BMW E30 M3 Lachssilber
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Zat voorin beetje te suffen, dus ik zag je net wat te laat om even handje op te steken
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Goeie info Bert! De info die ik van Rene heb is dat ie Schrick nokken en een aangepaste ECU heeft. Hij loopt verder top alleen heb ik er geen papieren van. Het plan is na groot onderhoud een keer banken om te kijken of het allemaal goed draait. Ik wil gewoon wat zekerheid maar het is goed om te lezen dat de LMM een hoop kan corrigerenBert ///M3 schreef:Ik neem aan je M Coupe S54? Die hebben zoveel safety features dat het op zich niet echt nodig is. Zolang je met een luchtmassa meter in de stock LMM housing rijd compenseert hij gewoon. Valt die weg dan gaat hij naar de Alpha N map. Maar dat merk je direct en er komt meteen een storingswaarschuwing op je dash. Verder compenseert de DME ook aan de hand van de EGT sensor als hij dus te arm zou lopen (armer betekent hogere EGT)Niels schreef:Beter, onder vollast loopt ie toch eerder wat rijker dan armer. Daarnaast ga je toch niet aan het trappen als ie niet lekker loopt.
In de Z wil ik ook absoluut een A/F meter aangezien dat blok ook niet stock is.
Probleem met auto's als die van Tristan, welke dus puur op TPS hoek gemapped worden, is dat er dus absoluut geen feedbackmechanisme meer in zit bij vollast, zelfs als hij gewoon normaal loopt.
Interessant on te weten misschien, maar de MSS52 (E39 M5) en MSS54 (E46 M3) zijn in de basis eigenlijk een soort van Alpha N DME, het LMM (Bij CSL heb je een MAP signaal) signaal word niet gebruikt als load calculation maar geeft een correctiefactor. De deellast tabellen worden niet ingevuld dmv injectorpulsen maar ze geven een getal in voor volumetrische efficiency afgezet tegen toerental en TPS hoek. De vollast tabel is TPS hoek tegen toerental, waarbij ze AFR waarden invullen. De ECU heeft in de basis geen wideband sensor. Hij rekent dus zelf realtime aan de hand van de VE en injectorgegevens uit hoeveel brandstof hij inspuiten moet.
Dit maakt ook waarom de meeste zogenaamde chiptuners er niet veel mee kunnen. Omdat veel dingen van invloed zijn op elkaar. Naast een VE map heb je bijvoorbeeld ook een VANOS map. Als je de VANOS aanpast veranderd je VE vervolgens ook. En bij een S54 zit er een mapping in voor je gaspedaal stand, hij zet zijn gaskleppen niet volledig open tot 4000-5000 RPM. Wat dus ook weer van invloed is op je VE tabel.
Als jij met Schrick nokkenassen rijd dan moet je bijvoorbeeld eigenlijk al die zaken aanpassen. Daarom nemen de meeste de route VANOS er af en standalone er op, omdat het standaard systeem ze te ingewikkeld is. Maar zolang het om mechanische redenen niet hoeft haal je altijd de beste resultaten met VANOS er op. Als je bijvoorbeeld de CSL VANOS tabel bekijkt, die is door de scherpere nokkenassen weer anders als die van een gewone S54. Alleen er zit een interne counter in die DME's waardoor je ze maar 30 keer flashen kan. Als jij zo'n computer fatsoenlijk tunen wil dan staat hij gewoon een paar dagen op de rollebank en de meesten doen dat dus niet.
Waarom dit interessant is. Als jij met Schrick nokkenassen rijd en ze hebben niks aangepast in de software, dus gewoon de LMM corretiefactor het werk laten doen, dan zou je bij een LMM failure dus op een totaal verkeerde VE tabel rijden. En dan loopt ie dus echt als een krant. Bij een normale E46 M3 is de VE map zo nauwkeurig dat hij wel in storing springt, maar qua vermogen scheelt het maar een paar PK.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
beetje afstelling opnieuw voor de beste waarden zou misschien ook geen kwaad kunnen, zit er ook al op vanaf 2006 ofzo? weet het niet precies meer
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Gewoon eens kijken op de bank.
Die afstelling kan je gewoon op meerdere manieren doen. Als een tuner alleen even snel de mengselwaarden corrigeert dan loopt hij in principe goed. Als in je hebt de optimale AFR. Maar als de VANOS map nog origineel staat dan heb je niet zo veel profijt van je nokkenassen.
S54 DME heeft over 3000 parameters en instellingen. Niet alleen VE map maar er zitten bijvoorbeeld ook mappings in voor maximaal koppel bij gasklepstand en toerental. Dat krengt rekent dus aan de hand van het VE model en injectie realtime uit hoeveel koppel een motor produceert. Dit is per versnelling en er zit ook een gearing table in waardoor hij weet in welke versnelling je rijd. Er zit wel een bepaalde tolerantie op maar bij een SC setup heb je daar dus alweer gedoe mee. Als je het echt 100% wilt hebben zijn ze dus gewoon wel even bezig.
De tuning bedrijven hebben ook geen support van BMW of Siemens. Dus alles wat ze weten van die instellingen hebben ze uit software broncode die uitgelekt is, en via reverse engineering van de software. Daar zijn ze in 2016 wel een stukje verder mee als in 2006
Maar het is gewoon net hoeveel tijd je er aan wilt besteden. Als je geen live mapping doet is het een lastig proces. Dynorun, software aanpassen, weer dynorun etc. Die van mijn word nu getuned bij Mosselman maar daar zitten standaard nokkenassen in, alleen een ander uitlaatsysteem en een iets andere diameter LMM housing. Dus als ze de AFR waarden en ontsteking gewoon goed zetten dan vind ik het al prima. Er zou nog iets te halen zijn met het aanpassen van de VANOS maar als het mengsel gewoon goed staat en de driveability gewoon goed is dan vind ik het prima. Je zou de VANOS wat moeten tweaken omdat de uitlaat flow niet hetzelfde is en zo kan je nog een paar PK pakken maar op een gegeven moment gaat er gewoon te veel tijd in zitten.
Die afstelling kan je gewoon op meerdere manieren doen. Als een tuner alleen even snel de mengselwaarden corrigeert dan loopt hij in principe goed. Als in je hebt de optimale AFR. Maar als de VANOS map nog origineel staat dan heb je niet zo veel profijt van je nokkenassen.
S54 DME heeft over 3000 parameters en instellingen. Niet alleen VE map maar er zitten bijvoorbeeld ook mappings in voor maximaal koppel bij gasklepstand en toerental. Dat krengt rekent dus aan de hand van het VE model en injectie realtime uit hoeveel koppel een motor produceert. Dit is per versnelling en er zit ook een gearing table in waardoor hij weet in welke versnelling je rijd. Er zit wel een bepaalde tolerantie op maar bij een SC setup heb je daar dus alweer gedoe mee. Als je het echt 100% wilt hebben zijn ze dus gewoon wel even bezig.
De tuning bedrijven hebben ook geen support van BMW of Siemens. Dus alles wat ze weten van die instellingen hebben ze uit software broncode die uitgelekt is, en via reverse engineering van de software. Daar zijn ze in 2016 wel een stukje verder mee als in 2006
Maar het is gewoon net hoeveel tijd je er aan wilt besteden. Als je geen live mapping doet is het een lastig proces. Dynorun, software aanpassen, weer dynorun etc. Die van mijn word nu getuned bij Mosselman maar daar zitten standaard nokkenassen in, alleen een ander uitlaatsysteem en een iets andere diameter LMM housing. Dus als ze de AFR waarden en ontsteking gewoon goed zetten dan vind ik het al prima. Er zou nog iets te halen zijn met het aanpassen van de VANOS maar als het mengsel gewoon goed staat en de driveability gewoon goed is dan vind ik het prima. Je zou de VANOS wat moeten tweaken omdat de uitlaat flow niet hetzelfde is en zo kan je nog een paar PK pakken maar op een gegeven moment gaat er gewoon te veel tijd in zitten.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
- Locatie: Beverwijk
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Zou je bijna zeggen dat de enige 'logische' tuningsstap is om de motor naar CSL spec om te bouwen met de bijbehorende mapping.
Zal qua onderdelen (airbox, nokkenassen etc.) dan niet het goedkoopst zijn, maar scheelt je dan wel een dag of meer aan rollerbank werk met de bijbehorende kosten die dan ook wel uit 4 digits bestaan beginnende met een 2?
Zal qua onderdelen (airbox, nokkenassen etc.) dan niet het goedkoopst zijn, maar scheelt je dan wel een dag of meer aan rollerbank werk met de bijbehorende kosten die dan ook wel uit 4 digits bestaan beginnende met een 2?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Uhm zoek even op wat CSL airbox, nokkenassen, uitlaatkleppen, map sensor, uitlaatspruitstukken en DME kosten, praten we over 5 digits.....
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Is een tijdje stil geweest maar rij er zeker af en toe nog in. Auto was vorige week APK afgekeurd vanwege de achterbanden (Toyo R1-R). Echter zijn deze niet meer leverbaar in mijn maat (225/45/16). Dus was of een stapje terug naar de T1-R of een stapje hoger naar semi-slick R888R (R1-R was ook lichte semi-slick). Omdat ik niet wil inleveren qua grip gekozen voor 4 nieuwe R888R's.
Gisteren even het lokale parcours gereden en wat een grip! Temp. zit er al lekker snel in en stuurprecisie is nog beter dan de R1-R's. Alleen in nat schijnen ze niet best te zijn maar aangezien de auto alleen in droge periodes rijdt, is dit verder geen probleem. Tevens 4 nieuwe injectoren gemonteerd en heb het gevoel dat er nu iets meer vermogen is bijgekomen. Hij loopt wat makkelijker door de toeren heen. De oude waren gebruikte, ultrasoon gereinigde versies maar wilde eigenlijk dit ook nieuw hebben in het vers gereviseerde blok. Wel ga ik voor de zekerheid de mapping laten nakijken icm. nieuwe injectoren. Tevens heb ik het gevoel dat hij iets te rijk loopt. Rijk is niet erg maar CO is iets te hoog bij stationair en loopt bij koude start heel soms beetje moeilijk en lijkt af en toe iets teveel brandstof te krijgen. Maar eenmaal op temp. gaat hij als de brandweer. Sound van de airbox blijft zo ontzettend verslavend en gasrespons is het beste dat ik ooit heb meegemaakt in een auto, deels te danken door alu vliegwiel en de individuele gaskleppen.
Gisteren even het lokale parcours gereden en wat een grip! Temp. zit er al lekker snel in en stuurprecisie is nog beter dan de R1-R's. Alleen in nat schijnen ze niet best te zijn maar aangezien de auto alleen in droge periodes rijdt, is dit verder geen probleem. Tevens 4 nieuwe injectoren gemonteerd en heb het gevoel dat er nu iets meer vermogen is bijgekomen. Hij loopt wat makkelijker door de toeren heen. De oude waren gebruikte, ultrasoon gereinigde versies maar wilde eigenlijk dit ook nieuw hebben in het vers gereviseerde blok. Wel ga ik voor de zekerheid de mapping laten nakijken icm. nieuwe injectoren. Tevens heb ik het gevoel dat hij iets te rijk loopt. Rijk is niet erg maar CO is iets te hoog bij stationair en loopt bij koude start heel soms beetje moeilijk en lijkt af en toe iets teveel brandstof te krijgen. Maar eenmaal op temp. gaat hij als de brandweer. Sound van de airbox blijft zo ontzettend verslavend en gasrespons is het beste dat ik ooit heb meegemaakt in een auto, deels te danken door alu vliegwiel en de individuele gaskleppen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
heel erg gaaf! blijft een ontzettend mooi exemplaar met een nieuw blok en wat extra verbeteringen lijkt me het echt een feest om te rijden
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Leuke update
Wat een waanzinnige auto moet het ook zijn !
Wat een waanzinnige auto moet het ook zijn !
- tomgtr
- Berichten: 10417
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Wat een schitterend ding is dit toch. Ik kan me zo voorstellen dat het ooit kriebelt om te cashen op dat ding maar hoop echt dat je hem tot in de lengte van dagen houdt. Absolute topper!
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Hier nog snel een foto van de band. Ze hebben wel een behoorlijk afrolgeluid maar goed, aangezien het geen daily is, vind ik dat niet zo'n groot probleem. De grip en stuurprecisie die je ervoor terug krijgt is belangrijker:
@tomgtr: Het geeft diverse malen gekriebeld om te verkopen maar elke keer als ik er weer mee rij denk ik 'je bent stom als je hem verkoopt'. Wat koop je ervoor terug die dezelfde beleving, sound en historie heeft.
@tomgtr: Het geeft diverse malen gekriebeld om te verkopen maar elke keer als ik er weer mee rij denk ik 'je bent stom als je hem verkoopt'. Wat koop je ervoor terug die dezelfde beleving, sound en historie heeft.
- Bijlagen
-
- IMG_6151.JPG (534.81 KiB) 1387 keer bekeken
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Lekker bandje, wel jammer van je velg...
-
Online
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
3 wieler!Tristan schreef: ↑23 jun 2017, 09:33 Hier nog snel een foto van de band. Ze hebben wel een behoorlijk afrolgeluid maar goed, aangezien het geen daily is, vind ik dat niet zo'n groot probleem. De grip en stuurprecisie die je ervoor terug krijgt is belangrijker:
@tomgtr: Het geeft diverse malen gekriebeld om te verkopen maar elke keer als ik er weer mee rij denk ik 'je bent stom als je hem verkoopt'. Wat koop je ervoor terug die dezelfde beleving, sound en historie heeft.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Gelukkig maar, zou anders wel erg balen zijn geweest als ik zie hoe zuinig je op je em bent
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Wireless wideband AFR besteld.
http://www.plxdevices.com/ProductDetail ... 7346002870
Dus geen extra metertjes in het dashboard maar gewoon af te lezen via je Iphone. Precies waar ik naar zocht. Alleen even extra aansluitpunt laten lassen in de uitlaat.
http://www.plxdevices.com/ProductDetail ... 7346002870
Dus geen extra metertjes in het dashboard maar gewoon af te lezen via je Iphone. Precies waar ik naar zocht. Alleen even extra aansluitpunt laten lassen in de uitlaat.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Leuk ding, aardig betaalbaar ook nog!
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Je heoft op zich geen extra aansluiting te maken, je kan ook de originele lambda er uit halen en de emulatie functie van die wideband kit gebruiken. Moet je eigenlijk even een oude sensor zoeken, zet je die stekker er aan en sluit je hem zo aan op het originele systeem. Hoef je dus niet in je bedrading te knippen of in je uitlaatsystem te zagen.Tristan schreef: ↑11 jul 2017, 15:34 Wireless wideband AFR besteld.
http://www.plxdevices.com/ProductDetail ... 7346002870
Dus geen extra metertjes in het dashboard maar gewoon af te lezen via je Iphone. Precies waar ik naar zocht. Alleen even extra aansluitpunt laten lassen in de uitlaat.
Enige nadeel van deze kits bij Alpha N systemen is dat je geen continue monitoring hebt, tenzij je altijd je telefoon aan hebt staan met die app. Waar het wel geniaal voor is, is bijvoorbeeld zelf je ECU tunen. Je installeert die kit en je hebt AFR monitoring, maar zoals jij zegt heb je geen meters in je dashboard (ik heb daar persoonlijk ook echt een hekel aan) en kan hem gewoon gebruiken om je veranderingen te zien, daarna is het verborgen.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Motorrevisie
Gisteren de auto gereed gemaakt voor zijn jaarlijkse 'hibernation' t/m Maart. Helaas dit jaar weinig mee gereden wegens gebrek aan tijd. Daarom de wideband sensor ook nog niet kunnen installeren, dat wordt het eerste voor volgende jaar. Besef me nu dat ik de auto alweer 8 jaar in bezit heb. Voorlopig nog steeds een blijvertje.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: BMW E30 M3 Lachssilber
Heerlijk kar zeg!
Staat daarnaast een 964?
Staat daarnaast een 964?
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: BMW E30 M3 Lachssilber
Gaaf Tristan 8 jaar alweer
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E30 M3 Lachssilber
blijft onwijs gaaf zon mooie E30 M3, en in bijzonder goede zorgen bij jou!
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber
10 jaar in bezit.
2009, ophalen uit UK en invoeren:
2019:
In 10 jaar ca. 25.000 km gereden. Beestje wordt dit jaar 33 jaar oud dus nog 7 jaar voordat hij een echte oldtimer wordt en MRB vrij is.
En verzameling aan documentatie en facturen door al die jaren (inc. eigenaren daarvoor).
En nog wat leuk materiaal door de jaren heen:
Autovisie in 2011
Photoshoot voor Octane Magazine met oud E30 M3 rally coureur John Bosch
Photoshoot Playboy samen met M4
Weekend Eiffel
Op naar de 20 jaar.
2009, ophalen uit UK en invoeren:
2019:
In 10 jaar ca. 25.000 km gereden. Beestje wordt dit jaar 33 jaar oud dus nog 7 jaar voordat hij een echte oldtimer wordt en MRB vrij is.
En verzameling aan documentatie en facturen door al die jaren (inc. eigenaren daarvoor).
En nog wat leuk materiaal door de jaren heen:
Autovisie in 2011
Photoshoot voor Octane Magazine met oud E30 M3 rally coureur John Bosch
Photoshoot Playboy samen met M4
Weekend Eiffel
Op naar de 20 jaar.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E30 M3 Lachssilber - 10 jaar bezit!
Heel gaaf Tristan!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Estoque, EvdP, Google [Bot], GRzep, Jan-BMW-Suzuki, krentenbol, Marc Sierra, wjt en 103 gasten