1973 BMW 2002 tracktool project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Emiel » 09 feb 2010, 14:45

Geweldig project zo :thumbup:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2010, 14:55

Nieuwe pagina is ook wel lekker, die laad iets sneller :D

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Sperdy » 09 feb 2010, 15:02

Ademloos zitten lezen. Kijk, dit is wat een eigen trackauto met trackrijden is. Ontzettend leuk knutselproject aan je auto. Gewoonweg een dikke 10 :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Niels v D » 09 feb 2010, 19:11

Een 10 voor je doorzettingsvermogen.. Het is toch enorm frustrerend om elke keer weer nieuwe gaten tegen te komen? Heb aardig wat slechte hokken onder handen gehad( Mini's vooral) Maar dit is wel erg.. Zou er wel een goed stevige rolkooi in willen zetten voor trackgebruik, omdat je toch al weinig materiaal meer over hebt...Om torsie e.d. tegen te gaan.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2010, 21:22

Een kooi zou ik ook zeker doen, wat Niels ook zegt, ik denk niet dat de, toch al niet echte sterke koets van de 02 er op deze manier beter van wordt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Dennis Cavallino » 11 feb 2010, 09:23

Een kooitje kan nooit kwaad, maar dan zit je wel met een helm op tijdens een ritje over de dijk.

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door JurT » 12 feb 2010, 00:13

Leuk project. Mooie auto ook. Mijn vader had vroeger een oranje 2002. Ik heb de foto's nog ergens liggen. Ik heb er altijd een zwak voor gehad. Ooit zal ik er ook een gaan restaureren.. :love: :shakeit: :mrgreen:

Gebruikersavatar
HeinJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 12 feb 2010, 08:56

Niels v D schreef:.. Zou er wel een goed stevige rolkooi in willen zetten voor trackgebruik, omdat je toch al weinig materiaal meer over hebt...Om torsie e.d. tegen te gaan.
Ik heb dan wel veel weggeslepen.. maar dat is toch weer aangevuld met nieuw staal? :mrgreen:
Mja, een rolkooi zou inderdaad leuk zijn, alleen al voor de torsiestijfheid. Al denk ik dat die later pas komt, ik wil eerst nog een hoop kleine dingetjes doen voor ik zoiets als een rolkooi erin ga bakken.. is dat trouwens te doen met die doehetzelf hydraulishe pijpebuigers die je weleens ziet (met zon potkrikje) of krijg je dan vouwhoeken?

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Niels v D » 12 feb 2010, 13:12

Klopt wel wat je zegt Hein maar je last die nieuwe stukken ook weer op dunne slechte plaat.. Het zal er in ieder geval niet beter van worden.
Als je pijpenbuiger sterk genoeg is moet het te doen zijn, ik heb voor een crossauto wel eens een rolbeugel gemaakt, van 40mm rond 2,5 dik en dat wou nog wel. Als je hoeken niet te scherp zijn gaat dat zonder problemen.

Gebruikersavatar
HeinJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 12 feb 2010, 16:37

Daar heb je wel ene punt.. ik heb zoveel mogelijk het slechte spul weggeslepen maar d'r zal altijd wel wat duns tussen zitten. Mooi dat zon potkrik pijpenbuiger ook werkt, die zijn namelijk niet eens zo gek duur.. handig voor deze beunhaas :D

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Petrolhead Tom » 12 feb 2010, 17:19

Eerst alleen een rolbeugel en kooi naar achteren is natuurlijk ook mooi! Mocht je dan een keer aan het rollen komen scheelt dat al een heel stuk.

Gebruikersavatar
HeinJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 04 mei 2010, 14:56

Het is wel een fijn idee om beschermd te zitten idd, maar aangezien zoiets duur is en ik er niet direct om sta te springen staat dit plan op een wat langere termijn.

Maar ik zie dat ik hier al een tijd niet meer heb geupdated.. dus tijd voor kopieerplak van de fora waar ik wel wat post!


