Tijd voor een flinke update!
Had deze update deels al ooit in het "Mijn Auto" topic gedaan, maar voor z'n volledigheid ook maar even hier neerzetten.
In de afgelopen winter (althans, bijna afgelopen) heb ik een paar pijnpunten aangepakt aan de Husky, waar ik mij al een tijdje aan ergerde of een grote verbetering voor ogen zag.
Allereerst stonden de knipperlichten van mijn Husqvarna op de planning. Ooit de originele achterlichten met een bekwame schop tijdens het afstappen in de Ardennen een beste optater verkocht. De originele staken ook te ver naar buiten voor mijn gevoel, dus een paar nieuwe kleine LED-exemplaren besteld en gemonteerd.
Oud vs Nieuw (Links is oud)
Ook gelijk het Relais vervangen voor een LED-variant, zodat ze niet sneller knipperen.
Eindresultaat:
Omdat de voorkant van de 701 nogal oud over doet komen, is een veel toepaste upgrade de koplamp/spatbord van een Husqvarna 450/501.
Maar omdat ik zo'n eigenwijze drol ben en het spatbord van een 501 in mijn ogen weer niet past bij de rest van de motor, moest ik weer eens wat anders gaan doen.
Dus koplamp van een 501 besteld samen met wat andere goodies:
Koplamp verwijderd en maar eens geïnventariseerd wat allemaal aangepast moet worden om de nieuwe lamp aan te laten sluiten bij het originele spatbord en begonnen met hakken en zagen!
Gelijk de tijd genomen om de originele spullen die verzaagd gaan worden, nieuw te bestellen zodat hij bij eventuele verkoop weer volledig origineel gemaakt kan worden. (ik ben nogal een sucker voor Reverse-moddable-modding). Zo is hij bij verkoop weer origineel en helemaal strak <3
Na een hoop gevloek met een stomp Stanley-mes, een Dremel en een ijzerzaag de boel netjes en dicht gekregen.
Niet netjes genoeg, want inmiddels is de 3D-tekening naar Shapeways gestuurd om 3D-geprint te worden met de juiste gaten, sleuven en dergelijke om het nog wat strakker te maken. Maar dit is wel presenteerbaar!
Toen de Husqvarna-USB aansluiting gemonteerd onder het stuur en aangesloten achter de koplamp. Zit gewoon een 12v Geschakeld en 12V contant aansluiting vanaf fabriek die gebruikt kunnen worden voor de Accessoires, dus geen centje pijn.
Daarbovenop de Quad-lock telefoonhouder gemaakt. Zodat die afschuwelijke Tyraps niet in het zicht zitten tijdens het rijden. En een goede telefoonsteun stond toch nog op mijn lijstje.
Gelijk ook de juiste lengte USB-USB C kabel besteld met 90 graden aansluiting zodat alles perfect past en er geen overbodige draden in het zicht zitten.
Toen de hele bende weer dichtgemaakt en getest. Werkt perfect!
Ziet er toch echt stukken beter uit naar mijn mening dan het origineel:
Ziet eruit als een 2019-update versie zo, originele spatbord staat er gewoon perfect bij. <3
Zoals ik al zei ben ik nogal een sucker voor Reverse-moddable-modding, dus toen het snode plan in mijn hoofd schoot om een setje dikke half/half velgen te monteren, was het al snel duidelijk dat dit niet op de originele velgen mocht. Dus toen even de Alpina-wheels configurator opgestart om een mooi setje half/half velgen samen te stellen.
Bleken ze de blauwe naven niet meer te hebben en ook de velgen die ik eigenlijk wilde hebben niet meer te maken. Hmm, domper.
Dus toen maar verder gekeken naar andere velgen en tot een Haan/Excel combinatie gekomen. Voordat ik op "nu bestellen" klikte, toch maar even de bestelling in de winkelwagen geparkeerd en een nachtje geslapen. Want 1700,- euro voor 2 velgen, hoe rechtvaardig je dat voor jezelf? Nou, eigenlijk niet. Maar onder het mom van: "Moet ik hebben", toch maar besloten de volgende dag te bestellen.
MAAR TOEN DEED MIJN STOMME BREIN WEER EENS IETS WAT MIJ NORMAAL KLAUWEN MET GELD KOST!
Rutger werd wakker van de wekker op z'n telefoon en begon aan z'n dagelijkse opstart-routine.
*Rutger drukt wekker uit op telefoon*
*Rutger gaapt 3x*
*Rutger pakt telefoon en checkt Whatsapp*
*Rutger checkt outlook*
----- *Disclaimer: Hier is waar normaal mijn fysieke dagelijkse routine begint, zoals aankleden etc. De rest wat hieronder beschreven staat is niet onderdeel van mijn dagelijkse routine -----
*Rutger ziet Marktplaats notificatie mail over nieuwe advertenties met zoekwoord Husqvarna 701*
*Rutger ziet gelukkig niet de 'u heeft nog producten in uw winkelmandje-mail staan, die daaronder staat'*
*Rutger ziet Marktplaats advertentie over een nieuw setje Excel/Haan velgen voor Husqvarna 701*
*Rutger ziet dat dat toch wel een hoop centjes scheelt met 1700 euro*
*Rutger Belt naar Brabant voor dit nieuwe setje velgen*
*Rutger Rijdt naar Brabant voor dit nieuwe setje velgen*
*Rutger realiseert zich dat dit het dicht in de buurt komt van slapend rijk worden, wat hij ooit zal doen*
Velgen zijn op de Spaak-nippels na(die had ik blauw aangevinkt) precies zoals dat ik ze in de winkelwagen had geparkeerd. Maar dat vond ik een klein offer voor de korting die er zat ten opzichte van helemaal nieuw.
Van:
Naar:
(hier zitten overigens nog niet de juiste Haan-spacers op de voorvelg, die waren toen nog niet binnen. Maar ik moest mijn brommer rijdbaar houden. Daarom zitten de axle-sliders er vooraan ook nog niet op. DUS GEEN PANIEK!)
Eerst was het plan om deze velgen dan half-half te laten spuiten/poedercoaten, maar na het zien van de glimmende velgen in de brommer ten opzichte van de origineel matte velgen in de brommer, heb ik besloten om sowieso dit seizoen nog met deze samenstelling te rijden. Ziet er gewoon een heel stuk beter/frisser uit dan origineel.
Een bekend probleem van de 701's is een koppelingscilinder die begint te lekken. Omdat ik nogal wat tripjes in de planning heb (nog niets concreet, maar heb al wel een aantal vrijdagen/maandagen vrij genomen deze lente/zomer. Gekozen om de standaard koppelingscilinder voortijdig te vervangen voor een Billet-aluminium versie van Oberon, zodat we niet onderweg voor verassingen komen te staan.
Deze gebruikt 3 O-ringen in plaats van de standaard koppelingscilinder die er maar 1 gebruikt. Hierdoor een stuk minder lek gevoelig, terwijl de standaard fittingen en leidingen gewoon kunnen blijven zitten.
Oud vs. Nieuw.
Omdat de kilometerstand inmiddels 85xx aan gaf, en er bij 10k een beurtje plaats moet vinden. De motor weggebracht voor deze beurt naar Motor Centrum Eibergen. Zodat ik de komende zomer lekker door kan touren, zonder mij zorgen te hoeven maken over het onderhoud.
Naast het onderhoud ook gelijk de originele voorvelg (die er dus nu niet meer in zit) laten voorzien van nieuwe afdichting ringen. Deze waren beschadigd bij het wisselen van de banden, maar in het kader van een eventuele verkoop van de motor in de komende jaren, wil ik dat het goed is. (nog geen plannen om te verkopen hoor, maar gaat sowieso niet op de nieuwe velgen weg). Ook de originele wiel-stickers besteld, zodat de standaard velgen er tip-top uitzien.
Na het wegbrengen van mijn motor, ook mijn motorpak maar naar Verheul-leathers in Vroomshoop gebracht, voor een kleine aanpassing en schoonmaken/invetten. Zodat hij weer helemaal vers is voor het seizoen!
En tevens een nieuwe helm/bril combo gescoord. Hoewel mijn crosshelm met vizier nog perfect is, vind ik het gewoon minder Sumo-achtig.
Volgende zaken op de lijst zijn een Powercommander V, Custom Map en een nieuwe voorbocht. Zodat we in het middengebied het dipje weg kunnen halen. Maar dat kan nog wel even duren. Eerst maar eens wachten op beter weer!