorgaande eigenaren opstaan met naam en toenaam en je zo mooi zwart op wit hebt staan dat je de *zoveelste* eigenaar bent.

Effin, vorige week nog een allerlaatste poging gewaagd en nogmaals de RDW aangeschreven of de Oude brief ook wordt ingenomen bij import en zo ja, of die dan ook nog bewaard wordt en of ik daar aub een kopie van kan krijgen.

3x een mail gehad dat de mail intern wordt doorgestuurd en waarin dan nog wordt gevraagd of ik dus de kentekenpapieren wil....nee er staat expliciet in al me mails dat het om de OUDE kfz-brief gaat, maar lezen is blijkbaar moeilijk.

Goed, om lang verhaal kort te maken, vorige week viel er een envelop van de RDW bij me in de bus met daarin (toch weer) de oude kentekenpapieren, maar nu ook inclusief de oude Kfz-Brief.

Ben helemaal blij, want nu is de administratie weer volledig.

p.s. achteraf sowieso stom dat ik dat document bij de andere kentekenbewijzen had gestopt, want je bent helemaal niet verplicht deze te overhandigen. Sommige Duitse eigenaren hebben dat document zelf al niet meer. Dus ik had het origineel nog in bezit kunnen hebben. Maar liever dit dan dat hele vervelende gat in me papierwerk.

:hot:

pps. Nu wil ik eigenlijk alleen nog het CoC / EWG-Übereinstimmungsbescheinigung maar daar wil BMW hier maar liefst €100 voor hebben. Dat is toch wel fors geld voor een "leuk om te hebben papiertje". In DE rond de €60. Nog veel geld....

Online
Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 328i/M3 Cabrio | Duitse Kfz-Brief

Bericht door Gert-jan » 01 jul 2014, 18:22

Heel gaaf, hoe meer info hoe mooier het is inderdaad!

In NL bestaat er niet zoiets toch? Had ik ook wel erg leuk gevonden aangezien de mijne een originele Hollander is.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i/M3 Cabrio | Duitse Kfz-Brief

Bericht door Tim N » 01 jul 2014, 18:31

Via RDW kun je oud eigenaren traceren meen ik, stuurt de RDW een brief, en als ze willen kunnen ze dan reageren naar jou. (of is dat enkel op huidige houder kenteken)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | Duitse Kfz-Brief

Bericht door MParallel » 01 jul 2014, 19:27

Denk dat dat vanwege privacy niet (zomaar) gedaan wordt.

De eerste keer, vorige jaar, toen ik de RDW had geschreven, begonnen ze ook in eerste instantie dat ze niks opsturen om die reden.

Dus ik terug van: "ja ik hoor wat je zegt, maar ik heb al kopieën van de (andere) papieren en als ik had geweten had ik van die andere nu ook een kopie gehad, dus in die context gaat dat niet op...".

Toen kreeg ik alsnog die kopieën (die ik dus al had). :lol:

Maar wij heben hier nooit een kentekenbewijs gehad waar alle voorgaande eigenaren op staan. Wat heet, de vorige staat er niet eens op.

Nou ja sowieso proberen. Ik had me er al bij neergelegd dat die info voorgoed verloren is gegaan.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

FFB

Bericht door MParallel » 07 jul 2014, 13:44

Met dank aan Revtor (bekende naam in BMW land) heb ik eindelijk de beschikking over een werkend INPA/EDIABAS/NCSExpert.

Ik werk al enige jaren met DIS/Progman via een gele GT1 kop, maar die andere software kreeg ik nooit lekker geïnstalleerd en daarna was nog de grote vraag of het via de gele kop kon werken. Ik had geen zin om daarvoor weer een aparte kabel te kopen, plus dat mijn laptop niet over een (oude) seriële poort beschikt. USB naar OBD/ADS adapters werken allemaal maar gedeeltelijk door de architectuur van K en L lijnen en weet ik veel wat.

Die gele kop was destijd een aardige investering dus zou gewoon zonde zijn.

