Markk's motortopic - KTM 1290 Super Duke R en Ducati Hypermotard 939

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Markk's motortopic - KTM 1290 Super Duke R en Ducati Hypermotard 939

Bericht door markk » 08 nov 2007, 20:25

Zo een dus:

http://www.silverline.nl/images/KTM%209 ... erDuke.jpg

Heb er nou al een paar keer opgezeten bij de dealert en het lijkt me zoooo veel fun er een keer op te sturen. Kort, licht, twin met erg veel koppel en 120pk.

Brrrr. Ik moet me echt inhouden om niet gewoon 12 of 13k te pakken, naar de dealer te lopen en te zeggen "doe die maar".

Proefrijden durf ik niet, ben bang dat ik dan helemaal verkocht ben...


Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 01 dec 2017, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 08 nov 2007, 22:45

Geen ervaring, maar ik vind het echt een erg mooie fiets. Zou graag 's proefrijden. Maar ja, er is zoveel moois te koop.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Bericht door Wouter81 » 09 nov 2007, 08:50

Ik heb in juni de Internationale Ducati Clubraces op Assen op een SuperDuke 990 gereden, geweldig gewoon. Heb als hobbymatig motorjournalist op veel verschillende motoren gereden (stuk of 50) maar deze staat absoluut in m'n top 3 van favorieten, tezamen met de MV Agusta Brutale.

Nee, de SuperDuke is echt een geweldige motor. Lekker veel power en koppel dus dikke klappen, de remmen (Brembo's) zijn ultiem goed (met 1 vingertje rem je zo het achterwiel los), de vering is heerlijk strak (WP rondom). Eigenlijk is het de meest ideale motor die je maar kunt bedenken. Je kunt er alles mee: stunten, toeren, circuitdagje mee rijden, mee op vakantie... Als ik weer een straatmotor kocht, dan ging ik waarschijnlijk voor deze. 8)

Plaatje van de Ducati Clubraces:

[img:800:534]http://img181.imageshack.us/img181/810/superdukege5.jpg[/img]

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 09 nov 2007, 10:08

markk schreef:Brrrr. Ik moet me echt inhouden om niet gewoon 12 of 13k te pakken, naar de dealer te lopen en te zeggen "doe die maar".

Proefrijden durf ik niet, ben bang dat ik dan helemaal verkocht ben...


Mark.
Als je het geld hebt liggen en je de fiets zo geweldig denkt te vinden, gewoon 2 x proefrijden. Na de tweede keer kun je vast wel een nuchtere beslissing maken. Voldoet zoiets aan je verwachtingen, gewoon kopen. Ik geloof niet in een kastenstelsel waarbij je na je dood ook nog eens als kever of als God herboren wordt. Je leeft maar 1 keer, dus neem het ervan. 8)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 09 nov 2007, 15:50

Als je het geld hebt liggen en je de fiets zo geweldig denkt te vinden, gewoon 2 x proefrijden. Na de tweede keer kun je vast wel een nuchtere beslissing maken. Voldoet zoiets aan je verwachtingen, gewoon kopen. Ik geloof niet in een kastenstelsel waarbij je na je dood ook nog eens als kever of als God herboren wordt. Je leeft maar 1 keer, dus neem het ervan.
Ja das leuk maar er staan al 4 auto's, 3 motoren en 2 snorfietsen voor de deur die onderhouden moeten worden, gewassen moeten worden, gepoetst moeten worden en allemaal wekelijks (m'n eigen norm) bereden moeten worden.

FJ1200 moterfiets inruilen levert niets op en op een SuperDuke toeren / naar de Eifel Ardennen lijkt me niets zonder kuip
Honda Silverwing scooter inruilen en op SuperDuke naar werk zie ik ook niet zitten
Suzuki Burgman 650 scooter van mn vrouw inruilen betekent scheiding, alimentatie en dan moet ik de SuperDuke ook weer verkopen.

