Enige weken geleden een uitnodiging ontvangen van BMW om een middagje op Zandvoort te komen rijden in M Performance modellen, M modellen en de i8. Dat is natuurlijk altijd leuk

dus in de loop van vanochtend op naar Zandvoort.
Daar aangekomen en na een broodje en wat verplichte theorie hadden we een leuk programma. Eerst het circuit op met M Performance modellen. De selectie bestond uit een M140i, M240i, een 540i maar ook een M850i! Jawel, de nieuwe 8 serie en er was er maar één van. Dus op de één of andere manier stond ik als eerste bij de 8 serie

dus daarmee op pad. Een rondje of 10 over Zandvoort gereden met het slagschip, want dat is het. Maar het is wel een erg indrukwekkende auto hoor. Een heerlijk dikke 4,4 liter V8 met 530 PK en 750 Nm koppel. Klinkt lekker en trekt echt behoorlijk. En natuurlijk is het een zware grote auto maar het stuurt nog best wel goed. Interieur ook prachtig afgewerkt, de glazen pookknop is een beetje fout maar wel leuk. Standaard X-Drive maar niet storend. Trekt de auto echt prima de bocht door. Zware motor in de neus dus wel wat onderstuur bij hard insturen maar verder geeft de auto geen krimp. Toch wel behoorlijk indrukwekkend, als je weet dat je met ruim 2 ton onderweg bent. In kilo's maar ook zo ongeveer in euro's denk ik...
Door het comfort gaat het ongemerkt ook heel gemakkelijk erg hard. We reden in een groepje maar op een gegeven moment zag ik dat we voor de Tarzan zo'n 200 km/u reden. Voelt alsof je 120 rijdt... maar als je dan moet remmen, dan merk je het gewicht en de snelheid wel, ook al houden de remmen zich goed.
Al met al een geweldige auto, de M850i!

Wil niet weten hoe hard een M8 wel niet loopt straks... het kan altijd gekker.
Maar was dit het hoogtepunt van vandaag? Nee. Want daarna konden we kiezen uit diverse M modellen. Paar M2's (oude model), een M2 Competition, een M5, M6 en een M4CS. Gekozen voor de laatste en daar absoluut geen spijt van gekregen.
WAT EEN AUTO is dat zeg. Ademt pure motorsport uit. De lussen in plaats van de deurhendels, de minimalistische cockpit met diverse lichtgewicht panelen, alcantara stuur etc. Auto stond op Michelin Pilot Sport Cup 2 en WAT EEN FEEST. Echt, wat een heerlijke pure diehard rijdersauto. Onderin veel minder koppel dan die V8 koppelbeul uit de M850i maar veel meer een toerenmotor. Toch 600 Nm en 460 PK maar een heel ander karakter dan de moddervette V8 uit de 8 serie. Veel meer mijn ding ook. Heerlijk puur, ongefilterd. Stuurt super, remt top en wat een grip met de Michelins. Misselijkmakende bochtensnelheid in Bos Uit, niet normaal zoals je het rechte stuk op gekatapulteert wordt. Wat een rijdersauto, zwaar onder de indruk van deze kar. Puur genieten met hoofdletters, ook hier een rondje of 10 mee gereden. Verbruik 1 op 3 geloof ik dus weer lekker duurzaam bezig geweest.

De leukste auto waar ik ooit in gereden heb, period.
Toen nog wat spelen met 118i's op een natte baan bij Slotemakers (altijd leuk) en als afsluiting in de i8 rijden. Natuurlijk een futuristisch model wat geen nadere toelichting behoeft. Samengevat mijn mening over die i8: ik vind het niks. Stationair klinkt het nergens naar, met dat grasmaaiergeluid uit die driecilinder, acceleratie valt me ietwat tegen en vooral de grip van de relatief smalle bandjes is nogal tegenvallend. Heel snel veel onderstuur. Remt ook niet al te best. Remmen zelf zijn goed maar door de smalle (voor)banden merk je dat je eigenlijk gewoon te weinig rubber op de weg hebt om echt snel stil te staan. Door het artificiële geluid klinkt het rijdend nog wel aardig maar geef mij maar een echte oldskool sportauto met brede banden en dikke motor. Als dit de toekomst is, dan blijf ik liever in het verleden hangen...
Al met al een geweldige middag beleefd met diverse snelle BMW's waarbij mijn absolute hoogetepunt echt de M4CS was. Zo behoort een sportauto zijn in mijn ogen... #iaminlove