Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Martijn_bmw » 19 okt 2021, 06:43

Erminio schreef: 15 okt 2021, 08:55 Je maakt echt een kunstwerk van de deze auto :D
Het moet niet alleen functioneel en licht zijn, maar moet er ook nog perfect uit zien :thumbup:
+1 echt wat een waanzinnig mooie auto wordt dit

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 20 okt 2021, 12:45

Thanks voor de reactie's!
Mark 320iS schreef: 18 okt 2021, 20:56 Mooi weer hoor. Heb je eigenlijk een streefmoment om hem klaar te hebben?
Ik heb geen streefdatum, werk er elke week wel aan, maar het is niet zo dat ik alle vrije uurtjes er in stop. Het is ondertussen ook een volledige restauratie geworden en ben erg perfectionistisch. Ik heb in november wel een weekje vrij gepland om even wat meters te maken, maar heb in december juist weer erg weinig tijd, dus we gaan rustig door...

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Mark 320iS » 20 okt 2021, 16:55

Het zagen van die deurpanelen zoals ze op de foto staan in je post van 15 oktober (het bovenste gedeelte waar het deur open mechanisme inzit scheiden van de rest). Hoe moeilijk is dat / hoe een vaste hand moet je daarvoor hebben?

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 20 okt 2021, 20:55

Mark 320iS schreef: 20 okt 2021, 16:55 Het zagen van die deurpanelen zoals ze op de foto staan in je post van 15 oktober (het bovenste gedeelte waar het deur open mechanisme inzit scheiden van de rest). Hoe moeilijk is dat / hoe een vaste hand moet je daarvoor hebben?
Dat is vrij simpel, het zijn eigenlijk twee losse delen die met een soort van plastic puntlassen aan elkaar zijn gesmolten. Die kun je met een dikke boor via de achterzijde doorboren en dan de delen van elkaar trekken. Dan heb je de delen ongeveer zoals ze op de foto te zien zijn.

De randen zijn op sommige plekken dan niet helemaal strak, maar die kun je nog wat afwerken met een dremel/schuurpapier. De panelen sluiten niet naadloos aan op de (carbon) achter plaat, omdat er ruimte tussen zit. Maar door dat ze schuin naar binnen/omhoog lopen zie je dat niet.

Ik gok dat je voor een euro of 20, wel 2 panelen van een e46 coupe kan scoren bij één van de jongens die BMW's slopen voor onderdelen. Dan kun je het met niet al te veel druk proberen ;-)

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Mark 320iS » 20 okt 2021, 22:20

Ok, thanks!

Ik ben ook wat voorbereidende werkzaamheden aan het doen voor de inbouw van een kooi in mijn eigen auto en probeer een beetje in te schatten wat ik wel en niet zelf kan doen. Ik heb nu een hele nette auto en dat moet wel zo blijven :-)

Waar heb jij de carbon delen vandaan? Carbontec?

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 21 okt 2021, 10:48

Mark 320iS schreef: 20 okt 2021, 22:20 Ok, thanks!

Ik ben ook wat voorbereidende werkzaamheden aan het doen voor de inbouw van een kooi in mijn eigen auto en probeer een beetje in te schatten wat ik wel en niet zelf kan doen. Ik heb nu een hele nette auto en dat moet wel zo blijven :-)

Waar heb jij de carbon delen vandaan? Carbontec?
Ik heb gezien dat je een nette M3 hebt, ik zou voor de delen die je aan moet passen onderdelen van een willekeurige e46 gebruiken, dan blijven je eigen delen mooi netjes en origineel en is de boel eventueel ook weer terug te bouwen.

Voor wat voor kooi ga je trouwens? Als je voor een schroefkooi gaat is de 6 punts FIA kooi van Sefety Devices een erg mooie/goede kooi, waarbij de boel ook weer terug te bouwen is naar origineel http://www.safetydevices.com/motorsport ... f/846/915/

Ik heb mijn deurpanelen bij Geoff steel vandaan, omdat ik daar nog meer spullen nodig had. Carbontec schijnt erg mooi spul te zijn, ik ga daar later nog een roof vent en foot rest bestellen.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Mark 320iS » 21 okt 2021, 15:28

Dank weer! Mooie kooi inderdaad. Ik had eigenlijk een kooi van Wiechers in gedachten, maar verder nog niet concreet over gesproken met de garage waar ik mijn auto in onderhoud heb. Zij laten veel gelaste kooien plaatsen, dat gaat dan via Ireco Motorsport in Polen. Eens een keer kort over gesproken, maar dan moet je blijkbaar all-in denken aan EUR 10k. Dat is dan dus inclusief volledig strippen van de auto, kooi doorlassen naar veerpoten voor, alles weer netjes maken, spuiten en plaatsen van carbon dak, dat is me toch wat te gortig. Ik denk daarom dat ik gewoon voor een mooie schroefkooi ga.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 27 nov 2021, 13:05

Ik had deze week vrij genomen om even gas te geven m.b.t. het project, alleen liep het even iets anders. Eerst zelf ziek en daarna de kleine (dus niet naar school). Van alles gedaan deze week, maar eigenlijk niet met de M3 bezig geweest.

Wel het dashboard en de deurpanelen weer opgehaald van de flocker, deze zijn erg mooi geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Verder had ik de afgelopen tijd wat spullen besteld waarvan ik een deel de afgelopen week nodig zou hebben gehad als alles volgens plan was gelopen. O.a. Wat aerocatch sluitingen voor de motorkap, kofferbak klep en voorbumper. Nog wat andere snel sluitingen, sleepogen, nieuwe achterlichten en voor richtingaanwzijzers.

Afbeelding

De nieuwe zij richtingaanwijzers moet ik nog bestellen, voor de koplampen bestel ik alleen de lenzen nieuw, zodat alles er weer helemaal als nieuw uit ziet. Ook heb ik een deurgreep deel, zonder sleutelgat gescoord van en Nederlandse e46, zodat ik in beide deuren geen sleutel opening meer heb.

De komende weken heb ik helaas weinig tijd om met de m3 verder te gaan, door de weeks van huis en in de weekenden druk. Buiten wat uit zoek werk en onderdelen bestellen zal er niet veel gebeuren. In januari weer lekker aan de slag...

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Vanreijmersdal » 27 nov 2021, 13:58

Vooruitgang is vooruitgang. Dat flocken maak het lekker af!

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 27 nov 2021, 19:30

Vanreijmersdal schreef: 27 nov 2021, 13:58 Vooruitgang is vooruitgang. Dat flocken maak het lekker af!
Thanks, zo is het ook. Langzaam maar zeker wordt het wel wat...

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Eeuwe » 27 nov 2021, 19:32

Gaaf, mooie update weer! Geflocked dashboard moet je van houden (ik iig niet), alhoewel 't wel strak ogen kan.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 29 nov 2021, 09:27

Eeuwe schreef: 27 nov 2021, 19:32 Gaaf, mooie update weer! Geflocked dashboard moet je van houden (ik iig niet), alhoewel 't wel strak ogen kan.
Thanks, je moet er van houden idd. Het doet wel waar het ooit voor is bedacht, licht absorberen. Ik kan geen duidelijke foto van het dashboard maken.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 08 mar 2022, 15:12

Na de hele maand december niets meer te hebben gedaan, in januari weer begonnen met de M3. Het schiet door allerlei zaken die ook moesten gebeuren nog niet echt op. Er komst steeds van alles tussen door en heb ook niet zin om alle avond uurtjes er in te stoppen. En nu zit de kleine thuis met Corona... Hoop na deze week weer wat meer tijd te hebben.

Wat is er wel gebeurd...

Achterste zijpanelen bevestigt d.m.v. blind klink moeren.
Afbeelding

Afbeelding

Deksels voor de brandstof tank van gaten voorzien en de uitsparing er uit gefreesd.
Afbeelding

Begonnen met de achterklep en het bevestigen er van, deze zal met AeroCatch snel sluitingen en druk sluitingen worden bevestigt. Kan niet met scharnieren omdat de vleugel rechtstreeks op het chassis wordt gemonteerd (het weglaten van de scharnieren scheelt weer ook gewicht) ;-)
Afbeelding

Afbeelding

Beugeltjes die ik voor de bevestiging van de achterklep had gemaakt, uit 1mm staal. Blijkt toch wat te veel beweging in te zitten, dus kunnen nu opnieuw in 2mm staal.
Afbeelding

Verder nog wel aardig wat dingen uitgezocht en ook wat onderdelen besteld.

Ik heb de originele xenon koplampen verkocht. Het idee was om gebruikte halogeen koplampen te kopen en die te voorzien van nieuwe lenzen. Maar zag dat het verschil tussen nieuwe lenzen en complete koplampen ook wel mee viel, dus maar voor de laatste optie gegaan. Ook nieuwe strips voor onder de koplampen besteld, zodat ik van de koplamp sproeiers af ben. En nieuwe zij knipperlichten, is de auto qua verlichting straks ook weer helemaal als nieuw (niet dat er lampen in komen, maar toch).

Afbeelding

Voor weinig ook nog drie gebruikte aandrijfassen kunnen kopen, deze zijn maar aan één zijde te reviseren, dus altijd handig om op reserve te hebben. Nieuw zijn ze behoorlijk aan de prijs. Dus straks 5 aandrijfassen reviseren in plaats van 3...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Vanreijmersdal » 08 mar 2022, 16:36

Mooi dat je weer wat verder bent.
Let op wel op je niet te lang wacht met het bekleuren van je rolkooi. Ik zie met regelmaat dat ze helemaal gaan roesten en dat is dan ook weer een helse klus om er vanaf te halen.
Hoe komt je vleugel precies rechtstreeks op het chassis? Ik speel daar ook nog wel mee. Ik heb nu een constructie in de klep wat dan weer rechtstreek op het chassis leunt, maar het kan ook simpeler. Ben benieuwd.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Nurdt » 08 mar 2022, 19:20

Vooruitgang! :)
Vwb achtervleugel ook benieuwd naar de exacte bevestiging ervan.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Eeuwe » 08 mar 2022, 19:42

Gaaf weer Peter! Je zet flinke stappen, lekker!

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Mark 320iS » 08 mar 2022, 20:12

Goed bezig hoor! Ik ben echt benieuwd hoe ie is als ie klaar is.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 09 mar 2022, 21:42

Vanreijmersdal schreef: 08 mar 2022, 16:36 Mooi dat je weer wat verder bent.
Let op wel op je niet te lang wacht met het bekleuren van je rolkooi. Ik zie met regelmaat dat ze helemaal gaan roesten en dat is dan ook weer een helse klus om er vanaf te halen.
Hoe komt je vleugel precies rechtstreeks op het chassis? Ik speel daar ook nog wel mee. Ik heb nu een constructie in de klep wat dan weer rechtstreek op het chassis leunt, maar het kan ook simpeler. Ben benieuwd.
Ja klopt inderdaad, de kooi heeft op sommige plaatsen wat last van vliegroest, dus daar ontkom ik niet aan. Sowieso nog een mooi klusje om de binnenkant helemaal strak te krijgen voor de spuiter denk ik.

De vleugel wordt gemonteerd op de bout gaten, waar oorspronkelijk de scharnieren ook opzitten. De gaten van de vleugelbevestiging zijn daar voor op maat gemaakt. Je moet alleen aan beide zijden even een strookje van de achterklep weg halen.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Erminio » 10 mar 2022, 19:00

Ik heb met de voorverlichting gekozen voor kunstof gespoten deksels en led verlichting.
Dit is puur om het gewicht aan de voorkant naar beneden te krijgen,

Scheelde bij ons 6kg :D

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 11 mar 2022, 20:31

Erminio schreef: 10 mar 2022, 19:00 Ik heb met de voorverlichting gekozen voor kunstof gespoten deksels en led verlichting.
Dit is puur om het gewicht aan de voorkant naar beneden te krijgen,

Scheelde bij ons 6kg :D
Daar heb ik ook nog even over nagedacht, maar vindt het toch mooier als er wel koplampen in zitten. Al is het natuurlijk mooi meegenomen om wat extra kilo's te besparen. Maar wel led verlichting, is dat puur omdat je er competitief mee gaat racen? Voor track days heb je helemaal geen verlichting nodig op de remlichten na lijkt mij?

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Erminio » 12 mar 2022, 12:39

PeterM schreef: 11 mar 2022, 20:31Daar heb ik ook nog even over nagedacht, maar vindt het toch mooier als er wel koplampen in zitten. Al is het natuurlijk mooi meegenomen om wat extra kilo's te besparen. Maar wel led verlichting, is dat puur omdat je er competitief mee gaat racen? Voor track days heb je helemaal geen verlichting nodig op de remlichten na lijkt mij?
We hadden dat idee wel, maar is door de coronajaren niet echt van gekomen :tooth:
Wie weet in de toekomst :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 13 mar 2022, 09:24

Erminio schreef: 12 mar 2022, 12:39
PeterM schreef: 11 mar 2022, 20:31Daar heb ik ook nog even over nagedacht, maar vindt het toch mooier als er wel koplampen in zitten. Al is het natuurlijk mooi meegenomen om wat extra kilo's te besparen. Maar wel led verlichting, is dat puur omdat je er competitief mee gaat racen? Voor track days heb je helemaal geen verlichting nodig op de remlichten na lijkt mij?
We hadden dat idee wel, maar is door de coronajaren niet echt van gekomen :tooth:
Wie weet in de toekomst :D
Bij jou auto vindt ik de kunststof kappen misschien nog wel mooier dan de originele koplampen ;-)

Voor een trackday auto zijn alleen remlichten voldoende toch? Of is het ook handig om werkende richtingaanwijzers/alarm verlichting te hebben?

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Erminio » 14 mar 2022, 19:17

Mijn knipperlichten achter doen het nog wel, voor in de uitloopronde en de pitsingang :tooth:

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door PeterM » 06 apr 2022, 10:58

Weer wat verder met de M3...

Hier is de bevestiging van de achtervleugel trouwens goed te zien. Je kunt de scharnieren van de achterklep alleen niet meer gebruiken, de klep moet op een andere manier worden bevestigt en er moet aan beide zijkanten een strookje uit de klep worden gehaald. Dat is op zich geen probleem, alleen ik was even vergeten dat het strookje nog van de klep af moest en heb de aerocatch sluitingen te dicht tegen de rand aan geplaatst... Die gaten zullen dus even weer dicht moeten worden gemaakt en dan wat meer naar binnen opnieuw worden uitgezaagd.
Afbeelding

Hier goed te zien.
Afbeelding

Beugels voor de bevestiging van de voorbumper gemaakt, deze zal ook met aerocatch sluitingen en andere snel sluitingen worden bevestigt.
Afbeelding

Een extra opening in de voorbumper en bumper balk gemaakt voor betere koeling. Alle openingen worden natuurlijk nog voorzien van gaas.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Imitatie spiegels van en e36 m3 gemonteerd, een stuk lichter dan de originele e46 M3 spiegels.

Afbeelding

Motorkap bevestigt en begonnen met het plaatsen en bevestigen van de overige polyester delen. Is nog wel een werkje om alles netjes te monteren en alle uitsparingen open te slijpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Philipoo » 06 apr 2022, 11:39

Godver, wat ruig zo! Altijd al een zwak voor die louvres in de voorschermen gehad!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Google [Bot], Peter-Paul, wackywim en 56 gasten