Door de jaren heen ontelbare keren gehoord dat die coupé veruit de leukste auto is geweest die ze ooit heeft gehad. Zo leuk dat we vaak met 2 auto's op vakantie gingen. Niet omdat we niet in de Opel Senator 2.5 pasten, maar omdat er in Oostenrijk en de Ardennen zulke mooie wegen zijn waar ze zelf wilde rijden en in haar coupé.
Haar herinneringen aan de coupé, mijn onvergetelijke momenten ermee en het feit dat ik nog steeds een mooi model vind brachten me op het idee er iets mee te gaan doen. Oude foto's van de coupé opgezocht en aan de hand daarvan ben ik het i-net gaan afstruinen. Eén auto was identiek: de kleur, chromen strips, wielen, interieur alles was exact hetzelfde. Het enige probleem was dat de auto al gerestaureerd was: 17,5K aftikken, importeren en rijden maar. Erg makkelijk maar dat was net niet wat ik zocht. Er mag best wat werk of liever: heel veel werk aan zitten. Restauraties gaan vaak binnen een budget en aangezien dat vaak niet onbeperkt is, is het vaak ook niet 100%. Plaatwerk en mechanisch kan ik allemaal zelf. Spuiten en de laatste finishing touch qua strak maken laat ik door m'n buurman doen, die al tientallen auto's heeft gerestaureerd.
Afgelopen weekend kwam ik op i-net een originele Nederlandse auto tegen met de originele aandrijflijn die bovendien ook helemaal compleet was. Er was al aan gewerkt, maar wegens tijd gebrek moest de coupé de deur uit. Al met al zit er genoeg werk aan. Contact gelegd, een afspraak gemaakt om te bezichtigen, vandaag m'n supervisors ingelicht en zelf ben ik eerder vertrokken om 2 uur te gaan sturen richting de Kadett.
De auto vluchtig bekeken en in de basis zag het er okay uit. Ik weet dat ik best wel wat dingen tegen ga komen dus uitgebreid alles uitzoeken heeft geen zin , dus zonde van de tijd. Deal gesloten en vrijdag ga ik m met de autoambulance ophalen.
Zo staat ie er bij:


Zodra de auto er is wordt ie tot aan het kale metaal ontdaan van de verfresten, alle losse delen worden verwijderd en gaat ie aan het spit. Alles wat al aangepakt is ga ik checken en is het niet naar m'n zin, doe of maak ik het overnieuw. Motor heeft 4 jaar geleden voor het laatst gedraaid. Dat wordt compressie meten en een cilinderlektest al zal ik zeker wel lagers gaan checken. Idem voor de bak.
Het doel is de auto identiek te maken als de coupé die m'n moeder had en deze weer bij haar voor de deur te zetten als 40 jaar geleden. Ze wonen tegenwoordig het grootste deel van het jaar in de Ardennen, dus dat komt prima uit voor mooie ritjes in d'r coupé.