BMW E30 M3 Lachssilber

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

BMW E30 M3 Lachssilber

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 12:11

Ik ga in weekend van 31 oktober naar Manchester om een '87 E30 M3 in concours staat te bekijken. Na veel mail en telefonisch contact ziet het er naar uit dat we er wel uit gaan komen.

Nu heb ik al veel gelezen m.b.t. import vanuit Duitsland maar gaat dit ook op vanuit de UK?

Zover ik het heb begrepen is dit het stappenplan:

Voor reis UK naar NL:
- 5-daags kenteken
- verzekering op chassisnr.

Voor keuring RDW:
- afspraak RDW keuringsstation
- UK kentekenbewijs
- BPM uitdraai van Autotelex: volgens mij is een 87'er E30 M3 BPM vrij?
- koplampen vervangen

Hoor graag of ik alle stappen genoemd heb en als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Tristan op 08 sep 2021, 09:41, 12 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Downforce Hans » 14 okt 2009, 12:16

ehhhhh, foto? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Niall » 14 okt 2009, 12:53

Terugreis via de tunnel of boot :mrgreen:

Verder kan je een verzekering regelen via de GWK inclusief groene kaart

Verder eerst auto laten nakijken voordat je naar de RDW gaat, omdat het meestal miereneukers zijn aangaande een APK, of je kiest ervoor om te keuren zonder APK en deze elders laten doen.
Ook 1 dags kenteken aanvragen voor rit naar de RDW of op de trailer naar de RDW
Laatst gewijzigd door Niall op 14 okt 2009, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 12:54

Niall schreef:Terugreis via de tunnel of boot :mrgreen:

Verder kan je een verzekering regelen via de GWK inclusief groene kaart
Uiteraard, Hull ---> Rotterdam. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Bert ///M3 » 14 okt 2009, 13:00

Als je toch de boot neemt, waarom dan niet gewoon op de trailer van je E30 zetten? Hoef je ook geen 5 daags kenteken etc te regelen, zo meenemen :)

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Snipe » 14 okt 2009, 13:12

Niall schreef:Verder eerst auto laten nakijken voordat je naar de RDW gaat, omdat het meestal miereneukers zijn aangaande een APK, of je kiest ervoor om te keuren zonder APK en deze elders laten doen.
Dat laatste is sowieso verstandiger. Ze zijn daar nogal strikt in de APK en bovendien zit je altijd aan een herkeuring vast als 'ie wordt afgekeurd. Als je een kapot lampje hebt, draait een dealer er een nieuwe in en keurt de auto goed; bij de RDW laten ze je dan gewoon terugkomen voor een herkeuring.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 13:13

Bert ///M3 schreef:Als je toch de boot neemt, waarom dan niet gewoon op de trailer van je E30 zetten? Hoef je ook geen 5 daags kenteken etc te regelen, zo meenemen :)
Is ook een mogelijkheid, alleen ben je veel langer onderweg.

Nu is planning:
- vliegen 1 okt om 8:00 A'dam --> Manchester 8:30
- 9:30 bij eigenaar
- 21:00 vertrek Hull --> Rotterdam volgende dag 8:15
- Thuis: 9:15

Dus ben 1 dag onderweg. Met trailer ben je 2 dagen kwijt.
Laatst gewijzigd door Tristan op 14 okt 2009, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 13:15

Snipe schreef:
Niall schreef:Verder eerst auto laten nakijken voordat je naar de RDW gaat, omdat het meestal miereneukers zijn aangaande een APK, of je kiest ervoor om te keuren zonder APK en deze elders laten doen.
Dat laatste is sowieso verstandiger. Ze zijn daar nogal strikt in de APK en bovendien zit je altijd aan een herkeuring vast als 'ie wordt afgekeurd. Als je een kapot lampje hebt, draait een dealer er een nieuwe in en keurt de auto goed; bij de RDW laten ze je dan gewoon terugkomen voor een herkeuring.
Weet niet hoe de MOT in de UK zich verhoud met de APK hier, maar hij is recentelijk voor een MOT geweest en goedgekeurd.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Niall » 14 okt 2009, 13:19

MOT stelt niet zoveel voor in vergelijking tot een APK, is wat minder zeg maar. Zelfs rotte frikandelen komen daar door de MOT heen. Zou regelen dat een lokale dealer de auto voor je naloopt tegen een meerprijs.

Persoonlijk zou ik lekker genieten van de auto en naar dover rijden en daar de tunnel pakken. Als je een beetje door kan rijden lukt dat wel in 5 uur om dover te bereiken. Glasgow-Dover lukt ook in minder als 7 uur :bag:

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door N!co » 14 okt 2009, 13:22

Bij het 5-daagse kenteken wat ik had (http://www.5daags.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) zat al een verzekering.
Meningen over dat kenteken en het gebruik voor invoer uit UK door een Nederlander zijn trouwens erg verdeeld...


Koplampen trouwens wel vervangen voordat je naar het RDW gaat, daar kijken ze nu ook naar.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 uit de UK, stappenplan

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 13:25

Koplampen weet ik van, zorg dat ik een setje heb liggen bij aankomst in NL.

The Doctor
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:51

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door The Doctor » 14 okt 2009, 14:08

ik ben gewoon op UK kenteken naar huis gereden!

Via rialto een 14 daagse export verzekering (90 euro) afsluiten, op kenteken en chassisnummer (daarvoor heb je een scan van de V5c nodig en een koopovereenkomst (kun je evt. zelf maken :) ) ).
Daarna bij de belastingdienst ontheffing aanvragen voor de wegenbelasting (kan voor 14 dagen oid), en dan gewoon lekker naar huis rijden.

Eeen 5 daags importkenteken kost ook al gauw tegen de 200 euro aan, terwijl deze optie ook kan en dan mag je 2 weken rondrijden (om evt. wat problemen op te sporen en te verhelpen).

Alleen als je HEEL zeker bent van de staat van de auto, apk keuring bij de RDW laten doen, het zijn zeikerds (afkeuren laswerk kokerbalk, wat op de originele laspunten gelast was, moest helemaal doorgelast worden etc. etc.). Tegenwoordig krijg je wel een kenteken als ie afgekeurd wordt, in de tijd dat ik mijn Chaser naar nederland haalde was dat nog niet. afkeur was geen kenteken. Kentekenschouwing zonder keuring -> altijd kenteken en dan zelf apk regelen.

De BPM is na ongeveer 20 jaar voor nix idd, je hebt 90% korting in 9 jaar en 6 maanden en dan per maand dat ie ouder is, gaat er ook nog 0,083% oid vanaf. Dat komt er op neer dat ie na ongeveer 20 jaar BPM vrij is.

En als je een stukkie rijden niet erg vind, de boot vanaf Dover naar Duinkerken is erg goedkoop (25 euro ongeveer voor een enkeltje, als je van te voren boekt), maar vanuit Manchester is het een end rijden :D

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 14:56

The Doctor schreef:ik ben gewoon op UK kenteken naar huis gereden!

Via rialto een 14 daagse export verzekering (90 euro) afsluiten, op kenteken en chassisnummer (daarvoor heb je een scan van de V5c nodig en een koopovereenkomst (kun je evt. zelf maken :) ) ).
Daarna bij de belastingdienst ontheffing aanvragen voor de wegenbelasting (kan voor 14 dagen oid), en dan gewoon lekker naar huis rijden.
Kan je dit misschien in meer detail geven hoe je dit gedaan hebt? Zie nl. vaker dat men gewoon op UK kenteken naar NL rijdt. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 15:05

Betekend het overigens dat je met een 5-daags kenteken ook in NL mag blijven rijden totdat hij vervalt (5e dag)?

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door N!co » 14 okt 2009, 15:13

Is erg onduidelijk allemaal:

http://w123club.nl/index.php?option=com ... unc=fb_pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

The Doctor
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:51

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door The Doctor » 14 okt 2009, 15:16

ik heb vantevoren bij Rialto de verzekering afgesloten (kan bij je locale tussenpersoon, die schrijven dan vaak zelf de groene kaart uit), daarvoor heb je dus de koopovereenkomst en een kopie van de V5 nodig (engelse kentekenpapieren). Dan betaal je die 90 euro cash en ben je vanaf de, door jezelf gekozen datum, 14 dagen verzekerd.

Dan via de belastingdienst vrijstelling aanvragen, kan alleen elektronisch.
Vrijstelling bpm en mrb voor buitenlandse kentekens
Er geldt een vrijstelling voor bpm en mrb van maximaal 2 weken voor personenauto’s die aan de volgende voorwaarden voldoen:

in het buitenland geregistreerd staan en dus een buitenlands kenteken hebben
aan een inwoner van Nederland of aan een in Nederland gevestigd bedrijf ter beschikking staan
in Nederland worden gebruikt
De aanvullende voorwaarde zijn dat:

u de vrijstelling aanvraagt voordat u de personenauto gebruikt op de weg in Nederland
u in de 12 maanden voor de aanvraag van de vrijstelling geen gebruik hebt gemaakt van die vrijstelling voor dat voertuig
u in de 12 maanden na de aanvraag van de vrijstelling geen gebruikmaakt van dat voertuig op de weg in Nederland
Als u de personenauto langer dan 2 weken in Nederland gebruikt, dan is de vrijstelling niet van toepassing en moet u bpm en mrb betalen.

De vrijstelling kunt u alleen elektronisch aanvragen met het programma vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik.
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1617_49418" onclick="window.open(this.href);return false;

Vervolgens ga je naar de verkoper, die laat je het export gedeelte van de V5c invullen en opsturen (das een stukje wat je uit de papieren moet scheuren en invullen en vervolgens op sturen naar de DVLA, anders kun jij hem in NL niet invoeren, omdat ie in de UK nog niet uitgevoerd is).
je kunt eventueel het 'new keepers' gedeelte invullen en ondertekenen, samen met de verkoper, maar in principe is dat alleen voor mensen uit de UK en niet voor export, maar het is voor jou en voor de verkoper een extra zekerheid.

In de UK moet je dat namelijk zelf doen. Oude eigenaar moet een stukje invullen en opsturen en de nieuwe eigenaar moet het 'new keepers' gedeelte invullen en opsturen naar de DVLA. Das toch een stuk omslachtiger dan hier in NL, maar goed, daar heb je dus niets mee te maken.
Zolang de oude eigenaar de exportslip op stuurt naar de DVLA is het goed.

Ik heb zelf geen voorbeelden meer van de V5c, die heb ik in moeten leveren bij de RDW, maar dit vond ik op google:

Afbeelding
Dat groene gedeelte op de rechterpagina is dus het new keepers gedeelte, van dat andere gedeelte kan ik zo even geen voorbeeldje vinden, maar dat weet de verkoper waarschijnlijk wel. Deze 2 pagina's moet je in ieder geval meenemen naar NL!

Ik ben die dag zonder taxdisc (wegenbelastingbetaalbewijs) naar huis gereden. Mag eigenlijk niet, als je aangehouden wordt door de politie kun je er evt. wel onderuit komen, omdat ze gewoon kunnen checken of de tax betaald is ja of nee. En omdat ie toch voor de export weg gaat, zullen ze er niet zo hel moeilijk over doen denk ik. De taxdisc kun je namelijk opsturen en de resterende tax krijgt men dan terug. Om helemaal safe te zijn, kun je de taxdisc er bij de boot afhalen en dan opsturen naar de verkoper, maar ik ben gewoon zonder naar huis gereden.

Dan heb je dus 2 weken om langs de RDW te gaan en kentekenpapieren in orde te maken, terwijl je lekker met je auto rond mag rijden, helemaal legaal :D

Als je langs de RDW gaat, is een rekening (bpm schijnt tegenwoordig op verkoopprijs te gaan en niet op nieuwprijs, maar dat weet ik ook niet zeker), koopoverdracht en papieren meeneemt is dat geen probleem. Invoerkeuring is altijd maar afwachten, ze checken niet zo heel veel, is meer een papierenonderzoek, chassisnummer, gewicht etc. etc.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door Rupie » 14 okt 2009, 15:32

Ik denk dat je hoe dan ook een probleem hebt als je door de politie wordt aangehouden. De grote vraag is met elk ander kenteken dan het Nederlandse kenteken, hoe ze jouw kunnen herkennen en bekeuren. Ik denk dat daar vast iets in de wegenverkeerswet over staat. Voor de rest gewoon op Engels kenteken terugrijden, als dat voor de huidige eigenaar geen probleem is en bij je eigen verzekering een verzekering afsluiten op basis van chassisnummer zodat je ook bij diefstal of eigen schade verzekerd bent.

Misschien dat de belastingdienst je een ontheffing kan geven voor 14 dagen, maar waarvoor de moeite nemen. In principe ben je denk ik hoe dan ook illegaal bezig met een buitenlands kenteken en ze gedogen (douane) dat je met de auto naar huis rijdt. Als je wordt aangehouden op enig moment met het buitenlandskenteken door de douane krijg je een eerste waarschuwing en daarna pas eventueel een boete. Kan je je vast ook onderuit lullen als je aan kunt tonen dat je reeds een afspraak bij de rdw hebt of als je reeds bpm betaald hebt maar nog geen kenteken...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door Peric » 14 okt 2009, 18:27

Dat op de UK-platen naar NL rijden vind ik raar.
In Hongarije moet je nl. de platen inleveren bij export. Ik weet dat je in Duitsland ook een exportkenteken kan krijgen, in NL trouwens ook. Is dat in de UK anders geregeld?

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door N!co » 14 okt 2009, 18:39

Peric schreef:Dat op de UK-platen naar NL rijden vind ik raar.
In Hongarije moet je nl. de platen inleveren bij export. Ik weet dat je in Duitsland ook een exportkenteken kan krijgen, in NL trouwens ook. Is dat in de UK anders geregeld?
Klopt, voor zover ik heb kunnen ontdekken heeft de UK geen export platen.

The Doctor
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:51

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door The Doctor » 14 okt 2009, 18:43

in de UK stuur je een stukje van de kentekenpapieren op naar de DVLA en dan is de auto geexporteerd, klaar :)

platen/papieren/etc. hoeft allemaal niet ingeleverd te worden :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 19:05

Wat ik gelezen heb ik dat de 5-daagse kenteken geld voor de gehele EU. Dat betekend dat je binnen de EU 5 dagen lang met dit kenteken mag rondrijden. Dus dat zou betekenen (mits het toelaat qua tijd/schema) dat als de RDW keuring ook binnen die 5 dagen valt, ik niet weer een extra dagkenteken hoef aan te vragen.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door Niall » 14 okt 2009, 19:18

Klopt,

Maar je mag hem dan alleen gebruiken om van en naar de RDW te rijden. Andere tip is om vroeg naar de RDW te gaan ivm de wachtrijen, omdat tot 12:00h zonder afspraak is dus zijn ook alle handelaren dan daar

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door Tristan » 14 okt 2009, 19:21

Was van plan om naar Zwijndrecht te gaan, zit 2km van me werk af. Dus zal dan lekker vroeg vertrekken. :wink:

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door N!co » 14 okt 2009, 19:35

Heb ik ook gedaan. Stond om kwart voor zeven bij het RDW, stonden er al 6 voor me. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW E30 M3 uit de UK: invoer stappenplan

Bericht door Sjoerd » 14 okt 2009, 19:45

Ik ben destijds (2001) met mijn E3 op Engelse platen naar Nederland gereden. De auto was van mijn opa en die heeft na terugkomst de auto uitgeschreven daar. Volgens mij niet helemaal volgens het boekje maar lukte allemaal wel.

Mijn advies: Trailer!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: De fiscalist, EmielS60, Fedmas, Godspeed, Jlijp, Kasteel, L5S1 en 41 gasten