BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Bericht door Knot » 26 feb 2009, 16:58

Na mijn laatste ritje in een eigen BMW op 15 november 2006 vond ik het toch wel weer eens tijd worden. Vele zoektochten zijn gestaakt, van een simpele E36 318ti compact tot een E46 M3 Coupe. De auto van Pim vond ik ook een fraai exemplaar maar ik kon op dat moment nog even niets aanschaffen en de auto werd (terecht) voor mijn neus weggekaapt na een paar weken.

De tip van EG over een 328i sedan is uiteindelijk goed gevallen, ik vond het toch wel een breed inzetbare auto en het aanbod was niet al te ruim. Ben 2 weken terug op een zondag wezen kijken, onder genot van een bak koffie gezellig zitten kletsen met de vorige eigenaar, een blokje om gedaan en meteen de hand geschud. Waarom het nog 2 weken heeft geduurd is omdat meneer zou aardig was om het handjeklappen voor een paar honderd euro achterwege te laten en de auto nog een inspectie II mee wilde geven.

Afgelopen zaterdag 21 februari de auto opgehaald, wekker op 07:30 (vrij vroeg voor een zaterdag voor ons). Via de mail had ik nog het aanbod gehad om meteen 4 styling II velgen met Conti winterbanden over te nemen waar nog een paar mm op zat. Die paar mm bleken er dus 8 te zijn, wielen meteen in de kofferbakken gelegd, is mooi meegenomen. Wel grappig dat hij (en zijn vrouw ook) er toch ook een apart gevoel op nahielden toen ik met de auto de straat uit rolde.... dat deed ik gelukkig stapvoets in tegenstelling tot hun vorige verkoop, die nieuwe eigenaar scheen koud de straat uit te planken.

Vanmiddag een paar fototjes gemaakt, nog niet gewassen of gepoetst, alleen even afgespoten in de wasbox.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grappige is dat het niet uitmaakt of het een E36 is van een paar duizend euro of een dikke CSL die ruim 10x zoveel kost, het blijft een mooi gevoel als je de eerste meters maakt na aanschaf!

De auto heeft wel zijn ervaring inmiddels, de teller is de 225.000km gepasseerd, maar verder wel netjes bijgehouden. Opvallend was het ontbreken van roest aan de achterste wielkasten, daar had mijn M3 met slechts 125.000km dus wel last van. De auto heeft af fabriek een M onderstel meegekregen, het is stugger dan de gemiddelde auto maar ik vraag me af wat er nog van zo'n onderstel over is en of de dempers inmiddels niet al een keer vervangen zijn. Laatste anderhalf jaar heeft er een werknemer van Jan de Jong BMW uit Hilversum in rondgereden, dat geeft mij wel een stuk vertrouwen, zeker gezien het een eerlijke man is die gewoon open kaart speelde.

Eenmaal thuis hebben we de auto eerst flink schoongemaakt, niet iedereen vind dat belangrijk maar ik in iedergeval wel, zeker na aanschaf wil je niet in andermans "shit" zitten. De hele auto gestofzuigd, kunststof gereinigd en ingespoten, kofferbak, motorruimte, dorpels allemaal schoongemaakt. Nu rest alleen nog de bekleding, mooiste is zo'n stoomapparaat maar daarvoor moet ik even langs een bedrijfje, dat is zelf bijna niet (goed) te doen.

De velgen zat ik eerst een beetje over in, styling 44, op de foto's niet super maar achteraf laat ik het toch zitten, het oogt niet aso maar juist een beetje neutraler. De zoektoch naar styling 22 of 32 is dus meteen afgelopen. Vlak na aanschaf bij de vorige eigenaar zijn er rondom nieuwe banden onder gekomen omdat hij dat lekkerder vond rijden, Michelin Pilot Sport in 225/45/17. Bij opname van de profieldiepte merkte ik dat er tamelijk rustig met de auto gereden is, voor zit er nog 8,5mm profiel op en achter nog 7,5... en dat voor 10.000km rijden in anderhalf jaar!

Het motorblok vind ik prachtig lopen, je hoort bijna niets in het interieur, de 6 cilinder is heel licht aanwezig op de achtergrond. Waar de M3 het toerenmonster was en die tijdens de proefrit en rit naar huis al meermaals op 7300rpm stond heb ik nu na 300km rijden nog geen begrenzer gezien. Het koppel is heerlijk, vanaf 2000 toeren is de motor lekker bij de les en het sportieve rijden gaat ook prima tussen de 3 en 4000! Blok staat bekend om de koppelkromme natuurlijk en dat het feest bij 5500 eigenlijk afgelopen is, dat is duidelijk merkbaar, die paar keer dat ik naar de 6000 ging had ik niet het idee dat het echt nodig was. Bij 100km/u op de teller is het 95,5km/u op de gps en het blok draait dan 2400 toeren. Zelfs bij 200 op de teller staat de toerenteller pas naar de 5000 te wijzen, dat is bij de civic wel anders 8)

Er zat een radio/cd speler in van Sony, een oud ding, dat heb ik er meteen uitgehaald en dacht even mijn Sony CDx-GT414U in te bouwen..... niet met dat frame blijkbaar. Laat ik nou het originele frame met de civic ej9 meegegeven hebben bij verkoop, haal ik wel nieuw dacht ik toen. Dat heeft dus een paar dagen zoeken gekost om uiteindelijk via een internetshop (bbb in berkel) het juiste frame de volgende dag in huis te hebben. Gistermiddag de radio ingebouwd en natuurlijk kon het niet allemaal goed gaan/zijn. Speaker rechtsachter deed niet mee, uit elkaar gehaald vandaag en gelukkig was alleen de min pool los, klemmetje was niet strak genoeg. De boel netjes aangesloten en weer gemonteerd. Wel fijn om te zien dat iemand de boel rondom (meteen alles even gecontroleerd uiteraard) al een keer vervangen heeft voor Kicker materiaal, dat staat bij mij hoger op de lijst dan jbl/pioneer etc. De bekabeling voor een line-out (sub) lag ook al in de kofferbak dus ik ga alleen nog even een simpele subwoofer scoren, hoeft niet extreem maar gewoon wat nette zware klanken erbij. Zit te denken aan een Pioneer TS-WX206A met ingebouwde versterker, die dingen pak je voor ongeveer 100 euro op 2e hands.

Kwa opties is de auto redelijk zoals ik m wil hebben, alleen de velgen zijn er achteraf opgezet en volgens mij komt het sportinterieur mee als je het m onderstel op de lijst zet (weet iemand dat?). De armsteun heb ik gemist, de dimmende binnenspiegel is handig en de climatecontrol wel erg lekker.

Af fabriek waren dit de opties:

303 Colour cosmosschwarz metallic
C3AT Upholstery stoff/anthrazit

240 Leather steering wheel
243 Airbag for front passenger
246 Steering column adjustment mechanical
314 Heated windscreen washer nozzles
411 Window lifts electric
431 Interior rr vw mirror with automatic anti dazzle
438 Wood trim (toen kreeg de koper even een spastische schok in de rechterhand bij aanvinken ;))
473 Armrest, front
498 Headrests in rear, mechanic adjustable
510 Headlight beam-throw control for low beam
534 Automatic air conditioning
556 Exterior temperature display
687 Radio preparation
704 M sport suspension
806 3rd stop light
818 Main battery switch

Het hoofdstuk olie is altijd een leuke discussie. Her en der is natuurlijk van mijn kant de vraag gesteld wat mensen in hun M52 blok gieten. Ik zie dat de 10W60 volsyntheet (TWS) wordt gebruikt, elders weer de 10w40 Magnatec halfsyntheet enz enz. Tijdens de inspectie II beurt heeft de vorige eigenaar er nieuwe Castrol SLX Professional Power BMW LL04 0W30 volsyntheet in gegooid, dat vond hij de beste olie voor dit blok. Een volsyntheet omdat dat sterkere olie is, de 0W30 omdat dat goed smeert bij een koude start en bij een warme motor de dunnere olie overal bij kan komen. Voorlopig laat ik de olie lekker zitten omdat de auto grotendeels voor woon/werk/fun gebruikt wordt met een dagje driften als uitzondering. Ik hou me uiteraard aanbevolen als iemand commentaar heeft op de 0W30 SLX volsyntheet en mij kan vertellen wat ik er beter ik zou kunnen gooien bij de gemixte rijstijl van woon/werk met afentoe een dagje doortrappen.

Wat ik wel meteen heb gedaan is witte knipperlichtunits gemonteerrd voor en achter, dat vind ik op een zwarte auto gewoon mooi(er) staan. Verder laat ik de auto voorlopig zoals die is, van mij hoeven M3 spiegels niet zo, je ziet er minder in en ze worden er als het tegenzit nog afgejat ook. Enigste aanpassing op korte termijn is waarschijnlijk de aandrijflijn waar dan het 2,93 open differentieel plaats zal gaan maken voor een gereviseerd 3,15 sperdifferentieel.

De Nationale autopas klopte ook, dus een eerlijke 225.000km achter de kiezen. De eerste 3 jaar heeft de auto waarschijnlijk in de lease gezeten, van 1996 tot 1999 is er in 3 jaar 120.000km gereden. Vervolgens heeft de auto bijna een jaar stilgestaan (slecht lopende verkoop?) en daarna zo rond de 10.000km per jaar gemiddeld.

Op wat kleine dingen na (heb je altijd) ben ik erg blij met de auto... eindelijk weer een beemer voor de deur! :)
Laatst gewijzigd door Knot op 20 mei 2014, 08:31, 45 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rodney
Berichten: 683
Lid geworden op: 13 mar 2008, 17:33
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Rodney » 26 feb 2009, 17:03

Schitterende bmw knot,

Zoiets zie ik graag voor mijn deur staan zodra ik mijn rijbewijs heb.

een mtech pakket zou hem compleet afmaken.

rodney

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Tristan » 26 feb 2009, 17:09

Zeer net exemplaar, hoor!

Veel plezier ermee. :beer:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Arthur » 26 feb 2009, 17:11

Ziet er uit als een nette auto, plezier ermee.

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Max V » 26 feb 2009, 17:21

Erg mooie auto Knot!

Het is een tijdje stil geweest, maar je comeback is niet slecht :D

Have fun! :df:

Gebruikersavatar
Ronno
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 okt 2008, 17:07
Locatie: Winterswijk

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Ronno » 26 feb 2009, 17:23

Strakke dreier Knot, Gefeliciteerd :df:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Steven N. » 26 feb 2009, 17:26

Eindelijk online! Gefeliciteerd Rody!

Erg net exemplaar, van binnen helemaal in super conditie. Persoonlijk zou ik toch wel voor een setje M-bumpers gaan aangezien de auto er gewoon completer uitziet en geeft hem nét even die mooie look mee. Setje M3 velgen + bumpers maken hem af, verder gewoon een erg mooie 328i!

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Ar » 26 feb 2009, 17:35

Ziet er netjes uit. Veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Casper » 26 feb 2009, 17:36

Superbak Rody! Maar dat had ik je al vertelt :P

We wachten in spanning op de burn filmpjes :D

Overigens herken ik het wel dat je niet de neiging hebt om dat ding de limiter in te jagen. Ik had bij de E34 V8 precies hetzelfde. Met m'n 325i was ik continu aan het knallen, maar met zo'n koppel motor rijd je automatisch een stuk 'rustiger'.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Dutch » 26 feb 2009, 17:38

't Is 'm dus toch geworden, gefeliciteerd!

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Metchu » 26 feb 2009, 17:38

Gefeliciteerd Rody! nette auto! Ben benieuwd naar de filmpjes :clap:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door allen » 26 feb 2009, 17:48

Interieur kan gewoon achteraf via Ebay oid gescoord zijn. Had ik destijds ook. In 15 minuten is dat helemaal gefixed. Zit overigens een stuk beter dan de standaard stoelen, dus als het achteraf is gedaan, beter... 8)

Enne... E36 is natuurlijk prachtig itt die saai ogende Honda's. :morecoffee:

Benieuwd wanneer er een sper onder zit nu. :angel:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 feb 2009, 17:51

Allen,

Ik lees/schrijf volgens mij over mezelf heen.

"C3AT Upholstery stoff/anthrazit"... zou dit niet gewoon meteen sportstoelen betekenen of is dat puur de stofkeuze?

Sper heb ik wat visjes uitgegooid, maar een gereviseerd exemplaar met standaard setup (2 platen en standaard ramps) moet nog 25% van de waarde van de auto opbrengen, best een investering in verhouding.

Online
ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door ErikS » 26 feb 2009, 17:58

Nette bak, zeker voor die KMstand! :o :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door allen » 26 feb 2009, 18:00

Dat weet ik eigenlijk niet. Zou dan toch eigenlijk Sportsitze oid moeten staan? maar nooit beziggehouden met de lijst. Zou Tommy overigens wel moeten weten.

Er komt bij mij misschien een 25% 3.73 sper vrij binnenkort, maar die wordt wel erg kort voor je als je er nog mee op straat wil. Volgens mij zit jij nu op 3.15 ofzo.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 feb 2009, 18:04

"stoff/anthrazit" zegt in mijn ogen ook niet meteen sportstoelen inderdaad maar belangrijkste is dat ze er wel in zitten natuurlijk!

Een 3,73 wordt veel te kort inderdaad. Nu is het standaard 2,93 en dat rijdt eigenlijk wel lekker voor dagelijks. Naar een 3,15 sper merk je niet zoveel van dat kleine beetje korter maar 3,73 is wat teveel van t goede. Denk dat iemand die puur circuit rijdt er ook meer plezier aan zal beleven.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Jelmer850i » 26 feb 2009, 18:06

nette wagen zo te zien! 8)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Emiel » 26 feb 2009, 18:06

Die ziet er netjes uit! :)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joop » 26 feb 2009, 18:24

Knot weer aan de Bimmer! :clap:

Voor een auto die 225k km levenservaring heeft ziet ie er nog echt netjes uit. Zo te horen netjes mee omgesprongen, dus kan nog een tijdje mee lijkt mij. Op naar de 300k op de teller.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Niels » 26 feb 2009, 18:55

Mooie originele 328i :thumbup: In mijn 2.8 zit ook 0W30, wordt niet zwaar belast maar het is wel door de dealer erin gegooid en die houdt er geen rekening mee dat een auto rustig bereden wordt :wink:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4855
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Tom V » 26 feb 2009, 19:21

Gefeliciteerd nogmaals met je aankoop, het ziet er uit als een erg net exemplaar! Leuk om je bevindingen over de 2.8 motor in standaard vorm te lezen. Ik moet zeggen dat ik inderdaad deze velgen er best prima onder vind passen, het lijkt 'm een wat moderner uiterlijk te geven.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joop » 26 feb 2009, 19:22

Niels schreef:Mooie originele 328i :thumbup: In mijn 2.8 zit ook 0W30, wordt niet zwaar belast maar het is wel door de dealer erin gegooid en die houdt er geen rekening mee dat een auto rustig bereden wordt :wink:
...ik begreep van mijn eigen dealer dat de 5W30 niet meer verkocht en gebruikt wordt en er volledig over gegaan wordt op 0W30 (m.u.v. de M-modellen die nog wel 10W60 krijgen).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Arthur » 26 feb 2009, 19:24

In de 'nieuwere' wel maar ook in die ouderen?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Snipe » 26 feb 2009, 19:26

Zo! Ik stond vooraan om je zoektocht (cq koopjesjacht) af te zeiken, maar ik moet zeggen dat het wel een mooie auto heeft opgeleverd. Jammer dat er E46-velgen op zitten, maar dan is er toch nog íets te zeiken. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst in elk geval!

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Joop » 26 feb 2009, 19:29

Arthur schreef:In de 'nieuwere' wel maar ook in die ouderen?
Met de 'oudere lijken ' ook niet naar een dealer gaan, maar een specialist op zoeken...
...die weten over het algemeen beter een dergelijke auto te onderhouden dan een dealer. De dealer krijgt voornamelijk het nieuwe spul over de vloer, de handigheid met de oudere modellen zal langzaam wegebben...

...de oudjes overigens idd. niet vullen met 0W30 oid; doorgaands toch te dunne olie, maar dat geldt voor deze 328i niet. In de basis is dit hetzelfde motorblok als in de eerste E46 3ers van 1998/1999.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Godspeed, Semrush [Bot] en 54 gasten