R53 tracktool verkocht! En nou..?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: R53 tracktool

Bericht door Philipoo » 24 apr 2019, 12:36

Mnrk schreef: 14 apr 2019, 20:23
Thanks! De kooi zit op 4 punten vastgeschroefd aan de auto, net achter de stoelen en ter hoogte van de achterbank.
Ligt het aan mij of zien die achterste montagepunten er niet zo stevig uit? Van een dikke buis naar een gevouwen stukje wat met maar één bout vast zit...

Verder echt een cool ding! Heb de laatste tijd ook veel R53 cravings!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: R53 tracktool

Bericht door MartijnGizmo » 25 apr 2019, 14:52

Ze zitten nu ook wel op een plek waar ze bij een koprol zo door de tank heen lijken te kunnen prikken. :shock: Is volgens mij vanwege TÜV-shizzle, dat het allemaal op bestaande bevestigingspunten moet zitten.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: R53 tracktool

Bericht door Philipoo » 25 apr 2019, 16:17

MartijnGizmo schreef: 25 apr 2019, 14:52 Ze zitten nu ook wel op een plek waar ze bij een koprol zo door de tank heen lijken te kunnen prikken. :shock: Is volgens mij vanwege TÜV-shizzle, dat het allemaal op bestaande bevestigingspunten moet zitten.
Erg veilig ziet het er niet uit nee!

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 26 apr 2019, 07:44

Ik zou e.e.a. na kunnen vragen bij Wiechers, maar de opmerking van Martijn dat ze daar zitten vanwege TÜV-regels lijkt me redelijk plausibel. Dat de kooi daar van een buis naar een gevouwen stukje staal gaat is inderdaad een zwakker punt in de constructie, maar past zo wel perfect om de rearseat delete van de GP1:
Afbeelding

Een schroefkooi is minder sterk dan een gelaste kooi, dat snap ik. Ik kan me echter niet voorstellen dat Wiechers er zomaar een stukje staal in zet zonder daar enigszins aan gerekend te hebben?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: R53 tracktool

Bericht door matthyssie » 26 apr 2019, 09:40

De kooi geeft natuurlijk van zichzelf ook rolprotectie, niet alleen als ie vast zit aan de auto.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 24 mei 2019, 21:16

Vorige week is de GAZ schroefset gemonteerd en is de Mini uitgelijnd en uitgewogen, komt met een volle brandstoftank van 45 liter zonder bestuurder/passagier op 1154kg (63% gewicht op vooras, 37% op achteras). Wat een verschil is dit onderstel ten opzichte van het standaard onderstel met verlagingsveren! De stance vind ik zo perfect, iets hoger dan met de verlagingsveren en de demping staat nog op standje ‘comfort’. Enige ‘probleem’ wat ik nog heb ik een soort metalen bonk/tik in de voorste veerpoten, alles lijkt goed gemonteerd en vast te zitten. Ik heb nog even gedacht aan het zetten van de veren, maar wil tot op heden nog niet verdwijnen…

Afbeelding

Ook de remblokken en remvloeistof zijn vervangen, DS3000 voorzijde en DS2500 achterzijde. De eerste indruk is erg positief (koude bite is al beter dan de Yellowstuff blokken) maar moeten zich uiteraard nog bewijzen op het circuit. Ze piepen al wel lekker!

Via de New Mini Club heb ik een setje mistlampen gekocht en daarvan ga ik brake ducts maken om de boel wat beter te koelen. De opening in de voorbumper is niet bijzonder groot – ca. 80mm diameter, maar op het internet wordt het wel als een aardige verbetering gezien met een meetbaar verschil in temperatuur.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: R53 tracktool

Bericht door Spijkerhard » 24 mei 2019, 22:26

Goed bezig!

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 31 mei 2019, 16:17

Sinds jaaaren heb ik gisteren weer eens op Assen gereden. Redelijk last minute besloten om te gaan, dus woensdagavond nog even de auto gewassen, alles nagelopen en spullen klaargezet.

Het was behoorlijk druk (3 dik Geert Timmer in…) maar in de Sport klasse werd over het algemeen wel netjes gereden en heb 3 sessies prima kunnen rijden. De snelste tijd die ik gemeten heb komt op 2:12 min uit, maar in elk rondje zat er wel wat verkeer en ik moest er weer een beetje inkomen. :tooth:

Afbeelding

Het onderstel bevalt goed, maar mag ik de volgende keer op Assen wel een tikkie harder zetten. Ik denk dat ie nu mooi staat voor Zandvoort, dus dat kan ik tijdens de avondsessie van 11 juni mooi testen!

De bandenspanning heb ik overigens koud op 1,9 bar staan en aan het einde van de sessie staan ze dan op 2,3 bar achter en 2,5 bar voor.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 07 jun 2019, 08:50

Gisteren heb ik de ABS sensor linksvoor vervangen, die gaf sinds het nieuwe onderstel foutmeldingen op ABS, traction control en bandenspanning. Begin van de week via de Ekris webshop besteld met Mini korting en na 2 dagen al thuisbezorgd! Ik heb bewust gekozen voor een OEM BMW sensor, want sensoren van andere merken schijnen nog wel eens foute waardes door te geven waardoor de foutmeldingen gewoon blijven…

Het monteren was een fluitje van een cent, behalve het daadwerkelijk verwijderen van de sensor zelf want die zat na al die jaren – ik vermoed dat het de eerste sensor was – behoorlijk vast. Een paar drupjes WD40 en 2 uur later zat alles weer in elkaar en kan ik weer verder zonder storingen.

Afbeelding

Ondertussen heb ik ook de tijd gevonden om de leeggehaalde mistlampen te wisselen en zo brake ducts te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Komende maandag en dinsdagavond via DF ga ik weer wat kilometers maken op circuit Zandvoort, hopelijk zijn de weergoden ons goed gezind die dagen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: R53 tracktool

Bericht door ///Joost » 07 jun 2019, 09:16

Bruut gezicht zo met die kap open en die open wielen. :D

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: R53 tracktool

Bericht door Robin Hartog » 07 jun 2019, 09:36

Mooi werk weer! Kun je nog wat foto's maken van de te maken brake ducts? Lijkt mij ook wel wat.. :)

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 19 jun 2019, 14:23

Ook ik was afgelopen zondag naar de Nürburgring gereden, samen met Bram in de M3 en Maikel met een Alfa Romeo Giulietta QV. Het waren prima (weers-)omstandigheden en relatief rustig dus 4 mooie rondjes kunnen rijden, waarbij het laatste rondje zelfs mijn snelste BTG was in 8 minuut 46.



Dit was pas mijn 48e rondje dus nog zat ruimte voor verbetering, waarbij het me achteraf opvalt dat ik op bepaalde plekken beter een versnelling hoger kan zitten dan ik nu doe. Schwedenkreuz kan prima in z’n 5 en Metzgesfeld was in z’n 4 veel beter geweest. Daarnaast zit ik bij sommige bochten nog niet op de lijn, bijvoorbeeld richting Schwalbenschwanz rem ik veel te vroeg en zit ik te ver naar rechts…

Afbeelding

Komende maanden hoop ik er nog vaker te komen, tot die tijd veel filmpjes kijken en de lijnen beter uit m’n hoofd leren. Een 8:30 BTG lijkt me in ieder geval realistisch in de huidige setup. :df:

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: R53 tracktool

Bericht door Kadett » 19 jun 2019, 14:34

Gaaf!

Dacht dat je op de Ring niet met een vaste, uitstekend, sleepoog mocht rijden?

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 19 jun 2019, 14:42

Kadett schreef: 19 jun 2019, 14:34 Gaaf!

Dacht dat je op de Ring niet met een vaste, uitstekend, sleepoog mocht rijden?
Ik heb nu 13 rondjes (verspreid over 5 dagen) met dit sleepoog gereden en één keer heb ik er een opmerking op gehad, maar hoefde 'm toen niet te verwijderen...

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: R53 tracktool

Bericht door Bram » 19 jun 2019, 14:49

Het was geweldig Menrik, erg vet om vol over de Ring heen te boenderen. Het is duidelijk dat je de baan al aardig kent, het ging knap hard :D En die Mini brult goed, daar rijd je niet mee voor joker.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: R53 tracktool

Bericht door AtleX » 19 jun 2019, 14:54

De Deense GT86 op ~1:52 van je filmpje is van een maatje van mij, zal eens kijken of je in zijn filmpjes jou voorbij ziet vlammen.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 20 jun 2019, 08:13

Bram schreef: 19 jun 2019, 14:49 Het was geweldig Menrik, erg vet om vol over de Ring heen te boenderen. Het is duidelijk dat je de baan al aardig kent, het ging knap hard :D En die Mini brult goed, daar rijd je niet mee voor joker.
Thanks Bram! :thumbup:
AtleX schreef: 19 jun 2019, 14:54 De Deense GT86 op ~1:52 van je filmpje is van een maatje van mij, zal eens kijken of je in zijn filmpjes jou voorbij ziet vlammen.
Haha tof! Ik geloof dat hij zondag nog best wat rondjes gereden heeft, want hij kwam ook een paar keer voorbij toen we langs de kant van de baan stonden.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: R53 tracktool