Goed, inmiddels is het allemaal gelukt en werkt het allemaal. Meteen al flink succes geboekt. Vraag me niet hoe en waarom, want dat is nog een raadsel, maar ik heb al dat ik sinds eind 2010 de 328i niet meer kon uitlezen.
Waarschijnlijk een keer de RXD/TXD lijnen verkachelt door er per abuis +12v op te zetten. Volgens de dealer is dat dan allemal stuk en kun je alle modules gaan vervangen. :ziek:

Van het weekend ter test INPA aan de 328i gehangen en tot mijn verbazing kon ik verbinding maken met de modules. Meteen alle storingen uitgelezen en gereset (een raar af en toe inhouden wat een schok geeft, blijkt dus te gaan om een storing in de krukas sensor die af en toe optreed. Kijk daar heb ik wat aan.

Daarna voor de grap nog eens met DIS geprobeerd en tot mijn stomme verbazing werkt dat ook weer.

Sinds januari 2012 werkte ook de afstandbediening niet meer. Dit was na het vervangen van de ringantenne om het contactslot. Mogelijk is dit puur toeval geweest, maar ik heb in de tijd tot gisteren al zo vaak geprobeerd de sleutel opnieuw in te leren, zonder succes.

Tot ik een keer las dat er een blokkering actief kan zijn die het onmogelijk maakt de sleutels opnieuw in te leren. Ik dacht bingo. Dus gekeken met INPA, maar nee, die was niet actief. Kut!

Gisterenavond moest ik nog even wat uit de auto pakken. Ik probeerde het luk raak nog een keer en krijg de pest pleuris, het werkte. :shock:

Enige wat ik kan bedenken is dat ik de sloten via INPA heb aangestuurd. In de handleiding staat iets van dat de auto via de AB van het slot moet worden gehaald, anders kan je de sleutel niet inleren.

Lekker logisch want je wilt de sleutel inleren om weer via de ab open te kunnen doen.

Nou ja whatever, ik heb in elk geval helemaal blij. :headbang:

Dan kan ik nu eindelijk wat leuke opties aan coderen met NCSexpert (via NCS Dummy). Opties die niet via Progrman zijn aan te passen, omdat die bijvoorbeeld landspecifiek zijn.

smadb
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 feb 2013, 21:25
Locatie: Grunn

Re: E36 328i/M3 Cabrio | INPA/GT1 succes

Bericht door smadb » 07 jul 2014, 14:44

Met INPA zijn bepaalde functies aan en uit te zetten maar in de hoofdmode is INPA bedoeld om uit te lezen en te resetten. Het echte programmeren kun je doen met NCS Expert/Navcoder/Carsoft/BMW Scanner.

Veel plezier. Mocht je vragen/tips hebben mbt NCS Expert mag je mij gerust een PB sturen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i/M3 Cabrio | INPA/GT1 succes

Bericht door Tim N » 07 jul 2014, 14:53

Klinkt interessant wat voor opties zit je aan te denken te programmeren?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | INPA/GT1 succes

Bericht door MParallel » 07 jul 2014, 15:05

smadb schreef:Met INPA zijn bepaalde functies aan en uit te zetten maar in de hoofdmode is INPA bedoeld om uit te lezen en te resetten. Het echte programmeren kun je doen met NCS Expert/Navcoder/Carsoft/BMW Scanner.

Veel plezier. Mocht je vragen/tips hebben mbt NCS Expert mag je mij gerust een PB sturen.
Ik ken de functies hoor van INPA/DIS/Progman/NCS ;)

En bedankt. voor het aanbod.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | INPA/GT1 succes

Bericht door MParallel » 07 jul 2014, 15:12

Tim N schreef:Klinkt interessant wat voor opties zit je aan te denken te programmeren?
Wordt vervolgd. Eerst even kijken wat er mogelijk is.

Sowieso kun je op een E36 helaas niet al te veel. Weinig modules tov latere modellen.

