BMW E87 130i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Str8Six
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: 130i
Locatie: Groningen

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 04 feb 2019, 12:42

Misschien ben ik wat naief, maar verwacht niet veel meer onderhoud dan bij de 320Ci(M54).
Waterpomp en koppeling zijn al gedaan, carterventilatie en disa zijn wel potentiële kosten, maar ook niet extreem.
Rest van de onderdelen zijn ook niet echt speciaal, remmen zijn hetzelfde als op een 320D, ophanging is ook niet anders dan bij andere 'gewone' modellen en is al het nodige aan gebeurd (Bilstein B12+andere draagarmen). De n52b30 is gebruikt in bijna elk BMW model (1-3-5-6-7-x3-x5).

Kosten zijn dus ongetwijfeld aan de hoge kant vergeleken met een gemiddelde auto, maar verwacht dat niet als je het vergelijkt met andere 6 cilinders of auto's met dezelfde output.

Verbruik is in ieder geval netjes, rij 1:10 gemiddeld, op langere stukken nog beter

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E87 130i

Bericht door Reind » 04 feb 2019, 15:42

Bedankt voor de link naar leebmann. Ik kende die site helemaal niet.

En ach een 130i zal ongetijfeld meer kosten dan een gemiddelde auto. Maar daar krijg je ook een relatief bijzondere auto voor terug.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19460
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: BMW E87 130i

Bericht door Niels » 04 feb 2019, 15:52

Ik denk niet eens dat zo’n ding gemiddeld veel duurder is hoor, je kunt wat tegenvallers hebben maar 26 cent de kilometer b.v. vind ik niet spannend. Met een 320d reed ik voor 24 c/km...

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 1327
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E87 130i

Bericht door Mark 320iS » 04 feb 2019, 16:39

Reind schreef:
04 feb 2019, 15:42
Bedankt voor de link naar leebmann. Ik kende die site helemaal niet.

En ach een 130i zal ongetijfeld meer kosten dan een gemiddelde auto. Maar daar krijg je ook een relatief bijzondere auto voor terug.
Tip: als je lid bent van een bmw-forum en dat bij ze aangeeft krijg je een aparte status en krijg je 10% korting op alle vervangingsonderdelen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7285
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E87 130i

Bericht door Tim N » 06 feb 2019, 22:49

DF telt ook neem ik aan ;-)

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1250
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i & 106 Rallye 16v

Re: BMW E87 130i

Bericht door StefanW » 06 feb 2019, 22:54

Haantje schreef:
04 feb 2019, 11:44
Van mijn 130i heb ik dit weekend alle onderhoudskosten opgeteld sinds de aanschaf anderhalf jaar geleden: € 4.616,-. Per kilometer is dat ongeveer 26 cent (18.000km). Overigens is dat niet alleen noodzakelijk onderhoud, maar zitten de Bilstein B12 pro-kit en het sper er ook bij in.
Koopje toch inclusief sper? Ik zit inclusief sper op 11.600 euro in exact 2 jaar (ook in excel alles opgeteld) :mrgreen: (ex cosmetische upgrades)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3119
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E46 330d & F20 M135i
Locatie: Fryslân

Re: BMW E87 130i

Bericht door matthyssie » 07 feb 2019, 11:17

Haha zo dan.
Als ik begin op te tellen (bij straight six zn auto dus) heb ik daar ook meer dan €5k aan onderhoud/reparaties in gestopt.
Uitschieter van vliegwiel/koppeling/drukgroep/hardyschijven à €1800 was wel de topscoorder. Onderstel zit ook meer dan €1000 in, €200 vanos ventielen, waterpomp €350, oliebeurtje of 4/5 €600. Remslangen €280, schijven/blokken zijn voorbij gekomen. En dan heb ik het sper à €1200 ook nog niet meegerekend ;-).

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW E87 130i

Bericht door Jeroen » 07 feb 2019, 15:37

En dan de eigenaar voor jou die een M pakket achteraf heeft gemonteerd. Da's ook niet goedkoop.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3119
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E46 330d & F20 M135i
Locatie: Fryslân

Re: BMW E87 130i

Bericht door matthyssie » 07 feb 2019, 16:36

haha idd, je hebt een koopje te pakken :tooth:

Str8Six
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: 130i
Locatie: Groningen

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 08 feb 2019, 08:12

Haha laten we het hopen!
In de E46 destijds ook genoeg geïnvesteerd.

Denk dat een KM-stand van 200.000+ met goede (extra) onderhoudshistorie een betere basis is dan 150.000 met alleen 'beurtjes', was toen in het geval van mijn E46 zeker het geval.

Vriend van mij kocht een 330i (die nu van Barend is) met dikke stapels rekeningen en had er nooit wat mee, terwijl ik met mijne toch wel vrij vaak bij de garage stond met kleine dingetjes (met de helft v/d kilometers)

Alleen qua restwaarde misschien niet, maar als het daar om gaat zit je ook in een andere prijsklasse te kijken
Laatst gewijzigd door Str8Six op 08 feb 2019, 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E87 130i

Bericht door Reind » 08 feb 2019, 09:49

Het beste is inderdaad zoeken naar een exemplaar waar de bekende dure slijtdelen al zijn vervangen. Delen als koppeling, vliegwiel, waterpomp engazomaardoor. Maar ook Schokdempers/veren, kleppendekselpakking, remslangen, hardyschijf, vanos ventielen, motorsteunen, draagarmen en onderstelrubbers zijn ook van die dingen die langskomen tussen de 150K en 250K. Als je dat bij elkaar optelt ben je zo 5 a 6K verder. Koop je dan een 130i met 125K op de klok voor €15.000 of eentje met 210K waar alles aangedaan is voor rond de €10.000. rationeel gezien een makkelijke keuze.

Str8Six
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: 130i
Locatie: Groningen

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 10 feb 2019, 19:14

Heb nog even een betere foto van de wintervelgen (styling 103):
Afbeelding

Verder het interieur gisteren gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en Auto Finesse Hide Conditioner.
Kwam nog best veel vuil af, stoelen zijn nu weer mooi 'natural zwart'.
Kon het helaas lastig vastleggen (werd al donker).

De startknop was een beetje weggesleten, dus heb deze vervangen voor een rode van het Amerikaanse merk IND om het interieur toch wat kleur te geven. Kwaliteit en pasvorm is goed, en is ook in het donker amberkleurig verlicht zoals origineel, geen stickertje dus.
Valt wel beetje erg op, en vloekt een beetje met de zilveren ring er omheen, dus wellicht geen blijvertje, maar even aankijken.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 26444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Seat Mii?

Re: BMW E87 130i

Bericht door Knot » 10 feb 2019, 19:43

Lekker om in een fris interieur te stappen hoor.

Specifiek voor deze cleaner en conditioner gekozen?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E87 130i

Bericht door Reind » 11 feb 2019, 09:31

Lekker bezig met het interieur. Ik vind het grootste nadeel van leer dat het bij slecht onderhoud op den duur gaat glimmen wat echt afbreuk doet op de staat van een interieur. Dat is de reden waarom ik bij wat oudere auto geen voorkeur voor leer heb. Ik heb in 130i een combi van sensatec en stof. Moet zeggen dat het er na 12 jaar gewoon nog zgan uitziet.

Ben wel benieuwd naar foto's van het leer. Ik ben in het verleden eens flink tekeer gegaan om zwart leer te herstellen maar is me nooit goed gelukt. Ik gebruikte colourlock producten.

En hoe rij hij tov 18inch? Ik rij op 18inch en runflat en dat is alles behalve comfortabel.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i LCI
Locatie: Friesland

Re: BMW E87 130i

Bericht door bartb » 11 feb 2019, 09:34

Ik zou zsm de runflats er af halen, dat is gewoon niet zo'n geslaagde combinatie...