Mja, ondanks dat het grootste deel van het laswerk al klaar is, is het enige wat ik nog moet doen de pedalenbak, maar daarvoor moet die er eerst onderuit geschroefd worden.. een klusje waar ik niet zo'n zin in heb, omdat dat het onderdeel is waarbij bmw het minst over demontagegemak heeft nagedacht :roll:

Ik ben nu vooral bezig met kleine dingetjes die eigenlijk geen interessante fotoupdates kunnen worden, zoals stuurkogels vervangen, om daarna te ontdekken dat de fuseekogel onderaan de veerpoot 5mm speling heeft.. die besteld, 3 dagen wachten en toen kon ik 't ding weer monteren. En verder nog andere klusjes zoals het maken van fatsoenlijke kofferbakverlichting (toen kwam die koplamp van de scootmobiel goed van pas :mrgreen: ), vervangen van een benzineslang omdat die lekte, spelen met de nokkenastiming om 'm fijner te laten lopen in hogere toeren, en toen dat goed werkte liepen de carbs weer te arm, dus kon ik weer met de gasnaalden gaan spelen. Nu trekt ie nog een stukkie beter in de hogere toeren en ik kan nu 7500 rpm draaien ipv 7000.

En last but not least: spelen met mn nieuwe hobby: polyurethaan gieten. Na het maken van die achteras rubbers smaakte dat eigenlijk naar meer, dus heb ik nog wat van dat spul bijgekocht :)
Ik heb nu een mal naast me liggen voor dikkere veerrubbers (je weet, die rubbers boven en onder je achterveren). Eentje daarvan is bij bmw al in 3 diktes te krijgen, en laat het nou net het geval zijn dat ik de dikste variant al tussen m'n achterveren heb zitten en de kont nog steeds lager hangt dan de voorkant :P
Daarom ga ik nu twee dikkere exemplaren maken, zodat ik ook uit de ADNU club geroyeerd kan worden! :mrgreen:

En daarna ga ik pu motorsteunen maken, want de ouwe waren verrot en ik heb er nu tijdelijk teflon (=keihard, net staal) bussen tussen zitten. Dat rijdt wel grappig, lekker direct, het is net een soort grote brommer nu. Maar op sommige snelheden resoneert/trilt het echt enorm, bijvoorbeeld bij 110 km/u. En dan lijkt het wel of iedereen voor mij opeens 110 gaat rijden om me te irriteren.. :roll: :mrgreen:


mja, ik had het toch over dikkere veerrubbers gieten?

Afbeelding

En zo ziet dat er dus uit in pu 8)
De linkse (originele) heeft, als je erop let, 2 stippen in de zijkant zitten. Dat geeft zeg maar de dikte van dat veerrubber aan, bij bmw kan je er ook met 1 stip (=de dunste) of met 3 stippen (= de dikste, zit nu onder de 02 dus geen foto) kopen. Die met 3 stippen is ongeveer 5mm hoger dan die met 2 stippen op de foto. En het HeintjeRubber is 2 cm dikker dan de tweestips, dus eigenlijk het equivalent van een 5 stips bmw rubber ofzo..

Volgen jullie het nog? :P

Er komt gewoon bijna 2 cm dikte bij, wat genoeg zou moeten zijn om die kont ook een paar cm omhoog te duwen. Dat gaan we as weekend eens zien, dan ga ik die rommel monteren.. wees gerust, het zal niet zo gauw scheuren, het pu is ongeveer 5x zo sterk vergeleken met het originele rubbertje. Ik kan da dikke rubber op zn kant leggen en erop gaan springen, en nog buigt het amper door.. dus dat zit vast wel goed :mrgreen:


Een paar dagen later heb ik ze eens gemonteerd.. en het resultaat mag er zeker wezen!

Het vergelijk: (2-stips versus 3-stips, wat eronder zat, en tot slot het HeintjeRubber)

Afbeelding


En daarna om het knobbeltje geschoven, het ging er superstrak om, zo strak dat ik m er zonder wat smeervet niet overheen kreeg.. dat zit dus wel goed!

