Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door bartb » 31 jul 2020, 13:11

Ja Joop, sper wordt op zulke auto‘s bijna een must imo. Zeker als je er al een tijdje mee rijdt zorgt een sper er voor dat je weer een hoop nieuwe fun kunt beleven.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door matthyssie » 31 jul 2020, 13:51

Indd! Joop 'rookwolk' noemen we je dan ;-)

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door bartb » 31 jul 2020, 14:23

Doe dan ook meteen een setje Achilles:)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Erik K. » 31 jul 2020, 16:14

Martijn_bmw schreef: 31 jul 2020, 11:25 Ik denk dat de CW waarde van de 4 serie erg goed is.

Dat denk ik ook, met een standaard 440i (alleen snelheidsbegrenzer vrij gegeven)hebben we laatst 289km/u gereden gemeten via GPS

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Tom » 31 jul 2020, 18:00

matthyssie schreef: 31 jul 2020, 13:51 Indd! Joop 'rookwolk' noemen we je dan ;-)
Afbeelding

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door vester86 » 31 jul 2020, 22:55

waarom wisselen??? om het wisselen?

roeky67
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2020, 22:30
Auto: F36 440i xd GC M-sport HE

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door roeky67 » 04 aug 2020, 22:37

Mooie 440i met gave mods. Leuk topic om te lezen.
Wil ook wat meer geluid uit mijn 440i gaan halen maar ik vind het geluid in de comfort stand van de mppsk al prima.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wouter81 » 30 okt 2020, 09:25

Weer een paar kleine mods aan de 440i:

Een M Performance diffusor. Wel imitatie (vond € 459,= een beetje overdreven voor een stuk plastic, deze was € 125,= en past ook perfect :)). Maakt de achterkant wat minder saai cq. wat dikker:

Afbeelding

Kwam er daarna alleen achter dat de afneembare trekhaak (net) niet meer paste. :bag: Komt precies tegen zo'n 'vin' van de diffusor aan. Door daar aan de onderkant 2 mm vanaf te vijlen (zie je niks van) past die ook weer. :tooth:

Verder M Performance vloermatten om de binnenkant iets minder zwart, zwart, zwart te maken. :ken ik jou:

Afbeelding

Zit nu te bedenken wat de volgende mod moet worden, ben een beetje door de ideeën heen. :hmmm:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2020, 09:47

grappig ik heb de FM one op precies dezelfde plek geplakt :)

staat goed die diffuser, misschien ook nog eens doen

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door matthyssie » 30 okt 2020, 10:27

Nice Wouter! Kofferbaklipje kan er nog wel op!

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Rnd » 30 okt 2020, 11:12

Wat is dat voor kastje naast je stuurkolom? Is dat voor rit-registratie of iets dergelijks?

update: zie nu dat het iets van Flitsmeister is.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2020, 13:23

Klopt flitsmeiser One, start automatisch FM op en geeft altijd de melding daardoor heen.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wouter81 » 30 nov 2020, 20:12

Gisterochtend even de A31 op in Duitsland. Ga alleen naar het buitenland als het strikt noodzakelijk is aldus het matrixbord vlak voor de grens. Noodzakelijk was het want ik wou wel eens kijken hoe hard de BMW nou kan. Had niet heel veel ruimte maar uiteindelijk 280 km/u gps snelheid aldus Flitsmeister. De gewone teller (ook de digitale snelheidsweergave) is dan allang gestopt bij 260. Misschien dat in ideale omstandigheden en met veel geduld 290 mogelijk is maar de 300 haal je niet denk ik, of het moet al heuveltje af gaan. Misschien ooit nog.

Gaat hard genoeg in ieder geval. :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Knot » 30 nov 2020, 20:18

Goede reden!

Dus die (vrijgecodeerde) digitale meter stopt toch bij 260? Ik zag bij de 120 de toerenteller wel oplopen maar ding bleef ook teller en digitaal 260 aangeven.

Nette waarden hoor, 280gps is zeker rond de 290 teller al, 300 teller zou je kunnen halen. Jammer dat het er tegenwoordig niet meer in cijfers op staat.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Sjoerd » 30 nov 2020, 23:01

Mijn teller gaat tot 263 km/h; ook de Alpina teller die een schaal tot 330 km/h heeft. Bij mij zit er ook nog een 2e begrenzer op 291 km/h (GPS); die krijg ik er nog niet uit helaas.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Knot » 30 nov 2020, 23:06

291..... soort van luxeprobleem zegmaar.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Martijn_bmw » 01 dec 2020, 06:18

Knot schreef: 30 nov 2020, 23:06 291..... soort van luxeprobleem zegmaar.
:mrgreen: idd! Verder mooi hard toch 280gps in de 440i!

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Sjoerd » 01 dec 2020, 09:34

Maar wel een probleem want je wil toch door de 300 km/h op de GPS!

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Erik K. » 17 jan 2021, 17:53

Die 289gps die m'n broer met z'n 440i haalde was in de slipstream van mijn M3 e36 :whistle:
Zonder dat liep de 440i coupe ook niet harder dan 280.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Knot » 23 jan 2021, 16:28

Ik ben al tijden niet meer boven de 250 geweest bedenk ik me, komt ook doordat 2020 natuurlijk een k*tjaar was zonder driftdagen etc.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Sjoerd » 24 jan 2021, 00:04

Ik heb nog even 301 teller km/h vorig jaar aangetikt in een hybride.

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door MJW » 24 jan 2021, 00:18

Gave bak hoor! Gaat niks boven de B58!
Wouter81 schreef: 30 okt 2020, 09:25 Zit nu te bedenken wat de volgende mod moet worden, ben een beetje door de ideeën heen. :hmmm:
Kwa mods (een kleintje): wellicht nog de M-pedalen? Die zouden niet misstaan bij de M-linkervoet support en de M-matten?

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wouter81 » 12 dec 2022, 11:48

Eindejaarsbump. :bignews:

Genoeg veranderingen hier, ook op autogebied. In een ander topic had ik al gepost dat ik een GR86 heb gekocht en de BMW eruit is dus tijd voor een grote update.

We scrollen even anderhalf jaar terug in de tijd. Als ondernemer was en ben ik veel aan het werk, het brengt een hoop verantwoordelijkheid met zich mee en na 15 jaar ondernemen was ik wel even toe aan een pauze. Verder houden we als gezin van reizen en wilden we wel eens voor langere tijd in het buitenland verblijven, langer dan de standaard schoolvakanties. En last but not least: in de coronawaanzin hadden we absoluut geen zin om weer een winter niks te mogen in dit land. Ik ben nogal een maximalist qua vrijheid en hou niet van repressie, dwang en drang. Dan vertrekken we liever.

Dus het plan opgevat om de winter in Nederland en Europa over te slaan en tijdelijk ergens anders te gaan zitten met het gezin, op een plek met veel vrijheid en met mooi weer. Één probleem: onze leerplicht laat het niet toe om je schoolgaande kinderen van school te halen. We zijn wel met beide scholen in gesprek geweest om onze reisplannen te bespreken maar ze waren unaniem: leuke plannen maar het mag niet volgens de wet dus het kan niet. Kan niet bestaat echter niet dus vorig jaar september hebben we ons als gezin uitgeschreven uit Nederland, werden we officiëel zwervers (zonder vaste woon-of-verblijfplaats zoals het zo mooi heet) om de leerplicht te omzeilen en zijn we alsnog op reis gegaan. We hadden geen vast plan dus het begon met paar enkele-reis vliegtickets naar Cancun. Uiteindelijk hebben we een klein half jaar rondgezworven door midden- en noord-Amerika. Tijd in Mexico gezeten, daarna met een Chevrolet Tahoe V8 6 weken door de VS gecruisd van Florida naar Texas, wederom een tijdje in Mexico gewoond, een week surfles gehad in El Salvador (Bitcoin country: ja, ik ben ook een bitcoiner), in Panama geweest en een tijdje op Curaçao gezeten. Toen wilden de kinderen wel weer terug naar vrienden/vriendinnen en de kat thuis (onze woning hadden we aangehouden, daar woonde tijdelijk een Zweedse jongedame in) dus vlogen we na vele maanden terug naar Europa. Toen nog een week skiën in Oostenrijk en daarna maar weer terug naar Nederland. Het was toen inmiddels weer lente hier.

Echter hadden we tijdens het reizen wel besloten dat we bij terugkeer ook in weekenden wat vaker tripjes de natuur etc. in wilden gaan. Een kleine camperbus leek ons leuk en handig, ook om te gebruiken als ruime gezinsauto. Met name de VW California camperbussen vind ik erg mooi. Niet zo lomp groot, het rijdt als een personenauto, alle moderne luxe van tegenwoordig en voor onze doeleinden perfect. Het plan was dus om bij terugkeer eens wat serieuzer op zoek te gaan naar zoiets. Maar ja, dan zit je op Curacao met je laptop een beetje op Marktplaats te speuren en komt natuurlijk de perfecte voorbij. 2 Jaar oud, 20.000km gelopen, het nieuwste model (T6.1), de meest luxe Ocean editie met 4Motion, full options etc. Dus ja, wat doe je dan, dan stuur je je vader langs om te kijken en die bevestigt dat de auto werkelijk als nieuw is. Dus vanaf de andere kant van de wereld deze gekocht met de afspraak dat we hem ophalen zodra we terug zouden zijn. Zo gezegd, zo gedaan. En het is een geweldig ding. Inmiddels zijn we er al 2x mee in Oostenrijk geweest, in Kroatië, in Engeland en hebben we veel tripjes in de regio hier gedaan. De ultieme 'freedomvan' dus.
8F241A22-5B13-4E83-A1F6-F31E1F8F2DD4.jpg
8F241A22-5B13-4E83-A1F6-F31E1F8F2DD4.jpg (366.34 KiB) 1272 keer bekeken
De Golf GTI had ik erop ingeruild, daar reden we niet veel meer in en die had ik ook al meerdere jaren. De BMW 440i GC was er echter nog steeds. Het idee was om de VW California als 2e auto te gebruiken, naast de BMW. Mijn vrouw had inmiddels ook weer een baan gevonden en gebruikte de eerste maanden de VW bus voor woon-werk verkeer. Ze heeft echter wat meer reistijd en kilometers dan voorheen. De kilometers met de VW liepen me iets te snel op (beetje de afschrijving dempen, het is een dure bus) dus een paar weken terug besloten dat er toch maar een derde auto bij moest komen. Iets compacts, sportiefs (natuurlijk, we zitten hier wel op DF) en het oog wil ook wat. In het verleden hebben we een jaartje een 2008 model Mini Cooper S gehad. Echt genoten van die auto, ook al was het een technische ramp met die Peugeot 1.6 turbomotor. Ding heeft in een jaar wel 5 keer bij de garage gestaan met olielekkages. Maar de liefde voor Mini's is nooit verdwenen dus besloot ik een paar weken geleden ietwat impulsief op een zondagmiddag dat ik weer een Mini Cooper S wou. Marktplaats weer aangeslingend en ik kwam al snel een prachtig blauwe Mini Cooper S uit 2020 tegen, met slechts 29.000 km. Twee dagen later deze bekeken, proefgereden, gekocht en gelijk meegenomen. De vrouw rijdt er voornamelijk in maar ik pak hem ook regelmatig.
IMG_0164.jpeg
IMG_0164.jpeg (69.03 KiB) 1272 keer bekeken
En wat blijft het toch leuk rijden. Met slechts 1170 kg en 192 PK genoeg ingrediënten voor veel lol. Het is echt een kart en een laag gewicht is toch wel zo ongelooflijk belangrijk voor veel rijplezier. Blijft gewoon leuk! Heeft een paar puntjes van aandacht (beetje steenslag op de motorkap, een velg met wat stoeprandkrassen en de leren wang van de bestuurdersstoel heeft een klein scheurtje) maar dat laat ik binnenkort fixen. Dan is hij helemaal als nieuw.

En dan de BMW. Inmiddels had ik deze exact 5 jaar in bezit. Een geweldige auto, toen ik hem in 2017 kocht maar nu nog steeds. Met wat tweaks (M Performance uitlaatsysteem, M Performance sperdiff, KW schroefset etc.) is het leuk rijden en glijden maar na 150.000 km begon ik er toch een klein beetje op uitgekeken te raken. Het is de auto die ik het langst in bezit heb gehad en het totaalpakket klopt prima. De geweldige B58 motor en ZF8 versnellingsbak zijn briljant en na al die jaren vind ik het nog steeds een waanzinnig mooi gelijnde auto om te zien. Met afstand de mooiste BMW van de laatste jaren wat mij betreft. Met die nieuwe 'designtaal' van BMW van tegenwoordig heb ik niet veel.

Maar wat dan als opvolger? Dat was nog niet zo gemakkelijk. Verreweg de meeste auto's vind ik dodelijk saai en doen me niets. Ik heb ooit één keer een 'verstandige' auto gekocht (Volvo V60 Plugin Hybrid) en dat heeft me doen genezen. Het leven is te kort voor saaie auto's. Er moest wat bijzonders en wat leuks komen.

Natuurlijk in eerste instantie gekeken naar een andere BMW. Een F80 M3 was een optie maar qua vermogen, interieur etc. vond ik het verschil te klein met wat ik al had. Natuurlijk zal het nog beter sturen etc. maar toch viel deze af. Een nieuwe M3 vond en vind ik veel te duur, zeker in Nederland. Bovendien vind ik hem niet zo mooi. Veel te schreeuwerig en vooral ontworpen voor YouTube influencers volgens mij. Met Motorsport heeft het niet veel meer te maken. Een M2 is en was ook een heel serieuze optie maar de nieuwste M2 vind ik qua design ook niks. Bovendien veel te duur in Nederland. Nog serieus gekeken naar een Sunset Orange M2 Competition van een paar jaar oud maar eigenlijk had ik ook wel zin in heel wat anders.

En toen kwam ik online in aanraking met de Toyota GR86. Lichtgewicht, atmosferische motor, sperdifferentieel, een prachtige balans en volledig gericht op stuurplezier. Vanaf het moment dat ik de 2 geweldige Autovisie YouTube filmpjes zag was ik verkocht. Die wil ik hebben. Het concept spreekt me gewoon aan. Lichtgewicht, smalle bandjes, een mooie balans ipv. die zware (copyright André) cruiseschepen van tegenwoordig waarbij je al belachelijk snel moet rijden om wat plezier te hebben. Ik ben mijn rijbewijs al 2x kwijtgeraakt vanwege snelheid dus misschien is het tegenovergestelde wel beter voor mij ook: iets wat ook leuk is op lagere snelheden.

Wat ook meespeelt is dat dit soort auto's helaas uitsterven. Zeker in onze EU heilstaat met steeds meer draconische milieu- en veiligheidsregels zijn dit soort auto's vanaf 2024 totaal onmogelijk en stopt Toyota dan ook met de verkoop ervan. Ik heb helemaal niets met electrische auto's etc. en wil zo lang mogelijk plezier hebben van leuke auto's met een verbrandingsmotor. Nu is dus de kans om nog een verzameling aan 'leuke auto's' te kopen, nu het nog kan. Die rij ik dan wel helemaal op. Ik denk dus ook dat deze GR86 mijn laatste nieuwe auto zal worden die ik koop, in ieder geval in Nederland/EU.

In juni dus een GR86 besteld bij de lokale Toyota dealer. Een rode met handbak. Nog even getwijfeld tussen de 'Base' (instapmodel) of de 'Premium' (beetje luxer, halfleren stoelen, 18" ipv 17" met Michelin PS4 ipv. Primacy 'Prius' banden en nog wat andere dingetjes). De auto is al krankzinnig duur in Nederland (ruim €25.000,= aan BPM...) tov. andere landen dus besloten gewoon de 'Base' te kopen. Het gaat me om het rijden en zelfs de 'Base' kostte al 61K, waar deze in Duitsland of België zo rond de 35K is. Tot zover één Europa weer. Een gestoorde prijs maar goed, ik weet in ieder geval zeker dat het een exclusieve auto zal blijven in Nederland. ;) En beter duur dan niet te koop natuurlijk. Het was natuurlijk weer een beetje een gok. Ik had er nog nooit één in het echt gezien, laat staan erin gereden. Een tijdje terug was ik een weekend in Zwitserland en toen zag ik er één staan in een showroom. Het was op een zondag, ze waren gesloten maar dat is het enige moment dat ik er überhaupt één gezien heb. Ik ben dus volledig afgegaan op de YouTube video's en reviews van de bladen.

De leverdatum zou november worden dus het grote wachten was begonnen. Echter, 2 maand terug kwam er wat minder goed nieuws van de dealer. Er waren productieproblemen in Japan dus de leverdatum zou niet gehaald worden. Het zou pas ergens in 2023 worden, mogelijk zelfs pas in de zomer. En als klap op de vuurpijl zou de auto nog eens €3800 duurder worden door nieuwe BPM regels in 2023. Blijkbaar is 25k aan BPM nog niet voldoende voor de Groene Khmer in Den Haag. :devil:
IMG_0340.jpeg
IMG_0340.jpeg (963.95 KiB) 1272 keer bekeken
Maar, ik heb een geweldige accountmanager bij de Toyota dealer (is zelf ook een liefhebber) en die heeft heel veel moeite voor me gedaan. Uiteindelijk heeft hij na lang aandringen een collega-dealer in het midden van het land zover gekregen dat ze hun bestelde GR86 (die bedoeld was als demo voor in hun showroom) wel wilden verkopen. Ook een rode, ook een handbak maar dan de duurdere Premium versie. Maar uiteraard betaal ik liever een paar K extra voor de Premium dan datzelfde bedrag na 1-1 aan Sigrid Kaag over te maken dus snel akkoord gegeven. Vorige week heb ik de GR86 opgehaald en het grote genieten is al begonnen. Wat een heerlijke auto is dit. Het is lang geleden dat ik zoveel rijplezier heb gehad in een auto. Het is ook mijn daily (mijn collega's moesten wel weer lachen, waar ik nu weer mee aankwam). Niet zo luxe als de BMW maar het plezier maakt dat meer dan goed. De meest belangrijke zaken zitten er wel op. Mocht het echt winters worden in de komende weken, dan kan ik altijd nog de VW California met 4Motion pakken.

Anyway. Het is een bewogen jaar geweest, ook op autogebied. Van een 2017 BMW 440i GranCoupe en een 2014 Golf 7 GTI naar een 2020 VW California, een 2020 Mini Cooper S en een 2022 Toyota GR86. Weer een mooi fris wagenpark en we kunnen weer even vooruit qua Driving-Fun. ;)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Toyota GR86, Mini Cooper S en VW California

Bericht door Philipoo » 12 dec 2022, 12:01

Leuk verhaal om te lezen zeg, en tof dat je gewoon een G86 nieuw besteld hebt! Veel rijplezier :df:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Toyota GR86, Mini Cooper S en VW California

Bericht door Martijn_bmw » 12 dec 2022, 12:22

Gaaf geschreven verhaal! En mooi dat je je dromen zo volgt, zullen velen (incl. mijzelf) niet op deze manier durven doen.
En weer een mooie upgrade van het WP zowel mini als GR zijn echt :df: ! Mijn ouders hebben ook zo'n 4 motion california (wel iets ouder) en dat rijdt idd absoluut prima.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 214 gasten