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW E87 130i

Bericht door Jeroen » 11 feb 2019, 10:04

Reind schreef:
11 feb 2019, 09:31
Ik heb in 130i een combi van sensatec en stof. Moet zeggen dat het er na 12 jaar gewoon nog zgan uitziet.
Ik heb ook Sensatec gehad in het verleden, en bij iets meer dan 100.00km ging de wang van de bestuurdersstoel kapot. Mijn auto was bepaald geen uitzondering. Grote kans dat het al een keer vervangen is bij jouw exemplaar.

Str8Six
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: 130i
Locatie: Groningen

Re: BMW E87 130i

Bericht door Str8Six » 11 feb 2019, 12:19

Reind schreef:
11 feb 2019, 09:31
Lekker bezig met het interieur. Ik vind het grootste nadeel van leer dat het bij slecht onderhoud op den duur gaat glimmen wat echt afbreuk doet op de staat van een interieur. Dat is de reden waarom ik bij wat oudere auto geen voorkeur voor leer heb. Ik heb in 130i een combi van sensatec en stof. Moet zeggen dat het er na 12 jaar gewoon nog zgan uitziet.

Ben wel benieuwd naar foto's van het leer. Ik ben in het verleden eens flink tekeer gegaan om zwart leer te herstellen maar is me nooit goed gelukt. Ik gebruikte colourlock producten.

En hoe rij hij tov 18inch? Ik rij op 18inch en runflat en dat is alles behalve comfortabel.
Het glimmen is goed te verhelpen met bovenstaande middelen, geven een hele natuurlijke matte finish.
Neemt niet weg dat leer na verloop van tijd ook gaan 'bubbelen'/rimpelen, maar stof/alcantara daarentegen scheurt weer wat gemakkelijker.
Sensatec heb ik niet echt ervaring mee, maar lees in de meeste ervaringen dat dat in de zomer een beetje vies spul is (plastic+warmte).

Om terug te komen op Knot: Niet specifiek voor deze combinatie van middelen gekozen, had het allebei nog staan. Maar werken beide gemakkelijk en zorgen voor een natuurlijke look. Verwijderd vuil gemakkelijk en laat het leer niet glimmen

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 142
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5

Re: BMW E87 130i

Bericht door NickM5 » 11 feb 2019, 17:09

Ik ben zelf heel erg tevreden over de producten van colourlock. Als je de sterke variant gebruikt met de colourlock borstel zie ik niet in hoe leder nog glazend kan blijven. Altijd een perfecte matte finish. Daarna de verzegeling (beschermlaag tegen slijtage) eroverheen en even laten intrekken vervolgens afsluiten met protector (is voor voeding, beetje ongelukkige benaming).

Before you ask: nee ik word zeker niet door ze betaald of gesponsord =)

Mesaras
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2019, 20:11
Auto: Bmw E87 130i 2006

Re: BMW E87 130i

Bericht door Mesaras » 21 feb 2019, 20:18

Hee! ik heb heel google afgespeurd opzoek naar een Idrive sierlijstje die jij reeds vervangen hebt.
Mijn vraag aan jou! waar in hemelsnaam haal je dit want ik was bijna van plan het middenconsole compleet te vervangen door die hellige vervaging aan het plastic. ik heb zelf ook sinds gisteren een 130i uit 2006.
Het interieur moet het 1 een en ander aan gebeuren en heb al een aantal onderdelen gekocht ter vervanging.
Ik wil graag meer zelf aan de auto doen en dacht misschien heb je wat tips voor me!
En als ik het goed opgemerkt heb kom je uit groningen, ik zelf kom uit steenwijk maar ben met regelmaat (als ik mn rijbewijs weer terug heb) in groningen! Hoor graag van je! - Nick

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten