1e kerstdag heerlijk sturen met 4 wielen en RWD

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

1e kerstdag heerlijk sturen met 4 wielen en RWD

Bericht door markk » 25 dec 2018, 22:24

Kerstavond en vrouwlief moet werken tot 23.00 uur. Kortom vanochtend op 1e kerstdag waren we laat uit bed. Direct daarna m'n ochtend ritueel afgewerkt en de voorbereidingen getroffen voor de gasten (dochter + schoonzoon) van vanmiddag 1e kerstdag.

Rond 12.30 alles gedaan en buiten was het prachtig droog en zonnig weer. Vrouwlief ging sporten dus ik app m'n schoonzoon dat ik ga motorrijden op de KTM 1290 Superduke. Als ie mee wilt staat er een Ducati Hypermotard 939 voor 'em klaar maar dan moet ie zich wel binnen 15 min. bij de stalling melden. Anders ben ik alleen weg. Inmiddels kent hij z'n papenheimers en pakt hij elke kans aan om te motorrijden. Direct komt er een app terug "ik kom eraan" met dikke smiley.

Ik had zelf al zeker een week of 6 niet meer gereden op de KTM. Veel met motorscooter (pekel en regen) naar werk gegaan en heel af en toe als het kon de Hypermotard gepakt. KTM stond droog en gepoetst op me te wachten. Schoonzoon heeft dit jaar z'n rijbewijs gehaald en nog geen motor. Kortom voor hem was het ook wel weer erg "spannend". A.s. zondag gaan we samen kijken voor een 2008 Aprillia Shiver 750 bij een collega van me. Volgens m'n dochter kan hij er al weken niet van slapen :-)

KTM slaat inmiddels met zware ploffen warm te draaien en helder oranje te glimmen in het zonlicht. Alleen beetje jammer dat je er niks meer van hoort als de Hypermotard met full race Terminogni ernaast gestart wordt.

Rit begint rustig met wat rechte stukken / N-wegen. Motoren draaien warm en ik kan weer wennen aan het feest dat SuperDuke heet. Altijd bijzonder hoeveel vertrouwen die fiets geeft en hoe soepel het rijdt en stuurt. Totdat je na een rijdrempel denkt "alles warm, mooi, vol leunen op het stuur en even volgas in drie vanaf 3000 rpm". Zweethandjes, met je volle gewicht op het stuur leunen, je super goed vasthouden en verbazen over de manier waarop de KTM ploffend en exploderend vermogen, maar met name koppel, opbouwt. Om vervolgens bij 120km opeens het stuur licht te voelen worden ondanks dat je er echt met alle zeg 90kg op leunt. BIZAR. Direct gas dicht maar weer. Volgende drempel kwam er al aan....

Daarna via een weggetje langs de rivier heerlijk gekronkeld en gestuurd. Met in m'n spiegel steeds m'n schoonzoon op de Hypermotard. Ergens langs de Meije gestopt, foto genomen en gewisseld. Schoonzoon op Superduke, ik op Hypermotard.

Afbeelding

Waar je je bij de SuperDuke verbaast over soepelheid en over koppel/snelheid heb je op de Hypermotard direct het gevoel van "hooligan". De KTM heet officieel "the beast" maar de echte "hooligan" is toch echt de Hypermotard. Meer als op de SuperDuke wil je de Hypermotard direct grof opendraaien en spelen. Beetje erotiek (KTM) vs harde p*rn* (Hypermotard). Ik kan het niet anders uitleggen (sorry). Hard remmen voor bocht en daarna de Testastretta tot 9500rpm in 2e versnelling opentrekken zonder direct op het achterwiel te staan. Naar drie, weer vol op het gas. Dan weer remmen, voorvork diep induiken, en met zwaar tussengas naar 2 hoog in toeren een bocht inleggen. Dat soort spielerij. En tegen alle schreeuwende elektrische groene milieu freaks zeg ik: luister 1 keer naar een (ont)ploffende full-race Terminogni en leg me dan nog eens uit hoe elektrische voertuigen een gelijke beleving gaan geven. Want ik snap het niet...

De rit eindigt bij de wasstraat om de Hypermotard af te spuiten. Waar de KTM gepoetst in de stalling stond was de Hypermotard super vies van de laatste rit in de motregen. Hoge druk erover heen en de laatste meters terug naar de stalling konden beginnen. Maar niet voordat ik nog even kon genieten van m'n schoonzoon op de KTM. Wat een prachtige gedrongen krachtige fiets is dat toch om te zien rijden...

Merry Christmas...


Mark.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: 1e kerstdag heerlijk sturen met 4 wielen en RWD

Bericht door Sander-E46 » 26 dec 2018, 09:04

Leuk geschreven en een leuke trip! Je schoonzoon heeft geluk...

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 1e kerstdag heerlijk sturen met 4 wielen en RWD

Bericht door Knot » 26 dec 2018, 15:06

Goed bezig, lekker genieten van die zonnige daagjes zo.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 1e kerstdag heerlijk sturen met 4 wielen en RWD

Bericht door Jules » 27 dec 2018, 19:46

Heerlijk, mijn SF staat ook gestald maar ik krijg de neiging om toch ff een rondje te blazen met dat ding.

Verslavend en altijd feest! Ik krijg ook geen genoeg van dat geluid; alsof er iemand met een mitrailleur een doos met spijkers uit de uitlaat aan het schieten is :D

Bespeur ik trouwens een lichte voorkeur voor de Duc vs de KTM of is dat mijn persoonlijke voorkeur waardoor ik het op die manier lees? :)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: 1e kerstdag heerlijk sturen met 4 wielen en RWD

Bericht door markk » 28 dec 2018, 08:00

Duc vs KTM vindt ik erg moeilijk.
Rationeel gezien is de KTM de betere fiets. Sneller, gebalanceerder, bruter qua vermogen, koppel, uiterlijk. Kwalitatief ook beter. Schakelt net wat meer klik...klak zeg maar zonder false neutrals, remt strakker, stuurt straker, etc., etc., etc.

Maar dan stap je op de Duc en dan denkt je 'knallen met dat ding'. Beetje BMW e46 m3 vs Mitsubishi EVO idee zeg maar.

Denk dat de katloze full race Terminogni op de Duc ook veel doet qua beleving. Full race katloze Akrapovic EVO onder de KTM zal het wat 'gelijk' trekken denk ik maar dan heb ik helemaal niets meer waar ik legaal mee naar Duitsland de Eifel in kan :)


Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten