Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door Estoque » 22 jun 2020, 12:40

indobesar schreef: 22 jun 2020, 10:33 Nieuwtje over de Honda gemist. Wat gaaf joh! Btw, SMX racing in Kaatsheuvel heeft een kant-en-klare CRF450 staan. Maar goed, je bent al gestart. 😁
Was ik van op de hoogte. Jongens waar ik vaak mee naar het circuit rijden (en mij overtuigd hebben Honda te kopen) zijn daar kind aan huis. Mijn velgen zijn ook besteld bij SMX.

Ik verwacht door zelf wel redelijk wat goedkoper uit te zijn met mijn 2e Hands honda (die 13 uren boeien mij niet) en de ombouw zelf te doen. Ik houd van sleutelen en dan heb ik hem uiteindelijk precies zo als dat ik hem wil hebben. Ben namelijk een ontzettend tik-ei als het gaat om uiterlijk van de motor.
indobesar schreef: 22 jun 2020, 10:33 Ben zelf ook aan het oriënteren op een SM. 701 is leuk en interessant, maar had je waarschijnlijk al gelezen op MF. 😉

Hoe ervaar jij de betrouwbaarheid en onderhoud van de Husky?
Over het algemeen is een 701 gewoon betrouwbaar. Zit in best veel FB/Whatsapp groepen en de tendens qua pijnpunten is eigenlijk de koppelingscilinder het enige echte grote probleem.

Slave-cilinder is gewoon kut standaard. Er zijn redelijk veel gevallen bekend waarbij de slave-cilinder al binnen 500km vanaf nieuw faalt.
Ook de Slave-cilinders die onder garantie vervangen worden falen vrij snel. Vervangen voor een Oberon Slave cilinder en je bent van al het gezeik af. Plus je kunt hem in mooie kleurtjes krijgen, dus het staat ook wat cooler :P

Ik heb hem zelf bij 3500km uit voorzorg vervangen. Mijn originele is nog gewoon goed en gaat altijd mee naar circuitdagen als backup.


Wat ik zelf nog heb gehad/vervangen bij mijn 701. Staat nu 18.500km op.
3500km - Nieuwe Oberon Slavecilinder (uit voorzorg)
8000km - Powercommander + DNA Racing inlaat + Fuel Dongle + Custom Powermapping (Beste modificatie die ik gedaan heb bij de 701)
8000km - Nieuwe Tandwielen/ketting (15T ipv standaard 16T)
8000km - Grote beurt (moet eigenlijk bij 10.000km) Klepspeling was nog volgens nieuw-specificatie
9000km - Nieuwe Koppelingsplaten/veren van EBC.
15000km - Koppelingskorf vervangen (vond per toeval een scheur erin, hoe of wat? geen idee)
15000km - Nieuwe schakelster / Schakelarm. Voor meer gevoel en strakker schakelen.
15000km - Healtech Quickshifter
15000km - Nieuwe voorvork-keeringen (Nooit schoongemaakt achter de stofkappen, dus niet gek dat het een keer kapot gaat)
16500km - Nieuwe Brembo RCS15 Hoofdremcilinder (Radiale rempomp ipv standaard Axiale rempomp voor beter gevoel)
17000km - Nieuwe Hoofdkoppelingscilinder (Zelf kapot gemaakt door verkeerd te ontluchten)

Onderhoud:
- Elke 5000km verwissel ik de olie en filters, waar Husqvarna 10.000km voorschrijft. (soms wat vaker als ik veel circuit rijd)
- Mijne draait sinds ik hem heb op 10w60 ipv 10w50. (1.6L inhoud, dus sowieso niet veel olie. dus ook niet duur)
- Remolie / koppelingsvloeistof doe ik op basis van de kleur. nu 2x vervangen.

Verder nog heel wat verspijkerd aan de 701 voor de mooi:
- 2 setjes extra velgen (1 setje is nog in opbouw, die wordt echt mooi <3)
- 2 setjes extra remmerij voor de 701
- Nieuwe koplamp (van een 501)
- Nieuw type zadel.
- Nieuwe hendels
- Andere schakelpook
- Remklauwen geel gemaakt
- Carbon kapjes (uitlaat en ontsteking)
- KTM Handkappen met Aluminium Wrap-around
- KTM Skidplate
- Blauwe powerparts
- Blauwe titanium bouten in de voorvork
- Stuurverhogers 30mm
- Handvaten vervangen vanwege slijtage
- Kleinere spiegels
- USB Lader onder het stuur gemaakt met Quadlock op het stuur voor de telefoon.

Mijn ergernissen/irritaties:
- De kettingspanner maakt veel lawaai bij koud-start. Is niet kapot of slecht, maar is gewoon gehorig.
- De standaard boutjes zijn roestgevoelig. Vandaar dat ik titanium heb.
- De Euro-4 motoren (2017+ modellen) lopen vrij arm standaard. Zelfs als je een Powercommander installeerd met aangepaste fueling-table, past hij de mapping vanzelf weer aan via de Lambdasonde. Oplossing is een ding van 30,- euro (Fueldongle), waarna de motor niet meer arm loopt.

Verdere ervaring:
Ik vind het echt een super fiets. Ik blijf verbaasd over wat zo'n 1 cilinder allemaal kan qua vermogen/koppel/toeren. Ook qua kilometers, zijn ze niet onbetrouwbaar. (690 die mee reed afgelopen weekend heeft al 47.000km gelopen). 80pk(na modificaties) is gewoon heel erg leuk op 140kg. Rijwielgedeelte is sterk en direct. Ik vind hem niet oncomfortabel en heb geen enkele moeite met rondritjes van 350+km.

Ik rijd stevig door (gemiddelde over 18.500 km / 311 uren is 68km/h) en hij geeft geen krimp. Hij gaat binnenkort voor een onderhoudsbeurt naar de dealer, en ben dan benieuwd wat de klepspeling etc allemaal doet.

Tuurlijk is het qua bepakking gewoon kut en kom je altijd uit op een zware rugzak, ivm geen enkele fatsoenlijke opbergmogelijkheid. Maar daar is het ook geen type fiets voor.

Het is een spartaanse fiets, geen rijdwind-bescherming, geen tankmeter, geen uitgebreide tellers (Snelheid, 2 dagtellers, klokje) is het enige dat je hebt qua informatie tijdens het rijden. Bij stilstand heb je ook nog de mogelijkheid om de totale km-stand in te zien en de urenstand als de gemiddelde snelheid. Prima voor mij, maar ik kan mij voorstellen als je van een andere motor komt dat het wat kaal is.

Meestal gaat de Tanklamp aan bij zo'n 190-200km, waarna ik 10-11L kan tanken. Er zit een 13L brandstoftank op, dus je hebt wel iets marge. Maar een afstanden machine is het niet echt.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door indobesar » 22 jun 2020, 19:15

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Top!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door e30touring1990 » 22 jun 2020, 19:40

leuk verslag en foto's, thanks voor het delen!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door Estoque » 23 jun 2020, 10:24

Geen dank!

Als er nog meer vragen zijn, mogen jullie die stellen aan het einde van mijn spreekbeurt.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - UPDATE!

Bericht door Jan Terwolde » 23 jun 2020, 11:52

Ik vindt wel dat je met zo'n type fiets ook veel meer plezier hebt zonder gelijk 200+ er voor te hebben. Zelf een KTM 520 exc gehad die enigzins was omgebouwd naar SM, en ook een GSXR.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Estoque » 30 jun 2020, 09:32

Gisteren hebben zowel ik als de 701 de vuurdoop gehad op het TT circuit van Assen.
Ligt 45 min van mijn huis, kom er vaak langs, maar nog nooit op gereden. Dus dat moest maar een keer veranderen.

In December reeds ingeschreven voor 29 Juni via Trackdays4All als Beginner. En gisteren moest het dus gebeuren!
Afbeelding

Zat zelf in 1 van de 2 beginners groepen. Omdat alle racers op de rechte stukken harder lopen en ik de baan nog niet echt ken, dacht ik dat dat wel een goede keuze zou zijn. Eerste sessie redelijk achteraan gestart omdat ik zo naar de anderen kon kijken voor de lijnen, maar dat was gewoon een foute keuze.

Helemaal blauw geërgerd aan de mede-beginnende rijders.
- Remmen middenin de bochten
- Heel vroeg remmen voor de GT, maar dan toch doorschieten.
- Niet durven insturen
- Motor rechtop houden door de bochten, kruipen door de bocht en vervolgens VOLGAS het rechte stuk op om mij weer voorbij te steken.
- Remmen voor het Meeuwenmeer, maar dan ook echt hard remmen.
- Motor middenin de Strubben rechtop zetten.

Niet dat ik zelf vrij was van fouten, totaal niet. Maar ik had iets minder snelheidsverschil verwacht tussen een SM en Racers in deze groep.
Aantal fouten waar ik mijzelf op betrapte:
- Te vroeg en flauw remmen (remdruk was na 6 ronden ook redelijk weg)
- Lijn door de strubben was gewoon kut. Ik heb hem in de hele dag maar 3x goed weten te nemen.
- Ik staarde in het begin teveel naar mensen die ik in wou halen, waardoor ik er naartoe reed in plaats van er langs.

Sessie 2 was meer van het zelfde. Wel beter gefocust op later en harder remmen en wat meer getrailbraked omdat ik merkte dat mijn voorkant soms grip verloor na het loslaten van de remmen. Gelijk een heel stuk verbetering qua remmen gemerkt, kon ik nu eenvoudig een hele sessie mee rijden zonder dat ze zompig werden.

Na het afvlaggen van Sessie 2 gevraagd of een groep omhoog mogelijk was, maar die zaten helemaal vol.
Dus voor aanvang van Sessie 3 redelijk vooraan gestart en toen minder last gehad van langzamere rijders. Die strategie voor de resterende sessie gehanteerd, want dat gaf mij 2 of 3 vrije rondes, voordat ik weer achterblijvers had.

Bewust in de eerste 4 sessies geen rondetijden gemeten, omdat ik dan in de laatste sessie daar persé onder wil duiken (ken jezelf :P)
En vooral lekker bezig geweest met rijden, comfort vinden op hoge snelheid en rempunten zoeken (nog verre van perfect, vooral Haarbocht en Ruskenhoek vind ik lastig).

Assen was echt boven verwachting leuk met de 701. Mensen buitenom inhalen, de strubben korter kunnen insteken als anderen en racers slipstreamen op het rechte stuk is echt wel leuk en vervolgens uitremmen. Ook leuk om te zien dat veel mensen duimpjes opsteken langs de baan omdat je iets anders rijdt.

Afbeelding
Afbeelding

Laatste sessie (sessie 5) voor het eerst de tijdwaarneming aangezet op de telefoon (RaceChrono) en een 2:16.2 gereden met verkeer in de GT. Was ik best tevreden mee voor een eerste keer. Beste sectoren bij elkaar opgeteld is een 2:14 theoretisch mogelijk, dus daar gaan we de volgende keer voor.

Aantal verbeterpunten voor de volgende keer:
- Meer gebruik maken van mijn bovenlichaam/hangen. Ik merk dat ik nog te passief op de motor zit of juist de supermoto-techniek gebruik.
- Remvloeistof vervangen (gaat sowieso gebeuren)
- Rempunten leren kennen
- Lijn door de strubben moet beter.
- Inschrijven in een hogere groep.

Al met al een super leuke dag en een gave ervaring. (en nu mag ik ook een Assen-sticker op de aanhanger plakken :D)
13 Juli krijgen we de Zandvoort-vuurdoop!

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Geertmans » 30 jun 2020, 11:13

Leuk verhaal! En de foto van je band zegt genoeg :)

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Jules » 13 jul 2020, 07:17

Leuk zeg 😁 ik moet ook echt een keer met zo’n supermoto gaan rijden.

Wanneer rijd je nou “supermoto stijl” en wanneer ga je meer hangen en lichaam gebruiken (“race stijl?”)?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Estoque » 13 jul 2020, 11:04

Jules schreef: 13 jul 2020, 07:17 Leuk zeg 😁 ik moet ook echt een keer met zo’n supermoto gaan rijden.

Wanneer rijd je nou “supermoto stijl” en wanneer ga je meer hangen en lichaam gebruiken (“race stijl?”)?
Is heel erg afhankelijk van de baan.
*kanttekening: ik ben nog lang niet capabel genoeg om het beste antwoord te geven.

Maar op Assen (en vandaag op Zandvoort) ga ik natuurlijk niet met mijn poot over de grond. Dan ga ik naar binnen leunen (racestijl).

Op korte banen, zoals het Kartcircuit van Spa aankomend weekend, dan gooi je je motor plat en blijf je zelf rechtop zitten. (Sumo stijl).

Een combi van beide is het snelste denk ik, maar voordat ik zo serieus wordt qua rondetijden (meestal meet ik niet eens), heb ik nog wel 100 andere dingen die ik kan verbeteren.

;P

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Thomas H » 13 jul 2020, 12:09

Leuk verslag weer! Het was dus rijden zonder instructeur?
Ik wil een keertje op Zandvoort rijden (20 min rijden, thuiswedstrijd). Heb mij er al over ingelezen, maar de meeste aanbieders rijden met instructeur voorop. Wat niet verkeerd hoeft te zijn, alleen ben je dan mede afhankelijk van de groep hoe hoog het tempo is.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Estoque » 13 jul 2020, 13:00

Thomas H schreef: 13 jul 2020, 12:09 Leuk verslag weer! Het was dus rijden zonder instructeur?
Ik wil een keertje op Zandvoort rijden (20 min rijden, thuiswedstrijd). Heb mij er al over ingelezen, maar de meeste aanbieders rijden met instructeur voorop. Wat niet verkeerd hoeft te zijn, alleen ben je dan mede afhankelijk van de groep hoe hoog het tempo is.
Ik doe het via Trackdays4all. Die hebben geen voorrijders.

Vandaag op Zandvoort ook geen voorrijders. Ik zit in de langzame groep. Prima vooralsnog. Merk dag Assen toch wat makkelijker te leren is, als Zandvoort. Maar dat kan ook komen door de hoogteverschillen die toch wat imposant overkomen op deze motor-antiheld uit het platte Twente. :P

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Niels » 14 jul 2020, 00:06

Nette tijd hoor, zo rond de 2:15 reed ik ook op mijn klassieke racer (GSXR750 uit 1991) en het rondje ken ik wel vrij aardig (rij/reed 2:05 met een Daytona 675). Dus qua snelheid zit je al wel aardig goed volgens mij, als je je focust op rempunten en aanremmen dan win je snel nog een paar seconden per ronde.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Estoque » 14 jul 2020, 12:19

Niels schreef: 14 jul 2020, 00:06 Nette tijd hoor, zo rond de 2:15 reed ik ook op mijn klassieke racer (GSXR750 uit 1991) en het rondje ken ik wel vrij aardig (rij/reed 2:05 met een Daytona 675). Dus qua snelheid zit je al wel aardig goed volgens mij, als je je focust op rempunten en aanremmen dan win je snel nog een paar seconden per ronde.
2:05 ga ik sowieso niet halen hoor. De 701 mist gewoon het vermogen om echte snelheid te maken op de rechte stukken. Daar leg ik echt significant toe op de nakeds/racers met meer vermogen (ik heb maar 80pk) en wat meer front-oppervlak door mijn rechte zit, brede rug en helm met klep.