Kortom zo simpel ligt het niet ;-)

Mark.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 09 nov 2007, 16:02

Heb ik het toch makkelijker dan jij. Een supermotard lijkt me erg leuk maar is voor mij hoogstwaarschijnlijk zo hoog dat ik bij het eerste stoplicht op rood omval.
Verder heb ik een zwak voor zware Harley's. Lage zit, imposant geluid maar 300+ kilo zullen m'n luciferbeentjes weer niet overeind houden bij het stoplicht. Wederom val ik dus om bij het stoplicht.

Met dit alles in gedachten hoef ik niet eens aan een motorrijbewijs te beginnen want ik heb niets met een jappen superbike of scooter. :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 nov 2007, 18:17

Ja mooie fiets 8)

Enne na proefrijden een nuchtere beslissing maken :roll: :lol: dat lijkt me niet...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 09 nov 2007, 23:38

@ allen,

Koop een Ducati Monster, mijn schoonzus van 1.60 kan er prima mee rijden, en 't weegt rond de 180 kilo... Klaar.... :)
Heeft nl. een vrij lage zit.

Ik ben 1.84 en kan er ook prima op zitten, maar voor kortere mensen is het ook goed te doen hoor..

En.. je kan altijd nog de vering aan laten passen. Ik heb ooit 's ergens gelezen over een vrij kleine griet die gewoon d'r fiets heeft laten verlagen om toch normaal te kunnen rijden. zo moeilijk lijkt me dat trouwens ook niet.
Voorpoten zitten meestal in schertsplaten geklemd, dus losdraaien die hap. En achter een kortere veer/schokbreker.

Dus geen excuses meer om géén motor te gaan rijden.. :)

Anders, zijspan... :P

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 10 nov 2007, 00:56

Humor, ik heb namelijk pas de gehele monster (695) handleiding in pdf formaat van voor tot achteren doorgespit. Zelfs hoe je hem moet inrijden. :lol:

Het leuke aan een ducati is weer dat ze gewoon tuningsdelen als koppelingen en nokkenassen hebben om je fiets aan te passen. Hm na de winter toch maar eens over nadenken. Een motor kost gewoon zoveel minder dan dat je moet uitgeven aan een auto die ook maar een beetje leuk is.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 10 nov 2007, 02:03

allen schreef:Heb ik het toch makkelijker dan jij. Een supermotard lijkt me erg leuk maar is voor mij hoogstwaarschijnlijk zo hoog dat ik bij het eerste stoplicht op rood omval.
Verder heb ik een zwak voor zware Harley's. Lage zit, imposant geluid maar 300+ kilo zullen m'n luciferbeentjes weer niet overeind houden bij het stoplicht. Wederom val ik dus om bij het stoplicht.

Met dit alles in gedachten hoef ik niet eens aan een motorrijbewijs te beginnen want ik heb niets met een jappen superbike of scooter. :lol:
Ik heb het andersom, dacht met mijn 1.97m nergens op te passen. Groot was dan ook mijn opluchting na het proefzitten op de '05 CBR900 van een vriend van me. M'n benen bleken prima in de tank te passen. 8)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door markk » 29 feb 2016, 21:13

En tegenwoordig is er een Superduke 1290 R. :hot:

180pk, 190kg en nog mooier, nog bruter, nog meer koppel.

Zelfde verhaal als toen. Even op gezeten en serieus verliefd. Voelt als een dikke brommer met 180pk :)

Durf geen proefrit te maken. God wat zijn die dingen gaaf zeg...


Mark.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door markk » 22 mei 2016, 09:18

Gisteren toch maar gedaan. Proefrit met de Superduke 1290 R. Het blijft maar door mijn hoofd spoken en dat betekent dat je uiteindelijk moet proberen of het wat is. Eerder gehad met een KTM Duke (690) 3. Proefrit gaf direct de uitslag -> niks voor mij zo'n grote bokkende 1 cylinder.

