Passat eruit, ID.4 erin.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Nette auto! En gaaf dat ie handgeschakeld is!
- Arthur
- Berichten: 39740
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Mooie kar Jammer vd handbak
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Auto is eigenlijk gewoon perfect. Geen irritante steptronic en geen (inmiddels) achterhaalde navigatie.
- Arthur
- Berichten: 39740
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Én, gestroomlijnder dan een Defender
-
Online
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
En alles wat er niet op zit kan niet kapot...
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Die 3.0 bezine in een X5 is wat ondermaats, zeker met automaat.
Ik heb trouwens m'n E achter B gehaald in een X5 met handbak, 3.0 diesel. Rijschoolhouder zei dat het heel lastig was om een X5 handbak nieuw aan te schaffen, alleen BMW Amsterdam deed dat ofzo..?
Ik heb trouwens m'n E achter B gehaald in een X5 met handbak, 3.0 diesel. Rijschoolhouder zei dat het heel lastig was om een X5 handbak nieuw aan te schaffen, alleen BMW Amsterdam deed dat ofzo..?
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Knappe kar die X5. Ik vond zelf de facelift 3.0d met automaat de lekkerste combi. Lange doordraaiers op snelweg kan je best vlot nemen ondank de grootte en massa.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 30 nov 2011, 16:49
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Blijven gave wagens om te zien zo'n X5. Verbruik van de 3.0 valt me ook nog alles mee!
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Verbuik zit in de Allen-regionen..
Veel plezier er mee Joy!
Veel plezier er mee Joy!
- Paskal
- Berichten: 3674
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Veel plezier met de e53
Hier ook al vele jaren een tevreden e53-rijder. Rij inmiddels in de tweede wat wederom een 3.0d is. Dagelijks ca 140 km woon-werkverkeer, met de Clio op de auto-ambulance naar de Ring, met de MX-5 op de ambu naar Oostenrijk, met de sleurhut erachter naar het Zuiden van Europa, meerder keren per jaar richting de sneeuw (lang leve de 4wd) etc.. Ik vind het voor die prijs een heerlijke fijne, praktische auto die ook nog eens prima stuurt.
Hier ook al vele jaren een tevreden e53-rijder. Rij inmiddels in de tweede wat wederom een 3.0d is. Dagelijks ca 140 km woon-werkverkeer, met de Clio op de auto-ambulance naar de Ring, met de MX-5 op de ambu naar Oostenrijk, met de sleurhut erachter naar het Zuiden van Europa, meerder keren per jaar richting de sneeuw (lang leve de 4wd) etc.. Ik vind het voor die prijs een heerlijke fijne, praktische auto die ook nog eens prima stuurt.
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Een handgeschakelde X5. Briljant.
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Heb ook goede herinneringen aan m'n X5, X3 stuurde net wat scherper maar de looks van de E53(mijne was ook deze uitvoering qua velgen etc.) zijn vele malen mooier. Heb ook nog naar XC90 en Touareg gekeken toendertijd maar qua rijden steekt de X5 ondanks stukje ouder met kop en schouders bovenuit. Heb me zelf nooit heel erg geirriteerd aan het vermogen van de 3.0 met automaat, hooguit met de trailer erachter met opgang komen maar verder als dailydriver dikke prima!
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
Twee fraaie auto's!
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Volvo exit
December is altijd een dure maand zeggen ze. Het ging alleen niet op aan cadeau's maar aan onderhoud.
Mercedes Sprinter (kmstand 95.400) na 35.000 km toe aan een grote beurt. Schuifdeur was uit z'n rails gelopen vanwege slijtage, remmen voor versleten, schakelmechanisme speling. € 1.800,00
BMW X5 (kmstand 145.200): onderhoud, geleidebussen bak vervangen wegens speling pook en niet terugkomen van 5 naar neutraal, koppeling + vliegwiel vervangen, richtingaanwijzerschakelaar vervangen. Koppeling greep raar aan. Was niet versleten maar zat een verbrande cirkel op zowel vliegwiel als koppeling. Vliegwiel had wat speling dus gelijk meegepakt. € 2.371,00
BMW E46 M3 (kmstand 185.200): dynamo versleten, APK € 850,00
BMW E36 M3 (kmstand 204.753 km): hele grote beurt incl controle klepspeling, gaskleppen gesynchroniseerd, achteras + subframe volledig gereviseerd en in Powerflex paars opgehangen, schuifdakmechanisme vervangen, wiellagers LV/RV vervangen, koplampsproeiers vervangen (weer al) wegens lekken, extra beugel gemaakt om uitlaat recht te hangen. Supersprint monteert slechts 1 beugel aan zijn einddempers terwijl er af fabriek 2 beugels aanwezig zijn. Daardoor hing de demper niet helemaal recht. € 4.127,29...
De E36 heeft in geen jaren zo strak gestuurd. Heerlijk hoe stevig de achterkant nu aanvoelt. Er was al een tijdje een lichte beweging bij vol accelereren merkbaar waardoor wat stuurcorrectie nodig was. Na inspectie op de brug was duidelijk dat alle rubbers van het subframe aan het einde van hun latijn waren. Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk vrijwel geen kosten aan de auto gehad dus dit is even een inhaalslag.
Mensen die liever onderhoudskosten hebben dan afschrijving, geniet ervan.
Mercedes Sprinter (kmstand 95.400) na 35.000 km toe aan een grote beurt. Schuifdeur was uit z'n rails gelopen vanwege slijtage, remmen voor versleten, schakelmechanisme speling. € 1.800,00
BMW X5 (kmstand 145.200): onderhoud, geleidebussen bak vervangen wegens speling pook en niet terugkomen van 5 naar neutraal, koppeling + vliegwiel vervangen, richtingaanwijzerschakelaar vervangen. Koppeling greep raar aan. Was niet versleten maar zat een verbrande cirkel op zowel vliegwiel als koppeling. Vliegwiel had wat speling dus gelijk meegepakt. € 2.371,00
BMW E46 M3 (kmstand 185.200): dynamo versleten, APK € 850,00
BMW E36 M3 (kmstand 204.753 km): hele grote beurt incl controle klepspeling, gaskleppen gesynchroniseerd, achteras + subframe volledig gereviseerd en in Powerflex paars opgehangen, schuifdakmechanisme vervangen, wiellagers LV/RV vervangen, koplampsproeiers vervangen (weer al) wegens lekken, extra beugel gemaakt om uitlaat recht te hangen. Supersprint monteert slechts 1 beugel aan zijn einddempers terwijl er af fabriek 2 beugels aanwezig zijn. Daardoor hing de demper niet helemaal recht. € 4.127,29...
De E36 heeft in geen jaren zo strak gestuurd. Heerlijk hoe stevig de achterkant nu aanvoelt. Er was al een tijdje een lichte beweging bij vol accelereren merkbaar waardoor wat stuurcorrectie nodig was. Na inspectie op de brug was duidelijk dat alle rubbers van het subframe aan het einde van hun latijn waren. Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk vrijwel geen kosten aan de auto gehad dus dit is even een inhaalslag.
Mensen die liever onderhoudskosten hebben dan afschrijving, geniet ervan.
Laatst gewijzigd door Joy op 03 jan 2018, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
Even veel allemaal tegelijk, maar verder niks geks ; mocht het te gek worden met de feestdagen, had je altijd mogen aanschuiven hoor
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
Ik had inderdaad geen geld meer voor de feestdagen dus ben ik kerst gaan vieren bij familie in Portugal.
Voor de verandering met het vliegtuig naar Porto en daar een auto gehuurd bij Sixt. Het zou een stationwagen zijn maar het merk was niet duidelijk. Het bleek uiteindelijk een Mercedes C200 CDI te zijn. Niks mis mee.
Best veel gereden. Porto -> Lissabon, Lissabon -> Santarem -> Covilha. Daar veel gereden en laatste dagen terug naar Porto. Na 1.500 km kan ik er wel een redelijk oordeel over vellen. Eigenlijk gewoon een heel prettig ding. Standaard stoelen zitten goed en kunnen ontzettend laag. Zitpositie is algeheel erg goed. Afstemming van het onderstel en de directheid van de besturing zijn helemaal goed. Geen gevoel in de stuurinrichting maar goed, bij welk merk nog wel. Sportstand is niks waard omdat motor en bak zenuwachtig hoge toeren opzoeken. Wel prettig om in Individual-mode je eigen voorkeuren in te kunnen stellen naast Eco, Comfort en Sport. (gasrespons, bak, clima en stuurbekrachtiging).
Motor en bak werken goed samen, 1.6 Renault-motor niet heel krachtig voor een volle auto maar deed op de snelweg (300 km rit) 5.9L gemiddeld wat gewoon erg netjes is.
Dingetjes die ik minder vond zijn de afwerking van het dashboard. Veel krakend en glimmend plastic wat er goed uitziet van afstand maar gewoon inferieur aanvoelt en bij oneffenheden van zich laat horen. Ook het Garmin navigatiesysteem is onder de maat. Ontzettend traag in bediening en heeft bij herberekenen tientallen seconden nodig voordat ie een andere route aangeeft. Verder onlogische plaatsing van ruitenwisserbediening op richtingaanwijzer. Dat heeft de Sprinter ook en ik snap niet wat Mercedes daar in ziet. Bediening van de achterruitenwisser vraagt om je volledige hand om de hefboom te schuiven omdat deze bediening ergens over de helft van de stengel in een draaiknop zit. Niet intuïtief.
Familie is recentelijk verhuisd naar een boerderij in het Noord-Oosten van Portugal. Schitterend gebied vlakbij het hoogste berggebied van Portugal, Serra d'Estrela. De laatste 1,5 kilometer naar de boerderij is onverhard en daar heeft de Mercedes niet van genoten.
Met een bui regen werd de af en toe zeer stijle weg een laag smurrie en diepe geulen maakten creatief nadenken nodig om de bodem niet te slopen. 1 keer stil komen te staan omdat ESP de achterwielen maar bleef afknijpen. Toen maar even geGoogled om uit te vinden waar 'ESP off' verstopt zat, want geen knop aanwezig. Het schakelt de boel niet uit maar laat meer slip toe en daarna konden we de helling wel nemen op de Jeremy Clarkson manier... POWER!!
De dag voor retournering toch maar even de wasbox opgezocht. Ik weet niet of ze extra kritisch worden als een auto met 5 cm dikke plakken modder in de wielkasten terug komt.
Op de boerderij was nog een Nissan aanwezig. Gek genoeg minder tractie omhoog dan de Mercedes, maar met wel de mogelijkheid tot inschakelen 4x4. Ontzettend enge besturing. Vanaf 80 km/u zeker 30 graden stuuruitslag nodig voor een reactie van de voorwielen.
Verder ontzettend genoten van het landschap. Echt prachtig. Voor Petrolheads zijn er zoveel schitterende wegen te vinden. Eindeloos.
En voor iemand die een mooie plek voor zijn pensioen zoekt, een huis zoals familie met 1 hectare grond met eigen bron, beek, fruit- olijfbomen kost 55.000 euro.
Voor de verandering met het vliegtuig naar Porto en daar een auto gehuurd bij Sixt. Het zou een stationwagen zijn maar het merk was niet duidelijk. Het bleek uiteindelijk een Mercedes C200 CDI te zijn. Niks mis mee.
Best veel gereden. Porto -> Lissabon, Lissabon -> Santarem -> Covilha. Daar veel gereden en laatste dagen terug naar Porto. Na 1.500 km kan ik er wel een redelijk oordeel over vellen. Eigenlijk gewoon een heel prettig ding. Standaard stoelen zitten goed en kunnen ontzettend laag. Zitpositie is algeheel erg goed. Afstemming van het onderstel en de directheid van de besturing zijn helemaal goed. Geen gevoel in de stuurinrichting maar goed, bij welk merk nog wel. Sportstand is niks waard omdat motor en bak zenuwachtig hoge toeren opzoeken. Wel prettig om in Individual-mode je eigen voorkeuren in te kunnen stellen naast Eco, Comfort en Sport. (gasrespons, bak, clima en stuurbekrachtiging).
Motor en bak werken goed samen, 1.6 Renault-motor niet heel krachtig voor een volle auto maar deed op de snelweg (300 km rit) 5.9L gemiddeld wat gewoon erg netjes is.
Dingetjes die ik minder vond zijn de afwerking van het dashboard. Veel krakend en glimmend plastic wat er goed uitziet van afstand maar gewoon inferieur aanvoelt en bij oneffenheden van zich laat horen. Ook het Garmin navigatiesysteem is onder de maat. Ontzettend traag in bediening en heeft bij herberekenen tientallen seconden nodig voordat ie een andere route aangeeft. Verder onlogische plaatsing van ruitenwisserbediening op richtingaanwijzer. Dat heeft de Sprinter ook en ik snap niet wat Mercedes daar in ziet. Bediening van de achterruitenwisser vraagt om je volledige hand om de hefboom te schuiven omdat deze bediening ergens over de helft van de stengel in een draaiknop zit. Niet intuïtief.
Familie is recentelijk verhuisd naar een boerderij in het Noord-Oosten van Portugal. Schitterend gebied vlakbij het hoogste berggebied van Portugal, Serra d'Estrela. De laatste 1,5 kilometer naar de boerderij is onverhard en daar heeft de Mercedes niet van genoten.
Met een bui regen werd de af en toe zeer stijle weg een laag smurrie en diepe geulen maakten creatief nadenken nodig om de bodem niet te slopen. 1 keer stil komen te staan omdat ESP de achterwielen maar bleef afknijpen. Toen maar even geGoogled om uit te vinden waar 'ESP off' verstopt zat, want geen knop aanwezig. Het schakelt de boel niet uit maar laat meer slip toe en daarna konden we de helling wel nemen op de Jeremy Clarkson manier... POWER!!
De dag voor retournering toch maar even de wasbox opgezocht. Ik weet niet of ze extra kritisch worden als een auto met 5 cm dikke plakken modder in de wielkasten terug komt.
Op de boerderij was nog een Nissan aanwezig. Gek genoeg minder tractie omhoog dan de Mercedes, maar met wel de mogelijkheid tot inschakelen 4x4. Ontzettend enge besturing. Vanaf 80 km/u zeker 30 graden stuuruitslag nodig voor een reactie van de voorwielen.
Verder ontzettend genoten van het landschap. Echt prachtig. Voor Petrolheads zijn er zoveel schitterende wegen te vinden. Eindeloos.
En voor iemand die een mooie plek voor zijn pensioen zoekt, een huis zoals familie met 1 hectare grond met eigen bron, beek, fruit- olijfbomen kost 55.000 euro.
Laatst gewijzigd door Joy op 03 jan 2018, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
Leuk verhaal van Portugal, goede keuze om de M-men thuis te laten zo te lezen. (Wel jammer dat we de foto van de vieze benz niet zien )
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
Mooi verslag, nog een beetje temperatuur in deze tijd van het jaar?
Al het onderhoud moest nog ff in het belastingjaar 2017 begrijp ik
Al het onderhoud moest nog ff in het belastingjaar 2017 begrijp ik
-
OnlineTristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
Ah Portugal...dat heeft toch wel een warm plekje gekregen na onze vakantie in Sept/Okt vorig jaar. Ben alleen onder Lissabon gebleven. Ook toen bij Sixt een MB gehuurd, maar dan een CLA180d. Geen strepentrekker maar voor de rest een prima reisauto.
Huizenprijzen vallen me alles mee in Portugal, zelfs in de Algarve regio.
Huizenprijzen vallen me alles mee in Portugal, zelfs in de Algarve regio.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
@Niels, Nee kwam net zo uit. De E36 heeft er een maand gestaan. Rekening vandaag pas ontvangen. Bus gebracht op een regenachtige dag. Scheelt weer een leenbus. X5 een tijdje aangekeken en wilde eigenlijk een 6-bak uit de facelift laten monteren. Maar na wat onderzoek bleek dat niet te passen omdat de tussenbak bij de facelift een elektronische verdeling van de aandrijfkrachten geeft waarbij de prefacelift nog een vaste 60/40 verdeling heeft. De X5 had trouwens ontzettend last van speling op de pook en niet terugkomen van de pook uit de 5e versnelling. Daar zijn nieuwe geleidebussen voor geplaatst. Dag en nacht verschil. Net of je een nieuwe bak hebt.
Temperatuur in Lissabon en Porto tussen 14 en 17 graden. In Covilha wat meer richting 12 graden en ook een keer 2 graden vroeg in de morgen gehad.
@Tristan, het is een fijn land. Warme mensen en een prachtig landschap met soms erg wilde natuur. En dan de kracht van de Atlantische Oceaan als bonus.
Temperatuur in Lissabon en Porto tussen 14 en 17 graden. In Covilha wat meer richting 12 graden en ook een keer 2 graden vroeg in de morgen gehad.
@Tristan, het is een fijn land. Warme mensen en een prachtig landschap met soms erg wilde natuur. En dan de kracht van de Atlantische Oceaan als bonus.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
Was maar een geintje natuurlijk Als de pook niet helemaal terug komt naar het midden daar moet de bak er toch voor onderuit? Dat dacht ik tenminste, niet duur qua materiaal maar qua uren...
Portugal is heerlijk, als het in de winter ook nog zomers was zoals op de Canarische eilanden dan kochten wij er een (vakantie)huis
Portugal is heerlijk, als het in de winter ook nog zomers was zoals op de Canarische eilanden dan kochten wij er een (vakantie)huis
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- Arthur
- Berichten: 39740
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
Als ze er maar geen Italiaan bij hebben
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: matthyssie en 229 gasten