Afbeelding



Ondertussen heb ik ook het reservewiel en de krik vastgezet in de kofferbak dmv wat tapeinden en vleugelmoeren. Dan ben ik meteen van dat geplof in de kofferbak verlost.. :P

Afbeelding



Voordat jullie het eindresultaat zien, hier nog even hoe het eerst was:

Afbeelding

Afbeelding





En zoals het nu is, met een paar cm verhoging..:

Afbeelding

Afbeelding


Hoezo stance? 8)




En later heb ik, naast wat kleine dingetjes zoals achterlichten lekvrij maken enzo, onder andere mn toerenteller getj0ent! 8)


Zoals het eerst was:

Afbeelding


Zoals het nu is:

Afbeelding


Nu matcht het ding iig wat beter met de powerband van het motortje.. :mrgreen:



Ondertussen was het alweer tijd voor het tweejaarlijkse spektakel de APK.. :mrgreen:

Zoals het een goede oldtimer betaamt, moest er nog het een en ander aan gebeuren voordat de 02 erdoorheen kon. Allereerst had ik in de winter al ontdekt dat de pedalenbak vrij krokant was. Dit heb ik even zo gelaten omdat je dat ding eerst moet demonteren (=stom werk) voor ik bij die gaten kon. En het stuurhuis lekte ook behoorlijk. Aangezien beide onderdelen onder de motorkap dicht bij elkaar zitten en beiden even irritant zijn om te demonteren, bleef ik het maar uitstellen.. tot ie dus dringend een nieuwe apk nodig had :P

Naja, een 2dehandse stuurhuis had ik ondertussen al gekocht. Moest alleen de pedalenbak er nog onderuit, dus daar begon ik dan maar mee. Een hoop clipjes, rotveertjes en vallend gereedschap later (je zet een ringsleutel op een bout achter het schutbord in de motorruimte klem, klimt in de auto om daar de bijbehorende moer los te draaien en zodra je het ding aanraakt.. *klonk* Dat dus.) had ik een met stuurhuisolie ondergesmeerde pedalenbak op de werkbank liggen.

Na wat schoonmaken zag dat er zo uit;

Afbeelding


Daarna even de roterende staalborstel eroverheen gehaald om alle roest en aangekoekte zooi eraf te halen.

Afbeelding


Dat was eigenlijk wel een best gat.. en waarom zou je die niet groter maken dan? :P

Afbeelding


Got pizzabox? (©Siert 2010)

Afbeelding


En zodoende kon alles mooi opgevuld worden met nieuw & fris staal!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens in de brunox(antiroest), primer en uiteindelijk in de zwarte verf gezet.

Afbeelding


En waarom zou je de pedalen zelf dan ook niet meenemen?

Afbeelding


Uiteindelijk eindig je met dit bouwpakket:

Afbeelding


Ik besloot om het eens goed/niet beun aan te pakken en alles even knap te maken. Dus alles even mooi geborsteld en eventueel in het vet gezet. Een stukje koperen waterleiding bood ook dankbaar uitkomst als nieuw lagerbusje voor het nu spelingsvrije koppelingspedaal!

Afbeelding


Afbeelding


Zo!

Daarna was het stuurhuis aan de beurt. Uiteraard gingen alle bouten prima los. Net op het moment dat ik het wel lekker vond gaan, kwam ik bij de stuurkogel terecht. En die wou uiteraard niet los.. nu krijg ik de buitenste stuurkogeltjes altijd wel los met een lief hamertje, maar deze knaap wou niet echt meewerken. Het hielp ook niet echt dat de bijbehorende rubbers heel moesten blijven omdat ik deze niet reserve had.

Na een half uur prutsen en bijna een deuk in m'n nieuwe pedalenbak gemept te hebben, besloot ik om de dag erop maar eens een goeie investering te gaan doen:

Afbeelding

Gekocht voor maar liefst 70 euro bij de Korver. Ik kom thuis, kruip onder de auto, draai het ding strak en ja hoor, *plop*. Dan weet je ook weer waarom dat ene spreekwoord zo gaat :mrgreen: (iets met goed gereedschap en half werk)

Helaas was het plastic afdekkapje van de kogel toch gebroken.. maar gelukkig bood een soldeerbout en wat beun-plasticlassen hier een oplossing.


Nu denken jullie vast dat er een verhaal gaat komen van de geweldig geslaagde APK enzovoort.
Helaas bedacht ik me toen dat het hok nog steeds als brandstof 'LPG' op de kentekenpapieren had staan. En dat ze dan bij de apk verwachten dat je auto op die rotzooi loopt. En dat ik een jaar geleden die rommel eruit gesloopt en vervolgens verkocht heb. Oja..
Maar goed, ik had toendertijd (bij het eruit slopen) rondgevraagd en het zou dus moeten volstaan om simpelweg naar de rdw te bellen en te zeggen dat er geen gasinstallatie meer inzit. Nu toch maar even op de site kijken. En ja hoor, de regels zijn wederom aangepast en nu is het blijkbaar zo dat je, na uitbouw, een keuring moet laten uitvoeren bij een RDW-toko. Joepie.

Donderdag 30 april een aanvraag voor een afspraak verstuurd. Ik verwachtte er in ieder geval niet veel van, met het bureaucratische overheidsbeeld van de rdw in m'n achterhoofd. Krijg ik de volgende dag een mail; 'ik heb voor u een afspraak gemaakt om 4-5-2010 om 9:15 uur'. Na het 4 keer gelezen te hebben was ik overtuigd dat het geen 4 juni was.. een mooie meevaller!

In afwachting van die rdw afspraak moest ik nog ergens 2 goedkope apkgoedkeurbanden vandaan toveren. Want om nou met die semislicks aan te rijden bij de apk boer.. nou nee.
Gelukkig vond ik vrijdag al 3 setjes van 4 velgen incl banden op MP, van 3 verkopers. 60E per set, geen geld toch? Uiteraard heb ik ze direct allemaal gemaild. Maandagochtend had ik nog geen enkele reactie gehad, dus toen was ik het zat en heb ik 2 velgen van mn bandenberg (ja die zijn allemaal apk afkeur, ook hier kost roken geld) gerukt en heb er bij de bandentoko wat nieuws/goedkoops om laten leggen voor 100 euro. Dat moest dan maar.. Kom ik thuis, kijk mail en ja hoor.. 2 reacties. De prijs was goed, en of ik langs wou komen om 't te kopen? grrmbl..

Nou ja, ik had nu toch nieuwe banden dus wat maakt het verder ook uit.

Vervolgens had ik al bedacht dat ik op 4 mei 's ochtends eerst naar de rdw zou gaan, en vervolgens 's middags naar een apk toko. Het leek me immers logisch dat de rdw na het goedkeuren gelijk de database aanpast, zodat de garage kan zien dat ik officieel op benzine rijd (alsof die meur uit de tank niet genoeg is).

Vanochtend was dus de Grote Boze Keuring. Om exact 9:15 uur ging die roldeur daar open en mocht ik naar binnen. De daar aanwezige keurmeester was van het serieuze type, getuige zijn opmerking dat mn uitlaat wel erg veel herrie maakte. 'Uw uitlaat is waarschijnlijk niet origineel meer'. Owja? :P
Daarna de papieren afgegeven, meneer kijkt onder de motorkap en ziet dat er geen verdamper in zit. Vervolgens moest de kofferbak open, en uiteraard was daar ook geen lpg tank aanwezig. De teunbeun swirlpot deed z'n wenkbrauwen wel fronsen, maar aangezien daar alleen benzine doorheen stroomt kon hij d'r gelukkig niks mee doen. Daarna hoefde ie alleen nog onder de auto te kijken of de LPG-leiding gedemonteerd was, en dat was het dan.. toen kon ik bij de balie een ontvangstbewijs en tijdelijk kentekenbewijs ophalen en uiteraard ook 26 euro aftikken.

Helaas wist de keurmeester mij ook te vertellen dat de nieuwe gegevens niet direct in de database komen te staan. Nee, hij had een aanvraagpapier voor wijziging ingevuld en die ging naar het kantoor, waarna ze het pas in de Grote Computer gingen zetten. Oh ja, bureaucratie. De papieren zouden binnen een week opgestuurd worden, dus tot die tijd kon ik ab-so-luut geen apk laten doen.

Gelukkig mag je blijkbaar wel met dat tijdelijke kentekenbewijs rondrijden (iig tot je de 'echte' papieren binnen hebt), ook al heb je niet eens een apk.. :D

Wederom to be continued dus!


mede doordat die rotuitlaat, ondanks het opnieuw monteren met uitlaatcement, gungum en meer plakkerige zooi, alweer lekt bij de achterste flens.. rotzooi is het!

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door 2000USA » 04 mei 2010, 15:06

Leuk verhaal, leuk om te lezen, keep on posting!
Heel herkenbaar ook, de situatie die je beschrijft...!

Wielen zijn wel echt ernstig fout imo, hoort iets 'tiefbet"-achtigs onder. Maar iets zegt me, "wat niet is, kan nog komen..."

Gebruikersavatar
HeinJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 10 mei 2010, 11:41

Die gouden wielen waren vooral goedkoop :mrgreen:
Het zijn eigenlijk wielen waar die slicks mooi omheen konden, voor op t circuit. Maar het rijdt zo leuk en aangezien het niet al te gek staat zijn ze eronder gebleven. Nu rij ik wel eventjes op gewone wieltjes rond maar dat is alleen voor de apk.. :D

Gebruikersavatar
HeinJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 19 mei 2010, 11:05

En nu er apk op zit, was het weer tijd om verder te gaan met nuttige dingen! :P

Onder andere een vervanging maken voor die teflon motorsteunen die ik eronder had gezet omdat het origineel niet tegen mijn fijngevoelig stuurwerk kon. Nu is teflon qua hardheid vergelijkbaar aan staal, dus zo was het eigenlijk net een grote, trillende brommer geworden. En aangezien een van de motorsteunen aan het stuurhuis vastzit, gaf dit ook een ander stuurgevoel en een hoop getril in 't stuur.. niet echt lekker dus.

Nu had ik een tijdje terug al pu gekocht, wat qua hardheid een stapje zachter was dan het spul wat ik voor de achteras gebruikt heb (dat van de achteras, daar kan je namelijk een ruit mee ingooien). Daarna was het eigenlijk het vertrouwde recept: malletjes maken, vol met vet smeren, volgieten met pu en dan naar boven smokkelen om 't daar op de verwarming te leggen zonder dat ma al dat vet ziet :D

En dan het resultaat:


Afbeelding

Afbeelding


Omdat de originele steunen eigenlijk niks anders waren dan twee plaatjes staal met daar tussenin rubber gevulkaniseerd, had ik bedacht om ze te verstevigen met opgelaste u-beugeltjes aan de binnenkant. Dat is goed te zien op de 1e foto, zo zijn ze hopelijk wat beter bestand tegen afscheuren..

Alleen.. toen ik ze uit de mallen haalde voelde het PU best zacht aan. Als je het vergelijkt met het achteras-PU is het net zoiets als een fietsband met een steen vergelijken.. terwijl het maar een stapje zachter was. Ik had het in ieder geval wat harder/stijver verwacht, dat was dus wel jammer. Maar goed, je moet toch eerst uitproberen voor je een oordeel velt, dus ben ik lekker doorgegaan.

Uiteraard moest het voor montage eerst even gespoten worden. En toen ik die ene kleur in m'n spuitbusjescollectie zag, wist ik meteen dat het me minimaal 10 pk extra op ging leveren.. wat wil je dan nog meer? :D


Afbeelding


Allemaal gezellig op een rijtje; nieuwe steun linksboven, steun linksonder, teflon motorsteun en tot slot de originele steun linksboven.

Afbeelding


Daarna ingebouwd, motor gestart en even proefgereden op m'n favoriete testweggetje.. hij stuurde in ieder geval weer als vanouds :D
Ik miste wel meteen dat getril en de directe respons op het gaspedaal, het voelt eigenlijk alsof je minder betrokken bent bij wat de auto doet. Toen begon ik me af te vragen of het pu niet stiekem te zacht was, en teveel meegaf tijdens het rijden.

Gelukkig heb ik sinds kort zo'n cameraatje op sleutelhangerformaat (met dank aan Thomas), dus heb ik die om een zaklamp getapet en het geheel in de motorruimte geplakt, om zo te kunnen zien wat de motorsteunen doen tijdens het rijden :D

Het filmpje is iig een compilatie, ik ehb vorige week namelijk ook met die camera gespeeld, en onder andere de pu achterasrubbers en de wielophangingen gefilmd, ook om te kijken hoeveel het nou beweegt.. de motorsteun komt zodoende pas op het laatst :P





Na het zien van het filmpje wist ik het eigenlijk nog niet.. mijn gevoel zeg dat het weer kapot zal gaan, maar zoveel beweegt het volgens mij ook weer niet als je het vergelijkt met de originele motorsteunen. Ik kijk het in ieder geval even aan, en anders gaat er gewoon weer ruitingooi-achterasPU in.. dan maar even wat minder comfort! :P

Gebruikersavatar
HeinJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 16 aug 2010, 20:56

Nou, tot een bepaalde datum aan toe beviel de 02 eigenlijk erg goed, ik had er weer het een en ander aan gedaan zoals het maken van een pu baksteun en weer eens gevloekt op een stom onderdeel wat niet werkte zoals het moest.. het voor de apk aangeschafte lekvrije stuurhuis had opeens wel erg veel speling rond de middenstand. Verstellen hielp niet dus ging ik het oude stuurhuis nog fffs reviseren voordat we naar Retro Rides zouden gaan. Helaas was een bepaalde keerring weer eens iets bijzonders, zodat het besteld moest worden.. en aangezien het fakansietijd was zou het bezorgen ook wat langer duren. Dus dan maar met speling in het stuur naar RR10.. het was niet gevaarlijk, wel schijtirritant met het rijden. Maar goed, we gingen naar Engeland dus dan is alles geoorloofd! :D

De reis ging eigenlijk vlekkeloos, de paar rondjes op het circuit daar ook (al deden mn remmen opeens stom, ik had ineens last van een sponzig pedaal).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



..en de terugreis ging ook prima, in ieder geval tot aan de A10 (ring Amsterdam).

Ik reed met m'n broertje net van die gare 5-baans-100-kmu-flitsers-A2 af, en met het thuisfront in zicht ging om de beurten het gas er uiteraard op :twisted:
De laatste 'run' stotterde ie een heel klein beetje bij 190, nauwelijks merkbaar.. maar toen ik m terug liet vallen tot 140 en mn broertje weer voorbij kwam, en ik weer volgas gaf, wou het hok niet meer. In plaats van akseleratie kreeg ik een hoop gerinkel en een langzaam stijgende temperatuurmeter.. en erger: al het vermogen was opeens weg. Terwijl het hok alle zeilen moest bijzetten om 100 te kunnen rijden hebben we de ring rondgereden en zijn we bij een benzinepomp gestopt. De motor viel direct uit en was niet meer aan de praat te krijgen, terwijl er verdacht veel rook uit de olievulopening kwam. Ik had gelukkig een sleepkabel mee, dus de laatste 5 km werd hobbelend aan een touwtje afgelegd :|

De volgende dag het kleppendeksel eraf gehaald (niets te zien) en de olie afgetapt. Hier was iig meer aan te zien. Het resultaat:

Afbeelding

Dat was iig wat ik uit de bak met olie kon vissen; redelijk grote metaalschilfers met een kleur die verdacht veel op dat van een glijlager leek. De rest van de olie was vervuild met een soort ijzervijlsel. Toen was het eigenlijk wel duidelijk dat het blok redelijk rijp voor de sloop was..
Toch best zonde.. ook al had ik m al 3 jaar in 2 verschillende 02's af zitten trappen.. :mrgreen:

Afgelopen zaterdag was ik al kijken bij een 'nieuw' blok, een tweeliter M10 uit een 2002. Daar zouden uiteraard ook weer de motorfietscarbs op komen, samen met de snelle nokkenas, want ik heb eigenlijk weinig tot geen tijd om het blok op te bouwen aangezien de 2002 op 29 augustus bij de heuvelklim in Teuven verwacht wordt. 2 Weken dus om een blok op te bouwen.. laat ik zeggen dat een krappe deadline nooit verkeerd is.. :roll:
Helaas bleek het tweelitertje van zaterdag niet zo fris te zijn als in de advertentie stond, 1 cilinder had namelijk maar 4 bar compressie (moet 10-11 zijn). Dat deed mijn blok toch beter met 5 bar op cilinder 2. Dus zondag weer gemarktplaatst, gebeld en een afspraak gemaakt voor aanstaande dinsdag 17 augustus, om maar liefst 2 blokken te bekijken. De beste man heeft namelijk twee tweeliters staan, dus hopelijk zit daar een goeie tussen!

Ondertussen had ik onderdeeltjes besteld (want ja, iets met deadlines en zo); een complete pakkingset, nieuwe waterpomp, kopbouten, hanglager voor cardanas, oliefilter en een setje staalgevlochten remslangen, om het sponzige pedaal gelijk even te verhelpen. Hopla weer 400 euro lichter.. maarja, het wordt anders wel een erg duur kippenhok natuurlijk :P

Vandaag ben ik vast begonnen met het uit elkaar slopen van het blokje. Ik wou eigenlijk alleen de radiateur eruit halen ter voorbereiding van de blokswap, maar m'n nieuwsgierigheid zorgde ervoor dat de kop er ook meteen af ging. Daaronder zat een zuigerbeeld wat me erg bekend voorkwam..

Afbeelding

Afbeelding

De zuigers hebben weer eens de uitlaatkleppen gekust. Cilinder 2 (die ook de minste compressie had), had het wel erg bont gemaakt en ook de kop een paar euh.. kopstootjes gegeven.

Afbeelding

Aangezien de distributieketting niet versprongen was en de olie vol schilfers en ijzervijlsel zat, had ik al een donkerbruin vermoeden dat de drijfstanglagers hiervan de boosdoener waren. Toen ik het blok rond ging draaien werd dit al snel duidelijk..



Alle vier de zuigers houden er momenteel hun eigen timing op na.. *zucht*. Oud ijzer dus. Hopelijk kan ik dinsdag een goeie tweeliter mee terug naar huis nemen om weer op te bouwen, anders wordt het wel erg krap om Teuven te halen.. ik wil namelijk het blok per se deels reviseren; alle keerringetjes en pakkingen en zo vervangen. En de zuigers zullen ook wel weer ingefreesd moeten worden enzovoort.. al met al toch weer goed voor een paar dagen noeste arbeid. Fingers crossed!

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Wout309t » 16 aug 2010, 21:24

Schitterende verhalen elke keer weer... ;)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2010, 08:42

idd geweldig geschreven weer ;)

en nog een geluk bij een ongeluk dat het bijna thuis gebeurd en niet bijv. op het circuit in engeland...

succes met het nieuwe blok inbouwen!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Peric » 17 aug 2010, 10:36

Hoi Hein,

Als je nog iets aparts zoekt.. :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
HeinJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 18 aug 2010, 22:16

Afbeelding

Afbeelding

Jahoor, sinds gisteren ben ik weer een blokje en een (reserve-)versnellingsbakje rijker 8)
Die Teuven-deadline voelt al meteen een stuk haalbaarder!

En in dat kader ben ik vanmiddag alvast begonnen met het blokje. Buiten het feit om dat het ding gewoon smerig was, zaten er ook nog een hoop nutteloze zaken bij, zoals een draadboom met uitleesstekker, inlaatspruitstuk, hitteschild, E21 motorsteunen, carterpan, koelfan et cetera, dus die konden er mooi vanaf worden gesleuteld..

Het blokje, voordat ik nog moest beginnen;

Afbeelding

Na het demonteren van de nutteloze zaken, en een hoop geklungel met een plamuurmes (ja, het was echt zo dik), een potje terpentine met tandenborstel en een afspuitpistooltje later, had ik iets wat enigzins toonbaar is.. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen denken jullie vast dat ik in mijn adhd-enthousiasme vergeten ben om te vertellen wat voor blok het nou eigenlijk is.. nou, mooi niet, dat heb ik lekker voor het laatst bewaard :P

Afbeelding

Afbeelding

De kop (1.6/2-1.8/2) en het ingeslagen nummer (slecht te lezen, 18 4V D) zeggen dat dit een 1.8 blokje is die ooit was voorzien van een hypermoderne Pierburg carburateur met bijbehorende elektra en vacuumslangetjesbende. Precies hetzelfde blok als ik eerst had, behalve dan dat deze niet rinkelt en uit een E21 komt ipv een E30.

Morgen ga ik eens verder met het uit mekaar slopen van het blokje. De compressietest was iig veelbelovend (9, 9,5, 11 en 11 bar) dus hopelijk is de rest van het blok ook in zo'n staat 8)

@Peric; Dat ziet er wel tof uit, wat is het? Zonder kenteken?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Peric » 19 aug 2010, 09:42

Yup! Maar er is een gewone '02 bij voor een kenteken... :)
Geen motor of bak erin.

Afbeelding

Gebruikersavatar
HeinJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door HeinJ » 21 aug 2010, 21:48

Naja, hij is wel tof maar ik heb eigenlijk mijn handen al vol aan een zo'n kreng.. volgens mij word ik gedwongen kluizenaar met 2 van die nultwees in m'n bezit :D

Maargoed, de afgelopen dagen ben ik alvast begonnen met het demonteren van het een en ander. De het enokkenas he bik uit de oude kop gehaald, samen met de grotere excenters.. daarna ben ik echt aan het nieuwe blokje begonnen.

Als eerste uiteraard de kop gedemonteerd. Daaronder zat eigenlijk weinig schokkends, behalve wat roest in de koelwaterkanalen, de vorige eigenaar was dus te gierig om er goeie kvs in te doen. Gelukkig heb ik een zakje gemene industriele ontkalker dus dat komt ook wel schoon..

De kop;
Afbeelding

Het onderblok zag er prima uit, op de eerder genoemde koelwaterkanalen na dus.
Afbeelding

In de kop zelf viel het me op dat twee uitlaatkleppen wel bijzonder dik opgekoold waren. Misschien te lang met een gare ontsteking rondgereden?
Afbeelding

In ieder geval niet heel erg, want die kooltroep kan je er zo af borstelen.
Al met al best een knap blokje dus! Helaas was voor die dag (vrijdag) de tijd alweer op. De postbode bracht namelijk een lief doosje langs dat opengemaakt moest worden..

Afbeelding

Afbeelding

De bestelling voor het nieuwe blok was binnen! Onder andere een complete blok+koppakkingenset, kopbouten (gare niet-opnieuw-bruikbare rekbouten), nieuwe waterpomp, vacuumslang voor de bekrachtiger, een hanglager voor de cardanas en tot slot het echt leuke spulletje: staalgevlochten remleidingen. Ik wou ze al langer hebben, maar hikte nogal tegen de prijs aan.. uiteindelijk heb ik ze toch maar zonder erbij na te denken gekocht; die methode werkte iig stukken beter :mrgreen:

Vandaag had ik lekker vrij, dus eerst even naar de autotoko gegaan voor klepseals. In die blokpakkingenset zitten namelijk wel klepseals, maar die zijn stom en voor een oud type kop, ik heb een nieuwer type kop waar andere (betere) seals op moeten. Helaas hadden ze die niet in voorraad, dus heb ik die maar samen met een goeie zuigerverenklem besteld.. dinsdag kan ik het pas ophalen, stom gedoe.. :x
Eenmaal thuisgekomen ben ik de kop verder gaan slopen, de originele nokkenas moest eruit en ook de kleppen wou ik eruit hebben om schoon te maken en opnieuw in te slijpen.

Toen ik begon...
Afbeelding

Bij het vorige blok had ik een profi klepveerindrukker geleend van een vriend, maar die bleek nu al uitgeleend te zijn.. en niet aan mij :P
Dus moest ik even improviseren met een verzaagd stukje pijp en een grote lijmklem.. het werkt iets minder gemakkelijk dan het echte gereedschap, maar wel goed genoeg! 8)

Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik alle zwarte olie-aankoeksel en zooi uit de kop gespoten.. dat oogt toch even wat gereviseerder :mrgreen:

Afbeelding

Tot slot heb ik een paar kleppen uit m'n voorraadje geplukt en ze wit geschilderd, om ze daarna in de schone kop te mikken..

Afbeelding

De kop los op het blok gezet, de bijbehorende zuiger op BDP gezet, en daarna heb ik die twee pas geverfde kleppen als stempels gebruikt om met die witte verf de plekken te markeren waar ik straks (hopelijk morgen) de uitsparingen voor die kleppen moet wegfrezen. En dat bij alle vier de zuigers. De kleppen gaan namelijk te ver open met die wilde nokkenas, zodoende zijn ingefreesde zuigers redelijk noodzakelijk..

Afbeelding

Daarna ben ik de verkoolde kleppen weer netjes gaan maken. Dat was voor alle kleppen redelijk noodzakelijk..
Afbeelding

Morgen ga ik de kleppen inslijpen en een beginnetje maken met het infrezen van de zuigers.. het gaat (moet!) gewoon lukken! :twisted:

Gebruikersavatar
Olivier Faber
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
Locatie: Utrecht

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Olivier Faber » 22 aug 2010, 22:09

Aan lef in ieder geval geen tekort! Leuk hoor :)

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Jurjen » 23 aug 2010, 15:09

Fantastische verhalen. Meeeeeeeer!

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: 1973 BMW 2002 tracktool project

Bericht door Petrolhead Tom » 23 aug 2010, 15:50

Held!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Beut67, BMWDennis, erwin20vt, Godspeed, Vanreijmersdal, Will F., Wimo en 96 gasten