Bericht door AtleX » 20 jun 2019, 09:14

Mnrk schreef: 20 jun 2019, 08:13
AtleX schreef: 19 jun 2019, 14:54 De Deense GT86 op ~1:52 van je filmpje is van een maatje van mij, zal eens kijken of je in zijn filmpjes jou voorbij ziet vlammen.
Haha tof! Ik geloof dat hij zondag nog best wat rondjes gereden heeft, want hij kwam ook een paar keer voorbij toen we langs de kant van de baan stonden.
Ja, hij heeft de smaak goed te pakken. We kwamen op vrijdagavond aan, hebben direct een rondje gedaan en hij heeft er zaterdag nog vijf gedaan. Op zondag nog een keer acht geloof ik, dus 14 in totaal bij zijn eerste bezoekje aan de Ring.

Nu is hij een roadtrip West-Europa aan het doen, dus zijn filmpjes zullen pas later op YouTube komen gok ik.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 14 mei 2020, 09:53

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier wat geschreven heb, maar ik lees hier nog steeds lekker mee. De Mini is dan ook nog in mijn bezit en er zijn de afgelopen maanden ook nog zat dingen aangepast. Af en toe spelen de gedachten door mijn hoofd om de Mini te verkopen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ie de afgelopen 5 jaar gewoon betrouwbaar is gebleken en ik ken ‘m ondertussen ook op m’n duimpje! Daarbij beleef ik er op het circuit enorm veel plezier aan en zijn de running costs lekker laag. :duck:

Afbeelding

Goed…updates.
Voornamelijk gekeken naar gewichtsbesparing en het verder klaar maken voor het circuit. Hierdoor heeft onder andere het tapijt, isolatie, deurpanelen, airbags en een deel van de kabelboom het veld moeten ruimen. Hoeveel gewicht ik hiermee bespaard heb durf ik niet te zeggen, maar zal het binnenkort eens laten meten als ie weer uitgelijnd wordt. Ik hoop ten opzichte van vorig jaar (toen met een volle brandstoftank van 45 liter zonder bestuurder/passagier 1154kg) op een besparing van zo’n 35kg en hoop daarmee op zo’n 1.075kg leeggewicht uit te komen.

Afbeelding

Verder is de middenconsole eruit, zijn de downtubes ingekort en heb ik in het schakelpaneeltje van de spiegels ook de ACS knop en de 12V aansluiting gemaakt. Alles lekker bij elkaar en geen ronddansende knoppen meer.

Afbeelding

Daarnaast heb ik nog een Newman PH2 nokkenas en een Airtec oliekoeler klaar liggen om te monteren, dan ben ik voor dit seizoen wel weer voorzien van de nodige upgrades en kan ik lekker kilometers gaan maken!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: R53 tracktool

Bericht door ///Joost » 14 mei 2020, 14:18

Mooie upgrades. Het wordt een mooie ringtool zo! :thumbup:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: R53 tracktool

Bericht door Bram » 14 mei 2020, 14:22

Goed bezig voormalige buurman! Blijft een geweldig ding, kan me dat rondje op snelheid vorig jaar over de Ring nog goed herinneren :D

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: R53 tracktool

Bericht door Eeuwe » 14 mei 2020, 14:28

Pfoe, die smoelt dik! Echt een leuke auto.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: R53 tracktool

Bericht door Paskal » 14 mei 2020, 14:34

Leuke circuittool en redelijk hardcore zonder al die isolatie en bekleding :thumbup:
Ik heb vloerkleed, hemeltje en airbags nog wel in de Clio zitten, maar aangezien dat bij elkaar slechts 10 kg is, laat ik dat vanuit oogpunt van nog een beetje comfort zitten.

Zou voor de deuren nog wel iets als hieronder in elkaar knutselen, want de huidige randen lijken me aardig scherp en het staat ook wat netter :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: R53 tracktool

Bericht door Jeroen » 14 mei 2020, 14:54

Dat niet alleen, het is ook een heel stuk veiliger zonder scherpe randen en uitsteeksels.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: R53 tracktool

Bericht door Barend » 14 mei 2020, 14:57

Lekker hoor Menrik, heb hem jaren geleden weleens in het echt gezien maar leuk om te zien dat je hem nog steeds hebt!
Tapijt had ik denk ik ook laten zitten, is toch wat mooier en maakt minimaal verschil.

Bewaar je alles voor als de Mini ooit weg gaat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], R728i, RS-Ron en 79 gasten