Dus heel benieuwd. Nu een nog grotere, bokkende, 2 cylinder. The beast. Zou het een beetje te rijden zijn of is het continue bok-bok-bok of wheely stijl. Ik ben een mietje op een motorfiets en hou van soepel draaiende blokjes met veel koppel onderin. Wat dat betreft bevalt m'n huidige FJ1200 prima. Enige is dat dat ding wat oud wordt en wat zwaar (250+ kg) is.

Dus de SuperDuke 1290 R. Had eigenlijk even op de GT willen rijden maar die was niet beschikbaar. Qua uiterlijk is de R iets mooier wat mij betreft maar beiden zijn prima. Ik mag dat oranje en hoekige uiterlijk van KTM fietsen wel.

Zitten: Je voelt direct dat het een "lichte" fiets is. 190kg ofzo. Het voelt en zit als een zware brommer ipv een motorfiets. Maar dan wel 1 met 173pk :-) Ik voelde me er direct thuis op. Lekker rechtop alleen moest ik even wennen dat m'n voeten wat meer naar achteren zaten en dus ook niet vlak staan. Je tenen wijzen zeg maar een beetje naar de grond.

Starten: Ding loopt eigenlijk koud al heel mooi rustig stationair. Niet een bokkende / schommelende zware twee cylinder. Beetje gas en heel dosiel komen de toeren erbij. Niet nerveus ofzo...gewoon zoals je verwacht.

Rijden: Ding is nieuw en opgebouwd met top onderdelen (Brembo, WP, etc.). En dat voel je. Alles is gewoon super-strak en reageert zoals je verwacht. Geen vertraging, geen "zompigheid". Maar voor m'n gevoel ook niet nerveus. Gewoon precies. Top. Ding loopt ook heel mooi onderin in toeren. Natuurlijk je kunt niet zoals bij m'n 4-cylinder FJ1200 in de hoogste versnelling met 1200rpm het gas opendraaien maar vanaf 2000rpm met de KTM gaat het redelijk en vanaf 2500rpm gaat het gewoon goed. En dan dat koppel :clap: Geweldig gewoon hoe dat blok er vanaf 2000-2500 rpm aan trekt. Paar keer in 3 / 4 het gas vanaf 2000 rpm helemaal opengedraaid maar echt top hoe die dan oppakt. Niet eng door 'em opeens op het achterwiel te zetten maar precies zoals je verwacht.

Disclaimer:
- Alle veiligheid systemen stonden wel aan en een paar keer zag ik iets rood flitsen op het dashboard :-)
- Veiligheid systemen uitzetten heb ik maar even niet gedaan...

Sturen: Super. Je merkt echt dat het een lichte, wendbare motorfiets is. Ben geen held en op een FJ1200 hou ik al zeer grote schaamrandjes over op m'n banden dus de grenzen van een Superduke zal je mij nooit zien verkennen. Maar het wat lichtere stuurgedrag sprak me wel aan. Bijvoorbeeld bij snel links en dan rechts bijv. op een rotonde en het daarna verlaten hiervan.

Remmen: Tsja wat kan ik zeggen? Superstrak, en je merkt dat je minder gewicht hebt. Maar ook daar weer niet eng ofzo dat je opeens ongewild een stoppie doet. Gewoon lekker, snaarstrak.

Tenslotte stukje snelweg gepakt. 110 in zes en dan opendraaien en binnen luttele seconden op alleen koppel 160 draaien. Precies het type motorfiets dat mij aanspreekt. Voor m'n gevoel iets sneller dan m'n FJ maar veel zal het niet schelen. Misschien als je met die snelheid naar 3 terug gaat maar zoals gezegd op een motorfiets "durf" ik dat niet en zeker niet tijdens een proefrit op een gloednieuwe van een ander.