Ik heb ook geen enkel vergelijk met andere 690/701's op Assen, dus ook geen idee wat er mogelijk is.

Maar genoeg over Assen, tijd voor Zandvoort!
Gisteren was het tijd voor mijn Zandvoort-ontmaagding op 2 wielen. Tevens ook de eerste ontmoeting met het vernieuwde Zandvoort.
Omdat de badplaats een goede 2:15 uur rijden is voor mij, en de aanmelding om 7:00 begint. Besloten om maar op het paddock te slapen.

Dus zondag avond het hele spulletje ingepakt in de camper/aanhanger en mooi rustig naar Zandvoort getourd.
Daar aangekomen mij verbaasd dat er nog niemand was:
Afbeelding

Bleek dat de borden: "NO PARKING!" dus niet gelden voor kampeerders en dus stond iedereen op de asfaltplaat aan de binnenkant van de Tarzanbocht. Dus toen maar een plekje gezocht, het spul netjes opgesteld en klaargemaakt voor een nachtje slapen.

Afbeelding

Volgende ochtend de wekker om 7 uur (wat toch een uur langer doorliggen is als normaal op een doordeweekse dag). Deur losgeschoven en voila:

Afbeelding

Toch fantastisch dit :p

Na het ontbijt ingeschreven, de motor een beetje opgepoetst en de remmen nog een keer ontlucht. DB-killer erin gefietst en klaar gezet voor de eerste sessie.

Sessie 1: Na 2 ronden gelijk een rode vlag. Er moest door de Chicane gereden worden (Slotemakersbocht) maar dat stond zo achterlijk slecht aangegeven op de baan (3 pylonnen aan de zijkanten van de baan) en dat werd dus niet gedaan. (ook door mij niet, ik reed als 4e en volgde de andere 3 voor mij). Had de briefing wel gelezen en begrepen dat we door de chicane moesten, maar ik ga ook niet ineens een andere bocht maken in een groepje.

Na 2 minuten de Sessie weer kunnen hervatten, waarna hij weer redelijk snel stil werd gelegd vanwege 2-takt-racers die teveel lawaai maakten.

Bij binnenkomst pits, kwam mijn buurman naar mij toe vertellen dat mijn motor rookte. Waarna ik pas in de gaten dat dat het inderdaad naar verbrand rubber rook. Allerlei ramp-scenario's bedacht in de splitsecond die het duurde voor mij om van de motor af te komen, maar het viel allemaal wel mee.

Doordat deze jongeman een DB-killer heeft gemonteerd, iets dat ik normaliter niet doe op het circuit.
Wordt mijn uitlaatdemper dusdanig warmer als normaal, dat mijn rubber bescherming (á €40,-) dat niet zo leuk vond.

Afbeelding
Ja die is dus weggesmolten :P

Zoals op die foto ook te zien is, zijn mijn banden nauwelijks gebruikt in de eerste sessie.

Sessie 2: Na een snelle verwijdering van het rubberen uitlaatbeschermer-flappie, na een uurtje mezelf weer helemaal opgepept voor Sessie 2! 1 opwarmronde gedaan, redelijk vooraan aan het rijden in de vrije lucht, zodat ik mooi kon focussen op de lijnen rijden.
Ronde 2, gas erop! In de Audi-S, rode vlaggen.

Dit keer een overijverige, Slicks-rijder die z'n banden nog niet warm had en toch dacht dat hij voluit moest gaan in de eerst ronde.
Dus wederom enkele minuten wachten, voordat we weer mochten. Wederom nog 3 rondjes en toen was die sessie ook weer klaar.

Sessie 3: Voor het eerst een hele sessie kunnen rijden. Eindelijk wat snelheid kunnen maken en bochten aan elkaar kunnen koppelen. Mijn eigen kritiek/leermomenten van Assen gelijk meegenomen en wat meer beginnen te verzitten, later/harder remmen en proberen verder vooruit te kijken.

Ging allemaal nog niet heel soepel, ook vanwege het feit dat ik redelijk last had van trage verkeer en toch wat slepender moeten remmen. Eigenlijk maar 3 ronden redelijk vrij kunnen rijden, maar wel een beetje gevoel gekregen voor de baan. Remmen werden nog wel wat warm, maar voor de rest wel oke.

Tussen Sessie 3 en 4, gelijk mijn hele rem-systeem ververst met olie. Voordeel van zo'n motor is dat je het gewoon allemaal eenvoudig zelf kunt en je 1:20 uur de tijd hebt om het te doen. Dus Sessie 4 begonnen met verse Dot 5.1 vloeistof in de voorrem!

Afbeelding

Sessie 4: Tempo kon er steeds verder op! Ook deze sessie voor het eerst het gas vol erop voor de laatste kombocht, naar rechts verzitten en doorschakelen en gas erop door de gehele kombocht! Echt bizar hoe impossant dat is, zo'n betonnen muur.

Hoogteverschil van Zandvoort is wel heel wat anders dan Assen. Echt leuk en apart tegelijkertijd!
Remmen waren ook significant beter met de nieuwe vloeistof. Zit nog wel te denken aan een rem-duct, zodat er meer koeling naar de klauw komt.

Aan de banden was het nu ook wel te zien dat er meer snelheid in zat:
Afbeelding

Sessie 5: Eindelijk zat er tempo in! Als eerste de baan op en gewoon een sessie lekker hard kunnen rijden.
Verzitten ging steeds beter en het tempo ging ook steeds verder omhoog. Ik merkte gewoon dat ik in de flow kwam van Zandvoort en dat was echt heel erg vet!

Kreeg ook eindelijk de Gerlach-bocht in de snappert, en de knieën serieus over de grond in de verschillende bochten. Niet dat kleine beetje getik zoals je soms op een rotonde hebt, maar de hele Tarzan/Hugenholtz door. Had ik nog niet eerder gehad, maar dat was echt heeeeeeeel vet. (is mijn enthousiasme af te lezen? Ik hoop het!)

Alsof een ouder een foto maakt van de eerste stapjes die z'n kind maakt, zo trots :D :
Afbeelding

Na Sessie 5 alles weer netjes ingepakt en huiswaarts gereden.
Kan niet anders zeggen dat die Fiat camper er toch wel lekker aan trekt hoor! Uiterst comfortabel en met 180pk vermogen genoeg om met 100km/h naar huis te toeren.

Bij thuiskomst lekker weinig hoeven opruimen, want donderdag-avond vertrek ik alweer naar Spa voor een weekendje met de Honda op de kartbaan, voor de vuurdoop.

Over die Honda gesproken, ja die is al een heel eind op weg. Maar nog niet klaar.
Kan vanavond de nieuwe velgen/banden ophalen om eindelijk de motor voor het eerst in Supermotard-trim te hebben. Maar daarover later meer! Uitgebreid bouwverslag daarvan is onderweg!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Ferdi » 14 jul 2020, 17:45

Super verhaal en ervaring weer!

Kom maar gauw op met het vervolg met de Honda :hungry:

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Str8Six » 14 jul 2020, 22:24

Supernice! Binnenkort de nurburgring? :angel:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - TT Circuit Assen

Bericht door Jules » 14 jul 2020, 23:44

Gaaf hoor! Top ook zo’n camper.
Trouwens wel eens met een hypermotard gereden? Ben wel benieuwd wat je daar van vindt in vergelijk met je husky

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door Estoque » 15 jul 2020, 15:03

Jules schreef: 14 jul 2020, 23:44 Gaaf hoor! Top ook zo’n camper.
Trouwens wel eens met een hypermotard gereden? Ben wel benieuwd wat je daar van vindt in vergelijk met je husky
Heb 25km op een Hypermotard 939 gereden. Staat heel erg hoog op mijn 'WIL IK HEBBEN' lijst en zie ik eigenlijk als enige mogelijke vervanger van de 701. De nieuwe 950 vind ik in SP trim nog veeeeeeel te duur, maar de 939SP vind ik wel een hele mooie vervanger.

Moet wel een SP zijn, een normale Hyper smoelt niet zo goed als een SP.
Maar zoals afgelopen maandag op Zandvoort, dan kan een 701 al veel meer dan dat ik kan. Dus daar is nog een behoorlijke leerschool te behalen, dus mocht ik de 701 weg willen doen. Kan het maar zo zijn dat ik weer een 701 haal.
Str8Six schreef: 14 jul 2020, 22:24 Supernice! Binnenkort de nurburgring? :angel:
Onlangs geweest, was dicht voor Motoren. Hele weekend lang vanwege crashes op de vrijdag, regen op de zaterdag en drukte op de zondag.
Ferdi Gielen schreef: 14 jul 2020, 17:45 Super verhaal en ervaring weer!

Kom maar gauw op met het vervolg met de Honda :hungry:
Omdat je het zo lief vraagt!

*Rutger tovert z'n grote dagboek tevoorschijn, likt z'n vinger en slaat enkele bladzijden terug*

Er was eens jongeman die z'n plannen en z'n financiën goed op orde had, maar toen kocht hij een Honda en liep het allemaal uit de hand... *Het beeld wordt zwart/wit met flitsen, op de achtergrond verschijnen enkele legervoertuigen en Fortunate Son van CCR wordt ingestart*

Waar waren we gebleven..

Zoals jullie op vorige pagina konden lezen, stond de Honda dus zonder vering, maar met volledig titanium ProCircuit uitlaatsysteem te wachten op op de volgende stappen.

Zo dus:
Afbeelding


Geen deadline:
De vering was opgestuurd naar RV Suspensions, de velgen en nog wat klein materiaal besteld bij SMX, de kappenset bij DWS, de stickerset was nog maar een schets en de banden stonden al een tijdje bij de Bandenservice in Lochem. Ik had geen deadline, dus geen stress. In het achterhoofd wel het idee om in Augustus te willen rijden, maar concreet had ik niks staan.


Rutger, ga mee naar Spa! mooi weekend knallen met de Honda. Dan heb je hem echt wel af joh!
Ik: "Oke!"

BAM! Deadline, 3 weken te gaan:
Eerste pakketje dat bezorgd was, waren de kappen. Omdat ik geen fan ben van Rood op een motor, de keuze gemaakt om al het rood te vervangen voor Zwart.

Zwarte Acerbis kappenset even voor de motor op de vloer gegooid.
Afbeelding

Toen er een hele stoere Uni-cycle van gebouwd:
Afbeelding

Verder kon ik nog niet zoveel, dus toen mijzelf maar op de kappenset gestort.
Mijn achtergrond is in de grafische vormgeving, dus een bestaande stickerset kopen is een no-go voor mij, voor 2 redenen:
- Ik ben een ontzettende zeur als het aankomt op vormgeving/details/smaak
- Ik wil niet rondrijden met een logo van een andere vormgever.

Nog 2 weken te gaan:
Omdat ik verder niks te bouwen had, ben ik maar verder gegaan met het personalisatie van de brommer..

Na ongeveer 28 verschillende ontwerpen, heb ik de stickerset besteld bij de locale Motorcross Graphics zaak (TEC Design) gevraagd of ze mijn ontwerp wilden printen, en zo vriendelijk als dat ze waren hebben ze dat ook voor mij gedaan. Kreeg nog een appje met dat ze een kleurproef hadden gemaakt en of ik die nog wou zien voordat ze gingen printen etc. Echt super service!

4 dagen na inleveren van het ontwerp, had ik mijn stickerset binnen!
Afbeelding

In de tussentijd had ik een appje gehad van RV dat mijn vering klaar was. Dus na werktijd in de auto gesprongen en naar Zeeland in Brabant gereden (lekker verwarrend, ik weet het) om de vering op te halen.

Naast de vering, heb ik ook een jong gebruikt setje kroonplaten bij RV gekocht, zodat de balhoofdhoek wat steiler wordt(instelbaar). Iets dat in combinatie met een ingekorte achterbrug, ervoor zorgt dat een Sumo scherper stuurt dan een crosser. Hoewel het geen must was voor mij, is de tweedehands markt in Honda SM onderdelen niet heel groot. Dus ik zou gek zijn om ze voor een nette prijs niet gelijk mee te nemen.

Er is maar één nadeel aan de kroonplaten, zoals jullie op onderstaande foto kunnen zien:
Afbeelding

Inderdaad, ze zijn rood. :dood:

Tevens aan de deur nog wat setup-tips gekregen over hoe ik de 'sag' moest instellen en wat ik kon doen in het geval ik problemen kreeg met grip op Spa. Tevreden is Ruttie huiswaarts gecrosst.

Met vering, maar zonder kapwerk:
Afbeelding

Nog 1 week tot vertrek:
Inmiddels begon de paniek toch wel een beetje toe te slaan.
Ik had nu namelijk een soort hybrid in de garage staan. Een crossmotor met supermotard vering en de crossvelgen er nog in. Kortom: PANIEK!

Afgelopen vrijdag kreeg ik een heel fijn appje van SMX. De velgen waren binnen vanuit Italië!
Dus zaterdag in alle vroegte richting Kaatsheuvel getogen om mijn custom setje velgen op te pikken.

Ondanks de spannende Kwalificatie van de F1, had ik meer oog voor mijn 'Porno-paarse' velgen.
Foto is gemaakt met flits, dus ze zijn in het echt niet zo roze als dat ze op de foto lijken. Maar ze kunnen qua kleur wel zo de Q-Music top 100 van het Foute uur in :P

Afbeelding

Afgelopen Dinsdagochtend de velgen bij de bandenboer langsgebracht voor de Michelin Slicks en 's avonds weer opgehaald:
Afbeelding

Rest mij nog één ding voor Woensdagavond: Afbouwen!
Samen met mijn zusje begonnen met het vele afbouw-werk.
- Remschijven monteren
- Nieuwe tandwielen monteren
- Nieuwe ketting monteren
- Sliders monteren op de Voetpedalen
- Sliders in voor- en achteras
- Voorspatbord inkorten
- Voorvorkbeschermers inkorten en bestickeren
- Remleiding monteren
- Remklauw bevestigen

's Avonds rond 19:30 uur begonnen. En om 23:30 was het klaar!
Dus rol de motor van de bok, ga een keer proefzitten en merkte toen dat de achterrem vreemd gedroeg. Bleek ik die verkeerd vastgezet te hebben.

Dus om 23:35 de motor de brug weer op, alles er weer af en opnieuw gedaan.
Verder heeft mijn zusje bijna 30 minuten lopen vijlen/schuren op het voorspatbord om het perfect te krijgen! Ze is goudsmid van beroep, dus ze is nog erger op details gefocussed als dat ik ben.

Om 0:55 was het dan eindelijk "Klaar".
En met klaar bedoel ik dus, zover als dat ik hem klaar krijg voor dit weekend.

Sommige onderdelen zijn nog onderweg, maar geen baanbrekende dingen.
- Zadelovertrek is nog onderweg, dus nu nog maar even met een lelijk rood zadel.
- Kroonplaten zijn wel klaar, maar mijn huidige stuur past daar niet op. Dus kan ze niet monteren.
- Hoofdremcilinder is ruk. Hele remsysteem komt van Marktplaats af, maar ik heb niet het gevoel in het rempedaal als dat ik zou willen.

Allemaal zaken die na het weekend weer een vervolg krijgen. Maar zo stond de brommer er dus bij om 1 uur 's nachts.
Vergeef mijn slechte telefoonfoto's. Maar ik was doodop! :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Los van het rode zadel, ben ik echt heel erg tevreden.
Ik verwacht dat het overgrote gedeelte van de mensen hem niet zo gaaf vinden als ik, maar misschien vinden ze één van de twee kanten wel mooi.

Vanavond nog even de laatste dingen nadraaien/checken, de camper inladen en alles inpakken voor aankomend weekend.
Lekker oefenen van Vrijdag t/m Zondag op het Kartcircuit van Spa.

Nu hopen dat ik hem niet gelijk platgooi :D

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door Eric Z » 15 jul 2020, 15:36

Beide kanten zijn prima hoor, snel een ander zadel erop want dat maakt het wel af dan. Dit vloekt een beetje.

Wel leuk zo’n projectje met de familie, maar op wat spulletjes aangeven na komt het hier denk niet goed als m’n zusje mee gaat sleutelen. :lol:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door Ferdi » 15 jul 2020, 20:48

Stoer dat je zusje mee heeft geholpen!
Hier kwam het van de week tot even een handje toesteken en dat is al heel wat.

Vind de linkerkant het mooist, maar rechts is ook tof.
Inderdaad snel een zwart zadel erop :)

Verder gewoon goed werk en leuk om te lezen.
Vind dit topic ondanks dat ik zelf geen motorrijbewijs heb leuker dan de meeste autodraadjes die we hebben.
Veel plezier alvast en kom maar door met het volgende verhaal! :D

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door TLRS » 15 jul 2020, 21:11

En nu.. geel zadeldekje voor het ultieme Honda MTX gevoel? Vind de graphics wel tof, hoewel geel/zwart wat merkwaardig is met je pornopaars.
Estoque schreef: 15 jul 2020, 15:03 Naast de vering, heb ik ook een jong gebruikt setje kroonplaten bij RV gekocht, zodat de balhoofdhoek wat steiler wordt(instelbaar).
Zal dat niet offset zijn? Kleinere wielmaat > kortere naloop.. kleinere offset op de kroonplaten = terug iets meer naloop?

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door Jules » 15 jul 2020, 22:35

Lekker bezig hoor! En mooi om te horen van de hyper. Had gedacht dat je zoiets te zwaar zou vinden. Ik ga ook maar eens proefrijden (ook op de oude 1100)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door Estoque » 16 jul 2020, 09:56

TLRS schreef: 15 jul 2020, 21:11 En nu.. geel zadeldekje voor het ultieme Honda MTX gevoel? Vind de graphics wel tof, hoewel geel/zwart wat merkwaardig is met je pornopaars.
Op de foto's ziet het er inderdaad vrij geel uit. Maar in het echt is het Oranje.
Kleuren zijn met een reden gekozen, het komt namelijk voort uit de huisstijl van ons familiebedrijf. (als ik doordraaf, moet je maar even skippen. Want dit soort huisstijlen vind ik echt helemaal het einde en veel te leuk)

Door een toeval van omstandigheden, heeft mijn vader in de afgelopen jaren een drietal bedrijven gekocht (dit was geen toeval) die alle drie een eigen huisstijl-kleur hadden.
Bedrijf 1: Rood
Bedrijf 2: Blauw
Bedrijf 3: Geel

Voor de kleurkenners: Dit zijn de Primaire kleuren die wij kennen.
Dat wil zeggen, alle kleuren die bestaan in de wereld. Zijn opgebouwd uit deze 3 kleuren. Dit is de basis, ook wel RGB genoemd)

Omdat we door de toevoeging van bedrijf 3, 2 locaties hadden. Werd samenwerken nog interessanter, dus heeft mijn vader er een groep boven gehangen, zodat we ook eenvoudiger naar buiten kunnen treden als één geheel. De producten van bedrijf 1, zijn dus bij bedrijf 2 en 3 ook beschikbaar en andersom. (Elk bedrijf een eigen specialisme, maar wel onder de noemer carrosseriebouw)

Dus we zochten een logo die de samenwerking/samenhang van de bedrijven symboliseert.
Nou, wat krijg je als je de Primaire kleuren overlapt? Secundaire kleuren!
Oranje: (Rood/Geel)
Paars: (Rood/Blauw)
Groen: (Blauw/Geel)

Teken die primaire kleur-cirkels met het middenpunt over elkaar heen, druk op "Divide" in Illustrator en voilá!
Afbeelding

De reden dat de blauwe/gele cirkel andersom staan dan normaal, heeft te maken met de volgorde waarin de bedrijven aangekocht zijn.
Net als een podium. 1 in de midden, 2 links en 3 rechts.

Zoals je dus hierboven kunt zien, is het logo/kleuren van de overkoepelende groep, dus letterlijk de overlapping van de verschillende kleuren. Wat weer precies is wat we willen uitdragen.

Blijf je met het volgende vraagstuk zitten:
Waarom dan Oranje links, Paars Rechts op de motor?
Oranje naven zijn wel te koop voor velgen, maar een paarse remklauw niet.
Oranje remklauwen van KTM's daarentegen zijn er in overvloed.

Dus om het aanzicht van beide kanten kleur-correct te houden. Moesten de naven Paars worden, de rechterkant paars en de linkerkant Oranje.

De reden dat er geen groen in de motor zit, is omdat ik dat gewoonweg te druk vond worden.

TLRS schreef: 15 jul 2020, 21:11 Zal dat niet offset zijn? Kleinere wielmaat > kortere naloop.. kleinere offset op de kroonplaten = terug iets meer naloop?
Je hebt gelijk!
Dat bedoel ik inderdaad.
Jules schreef: 15 jul 2020, 22:35 Lekker bezig hoor! En mooi om te horen van de hyper. Had gedacht dat je zoiets te zwaar zou vinden. Ik ga ook maar eens proefrijden (ook op de oude 1100)
Heb ik op gereden voordat ik mijn 701 kocht. Dus geen direct vergelijk mogelijk van mijn kant.

Oorspronkelijk wou ik ook een 939SP hebben, maar dat ging mij gewoon te gortig qua aanschaf (zie begin dit topic).
De 701 was gewoon het goedkopere alternatief.

Nadeel van een 701 is dat alles erna als zwaar/lomp voelt. Dus de kans dat ik afknap op een 939SP is aanwezig, maar van de andere kant. Ik kan niet eeuwig 701 blijven rijden. Je moet ook een keer wat anders proberen.

Na de proefrit van gisteren op de Honda (mijn eerste KM gereden door het dorp) voelt de 701 ook lomp en zwaar. :P
Ferdi Gielen schreef: 15 jul 2020, 20:48 Verder gewoon goed werk en leuk om te lezen.
Vind dit topic ondanks dat ik zelf geen motorrijbewijs heb leuker dan de meeste autodraadjes die we hebben.
Veel plezier alvast en kom maar door met het volgende verhaal! :D
Thanks!
Ik hoop dit weekend genoeg mee te maken (positieve dingen dan) om weer een update over te schrijven. Maar dat moet wel goedkomen volgens mij.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door Philipoo » 16 jul 2020, 11:49

Haha tof verhaal! Jammer dat het paars van de stickers net niet lijkt te matchen met het paars van de naven of is dit in het echt minder zichtbaar?

Wellicht leuk als je toch nog ergens groen wil toevoegen om dit in dit in het honda logo op het zadel te doen? Of in iets kleins als je ventieldopjes oid.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door Riceaux » 16 jul 2020, 12:27

Wat een heerlijk project! En je gekte voor details is heerlijk aanstekelijk! :thumbup:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd. Nu met Sushi! - Sushi gereed!

Bericht door Estoque » 16 jul 2020, 13:06

Philipoo schreef: 16 jul 2020, 11:49 Haha tof verhaal! Jammer dat het paars van de stickers net niet lijkt te matchen met het paars van de naven of is dit in het echt minder zichtbaar?

Wellicht leuk als je toch nog ergens groen wil toevoegen om dit in dit in het honda logo op het zadel te doen? Of in iets kleins als je ventieldopjes oid.
Matcht inderdaad niet. Heb de kleuren van het logo als basis gebruikt voor de stickerset, inclusief enkele gradients/kleurverlopen. (goed te zien in het spatbord).

De paarse naven maakt Faba eigenlijk niet/nauwelijks. Dus foto's van vinden waarbij je referentie kunt trekken uit de daadwerkelijke uitkomst zijn er niet. (niet genoeg idioten die paarse naven willen in de wereld denk ik).

Dit is het enige referentieplaatje dat er was:
Afbeelding

En dat matcht wel aardig met de kappenset in Illustrator. Maar in werkelijkheid iets minder. Ik vind het niet storend, maar bij een volgend sticker-ontwerp houd ik er wel rekening mee. Voor iets dat in een week bij elkaar moet komen, van allerlei verschillende adressen vind ik de combi goed gelukt.

Riceaux schreef: 16 jul 2020, 12:27 Wat een heerlijk project! En je gekte voor details is heerlijk aanstekelijk! :thumbup:
Dank u, zelf word ik (of de mensen om mij heen) er soms wel moeilijk van hoor :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten