Wat kost nou een motor ?

50% van de wielen, 200% driving fun?
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Arthur » 18 aug 2019, 12:57

Juist mét zon ook verlichting voeren, bij bewolking dimlicht voeren (mag enkel stadslicht wel gevoerd worden?) en bij regen en matig licht ook gewoon dimlicht. Eigenlijk altijd aan, maar zeker niet alleen stadslicht voeren. Dat zie je sowieso niet, kun je de boel wel uitlaten :)

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Kadett » 18 aug 2019, 13:14

Gaat mij meer erom dat ze mij van achteren zien. Voorkant heb ik grotendeels zelf onder controle ;)

En het helpt om niet met een muis grijze of zwarte auto te rijden. Dan val je ook al een stuk meer op in het verkeer :tooth:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Riceaux » 18 aug 2019, 13:33

Gewoon altijd aan, hoef je er ook niet over na te denken.

Volgend jaar ook maar aan m'n motorrijbewijs beginnen en een motor kopen voor woon-werk verkeer.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Spijkerhard » 18 aug 2019, 13:35

Met stadslicht rijden. :bag:

Ik neem aan dat je dagrijlicht bedoeld (voor Led oid, achter niets), met stadslicht rijden is niet toegestaan, tenzij je ook mistlampen voert ivm omstandigheden.

Dagrijlicht, alleen aan de voorkant, dat ze t uitgevonden hebben... :bag: Net als dubbele mistlampen achter :bag:

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Eric Z » 18 aug 2019, 13:38

Altijd aan aub. Je bent ook beter zichtbaar voor anderen, maar dat snappen er veel niet.

Laagstaande zon en auto zonder verlichting ben ik een keer bijna op geklapt omdat ik het bochtje wat afsneed. Alle auto’s die wel licht aan hadden op dezelfde weg had ik wel prima aan zien komen.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Kadett » 18 aug 2019, 13:43

Ik rij nog met een oude auto. Geen Leds geen bluetooth geen sensoren. ABS en Airbag... oh ja.. airco :tooth:

Ik ga niet in donker met stadslicht rijden... damn.
Net als de bewolking nu. Staat ie vaker op stadslicht (en dus incl achterlichten)dan dimlicht.... nog altijd beter dan 99% van de nieuwe auto's die achter dus niets aan hebben omdat de lichtsensor het licht genoeg vindt tot ze een tunnel in rijden. En ja dan schakel ik hem om naar dimlicht.

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Eric Z » 18 aug 2019, 13:45

Gewoon altijd dimlicht voeren.
Auto’s op de sensor vinden in mist het ook nog wel eens helder genoeg om geen verlichting aan te doen. :bag:

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Kadett » 18 aug 2019, 13:49

Binnenkort heb ik een 'moderne' auto en dan zal het sowieso gebeuren.

Voor jullie gemoedsrust zal ik hem voortaan direct op dimlicht zetten.

:hosanna:

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Eric Z » 18 aug 2019, 13:58

:clap: :hangloose:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Roy RS » 18 aug 2019, 14:45

Maar jullie moeten dimlicht allemaal echt “aanzetten”? Mijn peugeot heb ik in 2012 het dimlicht aangezet en nooit meer uitgezet, als de auto uitgaat, gaat t licht ook uit. Nooit begrepen dat ze de moeite nemen om een geluidje af te laten gaan, als ze ook gewoon het licht uit kunnen laten gaan...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Luco » 18 aug 2019, 14:54

Roy RS schreef: 18 aug 2019, 14:45 Maar jullie moeten dimlicht allemaal echt “aanzetten”? Mijn peugeot heb ik in 2012 het dimlicht aangezet en nooit meer uitgezet, als de auto uitgaat, gaat t licht ook uit. Nooit begrepen dat ze de moeite nemen om een geluidje af te laten gaan, als ze ook gewoon het licht uit kunnen laten gaan...
dit dus, zou verplicht automatisch aan moeten gaan, scheelt weer een knop.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door JP » 18 aug 2019, 15:08

Ik ben voor de vrijheid van het zelf kunnen bepalen of ik licht aan of uit doe. Dat hoeft mij geen fabrikant voor te sabbelen !

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Luco » 18 aug 2019, 15:19

JP schreef: 18 aug 2019, 15:08 Ik ben voor de vrijheid van het zelf kunnen bepalen of ik licht aan of uit doe. Dat hoeft mij geen fabrikant voor te sabbelen !
jij misschien wel, maar ik zie dagelijks hele volksstammen die het niet kunnen.
Net als bij mist, mistlichten mogen pas bij zicht van minder dan 50 meter, nou dan zijn er hele volksstammen die denken dat 300 meter 50 meter is :tooth:

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Elise » 18 aug 2019, 18:47

Op mijn 18e autorijbewijs gehaald en gelijk daarna een motor gekocht en op het politiebureau een vergunning voor een "L" plaat gehaald, kon je mooi legaal rondrijden op je eigen motor.
Afrijden zonder ook maar ooit 1 les gehad te hebben :blink:
Enkele jaren later nogmaals afgereden voor de motor tijdens de dienstplicht, daar hadden ze toen al wel allerlei speciale verrichtingen die je moest beheersen. Mooie tijd was dat, ging je de hele morgen of middag lessen en je kreeg er nog een financiële vergoeding voor ook :mrgreen:

Het asfalt kan mij niet zo bekoren, ik ben meer van het offroad.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Luco » 18 aug 2019, 19:01

Elise schreef: 18 aug 2019, 18:47 Op mijn 18e autorijbewijs gehaald en gelijk daarna een motor gekocht en op het politiebureau een vergunning voor een "L" plaat gehaald, kon je mooi legaal rondrijden op je eigen motor.
Afrijden zonder ook maar ooit 1 les gehad te hebben :blink:
Enkele jaren later nogmaals afgereden voor de motor tijdens de dienstplicht, daar hadden ze toen al wel allerlei speciale verrichtingen die je moest beheersen. Mooie tijd was dat, ging je de hele morgen of middag lessen en je kreeg er nog een financiële vergoeding voor ook :mrgreen:

Het asfalt kan mij niet zo bekoren, ik ben meer van het offroad.
haha helemaal geen les gehad :thumbup:
Dat durfde ik niet aan, ik had ook een L in twee gebieden, mocht alleen de merwedebrug niet over, dat was dan altijd stiekum.
Maar je kon inderdaad gewoon onbeperkt rijden in je gebied met die L, voor een paar euro.
ook geen kw beperking, al had ik maar een 400cc brommertje cb 400 four

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Spijkerhard » 18 aug 2019, 21:57

Op een CB750 van de weg af gereden, van het verzekeringsgeld een CB900F2 gekocht, en met mijn zwager de CB750 weer opgeknapt.

Met zn tweeen (of meer) aardig wat getoerd, maar toen de kinderen kwamen stonden ze "duur in de schuur". Toen maar verkocht en aan het cabrio avontuur begonnen.

Zo nu en dan nog een motor huren om met vriend(en) te toeren.

6 lessen op mn 26ste of zo.

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Elise » 19 aug 2019, 09:28

Luco schreef: 18 aug 2019, 19:01
Elise schreef: 18 aug 2019, 18:47 Op mijn 18e autorijbewijs gehaald en gelijk daarna een motor gekocht en op het politiebureau een vergunning voor een "L" plaat gehaald, kon je mooi legaal rondrijden op je eigen motor.
Afrijden zonder ook maar ooit 1 les gehad te hebben :blink:
Enkele jaren later nogmaals afgereden voor de motor tijdens de dienstplicht, daar hadden ze toen al wel allerlei speciale verrichtingen die je moest beheersen. Mooie tijd was dat, ging je de hele morgen of middag lessen en je kreeg er nog een financiële vergoeding voor ook :mrgreen:

Het asfalt kan mij niet zo bekoren, ik ben meer van het offroad.
haha helemaal geen les gehad :thumbup:
Dat durfde ik niet aan, ik had ook een L in twee gebieden, mocht alleen de merwedebrug niet over, dat was dan altijd stiekum.
Maar je kon inderdaad gewoon onbeperkt rijden in je gebied met die L, voor een paar euro.
ook geen kw beperking, al had ik maar een 400cc brommertje cb 400 four
Volgens mij was zo'n L vergunning helemaal gratis, wel moest je een theorie test doen als ik me goed herinner en alleen geldig binnen de gemeentegrens klopt wel.
Geloof wel dat je je autorijbewijs moest hebben, maar dat weet ik niet meer zeker.

Best wel raar dat dat toen allemaal kon en als je dan een paar jaar later in dienst gaat je hele rijbewijs vergeten wordt en je gewoon weer een hele rijopleiding krijgt. Gewoon 3 keer per week 4 uur achter elkaar lessen en dat een fiks aantal weken bij elkaar, totaal zeker een uur of 60 les gehad. Ben van lichting 86-1... dat jaar dat ook de elfstedentocht werd gehouden... super tijd gehad, maar wel koud.
Uiteindelijk ordonnans geworden en kreeg ik een militaire ontheffing op mijn burger rijbewijs om ook in de auto (militaire citroen visa) te mogen rijden :hmmm:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Begint dan nu toch de midlife ?

Bericht door Luco » 19 aug 2019, 12:17

Ik ben nooit in dienst geweest waren er teveel. Meen me te herinneren dat het per gemeente verschillend was die L. Ik dacht dat het een paar gulden kostte en drie maanden geldig en dan moest je weer verlengen.
Toen was het motorrijbewijs halen stukken makkelijker.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Wat kost nou een motor ?

Bericht door JP » 20 aug 2022, 21:24

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik een oud draadje op het internet tegen kwam over motoren. Nu dacht ik hier zitten een hele boel enthousiastelingen bij elkaar met ongetwijfeld een enorme schat aan kennis.
Komt ie:

Al een tijdje twijfel ik voor wat leuks erbij. Ik ben bijna 44, dus een cabrio, een minnares, en een motor passeren de revue, vraag is alleen wat het meeste plezier voor het geld levert.

Cabrio's hebben soms een lange levertijd, ook gebruikt. daarbij zit je met de stalling. Hetzelfde probleem heb ik met de minnares. Blijft dus een motor over. Ik heb jarenlang nooit motor willen en durven rijden. Verder dan mijn Vespa Ciao ben ik op 2-wielen motorisch niet gekomen. Alleen nu heb ik het idee dat ik wat mis. Om te onthaasten kreeg ik het advies, "ga leuke dingen doen".

Onlangs in het motorweertje-draadje zag ik beske met zijn KTM Duke en dat vind ik best leuke modellen (de motor, niet beske).
Geen chopper of buikschuiver, nee zoiets er tussenin. Weet ik hoe het heet.
Als ik marktplaats aanslinger en eens kijk wat er in de buurt te koop is, dan is het geen wisselgeld, maar tot 6-7k best leuk en jong spul te vinden. Misschien dat de cc's wat weinig zijn.

Duke 125 2018 8kkm €4k https://www.marktplaats.nl/v/motoren/mo ... m-duke-125

Duke 390 2018 10kkm €4750 https://www.marktplaats.nl/v/motoren/mo ... m-duke-390

Duke 690 2012 34kkm €5800 https://www.marktplaats.nl/v/motoren/mo ... 0-duke-bom

Nu zijn bovenstaande voorbeelden maar wat hersenspinsels. Het roze papiertje om te mogen rijden moet nog behaald worden, maar buiten die kosten vind ik dan ook dat er een 2 wieler moet komen. Vraag is alleen wat kost nu zo'n opgevoerde brommer?
Een nette outfit zou al een €k zijn? maar onderhoud, wat hebben ze per jaar nodig? Verzekeringen, apk (?), bandenslijtage, oliewissels na ?kkm. Wat kun je zelf doen qua onderhoud zonder dat je jezelf een onhandige hork gaat vinden?
Heleboel vragen, misschien schrikken de antwoorden wel af.....dan ga ik weer verder met vissen..... :coffee:

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wat kost nou een motor ?

Bericht door TLRS » 20 aug 2022, 21:28

Teveel vragen. Pak een introductie les, of 3?

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wat kost nou een motor ?

Bericht door Roy RS » 20 aug 2022, 21:31

Kost helemaal geen k#t als je auto’s gewend bent. Voor 10k koop je een gebruikte ferrari en voor 16 euro een beurtje. Met een 44 jarige beginners rijstijl gaan die dure achterbandjes ook niet zo hard. Je dondert er af en toe wat olie in en gaan maar weer.

Kortom, voor het geld hoef je het niet te laten (hoop ik dan maar) en ga lekker uit je (midlifecrise) dak ermee.

Je lacht je scheel tov autorijden. Ik noem motorrijden ook vaak het stoere autorijden voor sloebers (is een grapje voor de wijsneuzen, het eerste deel meen ik wel)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wat kost nou een motor ?

Bericht door Roy RS » 20 aug 2022, 21:33

Oh en als je jaap nu even vraagt, die heeft een stuk of 10 motoren en wisselt sneller daarmee dan ik met auto’s en/of vrouwen. Die kan je bevestigen dat je je kapot lacht in vergelijk met de running cost (en aanschaf) van een hobby auto . (Gewoon wel lekker dat zo’n ding bijna gratis in de schuur staat als je niet/weinig rijdt. )

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat kost nou een motor ?

Bericht door JP » 20 aug 2022, 22:00

Bleek ik 3 jaar geleden ook al voor hetzelfde dilemma te staan. Misschien kan iemand ze samenvoegen ? viewtopic.php?t=39102 :bag:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Wat kost nou een motor ?

Bericht door tomgtr » 20 aug 2022, 22:09

Bij deze, weet niet of je met oude of nieuwe titel door wil.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat kost nou een motor ?

Bericht door JP » 20 aug 2022, 22:10

Dank, kostenvraag ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten