Dik 6 jaar verder...
Lang verhaal kort; huis af, werkplaats "af", winter dus even geen motorsport (tweewielers) en een onbruikbare Saxo onder een laag stof in een hoekje.
Het idee: op een kosteneffectieve manier een bruikbare trackday/wedstrijd auto bouwen (voor bijv. DNRT Toer) maar met behoud van kenteken waarbij ik zoveel mogelijk (alles) zelf wil doen.
Maar hoe?? Ik heb de boekwerken van Citroën Racing voor de Saxo Cup/Challenge/Rally/T4/GRN/S1600 (
https://boutique.citroenracing.com/docu ... ubrique=68) ... Maar de benaderingen verschillen nogal eens....
Als voorbeeld: voor de Cup en Rally (rallycross uitvoering) werd gebruik gemaakt van een 6 punts schroefkooi en werden enkele naden onder de motorkap doorgelast met een losse verstevigingsplaat op de veerpoot. Bij de Challenge werd gebruik gemaakt van een laskooi en werd de deze doorgelast naar de veerpoten. Echter, de verstevigingen die je vaak aantreft van de hele veertoren (een buis er tegen aan lassen), werden door Citroën Racing helemaal niet toegepast (voor zover ik terug kan vinden).
Op dit moment ben ik bezig de Saxo af te breken zodat ik overal goed bij kan. Hoe dan ook, de veertorens worden verstevigd. Maar welke benadering ga ik volgen?
1) De Saxo Cup/Rally benadering - strategisch doorlassen naden, verstevigingsplaten op de veerpoten en een relatief eenvoudige 6 punts kooi en dan lassen of schroeven?
2) De Saxo Challenge beandering - strategisch doorlassen naden, verstevigingsplaten op de veerpoten en een ingewikkelde gelaste kooi totaan de veerpoten.
3) De "aftermarket" benadering - één van bovengenoemde kooien, verstevigingsplaten op de veerpoten met buizen naar de onderste draagarmophangpunten, (zonder doorlassen van naden?). Zie foto (zie StefanW's 106 topic -->
klik)
1, 2, 3 of 4? iemand een mening?
Aanvang:
De radiateurbalk "moet" vervangen worden, de rest is nog in prima conditie. Ook wil ik een simpel frame maken voor de Pacet ventilator deze is nu direct op de radiateur bevestigd. Dat was een prima noodoplossing destijds maar ik heb mijn twijfels bij de duurzaamheid...
Verder draait het motortje met de hand prima rond en de koelvloeistof was mooi helder. Ik heb geen roest of bloemkolen aangetroffen (hetgeen ik eigenlijk wel verwachtte na bijna 8 jaar stilstand).