Jongensdroom…. Check!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
JurT

Re: Jongensdroom…. Check!

Bericht door JurT » 30 mei 2012, 21:57

Gefeliciteerd!!! Wat een p*rno bak zeg.. !! Echt gaaf!!

Macboy

Bericht door Macboy » 05 jun 2012, 23:55

Nog geen tijd voor verhalen denk ik :)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 18 aug 2012, 07:28

Partnerruil bij Van der Valk

Veel dubieuzer kan het eigenlijk niet: twee volwassen kerels spreken op klaarlichte dag af bij een hotel. Niet voor lang: een paar uurtjes zijn genoeg om een heimelijke passie even te delen. Daarna keren beiden tevreden, en een tikje high van de belevenissen, terug naar hun gezin. Gelukkig hebben we Dr Phill niet nodig om een onverwachte coming out te begeleiden en kunnen de echtscheidingspapieren achterwege blijven. De te delen passie is namelijk Porsche... Frank en ik treffen elkaar voor een middagje Porsche praten, Porsche kijken, maar vooral Porsche poken!

Afbeelding

Na een prima lunch op terras gaan we op pad. Op de rol staat eerst een kennismaking voor Frank met mijn Elfje; daarna gaan we op pad met de GT3. Aangezien dit Franks draadje is, skip ik de 3.2 kennismaking. Sowieso is het niet aan mij om te vertellen wat Frank ervan vindt natuurlijk. Op naar de GT3 dus. Deze kennismaking is voor mij een belangrijke: het afgelopen jaar heb ik twee 996 GT3s leren kennen en hoewel ik voordien op basis van ritjes op passagierstoelen over de Nordschleife, en veel leeswerk, al een GT3 fan was geworden, is sinds die kennismakingen mijn fascinatie voor de Mezger gemotoriseerde Elfjes pas echt gaan groeien. En hoewel een gezonde GT3 meer te bieden heeft dan alleen een spectaculaire motor, is de motor wel degelijk the star of the show. Het is een motor die geboren is op de tekentafels van motorsport ingenieurs, die amper stuk te stampen is, die fan-tas-tisch klinkt, met geluid dat door de toeren heen echt verandert. Het is ook een motor die geweldig mooi aan het gas hangt, ook al zit er gewoon maar één gasklep in, en dus geen throttle bodies die bijvoorbeeld de ongeblazen motoren van ///M GmbH zo bijzonder maken. Ik was erg benieuwd hoe Franks 997 zich verhoudt tot die 996'en. Op pad dus!

Het feest begint, in tegenstelling tot een 996, al meteen na het instappen. Hoewel ik het design van een 996 niet lelijk vind, zeker in de versies zonder middenconsole (centre console delete FTW!), zijn de gebruikte materialen geen feestje. Er is veel glimmend en goedkoop aandoend plastic te vinden. Hoe anders is het dash in de 997: het prachtige alcantara is in contrast afgestikt, en is een lust voor het oog. Ook het hemeltje is ermee bekleed, waarbij opvalt dat Porsche nog steeds balijnen monteert om de hemel te spannen, zoals ze dat in alle luchtgekoelde 911s ook deed. Tijd om op pad te gaan: de sleutel gaat op contact, de Porsche sportuitlaat gaat open en Herr Mezger schraapt zijn keel. Met een hese blaf slaat de boxer aan. We manouvreren ons richting snelweg om wat warmte in het mechaniek te brengen. Wat mij meteen opvalt is dat de 997 breder en vierkanter aanvoelt dan zijn voorvader, de 996. Bij die laatste voelt de koets relatief smal en best lang: de toegenomen spoorbreedte van de 997 vermindert dat gevoel. Na een aantal kilometers valt er een gat in het verkeer: Frank twijfelt niet, schakelt met een lel tussengas terug en stampt een deuk in het schutbord. De motor reageert direct en begint aan een woeste sprint richting toerenbegrenzer. Het interieur vult zich met oorlogsgeluiden en vlak voor de begrenzer wisselt Frank snel van verzet en begint de acceleratie opnieuw, in amper minder heftige hevigheid. De auto accelereert alsof een 7e en 8e versnelling ook geen probleem zouden zijn. Wederom een verschil met de 996 GT3: hoewel die met 360 pk bepaald geen stakker is, is het tempo in die auto prettig, maar nooit zo heftig dat je er even van moet bijkomen. De 415 pk van de 997 zijn een veel wezenlijker deel van de optelsom...

Na een stukje snelweg en nog een paar prettige sprintjes, waarbij ik soms letterlijk hardop moet lachen van de adrenaline shots, zoeken we de B wegen op, maar niet na een korte stop, zodat ik de bijrijderstoel voor de bestuurderstoel kan verwisselen. En dan kan het feest, de echte vergelijking 996 vs 997, beginnen. De koppeling van de 997 vraagt om een stevige trap, al is dat vooral gemeten in verhouding met een normale huis tuin keuken koppeling. Na een paar minuten rijden valt het al niet meer op. Wat wel opvalt is de bak: zelden heb ik verzet gewisseld via een bak waar de slagen zo kort zijn, en het gevoel zo mechanisch is. Hij vraagt ook om best wel wat kracht; er zit best wel wat weerstand in. En dat voelt fantastisch! Ook hier weer een verschil met de 996: diens bak voelt ook mechanisch maar de slagen zijn langer en hij laat zich lichter bedienen.

Een paar minuten later rijden zijn we de bebouwde kom uit, en ben ik eigenlijk al helemaal gewend. Voor ons liggen een tunneltje onder de snelweg door, gevolgd door slingerende binnenwegen. Frank moedigt me bescheiden aan, dus ik schakel terug en grijp de GT3 in zijn nekvel. Volgas blazen we het stof uit de tunnel en stuiven we richting de eerste paar bochten, vergezeld door de tomeloze acceleratie in de 2e, de 3e en de 4e versnelling. Vlak voor de eerste bocht ga ik even kort in de PCCB ankers, schakel met tussengas terug naar 3 en stuur in. En meteen voel je dat je echt met een 911 op pad bent. Want hoewel de 997 meteen instuurt, voel je eventjes hoe licht de neus is, en dat wanneer het gas er weer op gaat, de tor helemaal achterin de staart de achterwielen in het asfalt perst.

Een paar bochten en sprintjes verder rijden we een slapend boerendorpje binnen. Ik ga gepast van het gas af en terwijl we rustig in 3 over een aantal drempels langs de lokale kerk rollen, staan de haren in mijn nek en op mijn armen nog rechtovereind. Ik kijk Frank kort aan en trek meteen mijn conclusie: de essentie van de 997 GT3 is dat hij **klopt**. Dat is een vaak ge- en zelfs misbruikte term, maar ik bedoel het volgende. Het begint met de ergonomie van de zitpositie en de manier waarop je de auto bedient: de positie van pedalen, pook & stuur onderling is perfect. Ze vragen ook precies genoeg kracht, en leveren daarbij de perfecte hoeveelheid weerstand. Daarnaast voel je exact wat je aan het doen bent, wat er onder de wielen gebeurt: de zitting van de stoel en de krans van het stuur voorzien je van een constante stroom informatie. Die ergonomie en communicatie samen maken dat je de uitdaging van het beheersen van het gewicht van die motor in de kont meteen, na 2 km kennismaken, aan kunt gaan. Wat een machine!

Afbeelding

De rest van de terugreis bestaat uit het jongleren van de neiging om de Mezger tor in elke versnelling de begrenzer in te rossen enerzijds en de wens om mijn rijbewijs te behouden anderzijds. Lekker toetje daarbij zijn de plofjes uit de uitlaat, wanneer je hoog in toeren afremt op de motor en nog een heel klein beetje gas geeft. Teruggekomen op de parkeerplaats is de verwandschap tussen de 996 en 997 GT3 mij volledig duidelijk. Beiden voorzien hun bestuurder van een stortvloed van informatie, waardoor het mogelijk is om zo de voordelen van het 911 concept maximaal te benutten, en de negatieve punten kunt voorkomen. De kwaliteit van de engineering van motor en bak maken dat het een genot is om de grenzen van dat concept, maar ook van het toerenbereik van de motor, en daarmee helaas potentieel ook de grenzen van het bezit van je rijbewijs, elke keer weer op te zoeken. Daarmee gaat de GT3 onder je huid zitten en ben je fucked for life. Bedankt Frank!
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 18 aug 2012, 07:46, 4 keer totaal gewijzigd.

Shakes

Bericht door Shakes » 18 aug 2012, 07:41

Pachtig verslag. Ga het nog wel een paar keer lezen!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 aug 2012, 08:37

Mooi verhaal :thumbup:

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 18 aug 2012, 08:44

Mooi geschreven verslag, of je er naast zit !

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 aug 2012, 09:03

:df: :wave:

Gaaf verslag, je had columnist moeten worden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 aug 2012, 09:11

Dit verhaal ga ik vanavond gebruiken bij het voorlezen :bignews:

Tim R

Bericht door Tim R » 18 aug 2012, 10:42

Gaaf! Mooie auto's ook.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 aug 2012, 10:44

Mathieu schreef::df: :wave:

Gaaf verslag, je had columnist moeten worden.
idd, goed gedaan las prettig weg :df:

gaat weer ff naar 2de hands 997 GT3 kijken :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 18 aug 2012, 11:09

Kippenvel van je verslag !!!!!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 aug 2012, 11:33

Heerlijk verslag over een prachtige auto!

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 18 aug 2012, 11:40

Super om te lezen, inderdaad bijna alsof je er zelf bij bent. :thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 18 aug 2012, 11:44

Leuk verhaal Tijs, mooi geschreven! :thumbup:

Wat is het verschil in beleving met jouw Porker?

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 aug 2012, 11:48

Ik kan niet anders dan beamen wat de mensen voor mij hebben gezegd. Franks GT3 is voor mij de allermooiste auto op dit hele forum.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 18 aug 2012, 11:50

@ allen: dank.

@ indobesar: dat is een wereld van verschil. Mijn auto staat op torsiestaven, heeft geen ABS, geen stuurbekrachtiging, heeft een kleinere motor, met maar 2 kleppen per cilinder, met een mega oud motormanagement systeem. Daarnaast is het een ouderwetse koets, met bijvoorbeeld nog regengootjes langs het dak, dus hij is ook veel lawaaiiger. Verder staat bij luchtkoelers de voorruit nog heel rechtop en relatief dicht bij je neus, en staan de pedalen ipv dat ze hangen. Maar het Porsche DNA, als je 't zo wil noemen, heeft hij natuurlijk ook en daar zitten ook de overeenkomsten, en meteen ook weer nog meer verschillen. Hij communiceert ook uitgebreid via stoel & stuur (en je voelt ook heel goed wat er in de bak gebeurt etc), hij heeft ook mega tractie, en bij lastwissel zijn het dezelfde natuurwetten die bepalen wat er gebeurt, alleen gebeurt dat bij een 3.2 veel nadrukkelijker dan bij een moderne 911.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 aug 2012, 15:32

Dit is frontpage materie :thumbup:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 aug 2012, 16:00

Geweldig om te lezen!! :)

Knot

Bericht door Knot » 19 aug 2012, 21:49

Mooi om te lezen FaF... lijkt me een heerlijk stukje sturen.

BartK

Bericht door BartK » 01 okt 2012, 15:02

Frank, ontzettend gaaf zeg!! :thumbup:

Echt een mooie auto!

Peric

Bericht door Peric » 01 okt 2012, 19:44

Had dit verslag nog helemaal niet gelezen..
Erg gaaf geschreven weer. Zoals eerder geopperd, kun je er niet iets mee doen?
En inderdaad, je weet passie goed te verwoorden. :)

Rutger

Bericht door Rutger » 29 nov 2012, 15:39

Geile-karre.de

Mega-apparaat!!!

Plaats reactie