Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Saxo VTS 16v

Bericht door Youp » 14 mei 2012, 09:45

dvh schreef:Je moet er maar zin in hebben Youp :kikker:

Zelf woon ik ook in een huis uit begin 1800. Mooi allemaal hoor. En gelukkig is mijn huis al redelijk gemoderniseerd. Maar de volgende keer wordt het gewoon een lekkere saaie nieuwbouwwoning.

Lekker makkelijk en vereist veel minder onderhoud.
Je kan natuurlijk een oud huis tot het bot slopen dat enkel de muren nog staan en dan weer opbouwen. Maar dan is het vaak geen koopje meer ( of je moet tijd hebben en zelf 3 rechterhanden hebben )..

In ieder geval veel succes ! :tooth:
Dat dus. ;)

Er wordt een nieuw huis in een oude huls gebouwd. :D En zelfs de buitenmuren gaan het niet volledig overleven, er blijft ongeveer twee en een halve muur staan... :mrgreen:

-edit-

Wat betreft koopje... Het staat op 856m² grond en ik heb het netto ruim onder de grondprijs kunnen kopen. Als ik het volledig zou slopen en zou laten afvoeren zit ik met die kosten er bij net aan de normale grondprijs... Goedkoop wordt het niet, maar het "rendement" als het dadelijk klaar is, is aanzienlijk hoger dan bij nieuwbouw. :)

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder?

Bericht door Youp » 02 jan 2019, 13:17

Dik 6 jaar verder... :roll: Lang verhaal kort; huis af, werkplaats "af", winter dus even geen motorsport (tweewielers) en een onbruikbare Saxo onder een laag stof in een hoekje.

Het idee: op een kosteneffectieve manier een bruikbare trackday/wedstrijd auto bouwen (voor bijv. DNRT Toer) maar met behoud van kenteken waarbij ik zoveel mogelijk (alles) zelf wil doen.

Maar hoe?? Ik heb de boekwerken van Citroën Racing voor de Saxo Cup/Challenge/Rally/T4/GRN/S1600 ( https://boutique.citroenracing.com/docu ... ubrique=68) ... Maar de benaderingen verschillen nogal eens....

Als voorbeeld: voor de Cup en Rally (rallycross uitvoering) werd gebruik gemaakt van een 6 punts schroefkooi en werden enkele naden onder de motorkap doorgelast met een losse verstevigingsplaat op de veerpoot. Bij de Challenge werd gebruik gemaakt van een laskooi en werd de deze doorgelast naar de veerpoten. Echter, de verstevigingen die je vaak aantreft van de hele veertoren (een buis er tegen aan lassen), werden door Citroën Racing helemaal niet toegepast (voor zover ik terug kan vinden).

Op dit moment ben ik bezig de Saxo af te breken zodat ik overal goed bij kan. Hoe dan ook, de veertorens worden verstevigd. Maar welke benadering ga ik volgen? :hmmm:

1) De Saxo Cup/Rally benadering - strategisch doorlassen naden, verstevigingsplaten op de veerpoten en een relatief eenvoudige 6 punts kooi en dan lassen of schroeven?
2) De Saxo Challenge beandering - strategisch doorlassen naden, verstevigingsplaten op de veerpoten en een ingewikkelde gelaste kooi totaan de veerpoten.
3) De "aftermarket" benadering - één van bovengenoemde kooien, verstevigingsplaten op de veerpoten met buizen naar de onderste draagarmophangpunten, (zonder doorlassen van naden?). Zie foto (zie StefanW's 106 topic --> klik)

1, 2, 3 of 4? iemand een mening?

Aanvang:

Afbeelding

Afbeelding

De radiateurbalk "moet" vervangen worden, de rest is nog in prima conditie. Ook wil ik een simpel frame maken voor de Pacet ventilator deze is nu direct op de radiateur bevestigd. Dat was een prima noodoplossing destijds maar ik heb mijn twijfels bij de duurzaamheid...
Verder draait het motortje met de hand prima rond en de koelvloeistof was mooi helder. Ik heb geen roest of bloemkolen aangetroffen (hetgeen ik eigenlijk wel verwachtte na bijna 8 jaar stilstand).
Laatst gewijzigd door Youp op 02 jan 2019, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Bericht door Peric » 02 jan 2019, 13:42

Er is een groot verschil tussen binnen of buiten staan..
Wij doen voor de crossauto's altijd een pijp van de kooi naar de veerpoot.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3288
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Bericht door Martijn M » 02 jan 2019, 13:47

Ik zou voor de aftermarket optie gaan. De techniek van de Cup/Challenge is wellicht wat achterhaald, en nu kun je de auto opbouwen naar je eigen wensen. Er is ondertussen veel ontwikkeld op Saxo/106 gebied, Satchell maakt verschillende verstevigingskits bijvoorbeeld.

https://www.kamracing.co.uk/citroen-sax ... g-kit.html
https://www.kamracing.co.uk/citroen-sax ... g-kit.html

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Bericht door Youp » 07 jan 2019, 09:47

Peric schreef: 02 jan 2019, 13:42 Er is een groot verschil tussen binnen of buiten staan..
Wij doen voor de crossauto's altijd een pijp van de kooi naar de veerpoot.
Van de acht jaar stilstand heeft hij er zeven buiten gestaan.... :bag: Wel op een fatsoenlijke verharde oprit. Het laatste jaar is hij eindelijk naar binnen verhuisd. :)
Martijn M schreef: 02 jan 2019, 13:47 Ik zou voor de aftermarket optie gaan. De techniek van de Cup/Challenge is wellicht wat achterhaald, en nu kun je de auto opbouwen naar je eigen wensen. Er is ondertussen veel ontwikkeld op Saxo/106 gebied, Satchell maakt verschillende verstevigingskits bijvoorbeeld.

https://www.kamracing.co.uk/citroen-sax ... g-kit.html
https://www.kamracing.co.uk/citroen-sax ... g-kit.html
Niet duur. Interessant... :hmmm:

In principe wil ik "alles" wel doen. Een moderne kooi met alles er op en er aan (dakkruis, deurkruizen, hoekverstevigingen A-stijl, kruis in de hoofdbalk, kruis in het achterframe, gordelstangen, doorlassen naar de veerpoot, veertoren verstevigen (zoals met bovenstaande set), etc.). Maar waar ik een beetje voor wil waken is dat ik niet onzinnig veel gewicht ga toevoegen/geld ga uitgeven. De prestaties van deze wagentjes komen met name tot stand door het geringe gewicht... Dus ik neig naar een periode correcte 6-punts rolkooi en dan eventueel doorgelast naar de veerpoten zoals bij de Saxo Challenge. Misschien in combinatie met de bovenstaande versteviging en in combinatie met het doorlassen zoals Citroen Motorsport voorschrijft. Food for thought.

Inmiddels heb ik een simpele motortakel en motorsteun binnen dus kan ik binnenkort weer verder met "afbreken". :)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3288
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Bericht door Martijn M » 07 jan 2019, 11:44

Voor een kooi zou je hier eens kunnen kijken:

https://www.ane-sports.nl/merken/test/s ... lkooi.html

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Bericht door TurboClouseau » 07 jan 2019, 13:58

Damn, fijne werkplaats heb je!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frank de jonge, GRzep en 90 gasten