Was ik van op de hoogte. Jongens waar ik vaak mee naar het circuit rijden (en mij overtuigd hebben Honda te kopen) zijn daar kind aan huis. Mijn velgen zijn ook besteld bij SMX.
Ik verwacht door zelf wel redelijk wat goedkoper uit te zijn met mijn 2e Hands honda (die 13 uren boeien mij niet) en de ombouw zelf te doen. Ik houd van sleutelen en dan heb ik hem uiteindelijk precies zo als dat ik hem wil hebben. Ben namelijk een ontzettend tik-ei als het gaat om uiterlijk van de motor.
Over het algemeen is een 701 gewoon betrouwbaar. Zit in best veel FB/Whatsapp groepen en de tendens qua pijnpunten is eigenlijk de koppelingscilinder het enige echte grote probleem.
Slave-cilinder is gewoon kut standaard. Er zijn redelijk veel gevallen bekend waarbij de slave-cilinder al binnen 500km vanaf nieuw faalt.
Ook de Slave-cilinders die onder garantie vervangen worden falen vrij snel. Vervangen voor een Oberon Slave cilinder en je bent van al het gezeik af. Plus je kunt hem in mooie kleurtjes krijgen, dus het staat ook wat cooler
Ik heb hem zelf bij 3500km uit voorzorg vervangen. Mijn originele is nog gewoon goed en gaat altijd mee naar circuitdagen als backup.
Wat ik zelf nog heb gehad/vervangen bij mijn 701. Staat nu 18.500km op.
3500km - Nieuwe Oberon Slavecilinder (uit voorzorg)
8000km - Powercommander + DNA Racing inlaat + Fuel Dongle + Custom Powermapping (Beste modificatie die ik gedaan heb bij de 701)
8000km - Nieuwe Tandwielen/ketting (15T ipv standaard 16T)
8000km - Grote beurt (moet eigenlijk bij 10.000km) Klepspeling was nog volgens nieuw-specificatie
9000km - Nieuwe Koppelingsplaten/veren van EBC.
15000km - Koppelingskorf vervangen (vond per toeval een scheur erin, hoe of wat? geen idee)
15000km - Nieuwe schakelster / Schakelarm. Voor meer gevoel en strakker schakelen.
15000km - Healtech Quickshifter
15000km - Nieuwe voorvork-keeringen (Nooit schoongemaakt achter de stofkappen, dus niet gek dat het een keer kapot gaat)
16500km - Nieuwe Brembo RCS15 Hoofdremcilinder (Radiale rempomp ipv standaard Axiale rempomp voor beter gevoel)
17000km - Nieuwe Hoofdkoppelingscilinder (Zelf kapot gemaakt door verkeerd te ontluchten)
Onderhoud:
- Elke 5000km verwissel ik de olie en filters, waar Husqvarna 10.000km voorschrijft. (soms wat vaker als ik veel circuit rijd)
- Mijne draait sinds ik hem heb op 10w60 ipv 10w50. (1.6L inhoud, dus sowieso niet veel olie. dus ook niet duur)
- Remolie / koppelingsvloeistof doe ik op basis van de kleur. nu 2x vervangen.
Verder nog heel wat verspijkerd aan de 701 voor de mooi:
- 2 setjes extra velgen (1 setje is nog in opbouw, die wordt echt mooi <3)
- 2 setjes extra remmerij voor de 701
- Nieuwe koplamp (van een 501)
- Nieuw type zadel.
- Nieuwe hendels
- Andere schakelpook
- Remklauwen geel gemaakt
- Carbon kapjes (uitlaat en ontsteking)
- KTM Handkappen met Aluminium Wrap-around
- KTM Skidplate
- Blauwe powerparts
- Blauwe titanium bouten in de voorvork
- Stuurverhogers 30mm
- Handvaten vervangen vanwege slijtage
- Kleinere spiegels
- USB Lader onder het stuur gemaakt met Quadlock op het stuur voor de telefoon.
Mijn ergernissen/irritaties:
- De kettingspanner maakt veel lawaai bij koud-start. Is niet kapot of slecht, maar is gewoon gehorig.
- De standaard boutjes zijn roestgevoelig. Vandaar dat ik titanium heb.
- De Euro-4 motoren (2017+ modellen) lopen vrij arm standaard. Zelfs als je een Powercommander installeerd met aangepaste fueling-table, past hij de mapping vanzelf weer aan via de Lambdasonde. Oplossing is een ding van 30,- euro (Fueldongle), waarna de motor niet meer arm loopt.
Verdere ervaring:
Ik vind het echt een super fiets. Ik blijf verbaasd over wat zo'n 1 cilinder allemaal kan qua vermogen/koppel/toeren. Ook qua kilometers, zijn ze niet onbetrouwbaar. (690 die mee reed afgelopen weekend heeft al 47.000km gelopen). 80pk(na modificaties) is gewoon heel erg leuk op 140kg. Rijwielgedeelte is sterk en direct. Ik vind hem niet oncomfortabel en heb geen enkele moeite met rondritjes van 350+km.
Ik rijd stevig door (gemiddelde over 18.500 km / 311 uren is 68km/h) en hij geeft geen krimp. Hij gaat binnenkort voor een onderhoudsbeurt naar de dealer, en ben dan benieuwd wat de klepspeling etc allemaal doet.
Tuurlijk is het qua bepakking gewoon kut en kom je altijd uit op een zware rugzak, ivm geen enkele fatsoenlijke opbergmogelijkheid. Maar daar is het ook geen type fiets voor.
Het is een spartaanse fiets, geen rijdwind-bescherming, geen tankmeter, geen uitgebreide tellers (Snelheid, 2 dagtellers, klokje) is het enige dat je hebt qua informatie tijdens het rijden. Bij stilstand heb je ook nog de mogelijkheid om de totale km-stand in te zien en de urenstand als de gemiddelde snelheid. Prima voor mij, maar ik kan mij voorstellen als je van een andere motor komt dat het wat kaal is.
Meestal gaat de Tanklamp aan bij zo'n 190-200km, waarna ik 10-11L kan tanken. Er zit een 13L brandstoftank op, dus je hebt wel iets marge. Maar een afstanden machine is het niet echt.