Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd
Ik heb begrepen dat Citroën hier een beetje ondergewardeerd wordt... En terecht, ik heb ook helemaal niks met het merk. Toch rijd ik zelf met een Saxotje. Hoe is dat zo gekomen?
Mijn moeder had ooit een 2001 Saxo VTS 1.4 Phase 2. Deze had ze in de tijd dat ik leerde auto rijden (lees: toen ik 14 jaar was). Deze auto was ook nog steeds in haar bezit toen ik mijn rijbewijs haalde, zodoende heb ik daar mijn eerste kilometertjes mee gemaakt (totdat er een 120i voor in de plaats kwam). Vanaf het begin viel het me op dat het ding geweldig goed op de weg lag, alleen ontbeerde het hem aan vermogen. Laten we eerlijk zijn, 75pk is niet erg veel.
Ik heb zelf een aantal autotjes gehad, het begon met een '73 2002 Tii Touring, zo ging het naar een '86 MR2 AW11 en toen werd het tijd voor iets moderners. Mijn eisen waren simpel: zuiniger dan de MR2 (1:9), goedkoper dan de mr2 in vaste lasten en onderhoud en als laatste; sneller dan de MR2.
Met dit in het achterhoofd ben ik gaan zoeken. Helaas was er echter niet veel op de markt totdat ik me het Saxotje van mijn moeder herinnerde. Ik ben meteen op zoek gegaan naar een nette Phase 2 (1999-2004) 16v. Deze Saxotjes zijn uitgerust met een 120pk sterke 1600 16v dat graag toeren draait. Dat op een gewicht van 910kg zorgt voor enorm veel pret. Tel daarbij op dat het ding een super onderstel heeft met een onafhankelijk geveerde achteras (trailing-arm met torsiestaven) die geen camberverandering kent tijdens het bochten maken...
In één woord: Karten!
Nog een paar cijfertjes om het verhaal te onderbouwen:
-120pk bij 6900rpm
-145Nm
-Acceleratie 0-100km/h in 7,7 seconden (fabrieksopgave, ik heb tijden onder de 7 seconden gezien met standaard auto's)
-Topsnelheid 225km/h
-Mijn gemiddelde verbruik : 1:13,5
En dan de foto's:
Plannen:
Veel te veel, enkel op rijgedrag gericht. (maar als student heb ik uiteraard veel te weinig geld).
Ik heb pas twee nieuwe Michelin Pilot Exalto's PE2's gemonteerd en er ligt een nieuwe distributieset en fuseekogel klaar. Ook heb ik zelf een beurt gedaan, maar dat was het wel zo'n beetje. De vorige eigenaar heeft een mooi Infinity Kappa series composetje laten zitten maar dan heb je het ook echt helemaal gehad....
Mijn moeder had ooit een 2001 Saxo VTS 1.4 Phase 2. Deze had ze in de tijd dat ik leerde auto rijden (lees: toen ik 14 jaar was). Deze auto was ook nog steeds in haar bezit toen ik mijn rijbewijs haalde, zodoende heb ik daar mijn eerste kilometertjes mee gemaakt (totdat er een 120i voor in de plaats kwam). Vanaf het begin viel het me op dat het ding geweldig goed op de weg lag, alleen ontbeerde het hem aan vermogen. Laten we eerlijk zijn, 75pk is niet erg veel.
Ik heb zelf een aantal autotjes gehad, het begon met een '73 2002 Tii Touring, zo ging het naar een '86 MR2 AW11 en toen werd het tijd voor iets moderners. Mijn eisen waren simpel: zuiniger dan de MR2 (1:9), goedkoper dan de mr2 in vaste lasten en onderhoud en als laatste; sneller dan de MR2.
Met dit in het achterhoofd ben ik gaan zoeken. Helaas was er echter niet veel op de markt totdat ik me het Saxotje van mijn moeder herinnerde. Ik ben meteen op zoek gegaan naar een nette Phase 2 (1999-2004) 16v. Deze Saxotjes zijn uitgerust met een 120pk sterke 1600 16v dat graag toeren draait. Dat op een gewicht van 910kg zorgt voor enorm veel pret. Tel daarbij op dat het ding een super onderstel heeft met een onafhankelijk geveerde achteras (trailing-arm met torsiestaven) die geen camberverandering kent tijdens het bochten maken...
In één woord: Karten!
Nog een paar cijfertjes om het verhaal te onderbouwen:
-120pk bij 6900rpm
-145Nm
-Acceleratie 0-100km/h in 7,7 seconden (fabrieksopgave, ik heb tijden onder de 7 seconden gezien met standaard auto's)
-Topsnelheid 225km/h
-Mijn gemiddelde verbruik : 1:13,5
En dan de foto's:
Plannen:
Veel te veel, enkel op rijgedrag gericht. (maar als student heb ik uiteraard veel te weinig geld).
Ik heb pas twee nieuwe Michelin Pilot Exalto's PE2's gemonteerd en er ligt een nieuwe distributieset en fuseekogel klaar. Ook heb ik zelf een beurt gedaan, maar dat was het wel zo'n beetje. De vorige eigenaar heeft een mooi Infinity Kappa series composetje laten zitten maar dan heb je het ook echt helemaal gehad....
Laatst gewijzigd door Youp op 02 jan 2019, 13:18, 15 keer totaal gewijzigd.
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Als ik me goed herinner heb ik deze Saxo al eens op Fok! voorbij zien komen.
Nog steeds een mooi bakkie! 8)
Nog steeds een mooi bakkie! 8)
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Kan kloppen, ik heb op zo'n beetje alle fora de zelfde gebruikersnaam... Daar had ik nog een topic over mijn AW11 en toen ik mijn Sax gekocht had stond die daar ook even in ja
Bedankt in ieder geval! 8)
Bedankt in ieder geval! 8)
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Casper schreef:Welkom!
Ik dacht dat die BMW naar de sloop was gegaan, na een "ongelukje"?
Die staat er nu dus zo bij:
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Erg fijn scheurijzer zo'n Saxo
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Zojuist is mn einddemper afgebroken, ik had het niet zien aankomen aangezien het er allemaal nog wel aardig uit zag... Beetje "krokant" maar niet meer... Maargoed ik had het kunnen weten want het is een franse auto en daar gaat de uitlaat normaal maar n jaar of 4 van mee. Deze zit er toch al bijna 6 jaar onder dus 't was te verwachten. Wel ff schrikken op de snelweg. Eerste afrit er af en even gekeken wat het probleem precies was. Dat was dus de einddemper, die er vervolgens onderuit getrokken en in de kofferbak gegooid. Met een aardig rally geluidje door gereden naar bestemming maar 't is toch niet echt comfortabel te noemen.
Nouja we zien wel weer hoe we deze tegenslag te boven komen
Nouja we zien wel weer hoe we deze tegenslag te boven komen
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Contacteer:
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Leuk ding, die Saxo.
Die witte M3, van wie is die?
Die witte M3, van wie is die?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Ik hou wel van Franse hothatches Mooie kleur ook welke me doet denken aan het Miami blue van de Peug 309 GTI 16V. 225km/h lijkt me wat optimistisch voor 120pk of levert dat spul in de praktijk veel meer dan op papier :
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Die is van het werk, had ik een weekendje mee naar huis.Mark Nauta schreef:Leuk ding, die Saxo.
Die witte M3, van wie is die?
Dat is inderdaad wel erg hard maar ze schijnen het tellertje uit te lopen (en die gaat tot 220) onder gunstige omstandigheden. Ik heb er zelf nog niet harder als 215 mee gereden en toen bleef hij nog heel langzaam trekken. Je moet er wel rekening mee houden dat het ding een klein frontaal oppervlak (1,82 m^2) heeft en een relatief gunstige cw waarde met al die ronde vormen (0.33 voor een ietwat hoekerigere Phase 1). Ze doen trouwens op de testbank iets van 125pk standaard, waarom Citroën 118 of 120pk opgeeft weet ik ook niet. Ook geeft Autotrader 8,7 seconden 0-100 op, maar dit klopt van geen kant. Citroën geeft zelf 7,7 seconden op en ik heb een test met zo'n G-tech ding gezien van 6,8 seconden met een standaard auto, straatbanden, de tank op reserve en een lichte bestuurder.Niels schreef:Ik hou wel van Franse hothatches Mooie kleur ook welke me doet denken aan het Miami blue van de Peug 309 GTI 16V. 225km/h lijkt me wat optimistisch voor 120pk of levert dat spul in de praktijk veel meer dan op papier :
- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Je werkt dus bij De Maassche Echt op de zaterdagen? De M3 heb ik al vaker rond zien rijden en zelfs een stukje mee opgereden (zie je net dat ik met de diesel op pad ben )
Welkom, leuk ding die Saxo
Welkom, leuk ding die Saxo
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Juistement!stefan740 schreef:Je werkt dus bij De Maassche Echt op de zaterdagen? De M3 heb ik al vaker rond zien rijden en zelfs een stukje mee opgereden (zie je net dat ik met de diesel op pad ben )
Welkom, leuk ding die Saxo
Helaas staat de M3 nu in de showroom.... Dus niet meer iedere zaterdag 't ding tanken en even vlug een proefritje maken enzo...
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Ik heb al een uitlaatje op het oog omdat ik toch wat nieuws nodig heb. De middenpijp (met middendemper) moet vervangen worden, de einddemper is nog wel goed, maargoed die moet er waarschijnlijk ook maar aan geloven.
Mijn oog is al tijden geleden gevallen op wat Supersprint spul.
Een middenpijp met demper, deze:
En ik wilde altijd al deze 50mm (for racing use only) einddemper:
Helaas word deze einddemper niet meer gemaakt en was ik er al bang voor dat er niks anders op zat dan een of ander lelijk 90-100mm ding te kopen... Maar na wat deftig speurwerk ben ik bij Ragazzon terecht gekomen en hebben die toevallig een echte 50mm Group N rally demper in het programma!
Dat is deze dus :
Ik ben nu uit aan het zoeken of dit een beetje makkelijk geleverd kan worden... Ik ben benieuwd!
Mijn oog is al tijden geleden gevallen op wat Supersprint spul.
Een middenpijp met demper, deze:
En ik wilde altijd al deze 50mm (for racing use only) einddemper:
Helaas word deze einddemper niet meer gemaakt en was ik er al bang voor dat er niks anders op zat dan een of ander lelijk 90-100mm ding te kopen... Maar na wat deftig speurwerk ben ik bij Ragazzon terecht gekomen en hebben die toevallig een echte 50mm Group N rally demper in het programma!
Dat is deze dus :
Ik ben nu uit aan het zoeken of dit een beetje makkelijk geleverd kan worden... Ik ben benieuwd!
Laatst gewijzigd door Youp op 23 sep 2008, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:36
- Locatie: regio Amsterdam
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Mooie Saxo, echt een bommetje! Heb zelf ook serieus gedacht om er eentje te kopen.
- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Dat gaat een luide Saxo worden
Kun jij eens een ritje voor mij in die silbergraue Z4M scoren :banaan:
Kun jij eens een ritje voor mij in die silbergraue Z4M scoren :banaan:
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Haha, dan moet je op een zaterdag maar eens aankomen en dan zeg je : " ik heb de lotto gewonnen en wil een rondje met dat ding rijden want ik denk er over om hem te kopen "stefan740 schreef:Dat gaat een luide Saxo worden
Kun jij eens een ritje voor mij in die silbergraue Z4M scoren :banaan:
En dan pluk ik hem voor je uit de showroom en mag je een stukje
Geweldige auto is dat he, en zeker met die CSL velgen, man man wat een bak... Ik heb er ook al een aantal rondjes mee gereden. 8)
Maar hij staat nu toch al best een tijdje....
Ik hoop trouwens dat de Saxo niet te luid wordt, vandaar de Supersprint middendemper en de kat blijft ook lekker op zijn plaats zitten. Maar ik weiger gewoon met een 90mm of 100mm eindstuk te gaan rijden, dat vind ik echt zo vreselijk overdreven uitzien... Maar ik wil wel een wat sportiever geluid!
En dit is natuurlijk de aanloop naar een volledig uitlaatsysteem met sportkat, alleen denk ik dat ik daar nog wel heel lang voor moet gaan sparen als student.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Leuk autotje man...succes ermee! En die M3 is natuurlijk helemaal dik...zag hem laatst idd nog in de showroon staan in Echt. Moest er wat spulletjes ophalen dus heb het ding eens goed bekeken, echt top!
- Stefan van Elst
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
- Locatie: Heesch
- Contacteer:
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Hey Youp,
Leuke Saxo hoor!
Heb je de MR2 ook nog steeds, of heb je deze verkocht?
Leuke Saxo hoor!
Heb je de MR2 ook nog steeds, of heb je deze verkocht?
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Ragazzon is slecht tot redelijk te krijgen.
Ik geloof robbert? op het team106extreme forum kan aan die dempertjes komen,
Maurice (rallye.nl/team106extreme) heeft er namelijk net deze week een gemonteerd.
Ik geloof robbert? op het team106extreme forum kan aan die dempertjes komen,
Maurice (rallye.nl/team106extreme) heeft er namelijk net deze week een gemonteerd.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Nee die staat (weer) te koop, ook hier op het forum trouwensStefan van Elst schreef:Hey Youp,
Leuke Saxo hoor!
Heb je de MR2 ook nog steeds, of heb je deze verkocht?
Bedankt voor de tip, je hebt een PMErik Stoffelsen schreef:Ragazzon is slecht tot redelijk te krijgen.
Ik geloof robbert? op het team106extreme forum kan aan die dempertjes komen,
Maurice (rallye.nl/team106extreme) heeft er namelijk net deze week een gemonteerd.
Ik heb trouwens wel uitgevonden dat de Group N Ragazzon 80mm is en geen 50... Maar na het zien van enkele gemonteerde foto's kan dit nog net door de beugel...
-edit-
Hij is leverbaar als 80 en 50mm!
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
80 MM is in ieder geval ook érg nice!
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
't gaat inderdaad nog net. Maar ik heb alweer wat anders op 't ookg (ik lijk wel een wijf ).
Een RVS OMP Group N uitlaat (de-cat).
Enige punt dat er dan nog is, is de cat een beetje op maat maken zodat deze er voor de APK weer onder kan... Volgens de Group N mogen de auto's maximaal 98db (+/-2db) maken en daar voldoet deze uitlaat aan, dus de herrie moet niet te extreem worden. Wordt het naar mijn mening toch te luid dan ga ik voor Powersprint construct en wordt er nog een demper tussen gelast.
Misschien als de centen het ooit toelaten een sportkatje er tussen, dan ben ik helemaal van de problemen af
Een RVS OMP Group N uitlaat (de-cat).
Enige punt dat er dan nog is, is de cat een beetje op maat maken zodat deze er voor de APK weer onder kan... Volgens de Group N mogen de auto's maximaal 98db (+/-2db) maken en daar voldoet deze uitlaat aan, dus de herrie moet niet te extreem worden. Wordt het naar mijn mening toch te luid dan ga ik voor Powersprint construct en wordt er nog een demper tussen gelast.
Misschien als de centen het ooit toelaten een sportkatje er tussen, dan ben ik helemaal van de problemen af
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Las hem er maar gelijk tussen,
Die dingen maken herrie!
Die dingen maken herrie!
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Hmm, weet je nog iets anders moois? OMP heeft ook een lijn met 3 dempers er in maar die is niet van RVS
Ik wil het liefst een mooi rvs exemplaar met een group N style eindpijpje...
Een circuitdagje hier en daar moet ook nog te rijden zijn eigenlijk...
Ik wil het liefst een mooi rvs exemplaar met een group N style eindpijpje...
Een circuitdagje hier en daar moet ook nog te rijden zijn eigenlijk...
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Mooie auto in mooie kleur. Nooit geweten dat ze zo snel zijn :!:
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Saxo VTS 16v Phase 2
Het mooie is, niemand weet dat.... Altijd leuk Dit komt mede doordat de meeste VTSjes gewoon 1.4 en 1.6 8vtjes zijn met respectievelijk 75 en 90pk. En de gewone saxo's zijn er in 1.1 en 1.4 en 1.5D, niet echt snel spul dus...Macboy schreef:Mooie auto in mooie kleur. Nooit geweten dat ze zo snel zijn :!:
16kleppers zijn in verhouding vrij schaars en de 16v badges op de c stijl zien er uit alsof ze gewoon bij de automaterialenhandel vandaan komen... Des te groter de verwarring als ik aan de horizon verdwijn 8)
Hier nog een vermakelijk stukje over toen de saxo phase 2 net uit kwam.
http://www.autozine.nl/text/116.html" onclick="window.open(this.href);return false;