440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Arthur » 05 apr 2021, 12:44

Kadett schreef: 05 apr 2021, 12:42 Overmatig slijtage van middendiff als je een groot verschil tussen voor en achter hebt. Zeg 2mm achter en 9mm profiel voor met zelfde model/merk band. Rolomtrek wordt dan anders.
Wat is overmatige slijtage? Hoeveel km gaat dat diff normaal mee, en hoeveel als je je er niet aanhoudt. Was eigenlijk niet van plan om (steeds) 4 banden te kopen. Hoeveel mm mag er wel tussen zitten? 9 tov 2 pak je meteen mee. Maar bv 5 tov 2 zou ik maar 2 banden doen. Dan zit je op 5 tov 8/9. Heb net ff gekeken en de banden (breedset) zijn na 17kkm ongeveer gelijk afgesleten, kan een mm verschillen.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Kadett » 05 apr 2021, 14:14

Als je eerste eigenaar bent en de middelde wisselsnelheid van auto's aanhoudt, zal het zeker wel loslopen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door veejay » 05 apr 2021, 19:42

Nou ja, een onherstelbare schade aan 1 band (heb ik wel een keer met de 328 gehad, toen ik met de RFT naar de bandenboer reed maar de schroef onderweg dus de hele wang van binnenuit sloopte). Het kan dus zomaar een rekening van 1000 euro worden om alle 4 banden te vervangen als de afwijking van de rest te groot wordt tov de nieuwe (hobby mag wat kosten zal ik dan maar zeggen). Wat het verschil maximaal mag zijn weet ik niet, ik zal het een keer uitzoeken.

Vandaag sneeuw, een weekend geleden nog met dakje open op de maasvlakte geweest. :roll:
Schermafbeelding 2021-03-27 193304.jpg
Schermafbeelding 2021-03-27 193304.jpg (771.14 KiB) 2882 keer bekeken
(De kleurenfilter is wat overdreven)

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door veejay » 06 apr 2021, 21:56

Nou ik heb officieel documentatie gemaild gekregen van BMW over de MPPSK en type goedkeuring, dus staat nu zwart op wit ("voldoet aan alle wettelijke eisen").

Enkele 'interessante' zaken die BMW meegeeft (copy paste uit de PDF): :bignews:

-De ontwikkeling vond plaats volgens de hoge normen van de BMW Group. Dit geldt in het bijzonder voor de tijdens een langdurige test geverifieerde kwaliteit en veiligheid van het product. De vermogenspecificaties van enkele tuningaanbieders van meer dan 265 kW zijn volgens motorexperts niet mogelijk. Intern onderzoek bij BMW bevestigt deze bewering.
-– Bij een volledige benutting van het potentieel van de M Performance Power and Sound Kit kan het standaard remsysteem thermisch hoger worden belast. Bij een uitgesproken sportieve rijstijl raden wij daarom aan om het grotere en thermisch gezien betere M Performance remsysteem in te bouwen.
M Performance differentieelsper – een bijzondere achterasaandrijving die de tractie verbetert en zo zorgt voor dynamisch rijgedrag bij een sportieve rijstijl (vooral bij regen).

Klinkt naar performance: via de Driving Experience Control kunnen meerdere modi worden geschakeld die de performance van het uitlaatsysteem beïnvloeden:
Sport- en Sport+-modus: extreem emotionele klank, zeer sportief, zeer luid, maximale performance.
Comfort- en Eco-Pro-modus: sportieve klank, duidelijk sportiever en emotioneler dan het standaard voertuig, maar met een herkenbaar restcomfort voor een compromisloos alledaags gebruik.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Knot » 06 apr 2021, 22:26

Zou goed nadenken over Goodyear, ze zijn erg stil maar ik zou ze niet snel weer kopen. Op de 120i gezet maar daarna meteen spijt ervan, totaal geen stuurgevoel, veel te zachte wangen, vond de auto een stuk minder waard, reed 10x lekkerder op de oude Conti's met 1.5mm profiel!

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door MParallel » 07 apr 2021, 01:34

Frank_Sch schreef: 05 apr 2021, 12:34 De Cabrio mag nog niet naar buiten? Wat is dat nu weer voor onzin. Ben benieuwd met welk argument dat is. Volgens mij kan je met een cabrio het hele jaar rijden. 🤷‍♂️
Hier heb ik ook zo mijn bedenkingen bij.

Goeie promotie ook van je eigen product.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Knot » 07 apr 2021, 10:50

Misschien moet ie netjes blijven?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Arthur » 07 apr 2021, 10:54

Ja, denk dat zoiets de achterliggende gedachte is. En op een bepaald moment zetten ze wellicht een cabrio in als demo en willen ze daar ff mee wachten (weer en markt). Maar als jij serieus aangeeft dat ding te willen kopen gaat ‘ie echt wel naar buiten. Maar voor iemand voor gewoon ff proberen tijdens onderhoud eigen auto? Dan maar ff wachten op wanneer hij ingezet gaat worden.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door veejay » 07 apr 2021, 11:58

Ik las gisteren dat de m440i cabrio 1965 kilo weegt. Das nog meer dan de mijne met hardtop.

Online
ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door ErikS » 07 apr 2021, 17:47

Kadett schreef: 05 apr 2021, 14:14 Als je eerste eigenaar bent en de middelde wisselsnelheid van auto's aanhoudt, zal het zeker wel loslopen.
Ja Arthur, jij koopt geen nieuwe banden, maar een nieuwe auto! 🤣

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Kadett » 07 apr 2021, 18:50

Zo mijn bericht was niet echt leesbaar zie ik nu. Bedoelde te zeggen.

Als je de eerste eigenaar bent en de gemiddelde wisselsnelheid van een df'er aanhoudt, zal het zeker loslopen ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Arthur » 07 apr 2021, 19:45

2 jaar houd ik wel vol hoor. En deze heeft 5 jaar onderhoud erbij. Dus moet nog 4 jaar rijden. Staat er een ton op ongeveer.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door veejay » 11 apr 2021, 15:40

Zo dat is bijzonder: De Individual bekleding van binnen ruikt anders als de zon het interieur flink heeft opgewarmd. Ik moest meteen denken aan de geur als ik in de showrooms even in een 7 serie ga zitten. Het ruikt in ieder geval anders dan het Dakota leer in de 328. Kan iemand het bevestigen of zit het tussen men oren? :)

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Gijzert » 11 apr 2021, 17:57

Zal me niks verbazen dat het ander leer is. Heb hier in de volvo ook een duurder soort leer ivm executive uitvoering.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Martijn_bmw » 11 apr 2021, 22:17

Het is idd als ik goed heb merino leder ipv dakota is soepeler en mooiere kwaliteit en zal dus vast ook anders ruiken :)

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door veejay » 11 apr 2021, 23:18

Bijzonder, de geur van een auto als ik instap doet iets met mijn beleving :D

Ik heb eindelijk mijn muziekverzameling zo kunnen orderenen dat ik fatsoenlijk liedjes kan vinden, dit vond ik lastiger in I-drive 6 dan de simpele CIC I-Drive. Met het programma MP3 tagger (Windows) kun je covers vinden voor je albums en ook 'tagging' gebruiken (genre, album etc) en op een bulk manier je MP3 in de mappen ordenen. Nu kan ik eindelijk wel met I-drive 6 door albums (met cover afbeeldingen) of genres bladeren en de muziek kiezen die bij mijn stemming past.

Tar.Gz (BMW/Mini) bestanden maken en importeren is vandaag ook getest en gelukt. Hier maar ook op andere fora kun je veel routes vinden https://cabriofans.nl/routes/.

Ook een grappige feature ontdekt die ik zeker ga gebruiken is de route magnet, deze zat een beetje verstopt in de Navigatie menu: https://www.youtube.com/watch?v=Py2UxvR ... MWPortland

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door MJW » 12 apr 2021, 08:46

Over de banden en xdrive: overal lees ik dat de omtrek tussen V en A niet meer dan 1,5% mag zijn. zeker met een breedset, waar sws al een verschil in omtrek is moet je het wellicht even uitrekenen of met slijtageverschil je daarover heen zou gaan of niet.

Toen ik achter de 1,5%-regel kwam, overigens pas na aanschaf van de F31, heb ik direct de 400M breedset (die ikzelf net had aangekocht via MP en van goed rubber had voorzien) op MP gezet. Voordeel van een square set up is bovendien dat je de wielen makkelijk eens kan wisselen om de slijtage gelijkmatig te houden zodat de tussenbak het makkelijk heeft.

Ik heb de GY AS5 erop laten zetten in 245/40-18 dus 2 cm breder dan de standaard square setup van BMW met 225/45-18. iets bredere velgen van 8,5J (9J zou ideaal zijn). Heb ze nog niet in bv de Eifel kunnen proberen of vergelijken met Conti's, PS4 etc. Als ik 19" velgen had dan waren het zonder twijfel PS4S geworden. Enfin, Banden, zie ook andere draadjs op dit en andere forums, kun je op afstuderen. 1000 EUR was ik trouwens bij lange na niet kwijt voor die 4 nieuwe banden (op nieuwe nog lege APEX velgen). Dat zat rond de helft!

Een andere overweging, waar ik nu zelf al voor 98% van overtuigd ben is om een LSD (OS Giken via Hardeman) te monteren icm xDelete-app en in de drogere maanden met xDrive uitgeschakeld te rijden en in de winter, zeg als de all-seasons eropgaan, de xDrive weer aan te zetten. Best of both worlds!

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door veejay » 12 apr 2021, 10:30

Dank voor je reactie, ik wist niet dat je zomaar af kon stappen van een breedset; 1000 euro is trouwnes met montage etc, als jij een beter adres heb dan hoor ik het graag ;-).

Wat betreft xdelete lees ik alleen maar enge verhalen dat de x-drive diff lang niet zo sterk is als een RWD diff, dus daar zit risico.

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door MJW » 12 apr 2021, 10:45

Mijn 340iX AWD heeft een 188 diff en die is idd kleiner dan de 215 dif van de 340i RWD. De 188 diff is echter ook ingebouwd geweest in de 335i RWD. Ik heb dit vorige week met Hardeman besproken en uit voorzorg kan ik ervoor kiezen om de tanden te harden van de 188 dif of over te gaan op een 215 dif. Dit laatste brengt ook aardig wat kosten en werk met zich mee zoals nieuwe steekassen en de cardanas inkorten en balanceren ed. Ik neig sterk naar een 188 met verharde tandjes (volgens Hardeman is dat equivalent aan een 20% groter dif). Zij gaven aan dat ze niet veel 188 difs ter reparatie krijgen en ik zou denken dat zij er wel zicht op hebben. Dus nodig is het ws niet, maar als ik de wzh laat doen dan is het een relatief kleine meerprijs en een stuk goedkoper dan de conversie naar een 215.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Str8Six » 12 apr 2021, 10:59

MJW schreef: 12 apr 2021, 10:45 Mijn 340iX AWD heeft een 188 diff en die is idd kleiner dan de 215 dif van de 340i RWD. De 188 diff is echter ook ingebouwd geweest in de 335i RWD. Ik heb dit vorige week met Hardeman besproken en uit voorzorg kan ik ervoor kiezen om de tanden te harden van de 188 dif of over te gaan op een 215 dif. Dit laatste brengt ook aardig wat kosten en werk met zich mee zoals nieuwe steekassen en de cardanas inkorten en balanceren ed. Ik neig sterk naar een 188 met verharde tandjes (volgens Hardeman is dat equivalent aan een 20% groter dif). Zij gaven aan dat ze niet veel 188 difs ter reparatie krijgen en ik zou denken dat zij er wel zicht op hebben. Dus nodig is het ws niet, maar als ik de wzh laat doen dan is het een relatief kleine meerprijs en een stuk goedkoper dan de conversie naar een 215.
Is sperdiff icm Xdrive behouden geen optie? Kan me voorstellen dat je grootste voordeel van een sper dan al benut (meer tractie/grip). Je kan dan alleen niet driften, maar dat is met een 340i op de openbare weg al toch snel te krap waarschijnlijk.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Knot » 12 apr 2021, 11:30

Het is nooit te krap om te driften :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Arthur » 12 apr 2021, 13:14

MJW schreef: 12 apr 2021, 08:46 Over de banden en xdrive: overal lees ik dat de omtrek tussen V en A niet meer dan 1,5% mag zijn. zeker met een breedset, waar sws al een verschil in omtrek is moet je het wellicht even uitrekenen of met slijtageverschil je daarover heen zou gaan of niet.

Toen ik achter de 1,5%-regel kwam, overigens pas na aanschaf van de F31, heb ik direct de 400M breedset (die ikzelf net had aangekocht via MP en van goed rubber had voorzien) op MP gezet. Voordeel van een square set up is bovendien dat je de wielen makkelijk eens kan wisselen om de slijtage gelijkmatig te houden zodat de tussenbak het makkelijk heeft.

Ik heb de GY AS5 erop laten zetten in 245/40-18 dus 2 cm breder dan de standaard square setup van BMW met 225/45-18. iets bredere velgen van 8,5J (9J zou ideaal zijn). Heb ze nog niet in bv de Eifel kunnen proberen of vergelijken met Conti's, PS4 etc. Als ik 19" velgen had dan waren het zonder twijfel PS4S geworden. Enfin, Banden, zie ook andere draadjs op dit en andere forums, kun je op afstuderen. 1000 EUR was ik trouwens bij lange na niet kwijt voor die 4 nieuwe banden (op nieuwe nog lege APEX velgen). Dat zat rond de helft!

Een andere overweging, waar ik nu zelf al voor 98% van overtuigd ben is om een LSD (OS Giken via Hardeman) te monteren icm xDelete-app en in de drogere maanden met xDrive uitgeschakeld te rijden en in de winter, zeg als de all-seasons eropgaan, de xDrive weer aan te zetten. Best of both worlds!
Ik heb op de vooras 225-45-18 en op de achteras 255-40-18. Welke kies je dan als gelijke maat? Of je koopt dezelfde set erbij en gebruik je 4 achtervelgen (255) in de zomer en 4 voorvelgen (225) in de winter :)
Maar is het echt zo erg als gesteld? Dan levert BMW toch rommel met z’n xDrive, als het alleen maar stuk gaat?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Knot » 12 apr 2021, 13:27

Was bijv bij een Audi coupe quattro (80/90) wel een stuk erger, dat middendiff had je vrij snel gesloopt. Denk idd dat het met moderne xDrive wel meevalt.

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door MJW » 12 apr 2021, 20:59

@ Str8Six: Ja natuurlijk kun je ook gewoon de xDrive aan laten staan icm de LSD. De xDrive of electronische regelingen krijgen het een stuk rustiger ws met een goed werkende sper!

@ Arthur. Tsja. Beetje surfen op met name bimmerpost en de regel is toch wel dat de omtrek V+A binnen de 1.5% moet blijven. Met de standaard breedset en bijbehorende bandematen die BMW ook zelf levert op de xdrive moet het dus idd gewoon passen. Daar zijn wel honderd posts over en elke keer wordt daar dezelfde vraag gesteld. Op de US site kom je verder vrij extreem brede combi's tegen die de 1.5% overschrijden en dan ook berichten dat de transfer case stuk is gegaan.

Kwam een kapotte transfercase ook tegen op een Duits forum, dat de servomotor (die de platenkoppeling/sper bedient die de aftakking naar de vooras verzorgt en dus tussen de 0 (koppeling in de transfer case spert dan 0%) en max 50% (koppeling in de transfercase spert dan 100%) van de aandrijving naar voren dirigeert) was stukgegaan na een flinke sneeuwrit(!). Het kan dus stuk, en ik heb te weinig kennis/ervaring om daar verder een oordeel over te hebben hoe sterk het is of hoe vaak dat nu voorkomt. Dat laatste geval werd door BMW gewoon onder coulance vervangen (of deze man een tune had stond er niet...). Ik meen ook dat de transfercase van de G2x M340i nu anders wordt aangestuurd, dus niet meer met zon servomotor.

De ideale maat voor een square setup weet ik niet. Ik volg een beetje de richtlijnen van de velgenboer Apex Race Parts en die bevelen 18" met 245/40-18 aan, idealiter dus op een 9J velg voor de beste ondersteuning van de wang door de velg. Amerikanen monteren soms nog breder rubber maar, afhankelijk van de ET waarde, moet je wellicht gaan rollen (je spatbord rand uitrollen)/camber aanpassen/spacers plaatsen/combi hiervan. Dingen waar ik in 1e instantie vandaan wil blijven.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 440Xi Cabrio Individual MPPSK (Veejay)

Bericht door Arthur » 12 apr 2021, 21:11

Ik trek je verhaal niet in twijfel, maar dat is voor de gewone sterveling toch niet te berekenen? 1,5% max verschil in omtrek. Moet je elke maand je profiel meten en gaan rekenen. Dan kun je zelfs met heel nieuwe banden in de problemen komen als voor of achter wat sneller slijt, onderling. Ik laat het er op aankomen, heb de standaard maat, origineel onder de auto geleverd door BMW. Mocht voor of achter dan zo ver versleten zijn dat ik ze wil vervangen dan doe ik wellicht wel 4 ipv 2, maar ik ga niet constant zelf meten en berekenen. Dan zal het uiteindelijk blijken of BMW weer troep aflevert, net zoals de kettingproblemen etc. Ik heb niet gegoogled, maar gaan er eigenlijk veel X1/X3/X5 stuk? Rijden best veel van rond.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Bokkepoot, Gijzert, Godspeed en 66 gasten