2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
///Joost

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 26 jul 2018, 09:41

Gisteravond heb ik nog even een werkje van mijn shortlist afgevinkt, t.w. transmissieolie en diffolie vervangen. Eigenlijk een heel simpel werkje, zeker de diffolie. Alleen de bakolie was wat lastiger, maar dat kwam louter doordat ik alles op assteunen moest doen. Dit in combinatie met de handpomp die ik heb maakte voor Cirque du Soleil-achtige taferelen. :D

Maar eind goed al goed. Ik heb tevens nieuwe pluggen gebruikt, gewoon voor het nette. De pluggen zijn ergens in de E46 lijn veranderd van een alu seal ring naar een groene (ingebouwde) seal op de plug zelf. Tevens is de bakplug veranderd van een hex naar een inbus. Mooi om te zien trouwens dat de bakpluggen volledig van aluminium waren gemaakt...superlicht!. Vandaar wellicht het lagere moment van 35 Nm. Diffpluggen staat 60 Nm voor.

Olie is de aangerade spec van Castrol. Ik heb ook nog ATF liggen om de stuurbekrachtigingsvloeistof te wisselen, maar daar moesten nog alu ringetjes van banjofitting het stuurhuis voor binnen komen, omdat ik op die plek de olie wil aflaten, zodat alles ook uit het stuurhuis is. Die zijn inmiddels binnen, dus dat doe ik binnenkort even.

Plaatje bij het praatje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik de alu ringetjes bestelde bij de dealer, heb ik ook direct wat onderdelen voor de demperassemblage meebesteld. Dat heeft niet echt haast, maar ik kan het maar alvast in huis hebben. Ik ga dan ook de Z3 versterkingsplaatjes monteren (zoals ook bij mijn E36 M3 gedaan), alsmede de versterkingsplaten voor de strut towers aan de voorzijde (die zwarte platen).

Afbeelding

Kers op de taart is een nieuw inlaatkanaaltje waar dat foam aan vast zit. Dat foam was bij mij helemaal verweerd en viel uit elkaar. Nu had ik zelfs op een BMW forum een template gevonden om zelf dat foam te snijden, maar voor 8 euro heb je een nieuw kanaal. Zo'n cheapskate ben ik nou ook weer niet. :tooth:

Afijn, merk ik verschil met schakelen? Mwah, ik denk van wel, maar dat kan ook tussen de oren zitten. Hij schakelde voorheen al niet slecht. Wel zag ik wat glinsterende metaaldeeltjes in de olie, maar dat is normaal na 2 ton. Niets schrikbarends in ieder geval. Fijn dat alles weer fris is nu!

Overigens moest ik helaas de onder- en bovenschijven van de achterdempers per 5 stuks afnemen, waar ik er maar 2 van elk van nodig heb. Dus wie wil mag ze overnemen voor nop.

Het gaat dan om onderdeelnummers 33526788999 en 33526762325. Ik heb nog 3 van elk dus.

Overigens grappig feitje...Ik stond nog wat met de kerel van het onderdelenmagazijn te kletsen over E46's en nieuwere BMW's, en hij vertelde dat ze laatst een E46 hadden met een half miljoen km's op de odo. Nog in prima conditie. Hij wist trouwens ook waar ik het over had toen ik begon over de krakende interieurdelen van de F-serie...

:df:

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 26 jul 2018, 11:29

Toppie weer. De bakolie kan wel degelijk een verschil maken, zeker na lange belasting en hitte. Diff olie heb ik onlangs ook vervangen voor hetzelfde type Castrol, voor peace of mind nog een toevoeging tegen bijgeluiden erbij gedaan.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 jul 2018, 12:31

echt bizar met hoeveel detail je deze auto bij houdt! super cool!! en heel leuk om allemaal te lezen.
Is het doel deze auto echt ze hele leven te houden?

mocht ie wel ooit weggaan... je zal ze vast legio gevraagd krijgen maar doe mij een tip dan als je wil :)
precies gespect voor mij deze auto, geen schuifdak, handbak en dikke atmo 6 in lijn :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 jul 2018, 13:26

Die bakolie kun je zeker in de winter gaan merken. Mijn ex TT was koud nogal hakerig van 1 naar 2. De bak was al eens vervangen door een gebruikte maar heb toch de gok genomen en er Castrol in gegooid. Daar werd het echt een stuk beter van :thumbup:

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 jul 2018, 14:45

Martijn_bmw schreef: 26 jul 2018, 12:31 echt bizar met hoeveel detail je deze auto bij houdt! super cool!! en heel leuk om allemaal te lezen.
Is het doel deze auto echt ze hele leven te houden?

mocht ie wel ooit weggaan... je zal ze vast legio gevraagd krijgen maar doe mij een tip dan als je wil :)
precies gespect voor mij deze auto, geen schuifdak, handbak en dikke atmo 6 in lijn :D
Bedankt Martijn. Ik vind het ook leuk om te delen. Het doel is zeker niet om de auto heel z'n/m'n leven te houden, want ik besef ook wel dat ik op een dag iets anders wil. Maar tot die tijd vind ik het een leuke hobby zeg maar. De E46 sleutelt erg gemakkelijk en er is superveel info over te vinden online, dus je hoeft weinig zelf uit te vinden qua reparaties. Dat helpt.

Dat ik er zo veel centen in stop (al valt het relatief nog mee, omdat ik geen manuren betaal), komt doordat ik het echt de auto waard vind. Dat gevoel had ik totaal niet bij mijn vorige Audi. Bovendien verklaar ik mezelf nog steeds niet voor gek, zo lang ik per maand minder uit geef dan de afschrijving op een nieuwe. :tooth:

Crookie/Niels: Vwb de bakolie, dat zal ik inderdaad hopelijk in de winter wel merken ja. Wat dat betreft voel ik wel zeker een verschil met zomer/winter, dus die charme heeft de bak wel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 jul 2018, 15:52

Dat is inderdaad waar, ik heb ook best wat aan mijn E46's gesleuteld en dat gaat bij die auto's nog erg makkelijk.

ik blijf je topic volgen, erg leuk! en geniet ervan :D

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 26 jul 2018, 17:18

Joost, heb jij geen last van de "sticky fifth"?
Dat is iets wat ik echt voor de winter nog wil aanpakken maar het is zo'n bult werk en het gereedschap is niet te krijgen.
Dus ik heb iemand gevonden die het kan maken op de draaibank en tekeningen via internet.

Joy

Bericht door Joy » 26 jul 2018, 17:25

Ik heb dat ook laten fixen op de X5. Wereld van verschil.
Goed bezig Joost, mooi om zelf te klussen.

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 26 jul 2018, 17:55

Echt gaaf hoe je hem aanpakt Joost, zou ik ook wel willen..
Martin van der Zwaard schreef: 26 jul 2018, 17:18 Joost, heb jij geen last van de "sticky fifth"?
Dat is iets wat ik echt voor de winter nog wil aanpakken maar het is zo'n bult werk en het gereedschap is niet te krijgen.
Dus ik heb iemand gevonden die het kan maken op de draaibank en tekeningen via internet.
Heb ik ook last van.. in de zomer komt het natuurlijk amper voor door de hogere temperaturen. Echter verwacht ik dat mijn koppeling nog wel een keer moet, dan hoop ik dat beide in 1x te doen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 jul 2018, 22:39

Nope, geen last van. Ik heb wel de 6 bak. Is dat nog een verschil?

Crookie

Bericht door Crookie » 26 jul 2018, 22:43

Kan ook bij de 6 bak voorkomen. Maar hele bak er onderuit, plug eruit wurmen en engelen geduld om die cilinder + veer vervangen. In onderdelen misschien 20 euro 😂

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 jul 2018, 08:24

Onderdelen zijn niet duur nee.
Maar je hebt er speciaal gereedschap voor nodig. En dat is nu juist het lastige.
BMW levert niet alles meer en in Amerika hebben ze het maar sturen het niet naar Europa.
Dus moet ik iets laten maken.

Crookie

Bericht door Crookie » 27 jul 2018, 09:01

Deze?

Afbeelding

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 jul 2018, 10:02

Ja, en de rest van het setje.
Want als ie er dan toch naast ligt doe ik ze meteen allemaal.

Crookie

Bericht door Crookie » 27 jul 2018, 10:19

Mochten ze niet te verkrijgen zijn heb ik hier alle afmetingen (voor de draaibank) incl tekeningen gevonden. De complete handleiding staat er bij:

https://webspace.ringling.edu/~dplassma ... _pins.html

https://webspace.ringling.edu/~dplassma ... 234023.pdf

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 jul 2018, 10:27

Die heb ik reeds in bezit.
Maten moeten even omgerekend worden van inch naar cm en dan kunnen ze het maken voor me. Alleen nog geen tijd voor gehad.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 27 jul 2018, 13:49

Als ze alles instellen op maat kan je net zo goed een paar setjes meer laten maken en verkopen.

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 27 jul 2018, 14:56

Mits een juiste prijs, heb ik wel interesse. Al is t maar voor achter hand, moet toch meer interesse voor zijn hier met die 330i's..

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 jul 2018, 21:02

Ik moet even kijken want het is een particulier die hobbymatig die dingen gaat maken. Geen idee of ie meer wil maken. Zal het even in de gaten houden.

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 jul 2018, 21:08

Ik zit eind okt weer in de VS voor SEMA. Wellicht als er interesse is kan ik de Harbor Freight even binnen lopen. Dan kan het setje via het forum wel in bruikleen gaan. Zelf heb ik m niet nodig, maar als ik m voor iemand moet kopen is dat niet zo’n punt. Volgens 50skid heb je 2 verschillende setjes nodig toch?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 jul 2018, 23:32

Zal eens kijken. Heb het op de zaak op de pc staan.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 jul 2018, 11:17

Zondagochtend heb ik de laatste van de vloeistoffen-revival-sessie gecompleteerd, t.w. de stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen. In het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir zit alom bekend een filter, die ik ook schoon heb gemaakt. Maar daarover later meer...

Men neme de onderdelen: nieuwe vloeistof, air box duct met foam en nieuwe alu ringetjes voor de banjobout van de retourleiding. (jaja, ze zijn blij bij de dealer met mij, en m'n eeuwig lange onderdelenlijstjes van klein grijpspul... :tooth: )

Afbeelding

Er staan ongeveer 10 verschillende methodes op internet om de vloeistof te vervangen, en tenzij je alle leidingen loshaalt, of met 2 personen bent om de leiding door te spoelen (net zoals bij remvloeistof...de oude vloeistof met de nieuwe eruit spoelen), is mijn methode prima, waarbij ik naar schatting nog 5-10% oude vloeistof niet eruit krijg.

- Bodemplaat los en retourleiding aan het stuurhuis loshalen

Afbeelding

Het reservoir loopt dan vanzelf leeg. Om zo veel mogelijk vloeistof uit het stuurhuis te krijgen, beweeg je het stuur langzaam van aanslag naar aanslag. Je hoort op een gegeven moment de boel ook bubbelen, omdat het stuurhuis dan 'ademt' door de open verbinding. dat is het teken dat zo veel mogelijk vloeistof eruit is. Dan bout je de leiding weer dicht, met nieuwe ringetjes (ik wilde geen risico lopen op druppels, ook al gebruikt men alu ringetjes wel eens twee keer).

Dan kan het reservoir eraf om schoongemaakt te worden. Het alternatief is om een nieuw ZF reservoir te kopen a EUR 25. Dit reservoir zit echter zo simpel in elkaar dat wat papier en remmenreiniger wonderen doen. Eerst de T15 torx schroef los, dan met wat papier de boel schoonvegen (grijze aanslag, dus dat is gewoon onnoemelijk fijn slijpsel van de pomp en het stuurhuis), en als laatste een paar squirts remmenreiniger, en hij is weer als nieuw. Het filter (een plastic frame'pje met wat fijn gaas), past dus niet door de opening, maar je kan er met je vingers prima bij.

Afbeelding
Afbeelding

De slangenklemmen van aanvoer- en retourleiding naar het reservoir zijn eenmalig gebruik. Ik heb van de dunne retourleiding een stukje afgeknipt, omdat die door vervorming vaak gaan lekken bij de aansluiting, gewoon voor het geval dat.... Ik kwam erachter dat het gewapende slang is net als een brandstofslang, dus de dikkere aanvoerleiding heb ik gelaten voor wat ie was. Beide slangen waren eigenlijk ook nog in prima conditie. Wel 2 nieuwe slangenklemmen erom. Dat zit prima de komende jaren.

In de banjobout van de aanvoerleiding (dus die andere boutkop op de foto) op het stuurhuis zit een terugslagklep, dus daar zit nog wat oude vloeistof voor. Echter heb ik alles weer in elkaar gezet, en de boel afgevuld. Dan in 7 of 8 sessies heb ik er 2 liter verse vloeistof doorheen gespoeld (met lopende motor en aan het stuur draaien van aanslag naar aanslag). Het systeem is zelfontuchtend. Uithalen van de vloeistof voor het bijvullen deed ik telkens met een grote injectiespuit. De laaste paar flushes gaf kraakheldere vloeistof. Deze methode werkt prima, want het gehele systeem bevat nog minder dan een liter vloeistof.

Afbeelding

Hier nog even de oude en nieuwe air box duct naast elkaar. Nu sluit het foam weer mooi de warme lucht af langs de koplamp en radiator.

Afbeelding

En nog wat fotootjes, zo maar...omdat het kan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een paar weken geleden heb ik nog het gehele tapijt met Dasty en Autoglym interior shampoo gereinigd, alsmede het complete leer gereinigd en opnieuw gevoed met Autoglym leather cleaner en conditioner. Dat is hte beste wat ik in lange tijd gedaan heb. Elke keer als ik nu in de auto stap is het superschoon. Dat doet echt wat aan het rijplezier!

Afbeelding

Voorlopig ben ik denk ik even klaar met klussen. De komende maanden ga ik even onderdelen verzamelen voor de ophanging. Dat wil ik als volgende project aanpakken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 jul 2018, 11:26

///Joost schreef: 30 jul 2018, 11:17 Een paar weken geleden heb ik nog het gehele tapijt met Dasty en Autoglym interior shampoo gereinigd, alsmede het complete leer gereinigd en opnieuw gevoed met Autoglym leather cleaner en conditioner. Dat is hte beste wat ik in lange tijd gedaan heb. Elke keer als ik nu in de auto stap is het superschoon. Dat doet echt wat aan het rijplezier!
Dat scheelt echt veel he? Heb ik ook altijd met mijn auto's vooral de binnenkant.

Crookie

Bericht door Crookie » 30 jul 2018, 11:41

Zeker met een auto interieur waar ruim 2 ton/15 jaar in is gereden en gezweet zijn zulke schoonmaak werkzaamheden een must. En zo ook met leer. Het knapt een stuk op en het frisse gevoel doet toch wat met je rij beleving.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 30 jul 2018, 20:28

Wat ik altijd doe bij stuurbekrachtigingsie is reservoir leeg halen en dan retourslang van potje in een lege jerrycan en op de toevoerslang een grote trechter en hier schone olie in. Auto starten en dan spoel je complete systeem door en blijft er niks achter.

Plaats reactie