Samenvattend: Echt mijn type motorfiets. Heerlijk ding. Ook voor gewone motor stervelingen te rijden zoals ik. Zeker geen "the beast" zoals ie wordt genoemd. M'n hersenen maken nu ook overuren.
- Een SuperDuke 1290 GT met Akrapovik en tassenset zoals ik 'em wil gaat al snel naar de 22k. 2e hands nog niet te krijgen.
- Maar ik wil m'n FJ1200 ook niet kwijt. Ding heb ik al 20 jaar en slaat geen slag verkeerd en tovert altijd een big smile op m'n gezicht als ik de tijd vind om ermee te rijden.
- Dus dan zou een SuperDuke 1290 R (SE) erbij ook leuk zijn. Die zijn er ook al 2e hands maar dan nog zit je op 15-16k en wat moet ik dan eigenlijk nog met mn FJ1200? En m'n woon-werk motorscooter dan? Die kan ook niet weg (ivm woon-werk).
- Kortom voorlopig gaat er niets gebeuren. Maar het was een prachtige ervaring en het is een prachtige fiets...Misschien huur ik zo'n ding wel eens een paar keer voor een weekendje...en als de FJ een keer de geest geeft dan...

Afbeelding

Afbeelding

(telefoonfoto's, maar wat een machine :-))


Mark.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Luco » 22 mei 2016, 09:37

Een Yamaha xsr lijkt me ook een leuke fiets.

Maar ja moet eerst de kawa 1300 met zijspan eens aanpakken, maar het komt er niet van.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Niels » 22 mei 2016, 10:02

Mooi verslag Mark.

Als je FJ de geest geeft?? Hij komt er dus nevernooit :tooth: Het probleem van een nieuwe motorfiets is dat er ook zoveel mooi gebruikt spul te vinden is voor veel minder. Ik heb in 2011 een nieuwe Triumph gekocht maar als je geen kilometers maakt is dat moeilijk te rechtvaardigen naar jezelf toe. Althans, zo zie ik het.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Macboy » 22 mei 2016, 11:37

Mooi om te lezen Mark :thumbup:

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Richardt. » 22 mei 2016, 11:47

Lijkt mij ook wel wat. Heb nu een GSX-R, maar volgens mij is het met zo'n Superduke veel leuker spelen :df:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door markk » 23 jul 2016, 18:28

Motor liet me sinds proefrit niet meer los. Vd week bij drie zaken een offerte opgevraagd en zojuist mn handtekening gezet onder een order.

Oranje KTM Superduke 1290 R met Akra slipon en wat andere opties. Vd week aflevering.

:)


Mark.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Niels » 23 jul 2016, 18:51

Gaaf Mark :hosanna:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door markk » 23 jul 2016, 21:00

Telefoon foto van mijn fiets bij de dealer. Moet nog geleverd worden. Kenteken moet nog aangevraagd worden :-(

Afbeelding

Komen nog zwarte tankpads / beschermers op en oranje wheelstriping. Verder paddocksstands voor/achter, duozadeltas, handvatverwarming, koppelling/voorrem bescherming en natuurlijk de Akrapovic uitlaat (met verwijderbaar gemaakte db-killer)

Damn, ik kan niet wachten...


Mark.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Niels » 23 jul 2016, 21:23

Bruut hoor, hoe lang duurt het voordat het kenteken binnen is? Enig idee :)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door markk » 23 jul 2016, 21:36

Met een beetje mazzel kan ik 'em a.s. woensdagavond ophalen. Anders vrijdagavond.
Mark.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Macboy » 24 jul 2016, 21:47

Held :clap:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Riceaux » 24 jul 2016, 21:55

Wat een machine! :love: :love:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Peric » 24 jul 2016, 22:35

Gaaf ding Mark! Gefeliciteerd!
De FJ ingeruild?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een KTM 990 Superduke ?

Bericht door Kasteel » 25 jul 2016, 00:44

dikheid!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten