992

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 15 jun 2018, 11:41

Yep, erg wennen maar als.je het eenmaal door hebt is het erg prettig. Voordeel is dat remschijven en remblokken amper slijten. Remstof is dus ook geen issue. Setje schijven gaat ruim 150k mee ondanks het gewicht van 2200(!) Kg en 500+ PK.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: We gaan 'groen'

Bericht door EvdP » 15 jun 2018, 12:51

Mark schreef: 15 jun 2018, 10:12 Erg sterk remmen op de motor om de battery te laden. Je kan rijden zonder de rem te gebruiken als je anticipeert.

Dit. Gas los is aardig afremmen. Dat is heel apart als je uit je "normale" auto stapt. Vol gas optrekken is ook anders dan wat ik gewent ben. Geen lawaai en je knalt direct weg. De motor hoeft niet op te pakken, het koppel is er direct.

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: We gaan 'groen'

Bericht door mark323ti » 15 jun 2018, 14:15

Gaan remlichten ook aan bij gas loslaten?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: We gaan 'groen'

Bericht door EvdP » 15 jun 2018, 14:33

Lijkt mij niet, je remt niet.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Mark » 15 jun 2018, 15:03

Ja bij elektrische auto's gaan de remlichten aan bij (sterk) afremmen op de motor.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: We gaan 'groen'

Bericht door sitechris » 15 jun 2018, 17:57

Ik zou zelf altijd voor de snelste gaan. Die klap in je rug is echt fenomenaal! Desondanks mooie auto. Ik vind de Model S nog steeds een mooie looker en hij rijdt inderdaad helemaal niet verkeerd.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Jeffrey026 » 16 jun 2018, 12:46

Mooie auto zo in het zwart

Die tesla's worden verkocht als warme broodjes,noet normaal :p. Heb al veel aansluitingen geplaatst hier in de regio.
Wel leuk altijd de denkwijze/rekensom te horen van de ondernemers waar je over de vloer komt haha. Bijna gratis met alle zakelijke aftrek en restwaarde . Leuk speeltje!

mark323ti
Berichten: 1480
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: We gaan 'groen'

Bericht door mark323ti » 16 jun 2018, 13:37

EvdP schreef: 15 jun 2018, 14:33 Lijkt mij niet, je remt niet.
Je remt wel, maar je trapt niet op het rempedaal. Daar zit een verschil in. Het regeneratief remmen zoals de Tesla doet is een andere vorm van remmen. Hangt ervan af wat de daadwerkelijk deceleratie is. Als die fors is dan lijkt mij het logisch dat er een remlicht aan gaat.

Weet iemand het?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door alt » 16 jun 2018, 14:54

Als je s'morgens weg rijdt met normaal 80 % geladen, dan regenereert je auto niet.
Want de accu is "vol".
Des te langer je rijdt des te leger je accu raakt, d.w.z. na een paar kilometer regenereert de auto steeds meer bij het loslaten van het snelheidregelpedaal.
Dit houd in dat het remlicht pas gaat branden na enkele kilometers bij het helemaal los laten van het snelheidregelpedaal ( je begrijpt dat de auto dan ook niet afremt op de motor).
Ik weet in mijn Tesla was dat remlicht ook op het dashboard te zien.
Dus na enkele kilometers (als het echt koud is duurt het nog langer) gaan de remlichten branden als je het snelheidregelpedaal helemaal of bijna helemaal loslaat.
Je begrijpt wel dat anders iemand bij je achterop klapt, ook dat Tesla vele claims zou kunnen krijgen.
En dat willen ze niet met een Amerikaanse auto.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: We gaan 'groen'

Bericht door EvdP » 16 jun 2018, 15:37

mark323ti schreef: 16 jun 2018, 13:37
Je remt wel, maar je trapt niet op het rempedaal. Daar zit een verschil in. Het regeneratief remmen zoals de Tesla doet is een andere vorm van remmen. Hangt ervan af wat de daadwerkelijk deceleratie is. Als die fors is dan lijkt mij het logisch dat er een remlicht aan gaat.

Weet iemand het?
Ik snap je redenatie. En blijkbaar werkt het dus ook zo.
Mark schreef: 15 jun 2018, 15:03 Ja bij elektrische auto's gaan de remlichten aan bij (sterk) afremmen op de motor.
En het verhaal van Alt natuurlijk. Met de claimcultuur ook niet geheel onlogisch. Ik wist het niet.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Spijkerhard » 17 jun 2018, 15:42

Volgens mij is er bij de PHEV een update geweest. Vanaf een bepaalde vertraging gaan de remlichten nu branden. Bij de PHEV is het "remmen" te vergelijken met flink remmen op de motor bij een verbrandingsmotor.
Bij de PHEV kun je de regeneratie/remkracht ook nog in 6 stappen (0 tot 5) regelen met flippers achter het stuur. En zoals Lucas zegt, als,de accu vol is, remt ie niet.
Joystick gaspedaal respons werd het genoemd, als ik het goed heb.

Mooie keuze trouwens. Denk toch dat ik maar eens langs Tesla moet om me e.e.a. voor te laten rekenen...

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door alt » 18 jun 2018, 14:32

Deze man kan het nog duidelijker uitleggen.

https://www.bright.nl/tests/artikel/424 ... -interface

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: We gaan 'groen'

Bericht door indobesar » 13 jul 2018, 12:42

Wim,

Hoe bevalt de Tesla na enkele weken?
Kan je ook informatie geven over de (zakelijke) financiele voordelen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: We gaan 'groen'

Bericht door ///Joost » 13 jul 2018, 13:43

Tesla heeft in de Verenigde Staten zijn 200.000e elektrische auto verkocht. Daarmee passeert de autobouwer een belangrijke grens, waardoor een belastingvoordeel voor Amerikaanse autokopers gaat vervallen.
In de VS kun je bij het kopen van een elektrische wagen gebruikmaken van een fiscale stimulans van 7.500 dollar, totdat de fabrikant deze belangrijke mijlpaal bereikt heeft. Daarna wordt het voordeel stapsgewijs afgebouwd.

Over een half jaar zal het bedrag tot 3.750 dollar verlaagd worden, een half jaar daarna volgt opnieuw een halvering en weer een half jaar later blijft er niets van het belastingvoordeel over.

Tesla staat nu voor de opgave auto's te verkopen zonder het belastingvoordeel. Sinds de oprichting in 2003 heeft het bedrijf zich vooral op duurdere auto's gericht. Model 3, het nieuwste model, is de eerste massaproductiewagen. Die is een stuk goedkoper en Tesla voert de productie flink op.

Beleggers waren recent nog erg zenuwachtig, omdat Tesla zijn productiedoelstellingen vaak niet haalde. Ook heeft het bedrijf nog nooit een jaar met winst afgesloten, maar inmiddels lijkt het de goede kant op te gaan met de productie.
Bron: nu.nl

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: We gaan 'groen'

Bericht door EvdP » 13 jul 2018, 13:58

Tesla verdacht van gesjoemel met productiecijfers

De Amerikaanse toezichthouder voor de beurs onderzoekt mogelijk gesjoemel van Tesla met productiecijfers. De autofabrikant zou wekelijkse productieaantallen hebben gemeld die tot wel 44 procent hoger waren dan de werkelijkheid.

Bij de cijfers gaat het om de Model 3, waarvan de productie meerdere keren vertraging heeft opgelopen. Ook de levering aan klanten is hierdoor ernstig vertraagd. Klokkenluider bij de Amerikaanse autoriteiten is de ex-medewerker van Tesla die door topman Elon Musk eerder als 'saboteur' is bestempeld. De toezichthouder voor de beurs SEC neemt de tip serieus, meldt persbureau Bloomberg. Eerder al heeft de voormalige medewerker Tesla ervan beschuldigd accupakketten met fabrieksfouten in nieuwe auto's te hebben gebruikt, met het risico van brand als gevolg. Systematisch zouden onderdelen in de productie van de Model 3 zijn gebruikt die eigenlijk op de schroothoop moesten belanden.

De klokkenluider zegt dat Elon Musk hem het zwijgen wilde opleggen. Van de SEC is bekend dat deze instantie hoge bedragen toekent aan klokkenluiders, als na onderzoek blijkt dat de informatie klopt.

Op dit moment loopt ook nog een ander onderzoek van Amerikaanse autoriteiten naar Tesla. De verkeersautoriteit NTSB wil weten waarom meerdere verongelukte Tesla's soms dagen na een ongeval opnieuw in brand vlogen.

Bron

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 14 jul 2018, 07:38

indobesar schreef: 13 jul 2018, 12:42 Wim,

Hoe bevalt de Tesla na enkele weken?
Kan je ook informatie geven over de (zakelijke) financiele voordelen?
Hij bevalt super goed!

Sinds een paar weken staat er ook een A6 uit 2016 voor de deur. Prachtige auto, mooi afgewerkt , heerlijk stil .. maar wat voelt het rijden ouderwets :lollerdelol:

De souplesse waarmee de Tesla accelereert en rijdt is ongeëvenaard. Ik besef dat een hoop mensen het gebrek aan motor geluid en , over het algemeen verandering, niet als iets positiefs zien maar het enorme gemak dat de Tesla heeft om de 500+ PK's te gebruiken is erg verslavend .. voor mij absoluut driving-fun!

De rest van het wagenpark van NL is zo goed als kansloos .. de meeste cijfers van auto's zijn gebaseerd op best case scenario's .. een Tesla heeft geen turbogat maar wel instant power, altijd. Ook na 10 launches van 0-100 (zelf getest met Tesla tools app) blijven de prestaties consequent. Ik geloof best dat het ding gaat moeilijk doen als je een uur 250 gaat rijden maar in de praktijk doe ik dat nooit.

Is de auto perfect? Nee, de afwerking is prima, geen rare panel gaps. Wel is er een rubber wat opnieuw moet worden aangebracht aan de bestuurderskant. Windgeluid hoor je best goed op hogere snelheden. De lak is zoals iedere moderne lak zacht dus een glascoating is aan te raden.

21"wielen zijn fantasich om te zien maar wat een ellende i.c.m. zo'n brede auto. Gisteren heb ik een velg geraakt in een parkeergarage :x Gelukkig was ik zo slim om een set velgbeschermers te monteren dus de schade is niet aan de velg.

Verder heb ik geen gekke dingen .. hij bevalt super!

Over de financiering. Je kunt natuurlijk zelf je financiering regelen maar Tesla werkt samen met DLL (Rabo). Percentages fluctueren maar op dit moment zitten ze op 2% bij aanschaf van een nieuwe Tesla.

Ikzelf ben bewust voor een auto gegaan die al gebouwd en onderweg was. Dit scheelde ruim 4000 euro ..

Als laatste wil ik graag vragen te stoppen met link dumpen in dit topic. Ik begrijp dat iedere scheet van Elon groot nieuws is en mensen rijk worden door de fake nieuws - aandelenwaarde van Tesla maar daarvoor is dit topic niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Arthur » 14 jul 2018, 08:16


Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 14 jul 2018, 08:49

Nogmaals:

Als laatste wil ik graag vragen te stoppen met link dumpen in dit topic. Ik begrijp dat iedere scheet van Elon groot nieuws is en mensen rijk worden door de fake nieuws - aandelenwaarde van Tesla maar daarvoor is dit topic niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Arthur » 14 jul 2018, 09:27

Oh?
:lol: :coffee:

Online
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: We gaan 'groen'

Bericht door ErikS » 14 jul 2018, 21:29

:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: We gaan 'groen'

Bericht door ///Joost » 15 jul 2018, 21:39

lol. :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: We gaan 'groen'

Bericht door JP » 15 jul 2018, 21:51

Afbeelding

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 08 dec 2021, 11:12

Trap! Eens wat stof van de Duracell poetsen.

De S en 3 bevallen nog steeds goed als daily.

Ik overweeg de S volgend jaar te vervangen maar eigenlijk zijn er maar weinig goede alternatieven. In het lagere segment zijn er genoeg opties maar dat heeft natuurlijk geen zin. Heb de Taycan goed bekeken en zelfs de CT is achterin (veel) kleiner. Een Plaid zou kunnen maar om nou zo lang in dezelfde auto te rijden.. nah. Mercedes valt direct af en Audi prutst maar wat aan met die breedbekkikker.

De nieuwe BMW is misschien nog wel een optie.. we kijken volgend jaar wel.

In deze roerige tijden waar zelfs Luco overstapt in een EV kon ik natuurlijk niet blijven toekijken.. er moet een balans zijn. Om die reden begin dit jaar op zoek gegaan naar een ouderwetse leuke 3e auto.

Eisen: 6+ cilinder, kindonvriendelijk, luidruchtig en snel. Uiteindelijk uitgekomen bij een prachtige Z4 35is standaard voorzien van M-pakket, 19inch velgen, sportuitlaat en verlaging.

Afbeelding

Deze direct aangepakt:

- Nieuw model angel eyes
- Nieuw model zijknippers
- Apple car play
- Spacers rondom om de wielkasten netjes te vullen.
- Remklauwen zwart gemaakt (waren wat half zilver)
- Speakers vervangen en een subkist (ja dat past) achterin

Afbeelding

Afbeelding


Tot augustus een hoop plezier van gehad. Achteraf was de .30i met normale automaat een beter idee voor mij geweest. De DCT is enorm snel maar tijdens de ritjes in de stad minder vriendelijk. Ik denk zelf dat de combi motor + DCT beter besteed is in een sportievere koets.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Martijn_bmw » 08 dec 2021, 11:58

Gave update! Ik heb de 23i versie en vind het echt een heel leuke auto om mee te rijden en de looks zijn waanzinnig :)
Ik twijfel juist soms wel aan een 35i(s) als opvolger maar zo te horen is dat niet perse beter

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 08 dec 2021, 12:07

Ik zou het niet doen.. tuurlijk, ze zijn snel maar de essentie van deze auto is cruisen. Misschien is het wel op te lossen met een goede flash maar IK vond het achteraf niet de moeite.

https://www.youtube.com/watch?v=lQT8hc-nVpE&ab

dit filmpje vat het wel samen..

Overigens is de Z4 vervangen door deze jongen:

Afbeelding

Maar daar post ik later het verhaal nog over.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc Sierra, ParaChris en 61 gasten