Zaken als ramen en dak sluiten/openen via de AB zijn niet mogelijk, wel bij latere modellen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i/M3 Cabrio | INPA/GT1 succes

Bericht door Tim N » 07 jul 2014, 15:26

Idd jammer, dat had ik graag gehad.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: E36 328i/M3 Cabrio | INPA/GT1 succes

Bericht door M3 Duif » 07 jul 2014, 20:00

Ja is echt super waardevol, mijn auto komt ook uit Duitsland, 1999 ingevoerd maar helaas van voor die tijd geen geschiedenis

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | mijlpaal

Bericht door MParallel » 30 jul 2014, 23:23

Gisteren met het ouwe trouwe beestje...

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door Gert-jan » 31 jul 2014, 00:11

Lekker hoor! :df:

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door indobesar » 22 okt 2014, 11:26

Volgens mij heb ik jouw auto vorige week vrijdag langs de Maasdijk gezien. Het lijkt me nl. niet zo dat er nog een witte E36 Cabrio met BBS'en en oranje knippers is. ;)

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door Hitz » 22 okt 2014, 12:44

Geen M3, maar ook wel een leuke cabriolet..

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door MParallel » 22 okt 2014, 13:31

^^

Exact, het zal die geweest zijn. Die is ongeveer een carbon copy van mijn auto aan het maken. In dat topic kun je zien hoe die stap voor stap mijn auto is gaan kopieëren. :zwijntje:

Mijne staat al in de winterstalling en komt ergens maart weer uit ze hok.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door 328Ti » 22 okt 2014, 19:00

MParallel schreef:^^

Exact, het zal die geweest zijn. Die is ongeveer een carbon copy van mijn auto aan het maken. In dat topic kun je zien hoe die stap voor stap mijn auto is gaan kopieëren. :zwijntje:

Mijne staat al in de winterstalling en komt ergens maart weer uit ze hok.
Ah joh.... leuk toch... beter goed gejat dan slecht bedacht. Verder is niets meer "speciaal" als je jouw creatie op internet post.

Al met al een dikke M3 die je hebt. Is het inderdaad M3 "money" of valt het in de praktijk mee? (ik zie jou niet aan als een scheurijzer)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door Tim N » 22 okt 2014, 19:57

Alles is al eens gedaan, ook de style zoals die van M parallel er nu bijstaat zijn er hem al legio voorgegaan.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door indobesar » 22 okt 2014, 22:16

Snap ook wel dat het geen unieke stijl is, maar de kans is zeer klein om een identieke auto tegen te komen.

Aan het fietsbordje te zie. Is het idd die auto geweest. Grappig. :)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door MParallel » 22 okt 2014, 23:14

Tim N schreef:Alles is al eens gedaan, ook de style zoals die van M parallel er nu bijstaat zijn er hem al legio voorgegaan.
Sja style...die is ook niet bojzonder. Gewoon een M3 zoals die de fabriek uit gerold is. Standaard M pakket.

Alleen setje andere wielen van de M635i, zij het iets andere specs.

Gaat hier meer om dat ie eerst alles in kleur had meegespoten, gouden hart BBS, Safraan geel interieur, witte knippers romdom...

Maar goed, dat is een 320i met verder geen heel bijzondere opties.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door Tim N » 22 okt 2014, 23:22

Nu laat je je wel wat kennen Folkert, beetje jammer die laatste zin.

Als ik zijn topic doorlees (vanaf 2010 :angel: ) heeft hij de auto langzaam naar eigen wensen gemaakt, en dan willen sommigen wel door de jaren heen de auto weer eens een ander uiterlijk geven. (hij ging ook van stof naar safraan en nu dus door naar zwart leder. (wie weet als Vaders simpel in safraan te scoren waren dat hij daar bij was gebleven :wink: )

Of het nou een kale 318i of een volle M3 is hij is er blij mee en zo te zien geeft het hem veel voldoening om met zijn hobby bezig te zijn.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio | 328i mijlpaal

Bericht door MParallel » 23 okt 2014, 00:52

Dan begrijp je me verkeerd Tim. Ik geef geen enkel waardeoordeel mee met die laatste zin. Gewoon een objectieve constatering.

Dan had ik moeten zoiets als "maar een 320" oid. Maar waarom zou ik? Hij is er verder blij mee, daar gaat het om.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Mark 320iS, Reihen 6, wackywim en 65 gasten