2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crookie
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 11 feb 2019, 22:56

Dat portemonnee is mij ook bekend :lol:

Maar goed, zoals Joost nu zijn 330 weer tiptop laat rijden heeft een gaaf gevoel als eigenaar zijnde. Zelf het werk gedaan wat voor mij dubbel genieten is als het allemaal klaar is.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 7346
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 19 feb 2019, 16:24

Ik hoor/voel bij fel insturen van een rechterbocht, en dan ook nog over een heuveltje (dus zeg maar als het onderstel tordeert), een lichte klonk. Nu verdenk ik als eerste de rubbers van de trailing arm (Rear Trailing Arm Bushing). Typische E36/E46/Z4 kwaal die bij al die modellen langs komt.
Schijnend met een zaklamp lijkt er bij mij nog het oude type in te zitten, en ik heb ook geen records dat deze vervangen is. BMW heeft daar zo'n mooi setje voor met alle bevestigingsbouten erbij.

Afbeelding

Omdat ik het wel zo netjes vind om de bouten ook mee te pakken, heb ik die maar besteld ipv een standaard Lemforder rubber. Dan maar iets meer betalen. Ik heb meteen wat andere OEM boutjes van de stabi en schokdemperbevestiging nieuw besteld, zodat die ook weer fris zijn. Het onderstel zit toch in weer en wind, dus dan is nieuwe hardware geen overbodige luxe.

Omdat het bij mijn dealer lastig is om boutjes die per 5/10 stuks gaan, per stuk te bestellen, heb ik dit keer eens besteld bij Leebmann. Nooit gedaan, maar volgens mij staat die wel goed bekend, en de site navigeert ook erg gemakkelijk. :D

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 652
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Vliet » 19 feb 2019, 16:37

Laat je subframe ook even controleren. Bij onze E36 en E46 was uiteindelijk de conclusie dat het subframe uitgescheurd was.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 7346
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 19 feb 2019, 16:55

Vliet schreef:
19 feb 2019, 16:37
Laat je subframe ook even controleren. Bij onze E36 en E46 was uiteindelijk de conclusie dat het subframe uitgescheurd was.
Ik heb er meerdere keren onder gelegen, en ook afgelopen keer tijdens het vervangen van de dempers nog specifiek gekeken. Maar het ziet er allemaal goed uit. Het uitscheuren van het subframe komt voornamelijk voor bij de PFL en de M3. Ik moet zeggen dat ik zo tijdens het hele avontuur er wel achter ben dat deze auto geen vermoeiend leven heeft gehad. Zelfs de dempers waren moe, maar niet 100% op na 2 ton.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 11812
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door MartijnGizmo » 19 feb 2019, 18:30

Volgens mij kon ik in de webshop van Ekris ook losse onderdelen bestellen die eigenlijk per 10 zouden gaan, waren wel pinnetjes voor in een stekker. In het verleden ook wel bij Leebmann besteld, verliep altijd prima!

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 652
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Vliet » 20 feb 2019, 17:03

Dat zou mooi zijn scheelt weer in de kosten. Je hebt de auto ondertussen bijna helemaal nieuw gemaakt. Echt super

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 7346
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 21 feb 2019, 12:36

MartijnGizmo schreef:
19 feb 2019, 18:30
Volgens mij kon ik in de webshop van Ekris ook losse onderdelen bestellen die eigenlijk per 10 zouden gaan, waren wel pinnetjes voor in een stekker. In het verleden ook wel bij Leebmann besteld, verliep altijd prima!
De webshop gooit automatisch de minimum produkthoeveelheid in het mandje, dus dat werkt niet (meer). Leebmann bestelling is inmiddels verzonden, helemaal top.
Vliet schreef:
20 feb 2019, 17:03
Dat zou mooi zijn scheelt weer in de kosten. Je hebt de auto ondertussen bijna helemaal nieuw gemaakt. Echt super
Ja, het gaat wel de goede kant uit nu. Ergens in maart/april een oliebeurtje met reiniger, en meteen remvloestof en bougies meepakken. Die zitten er nu 40,000 km in.

Bokkepoot
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Bokkepoot » 21 feb 2019, 12:38

///Joost schreef:
19 feb 2019, 16:55
Vliet schreef:
19 feb 2019, 16:37
Laat je subframe ook even controleren. Bij onze E36 en E46 was uiteindelijk de conclusie dat het subframe uitgescheurd was.
Ik heb er meerdere keren onder gelegen, en ook afgelopen keer tijdens het vervangen van de dempers nog specifiek gekeken. Maar het ziet er allemaal goed uit. Het uitscheuren van het subframe komt voornamelijk voor bij de PFL en de M3. Ik moet zeggen dat ik zo tijdens het hele avontuur er wel achter ben dat deze auto geen vermoeiend leven heeft gehad. Zelfs de dempers waren moe, maar niet 100% op na 2 ton.
Meestal zitten en beginnen die scheurtjes onder je frame. Die kan je dus nooit zien, tenzij het frame eraf gaat.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 7346
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 21 feb 2019, 12:39

Absoluut mee eens. Maar preventief het subframe eronder vandaan halen gaat me momenteel nog even te ver.

Adwo
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Adwo » 21 feb 2019, 16:28

Ik heb de RTAB's ook vervangen, maar er voor gekozen om gelijk alles te doen. Twee gebruikte schommelarmen gekocht, alle bussen eruit geperst, laten poedercoaten en nieuwe lagers (ook wiellagers) erin geperst. Dat was eenvoudiger dan zaken één voor één aanpakken.

Wel een hoop werk om de armen te wisselen..

Deze ook nog gebruikt: https://store.garagistic.com/BMW-E36-E4 ... him-kit%20?


Afbeelding

Verschil met daarvoor is in combinatie met nieuwe veren en dempers als dag en nacht: eindelijk een auto die lekker op de weg ligtQ

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 7346
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 21 feb 2019, 17:31

Dat is inderdaad mooi, om het in een keer zo goed te doen. Ik heb helaas echter niet de ruimte om een auto enkele nachten te laten staan, en het is ons dagelijks vervoer, dus dat is dan lastig.

Over de shims heb ik erg getwijfeld, maar besloten om het niet te doen. Het brengt toch extra krachten op andere componenten en de toch al niet sterke bodem, omdat je de beweging van de schommelarm gaat limiteren. Zelfs de M3 en de CSL haddden de 'normale' rubbers zonder shims (zij het in een hardere compound). Al loopt het in de praktijk wel los, want de ervaringen met shims zijn wel goed. Ik boender niet echt met het ding, dus shims vond ik het niet waard. Dan liever de RTABs een keertje extra vervangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], RJK en 35 gasten